Gå til innhold

Slutter katten noen ganger å ødelegge alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så for meg at det å skaffe katt kom til å gå hardt ut over sofa og stoler og pynt bli veltet ned og knust, men må si jeg er overrasket over alt annet som blitt ødelagt. Oppbevaringsmøbler får dype hakk og kloremøbler etter klatringen, trappetrinn og rekkverk er også blitt offer for dette. Skuffefronter har hakk etter at hun klatrer seg oppover. Hun er flink til å komme seg inn i skuffer og skap også og roter som fy. Hun har ødelagt en god del klær og leker som tilhører barna. Vi kan ikke ha noe av tekstil fremme men hun klarer å komme seg til uansett for å ødelegge. Må tydeligvis begynne å barnesikre skuffer og skap igjen. Katteleker er heldige om de overlever 2 dager. Hun biter og klorer i stykker absolutt alt! Vi prøver å aktivisere henne mye og leke en del med henne for å slite henne ut, uten at det ser ut til å hjelpe. Hun ødelegger og demonterer ALT! Hun er 7 måneder, kommer dette noen gang til å roe seg? Har aldri opplevd lignende med tidligere katter.

Anonymkode: 964ec...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en 12 år gammel katt som fortsatt klorer på møbler til tross for mange klorestativ tilgjengelige. 

Men de roer seg en del når de blir over 2 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette innekatter? Vi har to katter, en på 8 år og en på 3 år. De ødelegger ingenting.  De har et klorestativ inne, som er velbrukt, men ellers ligger de stort sett og sover når de er inne. Ute klatrer de i trær og løper rundt.  Tror de bruker energien ute. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 time siden):

Er dette innekatter? Vi har to katter, en på 8 år og en på 3 år. De ødelegger ingenting.  De har et klorestativ inne, som er velbrukt, men ellers ligger de stort sett og sover når de er inne. Ute klatrer de i trær og løper rundt.  Tror de bruker energien ute. 

Hun er bare inne enda. De skal vel helst være inne det første året? Var planen at hun skulle være innekatt men begynner å bli usikker på om det går nå som jeg ser mer og mer av personligheten hennes.  Hun har klatrestativ, klorebrett, mange høyder å klatre/gjemme seg på og faktisk også en trestamme å klatre på. Hun sitter mye og ser ut vinduene og prøver alltid å komme seg ut dørene så mulig hun er litt deprimert?

Anonymkode: 964ec...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innekatt behøver mye aktivisering hver dag for å ha et greit liv og bli tilfredse. Det er dyr som er ment til å være i mye aktivitet.

Anonymkode: 32c2d...349

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å roe seg etter 2-3 år. Skal dog aldri ha kattunge igjen, hvis jeg skal ha katt så blir det å adoptere en voksen.

Anonymkode: 8e527...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten til familien min som vi fikk som kattunge ødela det meste. Gnagde seg gjennom en del headsett, klorte i stykker bunnen av spisestuestolene og hang og svaia fra gardinene. Han er nå voksen og utekatt og klorer ingenting inne i huset. Han har vel en klorestolpe som han av og til kan snuse på. Jeg har en katt som er innekatt og han klorer på det meste, til tross for god tilgang til klorbrett og stativ. Innekatten tok jeg forsåvidt over som voksen, så han kom nok med en del uvaner fra tidligere eier. På sommeren er han ute og jeg merker at da går det mindre utover møblene inne 🙂

Forhåpentligvis gir det seg når katten er voksen, men dere får forsøke å rettlede litt hvor den ikke får være og plassere kloremøbler der hvor den liker å være. 

Anonymkode: ea493...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun er bare inne enda. De skal vel helst være inne det første året? Var planen at hun skulle være innekatt men begynner å bli usikker på om det går nå som jeg ser mer og mer av personligheten hennes.  Hun har klatrestativ, klorebrett, mange høyder å klatre/gjemme seg på og faktisk også en trestamme å klatre på. Hun sitter mye og ser ut vinduene og prøver alltid å komme seg ut dørene så mulig hun er litt deprimert?

Anonymkode: 964ec...4a0

Det er nok innetilværelsen som gjør at katten din har sånt behov for å utforske alt og ramponere ting, få ut energi og utforskertrang. Dette demper seg betraktelig innendørs når katten begynner å få lov til å gå ute og utforske der. 

Kjøp en kattesele og tilvenn katten denne en stund inne. Vær forberedt på at katten bare ramler over ende og spiller død i starten med sele på 😂 men de vil venne seg til det. Når selen er tilvent, kan du begynne og gå turer i bånd og sele i nabolaget. La katten gå på egne bein på turene, selv om det tar tid, for da lærer den lukter og området mye bedre. Noe som kommer godt med når den senere skal gå ut på egenhånd og så finne veien hjem alene. Det er viktig.

Jeg gikk turer med min første katt i månedsvis før jeg lot den få gå ut på egenhånd. Det var tydelig at det å være ute er en berikelse for katter, for den ble veldig trøtt av all "spenningen" den opplevde ute, å kunne snuse på alt og kanskje oppdage nabokatter og fugler osv.

Anonymkode: e65a6...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min la elsk på å klore på to stoler i stuen. Noe som heldigvis var de stolene vi ikke brydde oss noe om. 

Anonymkode: d8ee7...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sende henne ut når hun blir større, for da roer hun seg.

Anonymkode: fe093...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære pus hva hun skal klore på/leke med. Det er ikke en intuitiv forskjell mellom trær og stoler og leker og headset. 
 

Har du brukt nok tid på dette?

Anonymkode: c113e...c7c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke skapt for å bare være inne. De må ut og bruke sansene sine, det får de ikke gjort inne. De skal jakte, klatre, snuse, leke med andre katter osv. Jeg mener oppriktig at det er dyreplageri å holde katter stengt inne. Unntaket er eldre (da mener jeg 15 år og oppover) katter som trives inne, eller katter som av helsemessige årsaker ikke kan gå ut. Bor man slik at det ikke er trygt å slippe ut katten så bør man ikke ha katt. Jeg har selv en rasekatt til mange tusen kroner, han får gå ut så mye han vil. Bare tull at ikke rasekatter kan være ute. 

Anonymkode: ba9a7...c6b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katter er ikke skapt for å bare være inne. De må ut og bruke sansene sine, det får de ikke gjort inne. De skal jakte, klatre, snuse, leke med andre katter osv. Jeg mener oppriktig at det er dyreplageri å holde katter stengt inne. Unntaket er eldre (da mener jeg 15 år og oppover) katter som trives inne, eller katter som av helsemessige årsaker ikke kan gå ut. Bor man slik at det ikke er trygt å slippe ut katten så bør man ikke ha katt. Jeg har selv en rasekatt til mange tusen kroner, han får gå ut så mye han vil. Bare tull at ikke rasekatter kan være ute. 

Anonymkode: ba9a7...c6b

Rasekatter har en tendens til å være mer ettertraktet blant tyver da. Særlig i disse dyrtider. Som f.eks; Oi, der går det visst en siameser, den tar jeg og selger på Finn om noen uker.... da kan jeg tjene noen tusenlapper!

Det er jo en smal sak å lokke til seg en dyr katt og bare ta den med seg, der den går rundt ute uten overvåking eller noe.

Anonymkode: e65a6...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Katter er ikke skapt for å bare være inne. De må ut og bruke sansene sine, det får de ikke gjort inne. De skal jakte, klatre, snuse, leke med andre katter osv. Jeg mener oppriktig at det er dyreplageri å holde katter stengt inne. Unntaket er eldre (da mener jeg 15 år og oppover) katter som trives inne, eller katter som av helsemessige årsaker ikke kan gå ut. Bor man slik at det ikke er trygt å slippe ut katten så bør man ikke ha katt. Jeg har selv en rasekatt til mange tusen kroner, han får gå ut så mye han vil. Bare tull at ikke rasekatter kan være ute. 

Anonymkode: ba9a7...c6b

Katten er syv måneder, den er uansett ikke gammel nok til å gå ute alene. Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de er året...... 

Anonymkode: 6321d...695

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta henne med ut. Det er en myte at katter skal være inn til de blir 12 måneder, de får ikke automatisk retningssans den dagen de er ett år. Det må utvikle seg over tid, gjennnom erfaring med å være ute fra yngre alder.

Men da selvsagt sammen med eier i begynnelsen. Ta på sele og ta henne med ut.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ha henne ute før hun er sterilisert!

Hvilken rase er det? Vi har hellige birmaer, de er avlet opp til å være bedagelige og de ødelegger så og si ingenting inne. En vanlig norsk huskatt vil neppe få et lykkelig liv som innekatt.

Anonymkode: 96b6f...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Katten er syv måneder, den er uansett ikke gammel nok til å gå ute alene. Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de er året...... 

Anonymkode: 6321d...695

TS skrev at de tenkte katten skulle være innekatt. Jeg mener ikke at de skal slippe den ut nå. Vår katt fikk gå ut, under tilsyn, da den var rundt 10 måneder gammel. Da den var ett år gikk den ut og inn som den ville. 

Anonymkode: ba9a7...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.. De roer seg betraktelig men ikke garantert at de slutter å ødelegge ting. Min 13 år gamle katt klorer fremdeles på møbler iblant og tygger på ladeledninger. Men har blitt bedre de siste 2 årene.

Anonymkode: 542f5...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (5 timer siden):

Ta henne med ut. Det er en myte at katter skal være inn til de blir 12 måneder, de får ikke automatisk retningssans den dagen de er ett år. Det må utvikle seg over tid, gjennnom erfaring med å være ute fra yngre alder.

Men da selvsagt sammen med eier i begynnelsen. Ta på sele og ta henne med ut.

Det er absolutt ikke en myte. Det er blant annet noe dyrebeskyttelsen krever for at du skal adoptere katt hos dem. De kan være ute under tilsyn litt tidligere. Men ikke alene før fylte året. 

Anonymkode: 9af43...4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...