Gå til innhold

Noen her som har sonet i fengsel? Hvordan er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Google Halden fengsel, ingen låser, tilgang til eget fullt utstyrt kjøkken, du kan bestemme hva du gjør når og med hvem. De «ansatte» er sivilt kledd og er bestekompisen din.

Anonymkode: d4abe...98a

"Google Halden fengsel", du. Jeg har vært i Halden fengsel. Og en rekke andre fengsler (som ansatt, ikke innsatt). Det er ikke så veldig høyt nivå her av forståelse for hva moderne kriminalomsorg er og skal være... 

Anonymkode: 230a1...bed

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til alle som har svart: vil dere si dere ble bedre som personer, valg, osv, etter soningen? Høres jo ikke grusomt ut, men gjorde rehabiliteringen noe? Ble dere klare over valgene som var feil?

Anonymkode: e9865...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Google Halden fengsel, ingen låser, tilgang til eget fullt utstyrt kjøkken, du kan bestemme hva du gjør når og med hvem. De «ansatte» er sivilt kledd og er bestekompisen din.

Anonymkode: d4abe...98a

Tull.

Anonymkode: 25caf...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Økonomi, det straffes jo hardere enn pedofili. Helt latterlig og tragisk.

Du må sone med drapsmenn, pedofile etc...bare pga økonomisk "kriminalitet". Kunne heller gitt meg fotlenke hjemme, spart samfunnet for enorme summer. Høysikkerhet koster ca 100 000kr pr mnd.

Anonymkode: 5dac5...5b7

Tenk hvor store summer samfunnet kunne spart hvis folk ikke begikk økonomisk krominalitet da 😵

Anonymkode: 95834...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Til alle som har svart: vil dere si dere ble bedre som personer, valg, osv, etter soningen? Høres jo ikke grusomt ut, men gjorde rehabiliteringen noe? Ble dere klare over valgene som var feil?

Anonymkode: e9865...a64

Soningen i høysikkerhetsfengsel var ikke veldig rehabiliterende. Satt med masse garvede kriminelle og fikk kontakter og vi jazza hverandre opp med actionhistorier fra krimmen vi hadde drevet med, samtidig som de narkomane som fikk medisiner delte med oss andre på avdelingen. Fengsel var forøvrig helt ok, grei mat, tv, bibliotek, trening og kameratskap (selv om dette sikkert var litt overfladisk). Betjentene var jo helt supre, iallefall mot de som behandla dem bra (de ønsker jo å ha det triveligst mulig, så da er jo god stemning win-win for innsatte og ansatte). 

Heldigvis ble jeg anbefalt å søke meg over på åpen soning før løslatelse, dette var straks mye mer rehabiliterende og er trolig grunnen for at jeg ikke er tung rusmisbruker eller død idag. Dessverre er dette god fengselstilbudet lagt ned i dag (Hassel fengsel i Skotselv)

Anonymkode: b56bd...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenk hvor store summer samfunnet kunne spart hvis folk ikke begikk økonomisk krominalitet da 😵

Anonymkode: 95834...bb6

Husk at ikke alle er skyldige i dommen de får, vi har et veldig svakt rettsapparat i norge. Tenk så mange som har sonet lange dommer for drap uskyldig for eks, altfor mange. Når politiet-påtalemyndighet har bestemt seg at du er skyldig...slipper du sjelden unna. Før var avhørene også mer brutale, men ble presset til å tilstå.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BlbL3g/endringen-av-politiets-avhoersmetoder-kom-for-sent

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/BWMg8v/avhoersekspert-birgitte-saken-utloeste-endring-av-norske-avhoersmetoder

Anonymkode: 5dac5...5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok en del her som garantert ikke har vært i fengsel. De som omtrent rosemaler det å sitte inne. Det tror jeg ikke noe på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gift tidligere. Føltes som et fengselsopphold i Gulag. Frarådes på det sterkeste. 

Anonymkode: 6fa51...cdc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sonet 1 år i høysikkerhetsfengsel for økonomisk kriminalitet.  Det skilles ikke på hva man har gjort.  Mordere, narkomane, overgripere og fyllekjørere soner sammen og under de samme forhold.  Forskjellen er kun lengden på soningen.  
De første par ukene sitter man innelåst.  Maten blir levert.  Man har ingen sosial kontakt med andre ut over i luftegården.  Fordi det var sommer og ferietid var lufting sjelden, ofte bare en halv time i døgnet. 
På avdelingen jeg flyttet til var vi 10 innsatte i alder 21 til 50 år.  To kvinner og resten menn.  En av kvinnene sonet en dom på 3 mnd for svindel av trygd fra NAV.  Hun var sjokkert over å sone i høysikkerhetsfengsel.  Det var to mordere på avdelingen, en sonet for overgrep mot barn og de fleste satt med narkotikadommer.  Hva man satt for var ikke et tema.  

Alle var i arbeid på fengselet.  Det må man ikke, men alle ønsker det, og det er en rett man har. Noen er på verksted, i vasking, på kjøkken o.s.v.  Arbeidstiden var fra kl 7 til kl 17, men avbrutt med middagstid og lufting ute i en halv time.  Lønnen er 83 kr pr. dag.  

I fengsel er man isolert fra samfunnet.  Nyhetene får man via TV.  Internett, PC og mobil er ikke tillatt.  Hver kveld kl 19.30 låses man inn på rommet sitt.  

Jeg lærte mye om de aller svakeste i samfunnet.  Kriminalomsorgen er jeg ikke imponert over.  Mange ansatte var late og giddeløse. De kjedet seg tydeligvis i jobben sin.  
  

Anonymkode: c2814...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...