Gå til innhold

Nysgjerrig familie som ikke har interessert seg hele svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nok vært litt tilbakeholden med informasjon rundt fødsel i den situasjonen der. Det er normalt å bry seg når familie er syk og innlagt på sykehus, uansett årsak. Det er også normalt å besøke familien sin, ringe/sende meldinger og høre hvordan ting går osv. 

For meg høres det ut som de er ute etter informasjon rundt fødsel bare fordi de vil være først ute med å få de vite. Sørg for at Facebook - veggen din blir stengt så ingen kan legge ut noe om fødselen der. Her la svigerfamilie ut på Facebook mens jeg enda var på oppvåkning etter keisersnitt! Dum som vi var informerte vi (mannen, etter avtale med meg) alle i nærmeste familie så fort ungen var ute for å oppdatere om at situasjonen gikk bra🙄

Neste gang kommer vi ikke til å informere familien hans før det har gått litt mer tid.. 

Anonymkode: fa7c8...318

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ingen av foreldrene deres har besøkt dere på 1,5 år, så har dere jo ikke noe nært forhold. Men nå er muligheten her for at en liten baby kan knytte dere nærmere. Ikke vær sur og sta. La dette være en super anledning til å få et bedre forhold til alle de blivende besteforeldrene ❤️

Anonymkode: 14586...b54

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært helt naturlig å spørre deg ila svangerskapet om hvordan det går med deg og stilt opp hvis det trengtes. Jeg ville og, hvis du var barnet mitt, selvfølgelig strikket/kjøpt litt klær/hjulpet med vogn/seng/stellebord og naturligvis vært bekymret for deg hvis du hadde vært innlagt på sykehus eller var dårlig.  Det er slikt som er naturlig, tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge våre familier. 

 

Ts.

Anonymkode: b7f33...01b

Det er jo smodig da at begges familie har holdt seg unna. 

Dere bør kanskje se tilbake på om dere har forårsaket avstanden dere i mellom. Hvordan har dere vært som par, som familie med dem? 

Jeg tenker at det viktigste fremover er å prøve å få til et familiebånd, det blir ensomt å ikke ha noen enn hverandre. Noen ganger må man bare svelge kameler og starte på nytt. 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo mannen min har vært ekstremt støttende, men kanskje han har vært ekstra støttende fordi han har sett hvor lite familiene våre har brydd seg.

 

Jeg har flere veninner som mottar gaver i forkant av fødsel som bilstol, sårinkelseng og barnevogn osv. Men våre familier har ikke engang spurt om det er noe vi ønsker.. 

 

Ts.

Anonymkode: b7f33...01b

Men handler dette om gaver, eller om å ringe og snakke med deg? 

Jeg tror at du kjenner din familie best og du vet hvordan de er. Om de er generøse og sender gaver, om de ringer og sævil snakke (og om du ringer og vil snakke, og sender gaver) det er nok ikke sånn at en familie forandrer seg når et barn blir født. 

Jeg tror det beste for deg er å fokusere på det som er fint nå. Og det er at 1. De har begynt å ta kontakt. 2.dere får snart en baby. 

Det er en fin tid, ikke la den ødelegges av negativitet. Vær heller glad for alt dere faktisk har. Ikke det som dere mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist. Jeg skjønner godt at du er skuffet over familien. 
Hvis dere ikke har hatt kontakt på 1,5 år er det vel ikke noe nært forhold mellom dere? Og da er det vel heller ikke naturlig å involvere dem så tett ift fødsel? 

Anonymkode: f1c9c...059

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går faktisk an for to foreldre å glede seg over å bli foreldre selv om andre er litt fjerne. 

De skal straks få en baby og de har antageligvis det de trenger selv om familie ikke drysser gaver på dem. Det er lov å være såret men det er dumt å la det ødelegge en fin tid med en nyfødt, eller å få en måte sitte å bare grave seg ned og føle seg sviktet i stedet for å se på hverandre og være i nuet. Finne på ting som man ikke kan når babyen er der og være sammen. Jeg tror dere må skifte helt perspektiv fra fokus på hva dere mangler og over på hva dere har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo mannen min har vært ekstremt støttende, men kanskje han har vært ekstra støttende fordi han har sett hvor lite familiene våre har brydd seg.

 

Jeg har flere veninner som mottar gaver i forkant av fødsel som bilstol, sårinkelseng og barnevogn osv. Men våre familier har ikke engang spurt om det er noe vi ønsker.. 

 

Ts.

Anonymkode: b7f33...01b

Er nok stor fare at foreldrene til veninnene har opplevd det samme som du opplever nå... jeg har opplevd litt lignende og kan si at jeg skal være mye mer tilstedeværelse som besteforelder selv i alle faser...

Anonymkode: cd0e6...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Terminen nærmer seg med storskritt. Er i uke 39 nå og siste par ukene har familie begynt å mase om fødsel er på gang. Dem er veldig nysgjerrige og spør om alt mulig plutselig. Og dette kjenner jeg irriterer meg skikkelig da ingen av dem har visst noen som helst interesse under hele svangerskapet.  Jeg kjenner egentlig at jeg ikke vil informere om at fødsel er igang før baby er ute og vi har kommet oss hjem igjen. 

 

Hvordan har dere gjort dette?

 

Anonymkode: b7f33...01b

Interessert i svangerskapet? Har aldri hørt om noen som har vært så opptatt av det? Hva skal folk si da? Det er jo ikke lenger lovlig å kommentere kroppen til den gravide, så hva skal man si? "Har du kjent spark i det siste?". Det er jo nesten bare teit å spørre om når alle gravide kjenner liv. Man skal heller ikke spørre om helsa til folk, så man kan ikke spørre om det går bra med bekkenet heller...

Her er det nok bare gravidhormonene som raser hos deg altså.

Anonymkode: 28335...1ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver i forbindelse med fødsel er ikke standard, men interesse for hvordan det går med deg når du er dårlig i svangerskapet synes jeg hadde vært naturlig. Har dere ikke kontakt generelt? Eller er det bare i svangerskapet det har vært lite kontakt? For hvis dere generelt har lite kontakt med familie så endrer ikke det seg over natten, og er noe begge sider må jobbe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessert i svangerskapet? Har aldri hørt om noen som har vært så opptatt av det? Hva skal folk si da? Det er jo ikke lenger lovlig å kommentere kroppen til den gravide, så hva skal man si? "Har du kjent spark i det siste?". Det er jo nesten bare teit å spørre om når alle gravide kjenner liv. Man skal heller ikke spørre om helsa til folk, så man kan ikke spørre om det går bra med bekkenet heller...

Her er det nok bare gravidhormonene som raser hos deg altså.

Anonymkode: 28335...1ed

Hvis du leser andre kommentarer her inne som jeg har postet, så skjønner du nok mer..

 

Ts.

Anonymkode: b7f33...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessert i svangerskapet? Har aldri hørt om noen som har vært så opptatt av det? Hva skal folk si da? Det er jo ikke lenger lovlig å kommentere kroppen til den gravide, så hva skal man si? "Har du kjent spark i det siste?". Det er jo nesten bare teit å spørre om når alle gravide kjenner liv. Man skal heller ikke spørre om helsa til folk, så man kan ikke spørre om det går bra med bekkenet heller...

Her er det nok bare gravidhormonene som raser hos deg altså.

Anonymkode: 28335...1ed

Er da vel helt normalt å kommunisere med familiemedlemmer som er innlagt på sykehus… Til og med besøke de er ganske vanlig. 

Anonymkode: fa7c8...318

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dem har ikke besøkt oss en eneste gang siste 1.5 årene.. likevel mener du at dem skal få storme inn døren så snart babyen er født?

 

Ts. 

Anonymkode: b7f33...01b

Hvor mange ganger har du invitert de det siste 1,5 åre da? Hva svarte de når du fortalte de at du ønsker de kommer på mer besøk? 

For om du ikke har spurt dem kan du jo ikke vite hvorfor de ikke kommer? Kansje har de det veldig travelt eller vanskelig og mangler overskud. Kansje vet de at dere har hat det vanskelig med prøving og svangerskap, og ønsker derfor respektere dere med å gi dere rom. Kansje opplever de der som avisene... Når du nå ønsker å stenge dem ute fra babyens første tid fordi de ikke har vært nok involvert før, vill jo det fremstå som avvisning ovenfor familien din. Så lenge du ikke forklarer hvorfor de ikke blir inkludert, vill jo beskjeden du sender være at du ikke ønsker de der. Om du har gjort lignende ting før, er det forståelig om de holder avstand for å respektere det de oppfater som dine ønsker. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja man skulle tro det. Men det har ikke vært noen interesse. Ingen støttende ord. Familiene har fått beskjed om innleggelsene gjennom min mann, men likevel ikke ringt meg eller spurt videre hvordan ting har gått.

 

Ts.

Anonymkode: b7f33...01b

Hvorfor har du ikke ringt dem om du ønsker å snake med dem? Hadde min søster/venine sin mann informert meg om hvordan hun hadde det, hadde jeg trod hun var for syk eller dårlig til å snake med meg selv. Det naturlige er jo at man informerer om egen sykdom, så jeg hadde tenkt det var et klart hint om at jeg skulle holde avstand om noen ikke informerte selv. 

 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er da vel helt normalt å kommunisere med familiemedlemmer som er innlagt på sykehus… Til og med besøke de er ganske vanlig. 

Anonymkode: fa7c8...318

Men det er også normalt og fortele sine nærmeste at man er syk eller i lagt på sykehus.... TS skriver at hun ikke har snaket med familien om dette men heller lat mannen ta den jobben. Er det ikke mulig at familien har oppfattet det at TS ikke snaker til de om svangerskapet som at hun ikke ønsker å snake med de? 

Jeg har ei vennine som i perioder gjør det samme, altså får mannen til og oppdatere oss veniner om hvordan det går. Det har vi alle oppfattet som beskjed om at hun er for syk og sliten til sosial kontakt for tiden. Da holder vi avstand og lar henne ta kontakt når hun er klar, spør vi heller ikke om sykdommen om ikke hum tar det opp først.

 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Terminen nærmer seg med storskritt. Er i uke 39 nå og siste par ukene har familie begynt å mase om fødsel er på gang. Dem er veldig nysgjerrige og spør om alt mulig plutselig. Og dette kjenner jeg irriterer meg skikkelig da ingen av dem har visst noen som helst interesse under hele svangerskapet.  Jeg kjenner egentlig at jeg ikke vil informere om at fødsel er igang før baby er ute og vi har kommet oss hjem igjen. 

 

Hvordan har dere gjort dette?

 

Anonymkode: b7f33...01b

Det er å vise interesse.. Ta imot interessen når du har fått form til det.

 

Anonymkode: 848e6...3a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Terminen nærmer seg med storskritt. Er i uke 39 nå og siste par ukene har familie begynt å mase om fødsel er på gang. Dem er veldig nysgjerrige og spør om alt mulig plutselig. Og dette kjenner jeg irriterer meg skikkelig da ingen av dem har visst noen som helst interesse under hele svangerskapet.  Jeg kjenner egentlig at jeg ikke vil informere om at fødsel er igang før baby er ute og vi har kommet oss hjem igjen. 

 

Hvordan har dere gjort dette?

 

Anonymkode: b7f33...01b

Jeg svarte ikke på slike spørsmål og kommentarer. Gikk 3 dager etter fødsel før noen viste det - utenom aller nærmeste. 

Nå denne gang har vi ikke sagt termindato til noen. De mnd, men ikke når, ikke fortalt kjønn heller denne gangen og kommer ikke til å fortelle at fødsel er i gang eller skjedd før vi ønsker det selv. 

Deres baby, din kropp, deres valg når dere forteller noe som helst. Ingen har rett til å vite noe som helst. 

Anonymkode: 0e3be...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig - jeg tipper hadde de vist stor interesse under svangerskapet hadde du vært her inne og skrevet tråder om hvor masete de var. Ikke vær passiv-aggresiv. Bare ulempe for deg selv. Er det din eller hans familie? 

Anonymkode: 74419...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dem har ikke besøkt oss en eneste gang siste 1.5 årene.. likevel mener du at dem skal få storme inn døren så snart babyen er født?

 

Ts. 

Anonymkode: b7f33...01b

Hvor mange ganger har du besøkt dem? 

Anonymkode: 74419...d25

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart «vi sier i fra når babyen er født». Ferdig. Så er det bare å ignorere meldinger med «hvordan går det?», som egentlig bare er sjekking av om du svarer (ikke er i fødsel), eller at babyen er født.

Jeg sluttet å svare på absolutt alle henvendelser og sosiale medier fra før termin til babyen var født. Beste avgjørelsen. Denne gangen har vi kun informert om terminmåned, men ikke dato. Ikke noe mas nå.

Anonymkode: 146a2...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har du selv involvert deg i graviditeten i familien din TS? Eller venners? 

Anonymkode: 3513f...9dd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...