Gå til innhold

Hvordan lager du omelett? Jeg får det ikke til :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har dere forresten i omeletten? Nå har jeg laget med ost, løk, tomat og skinke. Men tar gjerne imot tips til annet fyll og :) 

Anonymkode: 286e2...ec3

Soltørket tomat er godt i omelett. Dryss gjerne over revet parmesan også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lav varme er løsningen. Med lokk blir den mer luftig, uten lokk flatere. Jeg foretrekker å folde den sammen mens den er noe fuktig på toppen, da blir den saftigere.

Om du skal ha fyll, så stek det før du heller over eggestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt sopp,purre,tomat,ost og skinke er godt fyll. Jeg bytter på med gulost,baconost og fetaost. Strør over fersk gressløk,hvis jeg har, ved servering. 

Anonymkode: 2272f...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stener den på en side og setter så stekepannen i stekeovnen. Blir høy og luftig 

Anonymkode: 0260c...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyver eggeblandingen inn mot midten inntil alt begynner å stivne. Så vender jeg ene halvdelen over den andre før alt er stivnet. Lav varme. Har aldri opplevd at den ryr sammen. Høres overstekt ut. Du må snu den før toppen er stivnet, da eggene fortsette å koagulere etter du tar den av plata. Tørr omelett er ikke godt. Jeg bruker forøvrig ikke vann/melk/fløte, kun egg, som jeg pisker opp med mikser noen sekunder. Salt og pepper har jeg på etter den er stekt, så slipper den å bli grå.

Anonymkode: 64273...e2f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lokk, og tålmodighet 😀. Hiver oppi det fyllet jeg har, det meste er godt. Har jeg noe sjalottløk jeg må bruke opp, steker jeg den litt før jeg har eggene oppi. Bruker ikke væske, bare egg som jeg visper godt sammen.Rester fra middagen kan også fingere som taxokjøttdeig eller stekte pølsebiter. 

Anonymkode: 32717...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tid. Lavere temp så den får stivna ordentlig før du bretter. Lurt å bruke lokk. 

Anonymkode: 41e71...79f

Hvis du ikke har lokk, som meg, så legg et ark aluminiumfolie over panna, blir helt perfekt. Og enig i det med lav varme, heller lenge. 

Anonymkode: d718a...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har prøvd med 2 egg, 3 og 4 også. Men får det bare ikke til. Hva gjør jeg galt? Har fulgt oppskriften som ligger på meny.no, med 2 egg. Så står det at man skal legge til egg, salt og pepper. Jeg har prøvd med stor stekepanne og liten. Problemet er at jeg får ikke til å vende den ene siden over den andre, da faller alt sammen og blir bare en eneste røre. 

Ble veldig godt uansett, men skulle gjerne lært meg å lage omelett. Har blitt så hekta på det. Vil lage sånn fluffy omelett som jeg har fått i Miami. 

Anonymkode: 286e2...ec3

https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/omelett-med-skinke-og-paprika/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwh4-wBhB3EiwAeJsppJjlajgnxL5ochsvlbPYlJcgjKBOjpJPjufameoqih14nnpFlyeWexoCeDIQAvD_BwE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør/fett/olja nå være varm først, men trenger ikke steke på kjempehard varme. 

Ikke pisk egga ihjel, det smaker best når egga bare er spadd ut. Når du tømmer egga oppi panna, dytt hele røra innover hele tiden fra ytterst. Da forsterker du innsiden. Dytt litt og litt og litt hele tiden, slik at innerste mengden er litt tykk. Til slutt har undersiden fått litt hold/skorpe, og varmen har gått gjennom til øverst. Da kan du legge "lokk". 

Jeg pleier dele den i midten mens jeg steker da, slik at jeg får to små omeletter.

Lykke til! Den trenger ikke se perfekt ut. Den skal heller smake deilig hihi

Anonymkode: c2e03...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett er godt, og den perfekte måten å bruke opp rester på! 

Mine tips til en god omlett: 

- Bruk mange nok egg! 

- Jeg bruker følte, og syns det gir en kremete og god smak 

- Bruk olje eller smør i panna 

- Stek på lav varme over lang tid 

- Hell på panna innimellom så den væska som er opp på omletten går ut til kantene. På denne måten går det fortere å få den ferdig uten at du brenner bunnen. 

-  Jeg bretter sjeldent omeletten, for jeg har ofte så mye i at den da ryker veldig fort. Bedre å la den ligge hel og  pen i panna! 

Kos deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...