Gå til innhold

Farmasøyter og apotekteknikere inn i sykehusene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er løsningen er å få støttefunksjonene rundt pasientene tilbake i sykehuset. Jeg gjorde så ufattelig mange oppgaver som sykepleier, som andre kunne ha utført. Jeg tok blodprøver fordi vi skulle spare penger på bioingeniører, jeg hentet og redde senger fordi vi skulle spare penger på sengesentralen, jeg kjørte utskrevne pasienter i rullestol til andre enden av sykehusbyggene for å få dem med helseekspressen fordi vi skulle spare penger på portører, jeg la opp matfat fordi vi skulle spare penger på matverter, jeg vasket oppå hyller og lamper fordi renhold hadde fått gjennom at de ikke skulle vaske over skulderhøyde, og jeg brettet kluter og håndklær fordi vi skulle spare penger på tøysentralen.

Når man slanker og struper alle støttefunksjoner som krever mindre utdanning, så er det jo ikke rart at sykepleiergruppen blir overarbeidet og utslitt. Jeg syns også det var såpass meningsløst å bli brukt til å brette håndklær, smøre brødskiver og å henge opp julegardiner slik at jeg aldri fikk tid til å ta meg av pasientene, slik at jeg søkte meg ut av yrket.

Anonymkode: bce5b...e74

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns Nuttery oppsummerer veldig bra hvorfor dette ikke bare er en positiv ting. I tillegg er det jo slik at medisinen ikke er gitt før pasienten har fått den i seg. Jeg har opplevd at pasienter ikke klarer å svelge tabletten på 100 mg fordi den er for stor, og siden den ikke kan knuses må jeg gi to på 50 mg eller fire på 25 mg i steden for. Det går ikke hvis legemidlene blir lagd til av noen andre. Har også opplevd at farmasøyt har sagt mye feil i oppbevaringen av medisiner, som har skapt usikkerhet i avdelingen. 

For øvrig er jeg mye pasient selv, og den kunnskapen farmasøyter har fremvist på apoteket har aldri vært imponerende. Jeg bruker to medisiner der den ene potensielt dobler effekten av den andre, og selv etter over ti år med denne komboen har ALDRI noen på apoteket sagt noe om det. Selv om det kommer opp som advarsel fra SLV hvis man slår dem opp eller skriver det ut sammen. Jeg har også spurt om råd på apoteket, de kunne ikke svare, og jeg måtte sende ekonsultasjon til fastlegen for å få svar. Jeg visste svaret selv, men ville ha det fra noen andre før jeg endret opplegget. Pluss på foreldre som har fått feil medisin fra apoteket flere ganger, apotek som har nektet å levere ut foreskrevet medisin fordi de var uenig i foreskrivningen (de måtte gi seg etter sint tlf fra lege), og råd som har vært direkte farlige, så har jeg ikke noe stort ønske om at de skal mer inn i sykehusene. Vi kan alle være uheldig så klart, men jeg er enig i at fokuset heller bør legges andre steder. 

Anonymkode: c3a30...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Signerer denne. Farmasøyter tar ikke de menneskelige hensynene da de ikke har klinisk erfaring, noe som er både fordyrende og tidkrevende for sykepleierne.

Men noe som hadde vært særdeles effektivt, er en farmasøyt til stede på previsitt på alle avdelinger på alle sykehjem og alle sykehus f eks en dag i uken. Jeg husker at vi hadde dette som et kortvarig prosjekt på en lungemedisinsk avdeling jeg jobbet på for 15 år siden, og farmasøyten klarte å slanke medikamentlistene til svært mange av de eldre pasientene og å opplyse legene om sjeldne interaksjoner mellom medikamenter.

Anonymkode: bce5b...e74

Ja, det er jo det som er utfordringen. Med mindre de sitter fysisk på avdeling, og tillager på bestilling der og da, direkte fra sykepleier, så blir det kluss. Jeg jobber på sykehus, og det skjer mye mellom 16 og 16 (de leverer for et døgn av gangen). Doser som er endret, medisiner som er lagt til, seponert etc.

Vi har også en klinisk farmasøyt (igjennom et annet prosjekt på avdelingen), og jeg opplever det mye mer nyttig. Hun gir oss nyttig kunnskap om de ulike legemidlene, gjør legemiddelgjennomganger, finner løsninger der ting virker vanskelig (f.eks limiterte i.v-innganger og langvarig komplekst i.v-behov) etc. Så mer tilstedeværelse av kliniske farmasøyter i praksis har jeg større tro på enn en «apotek-produksjon».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns Nuttery oppsummerer veldig bra hvorfor dette ikke bare er en positiv ting. I tillegg er det jo slik at medisinen ikke er gitt før pasienten har fått den i seg. Jeg har opplevd at pasienter ikke klarer å svelge tabletten på 100 mg fordi den er for stor, og siden den ikke kan knuses må jeg gi to på 50 mg eller fire på 25 mg i steden for. Det går ikke hvis legemidlene blir lagd til av noen andre. Har også opplevd at farmasøyt har sagt mye feil i oppbevaringen av medisiner, som har skapt usikkerhet i avdelingen. 

For øvrig er jeg mye pasient selv, og den kunnskapen farmasøyter har fremvist på apoteket har aldri vært imponerende. Jeg bruker to medisiner der den ene potensielt dobler effekten av den andre, og selv etter over ti år med denne komboen har ALDRI noen på apoteket sagt noe om det. Selv om det kommer opp som advarsel fra SLV hvis man slår dem opp eller skriver det ut sammen. Jeg har også spurt om råd på apoteket, de kunne ikke svare, og jeg måtte sende ekonsultasjon til fastlegen for å få svar. Jeg visste svaret selv, men ville ha det fra noen andre før jeg endret opplegget. Pluss på foreldre som har fått feil medisin fra apoteket flere ganger, apotek som har nektet å levere ut foreskrevet medisin fordi de var uenig i foreskrivningen (de måtte gi seg etter sint tlf fra lege), og råd som har vært direkte farlige, så har jeg ikke noe stort ønske om at de skal mer inn i sykehusene. Vi kan alle være uheldig så klart, men jeg er enig i at fokuset heller bør legges andre steder. 

Anonymkode: c3a30...5a4

Helt korrekt - vi hadde dette problemet også. En lang periode leverte apoteket bare 1g Paracet-tabletter (vi har ca 35/40 inneliggende pasienter, hvorpå de fleste står på 1g Paracet x4). Det apoteket ikke har kunnskap om er at akutt syke pasienter ofte ikke klarer disse store tablettene. Det ble mye svinn, og mye ekstraarbeid. Et annet problem var at standard-dosen på et legemiddel var 10mg, så det var det de hadde på sitt lager. Pasienter som sto på høyere doser av legemiddelet (f.eks 40mg) fikk 4 tabletter, til tross for at det fantes en 40mg tablett som var like stor. Pasientene som sto på høye doser var ofte de sykeste, som slet med å ta mange tabletter (og sto ofte på svært mange andre tabletter i tillegg). 
 

Jeg synes farmasøyter er en fantastisk støttefunksjon til rådgivning rundt medikamenter og tilberedning, men ikke til den daglige tilberedningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.27):

Sjekket litt på nett nå og det er tydeligvis forskjellige typer farmasøyter der ute. Men de lå fra nyutdannede på rundt 500 000 til spesialistfarmasøytene som tjente mellom 700 000 og 800 000. Det er jo bra betalt, syns jeg.

Anonymkode: 50454...606

De har jo gjerne master, mange års arbeidserfaring og kan også ha personalansvar/resultatansvar. Det kan også være mye jobbing på kveld og helg. Lønna er grei nok, den, men veldig høy er den jo ikke. 

Anonymkode: 6757a...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...