Gå til innhold

Å drikke alkohol mens man ammer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Venninnen min har nylig født og i helgen var jeg hos henne på besøk på kvelden. Jeg ammer, og kjørte bil, og regnet med at det ikke skulle bli noe alkohol da hun akkurat har født og ammer. 

Hun drakk vin mens hun ammet. To glass. 

Hun sier det er så lite som går over i morsmjølka at hun unna seg det.. 

Jeg følte hun forsvarte seg så jeg sa ingenting, og det kan sikkert stemme, men de samsover altså. 

Ej synes bare det var litt uvant, og jeg har ingen å sammenligne med for jeg og henne er de første i omgangskretsa som har fått barn. 

Hvor vanleg er det å drikke alkohol mens man ammer ? Jeg Vet det er forskjell på et glass vin og det å bli brisen, men alkohol påvirker en jo uansett ? 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei! Venninnen min har nylig født og i helgen var jeg hos henne på besøk på kvelden. Jeg ammer, og kjørte bil, og regnet med at det ikke skulle bli noe alkohol da hun akkurat har født og ammer. 

Hun drakk vin mens hun ammet. To glass. 

Hun sier det er så lite som går over i morsmjølka at hun unna seg det.. 

Jeg følte hun forsvarte seg så jeg sa ingenting, og det kan sikkert stemme, men de samsover altså. 

Ej synes bare det var litt uvant, og jeg har ingen å sammenligne med for jeg og henne er de første i omgangskretsa som har fått barn. 

Hvor vanleg er det å drikke alkohol mens man ammer ? Jeg Vet det er forskjell på et glass vin og det å bli brisen, men alkohol påvirker en jo uansett ? 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

https://ammehjelpen.no/alkohol/
 

Barnet får ikke promille av et glass eller to med vin… 

Anonymkode: cf04b...14d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på amming er det helt trygt å drikke. 

Med tanke på evne til omsorg, og samsoving, så regner jeg med hun har full kontroll. Det er opp til henne å vurdere, ikke deg. 

Anonymkode: e5b50...ba5

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at forskning ikje er en fasit og det kan hende de finner ut om 100 år at det er farligere enn vi tror nå. Vi så jo alle hva som skjedde med røyking?

Anonymkode: bc815...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å drikke, alle i den generasjonen kommer til å få en eller annen diagnose uansett. 

Anonymkode: b6994...2b7

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Med tanke på amming er det helt trygt å drikke. 

Med tanke på evne til omsorg, og samsoving, så regner jeg med hun har full kontroll. Det er opp til henne å vurdere, ikke deg. 

Anonymkode: e5b50...ba5

Selvfølgelig er det ikke opp til meg ? Jeg bare lurte på hvor vanlig dette var, skjønner ikke hvorfor du skriver det. 

Føler du deg truffet ? 

 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

https://ammehjelpen.no/alkohol/
 

Barnet får ikke promille av et glass eller to med vin… 

Anonymkode: cf04b...14d

Så bra 😀

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk da jeg ammet, basert på dette som linkes til her.  Men satt sjeldent å drakk samtidig med at jeg ammet. Men det har skkkert ikke så mye å si, annet enn at det virker litt stress? 
Trodde heller ikke man skulle drikke de første 6 ukene etter fødsel dersom man ammet- dvs totalavhold disse første ukene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarte du ikke å Google deg til? 

Anonymkode: 0451f...346

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsovingen er langt mer alvorlig å kombinere med alkohol enn ammingen.

Anonymkode: 47a2f...794

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk litt da jeg ammet. Men jeg samsov aldri når jeg hadde drukket. Drakk ikke mye da, når baby var under 5 mnd var det vel maks 1-3 enheter over tid.

Anonymkode: c20ee...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk at det er nokså vanlig å kunne ta seg et glass når man ammer. Det går hverken ut i melka eller utover omsorgen. Hvorfor følte du at hun forsvarte seg? Sa du «Nei takk, jeg ammer» til glasset med vin som ble tilbudt?

Anonymkode: cbd25...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun nylig født, dvs for mindre enn 6 uker siden så skal hun ikke drikke nei.  Man skal også vente et par timer mellom hver enhet man drikker før man ammer. Sånn sett så er det ikke greit å amme og drikke vin samtidig. Jeg har i alle fall vært veldig forsiktig, ammer fremdeles et 19 måneder gammelt barn og er nesten avholds. Jeg tenker bare bedre å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 02f96...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke opp til meg ? Jeg bare lurte på hvor vanlig dette var, skjønner ikke hvorfor du skriver det. 

Føler du deg truffet ? 

 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Jeg har ikke barn. Jeg synes bare Karens/mammapoliti som deg er ganske ufyselige.  

Anonymkode: e5b50...ba5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det ikke opp til meg ? Jeg bare lurte på hvor vanlig dette var, skjønner ikke hvorfor du skriver det. 

Føler du deg truffet ? 

 

Anonymkode: 9e3c9...f9e

Jeg er litt enig med vedkommende. Du skriver «jeg sa ingenting». Hvorfor mener du at du skulle ha sagt noe? Det virker som om du har noen fordommer, og ser ned på henne - og som om hadde det vært opp til deg, så hadde du ikke gjort det. Du er bedre som ikke gjør det. Et tips: Ikke døm venninna di. Ikke vær en slik hverken venninne eller mamma. 

Anonymkode: cbd25...776

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok meg gjerne et glass eller to med vin om kvelden selv om jeg ammet. Men da var jo baby lagt for kvelden og det var en stund til neste ammestund. Jeg er helt trygg på at morsmelken har tilnærmet null i promille så akkurat der har jeg lite bekymring og jeg tror det er ganske vanlig. Jeg ville imidlertid vært mer bekymret om din venninne drikker alkohol de første 6 ukene etter fødsel for da har kroppen virkelig nytte av å være helt avholds. 

Anonymkode: 0fab8...ab0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tok meg gjerne et glass eller to med vin om kvelden selv om jeg ammet. Men da var jo baby lagt for kvelden og det var en stund til neste ammestund. Jeg er helt trygg på at morsmelken har tilnærmet null i promille så akkurat der har jeg lite bekymring og jeg tror det er ganske vanlig. Jeg ville imidlertid vært mer bekymret om din venninne drikker alkohol de første 6 ukene etter fødsel for da har kroppen virkelig nytte av å være helt avholds. 

Anonymkode: 0fab8...ab0

Men det er ikke pga mor de anbefaler å vente i 6 uker: det er fordi babyen er så liten. Folk er ulike. Noen er oppe og spretter fra de har poppet ut ungen, andre trenger mer tid. Det er ingen fast regel for mor sin skyld: det handler om babyen. 

Anonymkode: cbd25...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Husk at forskning ikje er en fasit og det kan hende de finner ut om 100 år at det er farligere enn vi tror nå. Vi så jo alle hva som skjedde med røyking?

Anonymkode: bc815...4e0

Jo det er akkurat det forskning er. Det er det beste vi vet. Ingen seriøs forskning har hevdet at røyking er sunt. Det var i så fall «forskning» betalt av tobakksindustrien. Verden er kommet lenger siste 60 år

Anonymkode: d4bd6...ef5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk selv iskald pils mens jeg ammet. Jeg hadde sykt lyst på, koste meg ekstra etter rundt halvannet år uten (inkl prøving) og det økte melkeproduksjonen. Null problem. 
 

 

Anonymkode: 63873...569

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...