Gå til innhold

Lyser ut stillingen min mens jeg er sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sykemeldt en noe lengre periode, og i denne perioden så har det vært omtrent null kommunikasjon fra arbeidsgiver, og heller ikke noe initiativ til tilrettelegging (selv når jeg har hintet om det). I dag fikk jeg litt sjokk når jeg så at de har lyst ut stillingen min, jeg ble informert om at de hadde fått inn noen time til time, for en måned siden, men dette er jo noe annet.

Forstår jo de trenger å få dekket inn arbeidsoppgavene mine, men jeg merker at jeg synes det er kjipt at stillingen lyses ut uten å i det hele tatt spurt meg hvor jeg er i løypa på sykemeldingen eller snakke om tilrettelegging. 

Er det lov? Har jeg noen krav her? De kan ikke sparke meg sånn uten videre selv om de ansatter ny?

Anonymkode: a0fd7...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde det måtte gå et år, før et eventuelt vikariat kunne lyses ut. Du kan ikke få sparken for å være sykemeldt. Sikker på at det er din stilling?

Anonymkode: 7747f...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hintet? 

Anonymkode: a453b...bcf

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde det måtte gå et år, før et eventuelt vikariat kunne lyses ut. Du kan ikke få sparken for å være sykemeldt. Sikker på at det er din stilling?

Anonymkode: 7747f...8b3

Har gått 4 mnd, det er "særegen" stillingstittel til min stilling

-TS

Anonymkode: a0fd7...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært sykemeldt en noe lengre periode, og i denne perioden så har det vært omtrent null kommunikasjon fra arbeidsgiver, og heller ikke noe initiativ til tilrettelegging (selv når jeg har hintet om det). I dag fikk jeg litt sjokk når jeg så at de har lyst ut stillingen min, jeg ble informert om at de hadde fått inn noen time til time, for en måned siden, men dette er jo noe annet.

Forstår jo de trenger å få dekket inn arbeidsoppgavene mine, men jeg merker at jeg synes det er kjipt at stillingen lyses ut uten å i det hele tatt spurt meg hvor jeg er i løypa på sykemeldingen eller snakke om tilrettelegging. 

Er det lov? Har jeg noen krav her? De kan ikke sparke meg sånn uten videre selv om de ansatter ny?

Anonymkode: a0fd7...264

Så ingen dialogmøter med nav eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du hintet? 

Anonymkode: a453b...bcf

"Jeg tror det kunne vært noen tiltak som kunne fått meg tilbake igjen raskere" ~ meg til sjefen for 2,5mnd siden

-TS

Anonymkode: a0fd7...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

endo skrev (1 minutt siden):

Så ingen dialogmøter med nav eller noe slikt?

Nei, det er jo egentlig krav om det, den fristen gikk ut for lenge siden, men arbeidsgiver har ikke gjort noe med det.

-TS

Anonymkode: a0fd7...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde det måtte gå et år, før et eventuelt vikariat kunne lyses ut. Du kan ikke få sparken for å være sykemeldt. Sikker på at det er din stilling?

Anonymkode: 7747f...8b3

Selvsagt ikke. Man kan - og bør - ansatte vikar etter få dager. Ts har da som oss alle en jobb som har betydning? Dersom man kan være syk over tid uten at arbeidsgiver må ansette vikar (eller legge fagfelt/service/leveranser brakk) så er man jo som ansatt helt uten verdi? 

Ts: er du medlem av en fagforening? Dersom nei: meld deg inn i en, ta ansvar for deg selv. Dersom ja: ring dem over påske og be om en prat.

Så bestiller du time hos legen, og ber hen spesifisere på den videre sykemeldingen at du antar du kunne jobbet X % dersom arbeidsgiver var villig til å tilrettelegge. Men at de ikke er det. Før legetimen sender du din nærmeste leder en e-post (nei, du skal ikke ringe) der du skriver at du tror du kan arbeide x% dersom de tilrettelegger. Be om tilbakemelding senest dagen før legetimen (du forstår hvorfor).

Deretter kobler du inn nav. 

Anonymkode: dbd88...044

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev møte med sjef, nav og tillitsvalgt. 

Anonymkode: dbe4d...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utlyst? Fast stilling, tidsbestemt vikariat eller vikar "inntil videre"?

Anonymkode: 30c77...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt ikke. Man kan - og bør - ansatte vikar etter få dager. Ts har da som oss alle en jobb som har betydning? Dersom man kan være syk over tid uten at arbeidsgiver må ansette vikar (eller legge fagfelt/service/leveranser brakk) så er man jo som ansatt helt uten verdi? 

Ts: er du medlem av en fagforening? Dersom nei: meld deg inn i en, ta ansvar for deg selv. Dersom ja: ring dem over påske og be om en prat.

Så bestiller du time hos legen, og ber hen spesifisere på den videre sykemeldingen at du antar du kunne jobbet X % dersom arbeidsgiver var villig til å tilrettelegge. Men at de ikke er det. Før legetimen sender du din nærmeste leder en e-post (nei, du skal ikke ringe) der du skriver at du tror du kan arbeide x% dersom de tilrettelegger. Be om tilbakemelding senest dagen før legetimen (du forstår hvorfor).

Deretter kobler du inn nav. 

Anonymkode: dbd88...044

Etter få dager? Forsøk det i offentlig helsesektor 😂 sånn jeg har jobbet de siste 11 årene, så går det på rundgang. Mer arbeid på resten fordi det er sykefravær, så kommer en ansatt tilbake, og da er det noen som er så utslitt etter for mange ekstra vakter, eller for mye overtid. Aldri vært snakk om vikar før en ansatt eventuelt går over på AAP. 

Anonymkode: 7747f...8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan de lyse ut en stilling som inkluderer dine oppgaver. Det kan være vikariat eller fast stilling. Oppgavene må gjøres. Det at det ansettes en person, noe som ofte tar noen måneder, påvirker ikke din ansettelse. Nårdu er tilbake på jobb, må uansett oppgaver og ansvar fordeles på nytt.

Du er selv ansvarlig for dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging osv. Det er ikke bare arbeidsgivers ansvar. Slutt med henting, kom med konkrete forslag om tilrettelegging. 

Anonymkode: c9f20...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regler for aktivitetsplan og kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ved sykemelding (de reglene finner du på nav), det finnes også regler for hvor lenge en person må ha vært sykemeldt før arbeidsgiver kan gi de en oppsigelse og ansette en ny person (de reglene finner du hos din fagforening)

Om du har vært sykemeldt i 4mnd uten at du og arbeidsgiver har levert inn et svar på om jobben kan tilrettelegge, da har de jo brutt sine plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke sies opp pga sykdom før det har gått et år, men det betyr ikke at det ikke kan hentes inn midlertidig arbeidskraft for å dekke dine arbeidsoppgaver mens du er fraværende. Det er da helt vanlig å hente inn vikarer for langtidssykmeldte.  Hvis du kan være både helt og også delvis borte fra arbeid over lengre tid uten at dette skaper utfordringer for arbeidsgiver , så er vel strengt talt din stilling overflødig.

Anonymkode: f237c...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er jo egentlig krav om det, den fristen gikk ut for lenge siden, men arbeidsgiver har ikke gjort noe med det.

-TS

Anonymkode: a0fd7...264

Selv om arbeidsgiver har hovedansvaret, har du plikt til medvirkning og aktivitetsplikt, med andre ord er det i din interesse å ha kommunikasjon.

Anonymkode: 7b644...e90

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har en god sak om du en dag bestemmer deg for å ta arbeidsgiver til retten. 

Tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten er dokumentasjonsløs og ikke tilfredsstilt.

Usedvanlig dårlig av arbeidsgiver og leder. Og enda verre er det at de har tatt seg friheten med å utlyse stillingen din etter 4 måneder. 4 måneder er jo ingenting! Du har enda 8 måneder igjen før de i det hele tatt kan friløse seg fra stillingen, men ironisk nok så må tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten være tilfredsstilt da også.

Du har krav på stillingen din i minimum 12 måneder, altså når du har sykepengerettigheter. Er det offentlig så har du gjerne enda 1 år til. Og i denne perioden må arbeidsgiver strekke seg så langt som overhodet mulig for å få deg tilbake i jobb igjen.

Men sånn utover det, hvordan er prognosene dine? Anser du at du vil komme tilbake i full jobb igjen før 1 år har gått? Isåfall må du stå på rundt arbeidsgiver for å prøve å komme tilbake. Omså litt med tilrettelegging - når tiden er inne for det. Har du dårlige prognoser og anser at det er usannsynlig å komme tilbake, så kanskje du ikke skal la deg provosere av arbeidsgiver - selv om det er svært provoserende da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (18 minutter siden):

Høres ut som at du har en god sak om du en dag bestemmer deg for å ta arbeidsgiver til retten. 

Tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten er dokumentasjonsløs og ikke tilfredsstilt.

Usedvanlig dårlig av arbeidsgiver og leder. Og enda verre er det at de har tatt seg friheten med å utlyse stillingen din etter 4 måneder. 4 måneder er jo ingenting! Du har enda 8 måneder igjen før de i det hele tatt kan friløse seg fra stillingen, men ironisk nok så må tilretteleggingsplikten og oppfølgingsplikten være tilfredsstilt da også.

Du har krav på stillingen din i minimum 12 måneder, altså når du har sykepengerettigheter. Er det offentlig så har du gjerne enda 1 år til. Og i denne perioden må arbeidsgiver strekke seg så langt som overhodet mulig for å få deg tilbake i jobb igjen.

Men sånn utover det, hvordan er prognosene dine? Anser du at du vil komme tilbake i full jobb igjen før 1 år har gått? Isåfall må du stå på rundt arbeidsgiver for å prøve å komme tilbake. Omså litt med tilrettelegging - når tiden er inne for det. Har du dårlige prognoser og anser at det er usannsynlig å komme tilbake, så kanskje du ikke skal la deg provosere av arbeidsgiver - selv om det er svært provoserende da.

Jeg er selvagt enig med deg i at dette er veldig dårlig av arbeidsgiver, men den sykemeldte har også et ansvar og plikter. 

Anonymkode: 7b644...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er selvagt enig med deg i at dette er veldig dårlig av arbeidsgiver, men den sykemeldte har også et ansvar og plikter. 

Anonymkode: 7b644...e90

Den sykemeldte har medvirkningsplikt, ja, så langt det lar seg gjøre. Men initiativet ligger hos arbeidsgiver. Der er pliktene regulerte og lovfestet. Det er med andre ord ikke arbeidstakeren som skal ta initiativ og sørge for tilrettelegging og oppfølging. Det er arbeidsgiver. Arbeidstakeren plikter til å medvirke til dette på initiativ fra arbeidsgiver. Så fremt medvirkningsplikten lar seg gjøre da. Det er ikke alltid det er mulig. Men det er alltid mulig for arbeidsgiver å ta det lovfestede initiativet. 

TS skulle vært innkalt til første dialogmøte for lenge siden. Senest innenfor 7 uker. Og eventuelle tilretteleggingsplaner skulle vært arrangert. Alt skriftlig, og undertegnet av TS selv. 
Dette er arbeidsgivers ansvar.

For øvrig bør TS være klar over at NAV innkaller til dialogmøte rundt 6 måneder. Da med fastlege og arbeidsgiver tilstede. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialogmøter kan falle bort hvis det er "åpenbart unødvendig", så det vil variere noe.

Men du har full mulighet til å be om dette selv som arbeidstager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

Den sykemeldte har medvirkningsplikt, ja, så langt det lar seg gjøre. Men initiativet ligger hos arbeidsgiver. Der er pliktene regulerte og lovfestet. Det er med andre ord ikke arbeidstakeren som skal ta initiativ og sørge for tilrettelegging og oppfølging. Det er arbeidsgiver. Arbeidstakeren plikter til å medvirke til dette på initiativ fra arbeidsgiver. Så fremt medvirkningsplikten lar seg gjøre da. Det er ikke alltid det er mulig. Men det er alltid mulig for arbeidsgiver å ta det lovfestede initiativet. 

TS skulle vært innkalt til første dialogmøte for lenge siden. Senest innenfor 7 uker. Og eventuelle tilretteleggingsplaner skulle vært arrangert. Alt skriftlig, og undertegnet av TS selv. 
Dette er arbeidsgivers ansvar.

For øvrig bør TS være klar over at NAV innkaller til dialogmøte rundt 6 måneder. Da med fastlege og arbeidsgiver tilstede. 

 Jeg er, som sagt, ikke uenig i at dette er veldig dårlig av arbeidsgiver, men dersom TS kan, bør hun forsøke å opprette kommunikasjon med arbeidsgiver - er du uenig i at dette er i hennes interesse? 

Anonymkode: 7b644...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...