Gå til innhold

Klarer ikke å dempe sinnet når jeg er fanget bak en sjåfør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg er et mildt menneske. Ikke nødvendigvis eksemplarisk tålmodig, men folk kjenner meg som noen som snakker med alle, er diplomaten i nabolaget og på jobb, generelt en avbalansert kjerring.

Men...i bilen. Faen, så vanskelig. 

Nå når de herskens bobilene er tilbake på veien, og påsketrafikken med, sliter jeg skikkelig. Jeg merker det bobler i meg når jeg på en times tur blir fanget bak bil nr. 8 som ligger 25% under fartsgrensen, kjører som en jojo, og ikke klarer å holde filen sin.

Hvordan er det mulig at norske veier er så oversvømt med elendige sjåfører?

Uansett, jeg driver med mindfulness, yoga, hele pakken. Jeg har stort sett kontroll på meg selv. Men i bilen kjenner jeg hvordan brystet knyter seg og sveller opp, og sinnet bare bobler i meg. Jeg klarer ikke å roe det ned.

Det eneste som hjelper er å kjøre forbi. Men det går jo ikke alltid.

Før noen sier: Ta det med ro! Det er jo det jeg prøver, og feiler med, så det må bli mer konkret om du har råd. På vei til jobb bruker jeg 20 min om morgenen, returen med turister på veien tar 30-40 min (altså 50-100% ekstra, ifølge bilens "historikk"-meny). Til hytta 3 timer med fri ferdsel, opptil 5,5t med turister overalt. Det er altså tid å spare ved å kjøre smidig i dette landet. Tiden bak disse rullende festivaldoene får jeg aldri igjen dog. Hjelp!

Anonymkode: be0fa...33e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du podcast, lydbok eller god musikk du kan høre på i bilen som kan få fokuset ditt bort fra noe annet enn bilister som irriterer deg?

Anonymkode: eb52b...892

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er som å lese om meg selv🙈 jeg har etterhvert fått såpass med selvinnsikt at jeg tilnærmet aldri kjører lange turer når jeg må kjøre på veier med kun en kjørebane, for jeg er redd for min egen og andres trafikksikkerhet. Eneste som funker for meg er å ha selskap i bilen.

 

Anonymkode: a987b...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg å sette deg bak rattet og kjøre. Og da må du finne deg i at det er flere på veien samtidig som du og er der.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å grav litt i hva det egentlig er som gjør deg sint. Hvor kommer disse følelsene fra?

Gjør det egentlig noe om du ankommer 2 minutter senere enn dersom det bare var deg på veien?

Anonymkode: d2420...c8e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så jeg er et mildt menneske. Ikke nødvendigvis eksemplarisk tålmodig, men folk kjenner meg som noen som snakker med alle, er diplomaten i nabolaget og på jobb, generelt en avbalansert kjerring.

Men...i bilen. Faen, så vanskelig. 

Nå når de herskens bobilene er tilbake på veien, og påsketrafikken med, sliter jeg skikkelig. Jeg merker det bobler i meg når jeg på en times tur blir fanget bak bil nr. 8 som ligger 25% under fartsgrensen, kjører som en jojo, og ikke klarer å holde filen sin.

Hvordan er det mulig at norske veier er så oversvømt med elendige sjåfører?

Uansett, jeg driver med mindfulness, yoga, hele pakken. Jeg har stort sett kontroll på meg selv. Men i bilen kjenner jeg hvordan brystet knyter seg og sveller opp, og sinnet bare bobler i meg. Jeg klarer ikke å roe det ned.

Det eneste som hjelper er å kjøre forbi. Men det går jo ikke alltid.

Før noen sier: Ta det med ro! Det er jo det jeg prøver, og feiler med, så det må bli mer konkret om du har råd. På vei til jobb bruker jeg 20 min om morgenen, returen med turister på veien tar 30-40 min (altså 50-100% ekstra, ifølge bilens "historikk"-meny). Til hytta 3 timer med fri ferdsel, opptil 5,5t med turister overalt. Det er altså tid å spare ved å kjøre smidig i dette landet. Tiden bak disse rullende festivaldoene får jeg aldri igjen dog. Hjelp!

Anonymkode: be0fa...33e

Du bør melde deg på ett sinnemestringskurs!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start tidligere eller hold deg hjemme.

Anonymkode: 4e49f...374

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt. Særlig irriterende er det med de sjåførene som ikke klarer å kjøre på svingete veier, da ligger de gjerne 10-20km under fartsgrensen. Men når det kommer en rettstenkning, der man faktisk kan kjøre forbi, gasser de plutselig på og ligger gjerne litt over fartsgrensen. Noe som gjør det risikabelt å kjøre forbi i tilfelle politet plutselig skulle stå der. Så blir veien plutselig svingete igjen, og de senker farten.
 

Det er jo heller aldri snakk om å slippe andre sjåfører forbi for de som kjører sakte. Er det en lomme på veien, så skjer det aldri at de svinger innom, og slipper bilene bak forbi. De er veldig egoistiske sjåfører, som skaper mange farlige situasjoner. 

Og gruer meg allerede til sommeren, med alle bobilene som kjører sakte, eller turister som kjører sakte for å få med seg naturen mens de kjører. Er et mareritt om man skal prøve å rekke noe i alle fall. 

Anonymkode: 0c85c...9db

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 17.04):

Så jeg er et mildt menneske. Ikke nødvendigvis eksemplarisk tålmodig, men folk kjenner meg som noen som snakker med alle, er diplomaten i nabolaget og på jobb, generelt en avbalansert kjerring.

Men...i bilen. Faen, så vanskelig. 

Nå når de herskens bobilene er tilbake på veien, og påsketrafikken med, sliter jeg skikkelig. Jeg merker det bobler i meg når jeg på en times tur blir fanget bak bil nr. 8 som ligger 25% under fartsgrensen, kjører som en jojo, og ikke klarer å holde filen sin.

Hvordan er det mulig at norske veier er så oversvømt med elendige sjåfører?

Uansett, jeg driver med mindfulness, yoga, hele pakken. Jeg har stort sett kontroll på meg selv. Men i bilen kjenner jeg hvordan brystet knyter seg og sveller opp, og sinnet bare bobler i meg. Jeg klarer ikke å roe det ned.

Det eneste som hjelper er å kjøre forbi. Men det går jo ikke alltid.

Før noen sier: Ta det med ro! Det er jo det jeg prøver, og feiler med, så det må bli mer konkret om du har råd. På vei til jobb bruker jeg 20 min om morgenen, returen med turister på veien tar 30-40 min (altså 50-100% ekstra, ifølge bilens "historikk"-meny). Til hytta 3 timer med fri ferdsel, opptil 5,5t med turister overalt. Det er altså tid å spare ved å kjøre smidig i dette landet. Tiden bak disse rullende festivaldoene får jeg aldri igjen dog. Hjelp!

Anonymkode: be0fa...33e

Prøv å distrahere deg med noe. ‘Javel, du er en treig dumming. Du kan da ikke noe for det. Sukk, ikke alle kan være så fantastisk som meg🥹🥹’.’

Ta på noe musikk og begynn å glo rundt. Naturen rundt, eller noe sånt. Syng høyt. Blunk til bilen foran. Blunk blunk, her er jeg, baby. Ta ned vinduet og kjenn den deilige vinden blafre i håret 🤭🥹🥹🥹🥹 🤭🤭🤭

Anonymkode: c206e...1c2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra 30 minutter før og prøv å tenkt at det er mange forskjellige sjafører dere ute..ink sånne som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk adaptiv fartsholder og lén deg tilbake, senk skuldrene, hør på noe fint. Har du ikke adaptiv fartsholder eller kjøreassistanse som automatisk holder avstand og følge med bilen foran, kjøp deg bil med dette! Etter jeg fikk dette ble jeg plutselig veldig tålmodig bak rattet, følelsen av at noen andre styrer pedalene og forholder seg til bilen foran ble veldig befriende og beroligende for meg som til vanlig skriker og kjefter i fortvilelse over alle fittetrafikkantene der ute på veiene som absolutt ikke har noe bak rattet på et kjøretøy å gjøre. ✌️😇

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig er jeg litt misunnelig p det. Jeg kunne ønske jeg kunne miste kontrollen på en normal måte. Road rage er jo vanlig. Og ingen ser veldig rart på en heller om en har det. Tror jeg. Men jeg bare tenker at man vet aldri hvem som sitter i andre biler. Orker ikke folk som følger instinktene sine hele tiden hehe. 

Anonymkode: c206e...1c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 17.04):

Så jeg er et mildt menneske. Ikke nødvendigvis eksemplarisk tålmodig, men folk kjenner meg som noen som snakker med alle, er diplomaten i nabolaget og på jobb, generelt en avbalansert kjerring.

Men...i bilen. Faen, så vanskelig. 

Nå når de herskens bobilene er tilbake på veien, og påsketrafikken med, sliter jeg skikkelig. Jeg merker det bobler i meg når jeg på en times tur blir fanget bak bil nr. 8 som ligger 25% under fartsgrensen, kjører som en jojo, og ikke klarer å holde filen sin.

Hvordan er det mulig at norske veier er så oversvømt med elendige sjåfører?

Uansett, jeg driver med mindfulness, yoga, hele pakken. Jeg har stort sett kontroll på meg selv. Men i bilen kjenner jeg hvordan brystet knyter seg og sveller opp, og sinnet bare bobler i meg. Jeg klarer ikke å roe det ned.

Det eneste som hjelper er å kjøre forbi. Men det går jo ikke alltid.

Før noen sier: Ta det med ro! Det er jo det jeg prøver, og feiler med, så det må bli mer konkret om du har råd. På vei til jobb bruker jeg 20 min om morgenen, returen med turister på veien tar 30-40 min (altså 50-100% ekstra, ifølge bilens "historikk"-meny). Til hytta 3 timer med fri ferdsel, opptil 5,5t med turister overalt. Det er altså tid å spare ved å kjøre smidig i dette landet. Tiden bak disse rullende festivaldoene får jeg aldri igjen dog. Hjelp!

Anonymkode: be0fa...33e

Ah sånne som deg jeg erter opp i trafikken når jeg er i modus kødd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingenting imot batteribiler, men sjåfører som er ute på veien for å spare strøm... da blir jeg irriteret. Rekken av Elon-biler som sperrer venstrefeltet på motorveien, i 79 kmt... huff og huff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For å være ærlig er jeg litt misunnelig p det. Jeg kunne ønske jeg kunne miste kontrollen på en normal måte. Road rage er jo vanlig. Og ingen ser veldig rart på en heller om en har det. Tror jeg. Men jeg bare tenker at man vet aldri hvem som sitter i andre biler. Orker ikke folk som følger instinktene sine hele tiden hehe. 

Anonymkode: c206e...1c2

Sant , hadde en som fulgte etter meg hjem fordi jeg ristet på hodet når han brøt vikeplikten, han åpnet døren min å skrek, HAR Vi ET PROBLEM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemstillingen, her fylles veiene av turister som kjører tregt og legger seg slik det er umulig å kjøre forbi. I tillegg er det mange ferger her jeg bor, og køene blir uendelig lange. Bruker så mye tid for å komme seg til og fra, jeg misliker så utrolig alle turistene. Og dessverre bor jeg et sted der det er mange av de, med unntak av under vintermånedene. 

Mine beste tips: 

Kjør veldig tidlig eller sent, dersom det er mulig. 

Lydbok, podcast eller musikk. Jeg liker å høre på en podcast eller lydbok som jeg synes er så spennende at jeg koser meg med den lange turen. 

Denne er nok litt i grenseland, men jeg har begynt å blinke med langlysene og tute på bobilen som kjører svært seint (type 30-40 i 80 sona). De tar som regel hintet og svinger ut på møteplassene (veiene er så smale at det er umulig å kjøre forbi). 

Anonymkode: 74bfa...de5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blåmonster skrev (På 28.3.2024 den 7.20):

Sant , hadde en som fulgte etter meg hjem fordi jeg ristet på hodet når han brøt vikeplikten, han åpnet døren min å skrek, HAR Vi ET PROBLEM!!

Oh My God… hehe, for en løkrull

Anonymkode: c206e...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også rett ut rasende på folk som er udugelige i trafikken. Det gjelder heldigvis et mindretall! Men noen er utrolig dårlige til å få med seg skilting på veien. Hvis det er 70 på en vei og man ligger i typ 50, så er man så lite observant at man bør la bilen stå! Det er høyere krav for førerkort i dag,så regner med at de unge blir bedre sjåfører enn de som i dag er 55+ og oppover. En annen faktor er jo at alder i seg selv gjør deg tregere.

Anonymkode: 5edd4...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 7.44):

Kjenner til problemstillingen, her fylles veiene av turister som kjører tregt og legger seg slik det er umulig å kjøre forbi. I tillegg er det mange ferger her jeg bor, og køene blir uendelig lange. Bruker så mye tid for å komme seg til og fra, jeg misliker så utrolig alle turistene. Og dessverre bor jeg et sted der det er mange av de, med unntak av under vintermånedene. 

Mine beste tips: 

Kjør veldig tidlig eller sent, dersom det er mulig. 

Lydbok, podcast eller musikk. Jeg liker å høre på en podcast eller lydbok som jeg synes er så spennende at jeg koser meg med den lange turen. 

Denne er nok litt i grenseland, men jeg har begynt å blinke med langlysene og tute på bobilen som kjører svært seint (type 30-40 i 80 sona). De tar som regel hintet og svinger ut på møteplassene (veiene er så smale at det er umulig å kjøre forbi). 

Anonymkode: 74bfa...de5

Jeg gjør det samme. Ikke nødvendigvis på bobiler, men Olga eller Sveinung på 90 som kjører 20 under fartsgrensen.  

Anonymkode: 65a37...67c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir også rett ut rasende på folk som er udugelige i trafikken. Det gjelder heldigvis et mindretall! Men noen er utrolig dårlige til å få med seg skilting på veien. Hvis det er 70 på en vei og man ligger i typ 50, så er man så lite observant at man bør la bilen stå! Det er høyere krav for førerkort i dag,så regner med at de unge blir bedre sjåfører enn de som i dag er 55+ og oppover. En annen faktor er jo at alder i seg selv gjør deg tregere.

Anonymkode: 5edd4...0d0

Helt enig, det er noe fundamentalt galt når man ligger 20 under fartsgrensen. Da er man ikke egnet i trafikken. 

Anonymkode: 65a37...67c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...