Gå til innhold

Slutter katten noen ganger å ødelegge alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er absolutt ikke en myte. Det er blant annet noe dyrebeskyttelsen krever for at du skal adoptere katt hos dem. De kan være ute under tilsyn litt tidligere. Men ikke alene før fylte året. 

Anonymkode: 9af43...4af

Jeg skrev heller ikke alene. Men de bør være ute før de er 12 måneder gammel, da sammen med eier. Som jeg skrev i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (4 timer siden):

Jeg skrev heller ikke alene. Men de bør være ute før de er 12 måneder gammel, da sammen med eier. Som jeg skrev i forrige innlegg.

Hva baserer du dette på? Ca alle andre sier noe annet

Om man venter til pus er et år betyr ikke det at man ikke skal gå ut med pus i starten. 

Anonymkode: 04daa...19f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ha pus som innekatt bør dere vurdere å ha to, da får pus selskap og de aktiviserer hverandre.

Det er også veldig lurt å vende pus til å gå i sele. Plutselig er de skadet og må gå inne, men da kan man fortsatt lufte de i bånd. Greit å ha på bånd når man skal til dyrlegen også

Anonymkode: 04daa...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke bånd og ha ut katta i første omgang. Jeg gjorde dette med katta vår fra vi fikk henne slik at hun ble vant med omgivelsene.

Ikke praktisk for oss siden hun gikk under trærne og busker men hun hadde annet å gjøre. 

Vi slapp henne ut så fort hun hadde kommet seg fra etter hun ble sterilisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva baserer du dette på? Ca alle andre sier noe annet

Om man venter til pus er et år betyr ikke det at man ikke skal gå ut med pus i starten. 

Anonymkode: 04daa...19f

Jeg baserer det på et nylig seminar jeg var på med Bjarne O. Braastad, en av de største faglige eksperter på katt i Norge. Jeg spurte ham om akkurat dette og han sa det jeg alltid har tenkt: Det er myte å la katten være inne til den er 12 måneder og så tro at den automatisk får stedssans etter det og så kan gå ute.

Katten bør heller gå ute mye tidligere enn det, for å nettopp lære og utvikle stedsans, bli kjent med og trygg i miljøet osv. Men da selvsagt gradvis og sammen med eier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Katter er ikke skapt for å bare være inne. De må ut og bruke sansene sine, det får de ikke gjort inne. De skal jakte, klatre, snuse, leke med andre katter osv. Jeg mener oppriktig at det er dyreplageri å holde katter stengt inne. Unntaket er eldre (da mener jeg 15 år og oppover) katter som trives inne, eller katter som av helsemessige årsaker ikke kan gå ut. Bor man slik at det ikke er trygt å slippe ut katten så bør man ikke ha katt. Jeg har selv en rasekatt til mange tusen kroner, han får gå ut så mye han vil. Bare tull at ikke rasekatter kan være ute. 

Anonymkode: ba9a7...c6b

Katter skal ikke gå fritt ute før de er minst ett år. Man kan ikke slippe ut en katt på 7 mnd uten tilsyn. De har ikke retningssans så tidlig og kan tulle seg bort hvis de blir skremt/distrahert. 

Anonymkode: c2d3c...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (17 timer siden):

Ta henne med ut. Det er en myte at katter skal være inn til de blir 12 måneder, de får ikke automatisk retningssans den dagen de er ett år. Det må utvikle seg over tid, gjennnom erfaring med å være ute fra yngre alder.

Men da selvsagt sammen med eier i begynnelsen. Ta på sele og ta henne med ut.

Det er ikke en myte at de ikke kan gå ute alene før 12 mnd, men ute med tilsyn;  i sele/ med eier går så klart bra. 

Gradvis tilvenning, sammen med eier, er så klart bra. Ikke bra å slippe katten som ikke har vært ute,  ut på ettårsdagen og forvente at det går bra. 

Anonymkode: c2d3c...c9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del har det hjulpet en del å klippe klørne på katten. Hun klatrer like mye, men ettersom de ikke er like skarpe og hun ikke henger fast, tar møblene mindre skade av det. 

Anonymkode: 7fd28...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønn katten når den klorer på sine ting og gjør riktige ting. Vi ga vår katt kattegodis HVER gang kan klorte på huset sitt. Aldri rørt et møbel hos oss. Etter hvert gikk vi over fra godis hver gang til også kos og oppmerksomhet. Vi startet med dette når han var kattunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sele og bli med den ut. Da jeg gjorde det ble katten lykkelig og fikk så god appetitt.

Anonymkode: e0497...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kloremøbler og klatrestativer har dere, og hvor er disse plassert?

Anonymkode: 55b50...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt roet seg betraktelig da vi begynte å slippe henne ut. Hun er ett år nå, og ødelegger nesten ingenting. Har 3 klorestativ da, og har belønnet henne voldaomt når hun bruker de. Katter trives best ute så lenge man ikke bor midt i en by. Bor dere rolig til med natur rundt er det bare å begynne å slippe henne ut etterhvert.

Anonymkode: 69e24...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.06):

Rasekatter har en tendens til å være mer ettertraktet blant tyver da. Særlig i disse dyrtider. Som f.eks; Oi, der går det visst en siameser, den tar jeg og selger på Finn om noen uker.... da kan jeg tjene noen tusenlapper!

Det er jo en smal sak å lokke til seg en dyr katt og bare ta den med seg, der den går rundt ute uten overvåking eller noe.

Anonymkode: e65a6...b56

Det er derfor man chipper katter. Aldri hørt om en rasekatt uten chip. 

Anonymkode: 69e24...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 11.53):

For vår del har det hjulpet en del å klippe klørne på katten. Hun klatrer like mye, men ettersom de ikke er like skarpe og hun ikke henger fast, tar møblene mindre skade av det. 

Anonymkode: 7fd28...e87

Så dere har klippet klørne kortere enn det som er normal lengde for en katt?

Anonymkode: 4291d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt/brukerforfølgelse og svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...