Gå til innhold

Å drikke alkohol mens man ammer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk at forskning ikje er en fasit og det kan hende de finner ut om 100 år at det er farligere enn vi tror nå. Vi så jo alle hva som skjedde med røyking?

Anonymkode: bc815...4e0

Det er forsket mye på, og kan regnes som fasit. Det er fysisk umulig at mors promille i blodet  blir målbar promille hos barnet gjennom melken, det tynnes ut slik at selv en (hypotetisk) veldig høy promille hos mor vil gi melk med mindre alkoholinnhold enn kefirmelk. Det vet man.

At omsorgspersonen ikke må ha høyere promille enn at man kan ivareta barnet godt, vet man også. Det er uavhengig av om det er mor eller far som har drukket alkohol, hvis baby får flaske og far ordner mat og stell om natten er det like viktig at han er klar i toppen på samme måte som hvis mor gir melk.

Baby skal ikke samsove med voksne som er sløvet slik at de ikke kan ivareta babyen i samme seng.

Når man er gravid for foster samme promille som mor. Det er moe helt annet.

Det var ikke forskning, snarere mangel på det, som sa at barn kunne utsettes for nikotin under svangerskap og passiv røyking innendørs etter fødsel. 

Anonymkode: 03bc4...e30

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at forskning ikje er en fasit og det kan hende de finner ut om 100 år at det er farligere enn vi tror nå. Vi så jo alle hva som skjedde med røyking?

Anonymkode: bc815...4e0

Forskning kan regnes som en fasit - egne subjektive meninger kan ikke det. Hvor mener du de hadde forskning på at røyking var sunt for barnet? Kan du lenke til denne forskningen? 

Anonymkode: cbd25...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husk at forskning ikje er en fasit og det kan hende de finner ut om 100 år at det er farligere enn vi tror nå. Vi så jo alle hva som skjedde med røyking?

Anonymkode: bc815...4e0

Eh, nei.

Anonymkode: 6c5c2...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er litt enig med vedkommende. Du skriver «jeg sa ingenting». Hvorfor mener du at du skulle ha sagt noe? Det virker som om du har noen fordommer, og ser ned på henne - og som om hadde det vært opp til deg, så hadde du ikke gjort det. Du er bedre som ikke gjør det. Et tips: Ikke døm venninna di. Ikke vær en slik hverken venninne eller mamma. 

Anonymkode: cbd25...776

Jo, hun burde kanskje informert om at TRYGG samsoving er det ikke dersom mor har drukket alkohol. Det er ikke sikkert at moren vet det, mange som samsover uten å tenke over hvilke forsiktighetsregler man bør følge.

Anonymkode: 47a2f...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo, hun burde kanskje informert om at TRYGG samsoving er det ikke dersom mor har drukket alkohol. Det er ikke sikkert at moren vet det, mange som samsover uten å tenke over hvilke forsiktighetsregler man bør følge.

Anonymkode: 47a2f...794

Nei, det er ikke hennes plass det heller. Hennes venninne tar nok hensyn. I og med hun vet man kan drikke når man ammer, som ikke ts visste. 

Anonymkode: cbd25...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melka får samme promille som blodet. Etter 2 glass vin har man kanskje en promille på 0,75? Dvs. at melka har omtrent samme promille som yoghurt. Det er selvfølgelig ikke farlig.

Når det gjelder drikking og amming, er det i hovedsak ikke alkoholen i seg selv som er det potensielle problemet, men at man ikke har fullstendig kontroll når man håndterer barnet. Melka til ei dame som er full, er ikke farlig for barnet å få i seg. Problemet er at det ikke er trygt for barnet å bli håndtert av en full mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Har hun nylig født, dvs for mindre enn 6 uker siden så skal hun ikke drikke nei.  Man skal også vente et par timer mellom hver enhet man drikker før man ammer. Sånn sett så er det ikke greit å amme og drikke vin samtidig. Jeg har i alle fall vært veldig forsiktig, ammer fremdeles et 19 måneder gammelt barn og er nesten avholds. Jeg tenker bare bedre å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 02f96...f09

Det første du skriver er en generell anbefaling ja, det med å vente 6 uker etter fødsel. Det andre du sier er ikke, det er feil, man trenger ikke å vente mellom enheter og amming.

Anonymkode: c20ee...513

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det første du skriver er en generell anbefaling ja, det med å vente 6 uker etter fødsel. Det andre du sier er ikke, det er feil, man trenger ikke å vente mellom enheter og amming.

Anonymkode: c20ee...513

Babyen er to og en halv uke gammel. 

Helt ærlig bare lurte jeg på hvor vanlig det var, og ser jo nå at det er ganske vanlig at man drikker samtidig som man ammer. 

Trodde det var ganske fy fy, men ser jo at det heller er fy fy å stille spørsmål ved det. 😅

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Babyen er to og en halv uke gammel. 

Helt ærlig bare lurte jeg på hvor vanlig det var, og ser jo nå at det er ganske vanlig at man drikker samtidig som man ammer. 

Trodde det var ganske fy fy, men ser jo at det heller er fy fy å stille spørsmål ved det. 😅

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Det er fy fy i mine øyne og stille spørsmål på måten du gjør og være dømmende :)  Du stiller egentlig ikke spørsmål fordi du oppriktig lurte, men fordi du trodde du skulle få baksnakket venninna di litt og få støtte. 

Anonymkode: cbd25...776

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det første du skriver er en generell anbefaling ja, det med å vente 6 uker etter fødsel. Det andre du sier er ikke, det er feil, man trenger ikke å vente mellom enheter og amming.

Anonymkode: c20ee...513

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/alkohol

Jeg forholder meg til rådene fra helsedirektoratet, både før og nå. Så får andre gjøre som de vil.

 

Anonymkode: 02f96...f09

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fy fy i mine øyne og stille spørsmål på måten du gjør og være dømmende :)  Du stiller egentlig ikke spørsmål fordi du oppriktig lurte, men fordi du trodde du skulle få baksnakket venninna di litt og få støtte. 

Anonymkode: cbd25...776

Hvorfor tror du det ? Skjønner ikke at du gidder å tolke noe utifra et spørsmål. 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du det ? Skjønner ikke at du gidder å tolke noe utifra et spørsmål. 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Jeg trenger ikke tolke det engang, jeg leser det helt fint ut av hovedinnlegget og svarene etterpå. 

Anonymkode: cbd25...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner med barn drikker alkohol selv om de ammer. Man tar selvsagt hensyn til mengde for å ha kontroll med omsorgen av barnet. Selv har jeg gjerne nytt et glass vin både mens jeg ammer, eller etter ungen har lagt seg. Ingenting farlig med det og helt normalt.

Anonymkode: a5e74...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok meg et glass vin eller en cider inn i mellom da jeg ammet. Som regel rett etter jeg hadde ammet slik babyen sov noen timer før neste amming. Ikke fordi jeg fryktet promille i melken, men fordi det var deilig å slappe av litt 🙂

Anonymkode: 39749...602

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som har inntatt alkoholholdig og ikke pumpet ut "neste ladning" med melk og slått ut. Selv drakk jeg ingenting. Så hvor vanlig det er å innta alkohol, vet jeg ikke. 

Så lenge forskning ikke viser til at dette er problematisk, så ser jeg ikke hvorfor man skal gjøre enda "mer" enn å overholde de anbefalingene som er satt. 

Anonymkode: f5666...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ingen som har inntatt alkoholholdig og ikke pumpet ut "neste ladning" med melk og slått ut. Selv drakk jeg ingenting. Så hvor vanlig det er å innta alkohol, vet jeg ikke. 

Så lenge forskning ikke viser til at dette er problematisk, så ser jeg ikke hvorfor man skal gjøre enda "mer" enn å overholde de anbefalingene som er satt. 

Anonymkode: f5666...949

Å pumpe og kaste melken etter inntak av alkohol har absolutt ingen effekt. Men ref. NRK får melka ca samme promille som kefir. Ingen fare å drikke et glass vin eller to og så amme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ammer og samsover etter et glass vin :) har full kontroll, jeg blir absolutt ikke beruset av så lite (jeg drikker det glasset til middagen og nipper til det hele kvelden). Det er svært lite som går over i morsmelken, det største problemet, som du også er inne på, er samsoving/evne til omsorg etter alkohol, men det må være opp til henne å bedømme :) jeg tipper hun har kontroll! Det er absolutt ikke uvanlig å ta seg et glass vin eller to, men om du ikke føler deg komfortabel med å drikke og amme så lar du bare være å gjøre det ❤️ 

Anonymkode: d9fc6...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 20.12):

Hei! Venninnen min har nylig født og i helgen var jeg hos henne på besøk på kvelden. Jeg ammer, og kjørte bil, og regnet med at det ikke skulle bli noe alkohol da hun akkurat har født og ammer. 

Hun drakk vin mens hun ammet. To glass. 

Hun sier det er så lite som går over i morsmjølka at hun unna seg det.. 

Jeg følte hun forsvarte seg så jeg sa ingenting, og det kan sikkert stemme, men de samsover altså. 

Ej synes bare det var litt uvant, og jeg har ingen å sammenligne med for jeg og henne er de første i omgangskretsa som har fått barn. 

Hvor vanleg er det å drikke alkohol mens man ammer ? Jeg Vet det er forskjell på et glass vin og det å bli brisen, men alkohol påvirker en jo uansett ? 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Jeg skulle ha litt blodfortynnende rundt graviditet og fødsel. Fikk beskjed om å heller drikke litt vin, ikke å bli påvirket så max et halvt glass. Fordi blodfortynnende medisiner var mer skadelig. 

Så to glass er jo litt vel mye. Det er faktisk en halv flaske vin

Anonymkode: 59580...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...