Gå til innhold

Farmasøyter og apotekteknikere inn i sykehusene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legemidler bør håndteres av de som kan det best. Farmasøyter og apotekteknikere er de som burde håndtere medisiner på sykehus. Ikke sykepleiere.

Om man flytter medisinregning vekk fra sykepleierne så vil det i tillegg øke rekutteringen til yrket. Siden medisinregning er det største hinderet for mange som ønsker å bli sykepleiere.

Dette er fordelingen i de fleste land i verden. Norge er blant unntakene som har gitt sykepleierne oppgaver med medisinering. Det er ikke normalt.

Dette må være det mest effektivet virkemidlet for å bli kvitt den kroniske sykepleiermangelen i landet.

Anonymkode: cffb6...123

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen etter. Er flere steder det blir gjort mer og mer nå. Man har farmasitun der folk fra apoteket lager klar dosettene til pasientene

Anonymkode: 27bfe...3b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ta bort medikamentregningen likevel, for sykepleiere må kunne dosere medisiner selv. Men at å legge opp dosetter er noe som kan gjøres av farmasøyter i stedet - absolutt. 

Det skal også sies at medikamentregning er ganske simpel matte, og det må man kunne regne med at sykepleiere mestrer. 

Anonymkode: 6757a...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Velkommen etter. Er flere steder det blir gjort mer og mer nå. Man har farmasitun der folk fra apoteket lager klar dosettene til pasientene

Anonymkode: 27bfe...3b1

Det er dessverre ikke utbredt nok.

Anonymkode: 614fe...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Legemidler bør håndteres av de som kan det best. Farmasøyter og apotekteknikere er de som burde håndtere medisiner på sykehus. Ikke sykepleiere.

Om man flytter medisinregning vekk fra sykepleierne så vil det i tillegg øke rekutteringen til yrket. Siden medisinregning er det største hinderet for mange som ønsker å bli sykepleiere.

Dette er fordelingen i de fleste land i verden. Norge er blant unntakene som har gitt sykepleierne oppgaver med medisinering. Det er ikke normalt.

Dette må være det mest effektivet virkemidlet for å bli kvitt den kroniske sykepleiermangelen i landet.

Anonymkode: cffb6...123

Både Storbritannia, Danmark, Sverige, USA med flere har jo sykepleiere som håndterer medisiner? Hva mener du nå egentlig? Er definitivt ikke nok farmasøyter til å ta over for alle sykepleierne. Sykepleiere kan også ganske mye. Tror ikke det ville økt rekruttering heller. Kjenner mange sykepleiere som liker denne delen av jobben godt. Personlig ville jeg ikke like jobben min uten noen medikamenthåndtering

Anonymkode: 1e6df...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ikke ta bort medikamentregningen likevel, for sykepleiere må kunne dosere medisiner selv. Men at å legge opp dosetter er noe som kan gjøres av farmasøyter i stedet - absolutt. 

Det skal også sies at medikamentregning er ganske simpel matte, og det må man kunne regne med at sykepleiere mestrer. 

Anonymkode: 6757a...740

Hvor mange farmasøyter trenger man da? På sykehuset legger man ofte ikke dosett men tar en og en tablett til hver medisinutdeling fordi medisinene er i konstant endring på sykehuset.  Skal farmasøytene gjøre det i forkant av hver medisinutdeling hver dag måtte man vel hatt en på hver avdeling 

Anonymkode: 1e6df...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig er det mangel på farmasøyter også. 

Anonymkode: 6757a...740

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en barneavdeling. Mye medikamentregning. Jeg vil ikke ha farmasøyter til å ordne med medisiner, men de kan gjerne komme og veilede oss i hvilke medikamenter som kan gis samtidig i SVK f eks, om det er noe spesielt å passe på ved ulike medikamenter/ diagnoser etc

 

 

Anonymkode: 2815d...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et prøveprosjekt med at farmasøyter klargjører legemidler for oss på sykehuset nå. Det er positive og negative ting med dette.

1) en del ting må vi uansett blande selv pga holdbarhet 

2) de leverer til faste tider. De vet f.eks ikke at jeg må ha gitt antibiotikaen før pasienten skal på CT, slik at de leverer medisinen for seint og hele døgnregnskapet går skeis.

3) de kjenner ikke pasientene og deres tilstand, så de klargjør og setter frem medisiner litt i blinde (f.eks sterke blodtrykksmedikamenter til en hypotens pasient, blodfortynnende sprøyter i høy dose til pasient som ikke kan få den av en eller annen årsak). Før ble det en slags dobbelkontroll opp mot tilstand (f.eks når nnattevakt ikke hadde klargjort blodfortynnende, så skjønte man at det måtte være en grunn til det).

4) Apoteket legger mye i kjøleskap (fra et mikrobiologisk standpunkt), til tross for at det kan oppbevares i romtemperatur. I en hektisk hverdag er det lett å glemme å ta ut ting fra kjøleskap flere timer i forkant, så man ikke kjører intravenøse legemidler som holder 4C rett i åra på en pasient. I verstefall blir behandlingen forsinket.

5) Vi får nøyaktig av det som er ordinert. De tar ikke høyde for at pasientene kan kaste opp, miste medikamenter i dyna/på gulvet, og andre årsaker som gjør at man trenger flere eksemplarer av medikamentet.

6) Sykepleierne mister medikamentregningsferdigheter, og praktisk utførelse (i å tilberede dem). Ser dette spesielt på de som var nyutdannet etter dette prosjektet begynte.

7) apoteket legger også feil medikamenter, i feil dose og styrke.

8 - jeg som sykepleier mister fleksibilitet. Feks ønsker jeg å gi et medikament i bolus (10ml over 10 minutter) istedenfor infusjon, av ulike årsaker (f.eks gi mindre væske, pga tid). Vi har ikke lenger medikamentet tilgjengelig (de har redusert legemiddel-lageret), noe som er ganske dumt. 
 

9) før hadde vi ekstralager på avdeling med mye medikamenter. Når pasienter kommer inn som øyeblikkelig hjelp nå på kveld/helg/natt har vi lite av det de står på hjemmefra, og vi har ikke lenger et godt utvalg antibiotika for å behandle feks sepsis. Vi må rundt halve sykehuset, ned seks etasjer og inn på et slags lager og håpe at det man trenger er der.

10) Apoteket tilbereder mye medikamenter pasienten ender opp med å ikke ta, f.eks pga bivirkninger, før legen rekker å seponere medikamentet. Dette sløser både tid og ressurser.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ganske dyrt å ha farmasøyter på døgnet rundt og alle helligdager. På en barneavdeling for eksempel er dosettbruk ikke-eksisterende fordi alt gis stort sett i mikstur, supp eller i.v. Det kan dermed ikke forberedes på den måten. 

Anonymkode: f9c43...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at også farmasøytene skal lønnes og da ender det kanskje opp med at man må redusere på sykepleiere, samtidig som det blir mangel på farmasøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det blir vel ganske dyrt å ha farmasøyter på døgnet rundt og alle helligdager. På en barneavdeling for eksempel er dosettbruk ikke-eksisterende fordi alt gis stort sett i mikstur, supp eller i.v. Det kan dermed ikke forberedes på den måten. 

Anonymkode: f9c43...74e

De er der bare på ukedager i hverdager, så det blir lite kontinuitet på kveld/helg/helligdager. Tror mange ikke skjønner hva et farmasøytdrevet legemiddellager egentlig betyr i praksis, og at det heller hadde vært verdt det å ruste opp sykepleie-ferdighetene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forøvrig er det mangel på farmasøyter også. 

Anonymkode: 6757a...740

Ja ikke sant? Hvor tror de vi skal trylle fram alle farmasøytene fra

Anonymkode: 1e6df...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuttery skrev (1 time siden):

De er der bare på ukedager i hverdager, så det blir lite kontinuitet på kveld/helg/helligdager. Tror mange ikke skjønner hva et farmasøytdrevet legemiddellager egentlig betyr i praksis, og at det heller hadde vært verdt det å ruste opp sykepleie-ferdighetene. 

Nettopp! Tror det gjør mer for å rekruttere sykepleiere å gi spennende oppgaver. Legemiddelhåndtering er en av de. 

Anonymkode: 1e6df...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forøvrig er det mangel på farmasøyter også. 

Anonymkode: 6757a...740

Ja det fikk jeg inntrykk av også, her om dagen. Satt og lette etter noe på et nettapotek (kjede), og kom til å klikke på ledige stillinger. Det var apotek etter apotek som søkte etter farmasøyter, i blandet noen få apotekteknikere og slikt også, men aller flest farmasøyter. Jeg ble litt sjokket, det tyder på sterk mangel. Kan farmasøyter nesten kreve hva de vil i lønn og regne med å få det i dagens jobbmarked tro?

Anonymkode: 50454...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det fikk jeg inntrykk av også, her om dagen. Satt og lette etter noe på et nettapotek (kjede), og kom til å klikke på ledige stillinger. Det var apotek etter apotek som søkte etter farmasøyter, i blandet noen få apotekteknikere og slikt også, men aller flest farmasøyter. Jeg ble litt sjokket, det tyder på sterk mangel. Kan farmasøyter nesten kreve hva de vil i lønn og regne med å få det i dagens jobbmarked tro?

Anonymkode: 50454...606

Jeg vet ikke om de kan kreve hva de vil, men det er veldig vanskelig å rekruttere mange steder, ja.

Anonymkode: 6757a...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke om de kan kreve hva de vil, men det er veldig vanskelig å rekruttere mange steder, ja.

Anonymkode: 6757a...740

Sjekket litt på nett nå og det er tydeligvis forskjellige typer farmasøyter der ute. Men de lå fra nyutdannede på rundt 500 000 til spesialistfarmasøytene som tjente mellom 700 000 og 800 000. Det er jo bra betalt, syns jeg.

Anonymkode: 50454...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp! Tror det gjør mer for å rekruttere sykepleiere å gi spennende oppgaver. Legemiddelhåndtering er en av de. 

Anonymkode: 1e6df...5d8

Absolutt. Jeg opplever tapet av legemiddelhåndteringen som ganske stor, f.eks. Savner da vi hadde alt ansvar selv.

En annen faktor er at man får mindre eierskap til medisineringen av pasientene. Når jeg selv la frem/blandet medisinene så fremmet det en naturlig nysgjerrighet rundt legemidlene, som i stor grad forsvinner når man bare skal «gi et glass med tabletter» eller «sette en sprøyte» med noe ferdigblandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må sykepleiere mer ut i stell og praktisk bistand som reie opp senger, bytte på senger, vaske rom, vaske utstyr ect. Tviler på sykepleiere ønsker det etter 3 år på høyskole.

Anonymkode: a7084...c86

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (På 27.3.2024 den 19.06):

Vi har et prøveprosjekt med at farmasøyter klargjører legemidler for oss på sykehuset nå. Det er positive og negative ting med dette.

1) en del ting må vi uansett blande selv pga holdbarhet 

2) de leverer til faste tider. De vet f.eks ikke at jeg må ha gitt antibiotikaen før pasienten skal på CT, slik at de leverer medisinen for seint og hele døgnregnskapet går skeis.

3) de kjenner ikke pasientene og deres tilstand, så de klargjør og setter frem medisiner litt i blinde (f.eks sterke blodtrykksmedikamenter til en hypotens pasient, blodfortynnende sprøyter i høy dose til pasient som ikke kan få den av en eller annen årsak). Før ble det en slags dobbelkontroll opp mot tilstand (f.eks når nnattevakt ikke hadde klargjort blodfortynnende, så skjønte man at det måtte være en grunn til det).

4) Apoteket legger mye i kjøleskap (fra et mikrobiologisk standpunkt), til tross for at det kan oppbevares i romtemperatur. I en hektisk hverdag er det lett å glemme å ta ut ting fra kjøleskap flere timer i forkant, så man ikke kjører intravenøse legemidler som holder 4C rett i åra på en pasient. I verstefall blir behandlingen forsinket.

5) Vi får nøyaktig av det som er ordinert. De tar ikke høyde for at pasientene kan kaste opp, miste medikamenter i dyna/på gulvet, og andre årsaker som gjør at man trenger flere eksemplarer av medikamentet.

6) Sykepleierne mister medikamentregningsferdigheter, og praktisk utførelse (i å tilberede dem). Ser dette spesielt på de som var nyutdannet etter dette prosjektet begynte.

7) apoteket legger også feil medikamenter, i feil dose og styrke.

8 - jeg som sykepleier mister fleksibilitet. Feks ønsker jeg å gi et medikament i bolus (10ml over 10 minutter) istedenfor infusjon, av ulike årsaker (f.eks gi mindre væske, pga tid). Vi har ikke lenger medikamentet tilgjengelig (de har redusert legemiddel-lageret), noe som er ganske dumt. 
 

9) før hadde vi ekstralager på avdeling med mye medikamenter. Når pasienter kommer inn som øyeblikkelig hjelp nå på kveld/helg/natt har vi lite av det de står på hjemmefra, og vi har ikke lenger et godt utvalg antibiotika for å behandle feks sepsis. Vi må rundt halve sykehuset, ned seks etasjer og inn på et slags lager og håpe at det man trenger er der.

10) Apoteket tilbereder mye medikamenter pasienten ender opp med å ikke ta, f.eks pga bivirkninger, før legen rekker å seponere medikamentet. Dette sløser både tid og ressurser.

Signerer denne. Farmasøyter tar ikke de menneskelige hensynene da de ikke har klinisk erfaring, noe som er både fordyrende og tidkrevende for sykepleierne.

Men noe som hadde vært særdeles effektivt, er en farmasøyt til stede på previsitt på alle avdelinger på alle sykehjem og alle sykehus f eks en dag i uken. Jeg husker at vi hadde dette som et kortvarig prosjekt på en lungemedisinsk avdeling jeg jobbet på for 15 år siden, og farmasøyten klarte å slanke medikamentlistene til svært mange av de eldre pasientene og å opplyse legene om sjeldne interaksjoner mellom medikamenter.

Anonymkode: bce5b...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...