Gå til innhold

Noen her som har sonet i fengsel? Hvordan er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge satt du inne? Hva satt du inne for? Og hvordan opplvede du den tiden der? Er det like ille som man får inntrykk av? 

Anonymkode: ca2bf...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja satt inne for kriminaliteter som er hemmelige.

Det var kjempefint i fengsel, til og med bedre enn hotell. Fikk eget rom gratis og tv. Staten stjeler penger fra vanlige folk sånn at oppholdet i fengsel ble en drøm.

Anonymkode: 448c4...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet i fengsel i Kongsvinger i 6 måneder for væpnet ran. Det var ikke så ille, cellen var nesten på linje med hva du får i Oslo for 10-tusen i måneden og maten smakte ok, det kjedeligste var jo at jeg måtte jobbe.

Anonymkode: bbc0f...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihetsberøvelsen er grusom. Soningsforholdene i Norge er bra, men det er det mentale som er slitsomt og er det virkelige straffen. Du bestemmer ingenting i livet ditt lenger.

Anonymkode: bcb74...7dc

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har sittet i fengsel i Kongsvinger i 6 måneder for væpnet ran. Det var ikke så ille, cellen var nesten på linje med hva du får i Oslo for 10-tusen i måneden og maten smakte ok, det kjedeligste var jo at jeg måtte jobbe.

Anonymkode: bbc0f...71e

Jobber med hva? Og hva skjer hvis man nekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja satt inne for kriminaliteter som er hemmelige.

Det var kjempefint i fengsel, til og med bedre enn hotell. Fikk eget rom gratis og tv. Staten stjeler penger fra vanlige folk sånn at oppholdet i fengsel ble en drøm.

Anonymkode: 448c4...c2c

Du har vært på noen rare hoteller... Ingen hoteller tar kontroll over tiden din og nekter deg å gjøre det du vil. Ingen hoteller låser deg inne mange timer i døgnet. Seng og TV er ikke mye til liv når en bor i Norge.

Anonymkode: 230a1...bed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dried Mangoliano skrev (2 minutter siden):

Jobber med hva? Og hva skjer hvis man nekter?

Jeg jobbet i metallverksted. Nekter du så tar de fra deg ting som tilgang til treningsrom og andre slike ting. Kan også bli satt i isolasjon hvis du fortsetter å nekte.

Anonymkode: bbc0f...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobbet i metallverksted. Nekter du så tar de fra deg ting som tilgang til treningsrom og andre slike ting. Kan også bli satt i isolasjon hvis du fortsetter å nekte.

Anonymkode: bbc0f...71e

Stortsett mister de jo bare dagpengene sine, skal ikke ende opp på isolat for det.

Anonymkode: 32db7...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sittet i fengsel i Kongsvinger i 6 måneder for væpnet ran. Det var ikke så ille, cellen var nesten på linje med hva du får i Oslo for 10-tusen i måneden og maten smakte ok, det kjedeligste var jo at jeg måtte jobbe.

Anonymkode: bbc0f...71e

Væpnet ran? 😅 Vokst opp i et belastet miljø eller? 

Anonymkode: ca2bf...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5år på høysikkerhet, null problem for min del. Fint rom med tv og radio, grei mat. Lagde selv. Får også penger når man soner :) Trivdes godt jeg, man slipper å tenke på noe. Før var det også mer fokus på rehab, i dag er alt strupet pga penger. Du må ikke jobbe, jeg lagde meg en deal på man-ons-fredag. Andre dagene trente jeg styrke, så helt topp for min del.

Lage seg en god rutine så funker dette bra, ikke ha en negativ innstilling. Ikke stol på noen der inne, uansett hvem. Det er også slik at de innsatte og de som jobber der er mot hverandre. De låser jo bare opp/igjen dører egentlig, underbemannet. Innsatte kan lett ta over et fengsel i Norge, veldig enkelt.

Du må være litt herdet som menneske for å sone, de som knekker er jo de som ikke er vandt med litt harde forhold. Du møter ingen empati eller sympati blant de som jobber der inne. Så det å ta vare på seg selv er viktig :) Kosthold, trening, lese, ha ting å drive med...døgnrytme. Vær selvstendig.

Husk at folk slippes ut etter 10år uten NOEN oppfølging.

Anonymkode: 5dac5...5b7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

5år på høysikkerhet, null problem for min del. Fint rom med tv og radio, grei mat. Lagde selv. Får også penger når man soner :) Trivdes godt jeg, man slipper å tenke på noe. Før var det også mer fokus på rehab, i dag er alt strupet pga penger. Du må ikke jobbe, jeg lagde meg en deal på man-ons-fredag. Andre dagene trente jeg styrke, så helt topp for min del.

Lage seg en god rutine så funker dette bra, ikke ha en negativ innstilling. Ikke stol på noen der inne, uansett hvem. Det er også slik at de innsatte og de som jobber der er mot hverandre. De låser jo bare opp/igjen dører egentlig, underbemannet. Innsatte kan lett ta over et fengsel i Norge, veldig enkelt.

Du må være litt herdet som menneske for å sone, de som knekker er jo de som ikke er vandt med litt harde forhold. Du møter ingen empati eller sympati blant de som jobber der inne. Så det å ta vare på seg selv er viktig :) Kosthold, trening, lese, ha ting å drive med...døgnrytme. Vær selvstendig.

Husk at folk slippes ut etter 10år uten NOEN oppfølging.

Anonymkode: 5dac5...5b7

Kan jeg spørre hva du satt inne for? 5 år er lenge 😳

Anonymkode: ca2bf...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du satt inne for? 5 år er lenge 😳

Anonymkode: ca2bf...c37

Økonomi, det straffes jo hardere enn pedofili. Helt latterlig og tragisk.

Du må sone med drapsmenn, pedofile etc...bare pga økonomisk "kriminalitet". Kunne heller gitt meg fotlenke hjemme, spart samfunnet for enorme summer. Høysikkerhet koster ca 100 000kr pr mnd.

Anonymkode: 5dac5...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Økonomi, det straffes jo hardere enn pedofili. Helt latterlig og tragisk.

Du må sone med drapsmenn, pedofile etc...bare pga økonomisk "kriminalitet". Kunne heller gitt meg fotlenke hjemme, spart samfunnet for enorme summer. Høysikkerhet koster ca 100 000kr pr mnd.

Anonymkode: 5dac5...5b7

Shit, sendes man på høysikkerhet for økonomisk kriminalitet?! Det hadde jeg faktisk ikke sett for meg. Vet om voldtektsmenn som satt i lavsikkerhetsfengsel, liksom.

Anonymkode: edb8d...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja satt inne for kriminaliteter som er hemmelige.

Det var kjempefint i fengsel, til og med bedre enn hotell. Fikk eget rom gratis og tv. Staten stjeler penger fra vanlige folk sånn at oppholdet i fengsel ble en drøm.

Anonymkode: 448c4...c2c

Haha, da har du ikke vært på Ravneberget! Der var det opp til fire på et rom, do og dusj på gangen. Kun tv i kjellerstua.

Lavsikkerhet, og ble ikke låst inn en eneste gang, og betjentene var stort sett hyggelige. Vet det er noen nyankomne som blir låst inn, men det er de som sliter med rus. Bortsett fra et par som satt på lange dommer for å ha smugla nark så satt de fleste på korte dommer. 

Jeg sonte 30 dager, og det gikk greit. Hadde vært noe helt annet om jeg hadde blitt låst inn store deler av døgnet, og skulle sitte lenge...

Anonymkode: 70751...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for enkelt å basere hvordan det er å sone på enkeltopplevelser. Det kommer an på veldig mange faktorer.

Type sikkerhetsnivå, hvilket fengsel (enorm forskjell på Bastøy og Ravneberget selv om begge er kategorisert som åpne)

Type kriminalitet (enkelte former for kriminalitet straffes hardt av indrejustisen i fengselet)

Lengde på dom

Personen som soner

miljøet på den avdelingen du havner på

De ansatte på den aktuelle avdelingen. Ja, selv om det er klare regler brukes det mye skjønn. Er du uheldig kan du havne på en avdeling hvor kulturen på vaktrommet er ekstremt firkantet eller du kan få en kontaktbetjent som ikke er villig til å bruke skjønn i din favør.

etc etc

Alt i alt er det likevel slik at de aller fleste lander i en slags hverdag under soning i Norge. Dagene kommer og går. De er kjedelige, men forutsigbare og helt ok.

 

Anonymkode: 08147...552

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Shit, sendes man på høysikkerhet for økonomisk kriminalitet?! Det hadde jeg faktisk ikke sett for meg. Vet om voldtektsmenn som satt i lavsikkerhetsfengsel, liksom.

Anonymkode: edb8d...71b

Jeg tror 100% på dette, stemmer godt med hva jeg observerer utenfor fengsler. Narkomane i kommunale boliger som kan gjøre som de vil, men klager naboene på dem så blir DE kastet ut. Snylter man litt på skatten er man jo verre enn Breivik.

Anonymkode: be7f5...d23

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har vært på noen rare hoteller... Ingen hoteller tar kontroll over tiden din og nekter deg å gjøre det du vil. Ingen hoteller låser deg inne mange timer i døgnet. Seng og TV er ikke mye til liv når en bor i Norge.

Anonymkode: 230a1...bed

Google Halden fengsel, ingen låser, tilgang til eget fullt utstyrt kjøkken, du kan bestemme hva du gjør når og med hvem. De «ansatte» er sivilt kledd og er bestekompisen din.

Anonymkode: d4abe...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese. Når man så Helene sjekker inn virket ikke fengsel så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har sittet i fengsel i Kongsvinger i 6 måneder for væpnet ran. Det var ikke så ille, cellen var nesten på linje med hva du får i Oslo for 10-tusen i måneden og maten smakte ok, det kjedeligste var jo at jeg måtte jobbe.

Anonymkode: bbc0f...71e

Oj hvorfor valgte du å begå væpnet ran? Det står i Bibelen at man ikke skal stjele. Pga sånne som deg så har jeg PTSD etter å ha blitt ranet på jobb. Men du gir f i ofrene dine? Det er bare fun and games for deg? 

Anonymkode: 6e224...a21

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Google Halden fengsel, ingen låser, tilgang til eget fullt utstyrt kjøkken, du kan bestemme hva du gjør når og med hvem. De «ansatte» er sivilt kledd og er bestekompisen din.

Anonymkode: d4abe...98a

Det er bare tull. 

Anonymkode: bd7dd...03c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...