Gå til innhold

Bør man fortelle ny kjæreste eller partner om tidligere forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det? Jeg personlig forteller ikke om dette til nye kjærester. Jeg graver heller ikke i fortiden til kjæresten min. Den vil jeg helst vite minst mulig om. En venninne av mener det helt motsatte. At det er helt feil å "holde det skjult" eller la være å dele det. Hun spør alltid ny partner eller kjæreste om tidligere forhold. Grunnen til at jeg har hatt mange forhold er at jeg får fort følelser og blir lett revet med. Jeg kaster meg litt for fort ut i nye forhold uten betenkeligheter. Prøver å endre meg her, men det er ikke lett. Handler nok mye om hvilken personlighet jeg har. Jeg er redd for at ny kjæreste vil se på meg annerledes dersom jeg skulle vært åpen om det. Hva forteller du om egen fortid til mannen/kjæresten din? 

Anonymkode: ff610...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det å prate om tidligere forhold helt naturlig, og ikke minst viktig. Jeg er nyskjerrig på henne og hennes historie, og forventer at hun er det om meg også.

Man kan finne ut mye om den andre personen når man snakker om tidligere forhold. Hvordan snakker den andre om eksene sine, hva har hun lært fra tidligere forhold, hvem er hun i forhold.

Man kan ikke legge lokk på noe som potensielt var og kanskje fortsatt er en viktig del av livet. Men jeg må nok innrømme at det du signaliserer med din historie, og tilnærming til et forhold hadde gjort at jeg anså deg som mindre aktuell for noe seriøst. Så kanskje best å holde det for seg selv 🤷‍♂️

Anonymkode: 2e87c...757

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg er det å prate om tidligere forhold helt naturlig, og ikke minst viktig. Jeg er nyskjerrig på henne og hennes historie, og forventer at hun er det om meg også.

Man kan finne ut mye om den andre personen når man snakker om tidligere forhold. Hvordan snakker den andre om eksene sine, hva har hun lært fra tidligere forhold, hvem er hun i forhold.

Man kan ikke legge lokk på noe som potensielt var og kanskje fortsatt er en viktig del av livet. Men jeg må nok innrømme at det du signaliserer med din historie, og tilnærming til et forhold hadde gjort at jeg anså deg som mindre aktuell for noe seriøst. Så kanskje best å holde det for seg selv 🤷‍♂️

Anonymkode: 2e87c...757

Det er ikke unormalt å ha vært i en del ulike forhold når man er ung. Det trenger ikke definere fremtiden. Føler det er mindre akseptert å hatt flere partnere/forhold som jente enn som gutt. Jeg lever veldig her og nå på godt og vondt. Det er ikke utelukkende negativt å være slik. Jeg har også selvinnsikt nok til å prøve å endre dette. 

Anonymkode: ff610...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte hverandre ikke mye om slik i starten. Begge to har hatt ganske krevende/negative forhold tidligere, så tror det var lurt å ikke øse ut i starten. Hadde fort blitt mye dritt om ekser. Må si at jeg synes det sto respekt av at han bare fortalte at han hadde vært gift 10 år, og at de vokste fra hverandre. Var såpass respektfull ovenfor både meg og eks at han ikke utbroderte utfordringer, som jeg nok hadde tatt som at han var slik mann som drar frem alt mulig dritt og skylder alt på sine ekser. Da hadde jeg blitt skeptisk til ham. 

At eksen hans er en... ja man må nok si spesiell dame, det oppdaget jeg jo uansett etterhvert, men ikke fordi han pratet dritt om henne. Hvilket gjør ham til en bra mann. 

Hvordan min eks er oppdaget jo han også over tid. Var ikke nødvendig å dra opp alt da vi møttes. Slikt kommer bedre frem over tid, mens det å legge ut om ekser fort blir veldig utiltalende. Tror vi begge hadde rygget fort om "alt dritt om min eks" hadde vært tema før vi hadde grunnlag til å forstå at ting var reelle, ikke bare at vi selv hadde personlighet til å skylde på andre. Menn som har innledet bekjentskap med å snakke mye dritt om sin eks har jo vist seg å ikke være bra personer selv. Myyye mer tiltalende at min mann ikke gjorde slikt, og så fikk jeg heller over tid en forståelse for hva som gikk galt i det forholdet. Uten at han noen gang har snakket dritt om henne. 

Anonymkode: 9bffc...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva tenker dere om det? Jeg personlig forteller ikke om dette til nye kjærester. Jeg graver heller ikke i fortiden til kjæresten min. Den vil jeg helst vite minst mulig om. En venninne av mener det helt motsatte. At det er helt feil å "holde det skjult" eller la være å dele det. Hun spør alltid ny partner eller kjæreste om tidligere forhold. Grunnen til at jeg har hatt mange forhold er at jeg får fort følelser og blir lett revet med. Jeg kaster meg litt for fort ut i nye forhold uten betenkeligheter. Prøver å endre meg her, men det er ikke lett. Handler nok mye om hvilken personlighet jeg har. Jeg er redd for at ny kjæreste vil se på meg annerledes dersom jeg skulle vært åpen om det. Hva forteller du om egen fortid til mannen/kjæresten din? 

Anonymkode: ff610...a5e

Jeg er en voksen mann og tenker at det er del av en sunn kommunikasjon at man er åpen om tidligere livserfaringer. Tenker at hvis man forteller ny kjæreste at hun/han må føle seg fri til og trygg nok til å stille spørsmål om ny kjærestes fortid om det er noe vedkommende tenker på/lurer på. Og at man forventer den samme friheten og tryggheten i retur.

Er man trygg i nytt forhold vet man at man kan snakke om alt uten frykt for at det skal ødelegge det forholdet man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes egentlig ikke at det er noe som bør tas opp i detalj i alle fall, men man kan jo selvfølgelig si at man har vært i forhold/samboerskap/ekteskap tidligere når man blir litt tryggere på hverandre. Og etter en viss alder er det jo egentlig forventet at man har hatt forhold i det minste tidligere, så sånn sett bør det jo ikke være noen overraskelse. 

Men å gå i detalj om eksen, hva man gjorde sammen, hva som ikke fungerte osv. syntes jeg egentlig ikke så mye om, både av respekt for det nye forholdet og eksen. Med mindre det gjelder noe helt prekært som at man var utsatt for vold eller lignende som gjør at man kanskje har en intimitetsfrykt som bør jobbes med, så ser jeg ingen grunn til å rippe detaljert opp i fortiden. De aller fleste har en historie, de aller fleste har vært sammen med en eller flere. Ingen big deal, men fokuset videre bør være det nye og ikke leve i fortiden. 

Anonymkode: 27e66...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes tidligere forhold er en uting å snakke om. De store linjene er vel ok (var sammen med X i 5 år f.eks.), men aldri gå i detaljer og særlig ikke om sexlivet. Det kommer ingenting godt ut av det og i verste fall kan ødelegge det nye forholdet. Synes også at man har et visst ansvar for å ikke utlevere tidligere partnere og holde på deres hemmeligheter selv om man ikke er sammen lenger.

Anonymkode: a9008...972

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke unormalt å ha vært i en del ulike forhold når man er ung. Det trenger ikke definere fremtiden. Føler det er mindre akseptert å hatt flere partnere/forhold som jente enn som gutt. Jeg lever veldig her og nå på godt og vondt. Det er ikke utelukkende negativt å være slik. Jeg har også selvinnsikt nok til å prøve å endre dette. 

Anonymkode: ff610...a5e

Synes ikke du trenger å dra det kortet om at det er akseptabelt for menn og ikke kvinner. Folk gjør som de vil, men som TS selv skriver, så oppfatter hun det selv som noe hun ønsker å jobbe med. Å date en som for følelser for alle og hvermannsen er jo ikke så veldig interessant for noe seriøst. Eller?

For meg sender det selvsagt et signal når hun jeg dater kan fortelle at hun har et hav av korte, flyktige forhold bak seg. Da lurer jeg jo på hvorfor hun har dette, og hvorfor det skulle bli annerledes med meg. Og når hun da sier at det skyldes at hun så lett for følelser for menn, så kan jeg fint innstille meg for et useriøst men spennende «forhold». Men vel vitende om at jeg ikke kommer til å gi henne hjertet mitt når jeg vet at hun kommer til å falle for nestemann ganske så raskt.

Jeg tenker TS er en som ikke er klar for et skikkelig forhold før hun (som hun sier) har jobbet med seg selv

Anonymkode: 2e87c...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket åpent om hvor mye vi ønsket å dele, og la vår grense sammen. En grense vi har levd veldig fint med i mange år nå. 

Den går ut på å vite lite, helt minimalt. Og det har hele tiden vært veldig godt. For vi slipper å lure på hva man har opplevd med andre før. 

Anonymkode: ef39e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjæresten din må spørre det om. Noen hater jo å høre om og snakke om ekser. 

Personlig synes jeg det er helt naturlig å snakke om og spørre om. Men alt til sin tid. På en måte kan man jo begynne å lure hvorfor noen ikke vil snakke om det.. kan hende de har noe å skjule? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fortalte hverandre ikke mye om slik i starten. Begge to har hatt ganske krevende/negative forhold tidligere, så tror det var lurt å ikke øse ut i starten. Hadde fort blitt mye dritt om ekser. Må si at jeg synes det sto respekt av at han bare fortalte at han hadde vært gift 10 år, og at de vokste fra hverandre. Var såpass respektfull ovenfor både meg og eks at han ikke utbroderte utfordringer, som jeg nok hadde tatt som at han var slik mann som drar frem alt mulig dritt og skylder alt på sine ekser. Da hadde jeg blitt skeptisk til ham. 

At eksen hans er en... ja man må nok si spesiell dame, det oppdaget jeg jo uansett etterhvert, men ikke fordi han pratet dritt om henne. Hvilket gjør ham til en bra mann. 

Hvordan min eks er oppdaget jo han også over tid. Var ikke nødvendig å dra opp alt da vi møttes. Slikt kommer bedre frem over tid, mens det å legge ut om ekser fort blir veldig utiltalende. Tror vi begge hadde rygget fort om "alt dritt om min eks" hadde vært tema før vi hadde grunnlag til å forstå at ting var reelle, ikke bare at vi selv hadde personlighet til å skylde på andre. Menn som har innledet bekjentskap med å snakke mye dritt om sin eks har jo vist seg å ikke være bra personer selv. Myyye mer tiltalende at min mann ikke gjorde slikt, og så fikk jeg heller over tid en forståelse for hva som gikk galt i det forholdet. Uten at han noen gang har snakket dritt om henne. 

Anonymkode: 9bffc...74d

Det jeg merker av måten du tenker om «eks» prat på, er at det må snakkes negativt om eksen. At man er respektløs og kaster eksen under bussen. 
Veldig ofte i en sånn prat så evner ikke den som forteller å se sine feil og mangler, bare eksen sin. Og det forteller meg allerede en hel del. 
Det finnes selvsagt spesielle unntak her, men som regel er det TO som ikke fikk det til å fungere. 

Anonymkode: 2e87c...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er interessant. Og jeg reagerer hvis noen spør og graver. Når det gjelder dette med å finne ut om noen har et hav av ekser, så skjønner man jo det etterhvert uansett. Det har litt med hva slags livsstil man har. Jeg er i 40-årene og når det gjelder de personene jeg kjenner som har hatt mange partnere så er det enkelte kjennetegn.

Anonymkode: fc096...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du blir sammen med alle du går til sengs med. 

Jeg har alltid styrt unna de som blir håpløst forelsket av den enkle grunn at de mister følelsen like fort og da ønsker om å være singel eller finne en  å bli forelsket i igjen. 

Lav impulskontroll, styres av følelser = rødt flagg 

Anonymkode: 70fdb...52a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg man ikke bør, med mindre det er helt nødvendig. Fortid er fortid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det første jeg tar opp som samtale emne. Men går samtale narturlig innom tidliger forhold så er det naturlig å nevne barnefaren. Men jeg skiller mellom forhold og date med feiling på å bli forhold. Og hvem jeg har hatt som fornøyelse er uaktuelt. Det har ikke betydning med mindre man oppdager relasjon mellom ny kjæreste og tidligere gøy. Jeg er åpen,men behøver ikke sette navn,  fjes og tid på historien. Og forventer egentlig at den samme respekten for hans tidligere liv ikke kommer opp for ofte. Det er fra man møtes at man blir kjent. Kan spørr om parten har vært utro tidligere og hvorfor... brent barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tanke er jo at det (for meg) vil være vanskelig å forholde seg til en som setter standarden for hva som er greit å prate om. Det vil for meg være vanskelig å forholde seg til.

Jeg vil jo selvsagt ikke tvinge noen til å høre om meg og eksen om ingen spør. Men om jeg ikke får lov å spørre, så skurrer det for min del. Jeg har ingen problem med at man har hatt forhold før. Og bare ved å spørre hva den andre liker og tenner på seksuelt, så har man indirekte en ide om hva den andre har gjort med andre menn/kvinner, noe som igjen ikke har noe å si. 

Anonymkode: 2e87c...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høres ut som du blir sammen med alle du går til sengs med. 

Jeg har alltid styrt unna de som blir håpløst forelsket av den enkle grunn at de mister følelsen like fort og da ønsker om å være singel eller finne en  å bli forelsket i igjen. 

Lav impulskontroll, styres av følelser = rødt flagg 

Anonymkode: 70fdb...52a

Du kjenner ikke meg. Jeg har ikke blitt sammen med alle jeg har ligget med. Men jeg pleier heller ikke ha sex med folk jeg ikke har følelser for. Har ikke hatt ons på flere år og har sluttet med det. Jeg får fort følelser, men jeg gjør det ikke slutt så fort det dukker opp noen problemer. Jeg har funnet meg i mye dritt i tidligere forhold. Man lærer så lenge man lever og jeg vet at jeg må prøve å endre meg. Nå gikk innlegget hovedsakelig ut på om man bør være åpen om tidligere forhold eller ikke.  

Anonymkode: ff610...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha mest mulig åpenhet fordi det sier mye om personen man er sammen med, og man slipper å ha ideer i hodet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kjenner ikke meg. Jeg har ikke blitt sammen med alle jeg har ligget med. Men jeg pleier heller ikke ha sex med folk jeg ikke har følelser for. Har ikke hatt ons på flere år og har sluttet med det. Jeg får fort følelser, men jeg gjør det ikke slutt så fort det dukker opp noen problemer. Jeg har funnet meg i mye dritt i tidligere forhold. Man lærer så lenge man lever og jeg vet at jeg må prøve å endre meg. Nå gikk innlegget hovedsakelig ut på om man bør være åpen om tidligere forhold eller ikke.  

Anonymkode: ff610...a5e

Og ja! Jeg synes man må kunne det 😄 jeg synes i alle fall det hadde vært veldig spennende å høre deg fortelle, hvordan du reflekterer over dine erfaringer. Det er jo ikke for å dømme deg, men for å kjenne deg. Hvor reflektert du skulle vise deg å være, kunne godt fått meg til å tro på deg om du nå skulle fortelle at du virkelig ønsket noe seriøst.

Anonymkode: 2e87c...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg og kjæresten har pratet om fortiden, tidligere forhold. Sex erfaringer🤷🏻‍♀️ Vi har ingen hemmeligheter for hverandre. 
 

Nå er ikke vi sjalu eller sammenligner oss med ekser. Vi er jo sammen fordi vi trives sammen, ikke med eksene👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...