Gå til innhold

Hvordan lager du omelett? Jeg får det ikke til :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd med 2 egg, 3 og 4 også. Men får det bare ikke til. Hva gjør jeg galt? Har fulgt oppskriften som ligger på meny.no, med 2 egg. Så står det at man skal legge til egg, salt og pepper. Jeg har prøvd med stor stekepanne og liten. Problemet er at jeg får ikke til å vende den ene siden over den andre, da faller alt sammen og blir bare en eneste røre. 

Ble veldig godt uansett, men skulle gjerne lært meg å lage omelett. Har blitt så hekta på det. Vil lage sånn fluffy omelett som jeg har fått i Miami. 

Anonymkode: 286e2...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tid. Lavere temp så den får stivna ordentlig før du bretter. Lurt å bruke lokk. 

Anonymkode: 41e71...79f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vente lenger før du vender den.

Anonymkode: fee03...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere varme og ha på lokk. Vent med å folde den over til den har stivnet.

Anonymkode: c599d...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ss væske pr egg- 

Anonymkode: b0636...fa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager det alltid i ildfast form i stekeovnen. Får den mer "fluffy" da.

Anonymkode: f9aee...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bruke lokk, og svak varme, ikke bruk olje i panna, den blir for varm. Smør er greit, om du vil. Ost på toppen gjør den ekstra god. Jeg snur den ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav varme og lokk, trenger ikke vende den.

Anonymkode: 4a2db...dbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere ❤️ Da ser det ut til at jeg har hatt på for høy varme. Det begynte å lukte svidd i stad da omeletten var stivnet og jeg la på fyll. Får prøve igjen i morgen. Den ble heldigvis sjukt god! 

Anonymkode: 286e2...ec3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til vender jeg, av og til ikke. Kommer ann på "humøret". :)

Men lav varme som andre sier. Eggene må få tid til å bli varmet opp og stivt før du skal snu den. Høy varme svir den bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også fire egg (og melk). Nøkkelen er, som det påpekes, lav varme. Også må du jo smøre panna greit på forhånd hvis ting fester seg ellers. Jeg velter den ene halvdelen over den andre. Har aldri brukt lokk, men kan kanskje funke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere forresten i omeletten? Nå har jeg laget med ost, løk, tomat og skinke. Men tar gjerne imot tips til annet fyll og :) 

Anonymkode: 286e2...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost, bacon, skinke og pølse er gjenngangere her :)

Føler at alt som kan stekes kan gå i omelett og :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har dere forresten i omeletten? Nå har jeg laget med ost, løk, tomat og skinke. Men tar gjerne imot tips til annet fyll og :) 

Anonymkode: 286e2...ec3

Kyllingomelett er godt. Lager når jeg har rester. Kyllingbiter, tomater, ost og gressløk.

Anonymkode: 530b7...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kyllingomelett er godt. Lager når jeg har rester. Kyllingbiter, tomater, ost og gressløk.

Anonymkode: 530b7...d6d

Den varianten var ny, men høres godt ut :) 

Anonymkode: 286e2...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kyllingomelett er godt. Lager når jeg har rester. Kyllingbiter, tomater, ost og gressløk.

Anonymkode: 530b7...d6d

Glemte å si at tacoomelett er favoritten. Av rester. Tacokjøttddig ost, paprika, tomat og purre.

Anonymkode: 530b7...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vanligvis skinke og purreløk, og gjerne paprika hvis jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker ofte bare noen kjøttbiter fra pølse eller skinke etc. og noen tomater. På sånn middels varme. Også har jeg i 2 egg som er pisket litt med gaffel og kanskje en skvett fløte oppi der også. Heller det over også legger jeg aluminiumsfolie over (trenger ikke å annet enn å ligge løst over så det dekker som passe), og da drar jeg panna av plata og lar den stå litt sånn. Ofte har jeg litt revet ost over, eller også noen striper smøreost før jeg legger over folien. 

Blir alltid fluffy. Da jeg var yngre ble det sånn brent og tørt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva andre gjør.. men generelt ved steiking så har jeg panna på høyeste varme til den er varm, og så skrur jeg ned til 3/4 eller lavere. Alt etter hva som steikes. Noe kan eller skal kanskje steikes på høyere temperatur litt lengre, men du kan alltids skru opp igjen om du skrudde ned for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...