Gå til innhold

Ok å takke nei til å hjelpe til i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i bryllup i slutten av april til søskenbarnet mitt. Har fått forespørsel om jeg kan hjelpe til med åpning av gaver. Åpne, legge ved kort og skrive på en liste hva som er fra hvem. 

Må innrømme at jeg ikke har lyst. Har gjort dette en gang i bryllupet til en venninne. Ble da stående alene ved et bord for å pakke opp gaver mens resten minglet, fikk fingermat (ingen kom bort til meg) og koste seg...De hadde nok beregnet for få mtp antall gaver. Hadde vi vært 2-3stk ville det gått raskere og vært mer sosialt. 

Denne gangen skal min samboer være med. Det er mange han ikke har hilst på. Vi bor også i nabobyen og ser derfor ikke familien min så ofte. Ønsker å slappe av, kose meg og prate med de andre gjestene. Vi må også bo på hotell og vi har betalt for barnepass (ansatt i barnehagen) da ingen i familien kunne passe pga alle skal i bryllupet.

Er det dårlig gjort å si nei? Hva svarer jeg?

Anonymkode: 2b0bf...7e2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Er helst fri.»

Anonymkode: 8d528...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt nei, men jeg hadde jo også tatt meg en velkomstdrink og fingermat likevel. Jeg hadde også snakket med folk, det er jo lov til å si hei og snakke med noen selv om man skal pakke opp gaver. Mange kommer vel normalt også bort for å se på gavene? Litt rart at ingen kom for å se på gavene i forrige bryllup eller at ingen du kjente kom og pratet med deg (eventuelt hjalp deg, når de så at du sto der alene og pakket opp gaver). Jeg hadde i det minste da kommet til å spurt en av venninnene mine om de ikke ville hjulpet meg i den situasjonen du var i. Men det kan fort bli litt kaos og rot med navn og gaver om man er mange som åpner gaver.
 

Det er jo litt merkelig å si nei til å pakke opp gaver, når du likevel skal i bryllupet. Alle vil jo uansett ha lignende unnskyldninger som deg, for å ikke hjelpe til med noe som de egentlig ikke gidder. Men du kan jo selvsagt si nei, du er ikke tvunget til å hjelpe til. 

Anonymkode: 8655d...f27

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslå at de kan pakke ut gavene dagen etter.

«Jeg har hatt denne oppgaven en gang før, og det tok veldig lang tid for meg. Siden vi har leid barnevakt, tatt inn på hotell osv. håper jeg på forståelse at jeg vil prate med de andre gjestene».

Anonymkode: 6df69...878

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal i bryllup i slutten av april til søskenbarnet mitt. Har fått forespørsel om jeg kan hjelpe til med åpning av gaver. Åpne, legge ved kort og skrive på en liste hva som er fra hvem. 

Må innrømme at jeg ikke har lyst. Har gjort dette en gang i bryllupet til en venninne. Ble da stående alene ved et bord for å pakke opp gaver mens resten minglet, fikk fingermat (ingen kom bort til meg) og koste seg...De hadde nok beregnet for få mtp antall gaver. Hadde vi vært 2-3stk ville det gått raskere og vært mer sosialt. 

Denne gangen skal min samboer være med. Det er mange han ikke har hilst på. Vi bor også i nabobyen og ser derfor ikke familien min så ofte. Ønsker å slappe av, kose meg og prate med de andre gjestene. Vi må også bo på hotell og vi har betalt for barnepass (ansatt i barnehagen) da ingen i familien kunne passe pga alle skal i bryllupet.

Er det dårlig gjort å si nei? Hva svarer jeg?

Anonymkode: 2b0bf...7e2

Jeg vil si det er litt dårlig ja, men du kan foreslå at dere burde vere flere som gjør det. 

Anonymkode: 82e45...27f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke starte med å si noe ala

«Jeg har gjort dette en gang tidligere og det tok veldig lang tid. Er det flere som skal hjelpe dere? Litt kjedelig å bare stå å pakke opp gaver alene når man endelig har muligheten til å snakke med de man ikke ser så ofte. Men hjelper gjerne til om vi er flere, så ikke all mingletiden går med til pakkene😊»

Anonymkode: 957be...16c

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok også endt med å si at det erfaringsmessig er for mye for en, men du risikerer så klart at de foreslår at du og samboeren tar det...

Anonymkode: 42e06...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt henne. Sagt det var en veldig uheldig opplevelse for egen del sist, og ikke slik jeg vil huske bryllupet hennes. Deretter foreslått konkret hvem som kanskje ville sette pris på en slik rolle. Eldre tenåringer, for eksempel, de foretrekker gjerne å ha en oppgave foran å mingle. Men samtidig sagt at jeg gjerne stilte om hun ikke hadde andre alternativ, men at vi da måtte være flere slik at oppgaven ble mer lystbetont. 

Anonymkode: 224b4...a9a

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en stor oppgave, ja. Spør om det er noen som kan hjelpe deg/dere. Vi var ett par som fikk denne oppgaven i tidligere bryllup. Det var masse gaver og styr, så 4 av vennene våre hjalp oss. Tror vi pakket 4-5 store søppelposer med gavepapir. Siden vi ble såpass mange ble vi fort ferdige, heldigvis. 

Anonymkode: 27194...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG; tipset henne om å ønske at gavene ikke er pakket inn. Dette er jo uansett det store nå, av miljøhensyn. Og ingen trenger innpakkede gaver for et slikt formål. 

Anonymkode: 224b4...a9a

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ville vært veldig rart å si nei faktisk. Nesten litt uhørt i min familie.. 

Men si at du vet det bør være minst 3 som pakker ut. 

Anonymkode: 1e8a2...2b0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lese og skrivevansker. Tror du noen andre kan gjøre det?

Anonymkode: e80b6...ac9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

OG; tipset henne om å ønske at gavene ikke er pakket inn. Dette er jo uansett det store nå, av miljøhensyn. Og ingen trenger innpakkede gaver for et slikt formål. 

Anonymkode: 224b4...a9a

Det er et godt poeng, gaveinnpakning er vel der for overraskelsens skyld, og den faller vel litt bort når de ikke skal åpne gavene selv. 

Anonymkode: 42e06...2f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes det ville vært veldig rart å si nei faktisk. Nesten litt uhørt i min familie.. 

Men si at du vet det bør være minst 3 som pakker ut. 

Anonymkode: 1e8a2...2b0

Enig i dette. For min del er det en oppgave jeg liker å ha så slipper jeg å tvangsmingle med gamle onkler og tanter

Anonymkode: ba24e...b4b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har åpnet gaver med to andre. Måtte stoppe til slutt da alle hadde begynt å spise middag. Var ca 80 gjester. Tok timesvis før og etter maten. Aldri igjen!! 

Anonymkode: 12860...9be

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mest vanlig at det er noen litt eldre unge eller venner som ikke er gjester har det som betalt jobb. Vet ikke om det fremdeles er sånn at butikkene leverer gaver, men da jeg var ung, så var det vanlig. Da kom alltid gavene ved 12-13 tiden og da var det bedre tid til å pakke opp, men da kunne en ikke være gjest.
Jeg mener det er uhørt at en gjest skal ha ansvar for å pakke opp. De er jo bedt i bryllupet for å kose seg med brudeparet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var i bryllup, ble alle gavene pakket opp dagen etter. Helt suveren løsning! 

Anonymkode: 01b84...9b3

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg til sommeren, og vi (min mann og jeg) skal pakke opp i ro og fred sammen dagen etter. Har hørt flere har gjort det samme. Det er også mye lettere å frakte gavene hjem når de er uåpnet -tips de om det 😉

Anonymkode: 54901...728

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gjøre det som forlover… Og helt ærlig ble bryllupet ganske mye stress for min del og lite moro.

Først endel jobb med utdrikkingslag, pynting av lokale, hente kaker og blomster osv.

Så tidlig opp med bruden, løpe rundt å passe på kjole, fotografering, tale og når minglingen endelig var i gang sto jeg ved et bord å organiserte gaver…. Hadde håpet at det etter middagen var tid for litt mer avslapping og fest. 
 

Hadde jeg ikke vært forlover hadde jeg nok gladelig hjulpet med pakker, men da spurt om flere kunne hjelpe til slik at det går raskere. 

Anonymkode: 34d0b...c6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da jeg var i bryllup, ble alle gavene pakket opp dagen etter. Helt suveren løsning! 

Anonymkode: 01b84...9b3

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal gifte meg til sommeren, og vi (min mann og jeg) skal pakke opp i ro og fred sammen dagen etter. Har hørt flere har gjort det samme. Det er også mye lettere å frakte gavene hjem når de er uåpnet -tips de om det 😉

Anonymkode: 54901...728

Da hadde jeg blitt så skuffet. Det er jo et høydepunkt å se på gavebordet. Så veldig egoistisk å holde det for seg selv. 

Anonymkode: 224b4...a9a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...