Gå til innhold

Amming i offentligheten


Nestenmamma

Anbefalte innlegg

Hei dere!

I morgen skal jeg ut for første gang på 4 uker siden mini ble født. Jeg har greit kjør på ammingen nå, men har aldri ammet foran noen andre enn nærmeste familie. I morgen skal jeg på kafe med både kjente og ukjente, og må såklart ta med mini. Jeg gruer meg veldig til å måtte amme, om det skulle vise seg nødvendig. 
 

Har dere noen gode råd, eller tips? Jeg vil helst ikke flashe puppen fremfor alle..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleide å se etter sitteplasser i hjørner slik at man enklere kunne snu seg mot vegg til babyen fikk koblet seg på. Ellers ba jeg mannen eller venninne om å holde opp noe som dekket til babyen var på 😊 Og bare ha sjalet/gulpekluten tilgjengelig over skulderen til å dekke fort hvis babyen plutselig skulle slippe. Jeg pleide aldri å dekke over selve babyen med mindre det var veldig skarpt lys, men det er jo ett altenativ det og. Syns man ser lite så lenge babyens hode er i veien 😅

Anonymkode: 76a93...cca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestenmamma skrev (5 minutter siden):

Hei dere!

I morgen skal jeg ut for første gang på 4 uker siden mini ble født. Jeg har greit kjør på ammingen nå, men har aldri ammet foran noen andre enn nærmeste familie. I morgen skal jeg på kafe med både kjente og ukjente, og må såklart ta med mini. Jeg gruer meg veldig til å måtte amme, om det skulle vise seg nødvendig. 
 

Har dere noen gode råd, eller tips? Jeg vil helst ikke flashe puppen fremfor alle..

Kjøp deg en brystpumpe og gi baby flaske 👌

Anonymkode: 5ffe3...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange ammetopper som man ikke flasher noe i, har du noe sånn?

Anonymkode: 95aae...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg et stort sjal, gikk veldig fint. 

Anonymkode: 54fe8...756

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal bry deg. Vi skriver 2024 og folk flest forstår at en baby må ammes.

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genser/ topp du kan ta frem puppen...legg babyen inntil...og amme. Ingen vil bry seg. Og ikke bry deg du heller....du skal kanskje amme i lang tid og ofte. En pupp er ikke farlig. Kjør på 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: ingen bryr seg. Du kan amme med god samvittighet ❤️

Nr2: Ta på det et stort sjal eller lett skjerf som du dekker til deg selv og baby med så er det ingen som ser.

Anonymkode: 9adce...86e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TomSawyer said:

Synes ikke du skal bry deg. Vi skriver 2024 og folk flest forstår at en baby må ammes.

Nå bryr ts seg og det må også være lov. Man må ikke føle det er komfortabelt bare fordi man lever i 2024. 

Anonymkode: 5b09d...b08

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med et teppe eller gulpeklut og legg over? 

Ha på en genser som er enkel å amme i, eventuelt om du har amme-klær? 
 

Hvis du syns det er veldig vanskelig så kan du gå på toalettet for å skifte bleie på babyen, så får du startet ammingen på toalettet også går du bare tilbake og setter deg mens babyen ammes.

Råder deg til å bare kaste deg i det og bli komfortabel med amming i offentligheten, det kommer til å gjøre det mye enklere å være blant folk i tiden fremover, og du slipper å bli stresset. Syns det var litt ubehagelig i starten selv, men jeg utsatte meg bare for det så jeg ble vant med det. Det er jo ingen som bryr seg egentlig, det sitter jo mest i hodet vårt 🫣

 

Hvis du virkelig sliter med å amme offentlig så er det lov å trekke seg unna også. Gå på do, finne et amme-rom hvis det er det i nærheten, eller se til å amme rett før du reiser ut, også amme eventuelt i bilen på vei inn/ut fra dit du skal. 

Anonymkode: 6344d...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe problem med det å amme offentlig, men det hadde min mann, så i hensyn til han pumpet jeg før vi dro og ga flaske. Funket supert det 😅

Anonymkode: 4275e...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet blir sulten og sint så blir man så stresset at man bare slenger fram puppen, og man glemmer at man synes det er ubehagelig 😅 Skal du på kjøpesenter har de ofte ammerom. Det er veldig praktisk. Spesielt når baby blir større og lett distrahert av det som foregår rundt. 

Anonymkode: 19b52...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ikke noe problem med det å amme offentlig, men det hadde min mann, så i hensyn til han pumpet jeg før vi dro og ga flaske. Funket supert det 😅

Anonymkode: 4275e...6d4

Hvorfor skulle du måtte pumpe å gi på flaske fordi han ikke tålte at du viste puppen? Hadde ikke jeg gidder å ta hensyn til

  • Liker 10
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøp deg en brystpumpe og gi baby flaske 👌

Anonymkode: 5ffe3...413

Ja, for alle babyer tar flaske bare sånn momentant 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (47 minutter siden):

Hvorfor skulle du måtte pumpe å gi på flaske fordi han ikke tålte at du viste puppen? Hadde ikke jeg gidder å ta hensyn til

Fordi jeg er glad i han og bryr meg om hva han mener? 🤔 Er det nødvendig så ammer jeg selvsagt uansett, lar ikke barnet sulte liksom. Men han ber ikke om mye, så hvorfor ikke? 😊 

Anonymkode: 4275e...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg er glad i han og bryr meg om hva han mener? 🤔 Er det nødvendig så ammer jeg selvsagt uansett, lar ikke barnet sulte liksom. Men han ber ikke om mye, så hvorfor ikke? 😊 

Anonymkode: 4275e...6d4

Men er jo bare tullete av han. Han eier ikke puppene dine og babyen må ha mat. Og det trumfer hans barnslige sjalusi over at andre får et glimt av puppen din. Det er jo ingenting seksuelt ved å amme. Han burde bry seg om hva som er enklest for deg og babyen heller, for å vise at han er glad i deg. Mener sterkt om dette da pumpe maskinen var som et torturinstrument for meg

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ikke noe problem med det å amme offentlig, men det hadde min mann, så i hensyn til han pumpet jeg før vi dro og ga flaske. Funket supert det 😅

Anonymkode: 4275e...6d4

Haha det er det siste jeg hadde giddet å bry meg om 😂 

Anonymkode: fb10c...0fb

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet mye ute da barna var små. Hadde en samling med store, lette sjal i bomull. Da kunne jeg dekke meg til så ingen ble sjokkert. En singlet som kan løftes, og et sjal over skuldrene. Det blir som et koselig telt for den lille. Ikke vær bekymret for dette. Du er en foregangskvinne som ammer ute på café!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg er glad i han og bryr meg om hva han mener? 🤔 Er det nødvendig så ammer jeg selvsagt uansett, lar ikke barnet sulte liksom. Men han ber ikke om mye, så hvorfor ikke? 😊 

Anonymkode: 4275e...6d4

Så istedenfor å be han gå inn i seg selv og jobbe med sine mannsjåviniske tanker, gidder du å styre med pumping og flaske? 😳

Ts, ingen kommer til å se din vei, de færreste kommer i det hele tatt til å legge merke til at du sitter der og ammer. Sannsynligvis er det nok andre babyer der som blir ammet også. Om du synes det er ubehagelig kan du prøve å skjule med en gulpeklut, snu deg mot veggen eller gå til ammerom om de har. Men du kommer sannsynligvis til å amme i mange år enda! Jeg er nå på det 2 året med amming, jeg kan faktisk ikke sitte å gjemme meg i 2 år. De aller aller færreste bryr seg nada om det ammes rundt dem, og for de veldig få som bryr seg får det være deres problem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 minutter siden):

Men er jo bare tullete av han. Han eier ikke puppene dine og babyen må ha mat. Og det trumfer hans barnslige sjalusi over at andre får et glimt av puppen din. Det er jo ingenting seksuelt ved å amme. Han burde bry seg om hva som er enklest for deg og babyen heller, for å vise at han er glad i deg. Mener sterkt om dette da pumpe maskinen var som et torturinstrument for meg

Jeg hadde ikke noe i mot det. Brukte vakuum pumpe som jeg ikke merket, og da slap jeg å tenke over hvor det er greit og ikke. Også supert at han kunne mate, mens jeg kunne slappe av og kose meg ☺️ 

Anonymkode: 4275e...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...