Gå til innhold

Har ei venninne som av og til har ei øl før jobb hun skal på om natten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan fint ta et glass vin til lunsj på helgetur. Så lande i Norge kl 23 og kjøre hjem. Det blir jo akkurat det samme som om jeg tar et glass torsdag kveld, og kjører på jobb fredag morgen. 

Man blir ikke mer edru gjennom natten enn dagen. 

Anonymkode: 81f80...a5d

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det ikke er rusen man er redd for, kan man jo like gjerne blande seg inn dersom folk drikker cola eller en kopp kaffe før jobb. Begge deler er vanedannende og noe folk bare må ha. Ikke er det utelukkende sunt for kroppen heller.

Det står ingenting om at denne dama må ha ei øl hver dag, så jeg lar tvilen komme henne til gode og tror TS er i overkant nervøs og dramatisk.

Anonymkode: a629f...deb

Folk generelt blir avhengig lett av det de inntar ofte. Det er like lett for alle å ha en vane i å drikke øl hver dag, en eller to, som det er å få en vane i å drikke cola. Begge deler er vel like usunt. Kroppen får fort en vane, uansett alkohol, sjokolade, godteri eller brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men er bare jobben hennes jeg tenker på. Hun kjører ikke heller så hun blir ikke tatt i promille. 

Anonymkode: 917d5...1f2

Hvis du bare tenker på jobben hennes og hvorvidt det å ta ei øl påvirker jobben negativt, så kan du slappe helt av. Den lille promillen hun får av én øl er så lav at den er 100% borte etter ni timer. Altså ingen innvirkning på jobben hennes.

Anonymkode: a629f...deb

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (4 minutter siden):

Folk generelt blir avhengig lett av det de inntar ofte. Det er like lett for alle å ha en vane i å drikke øl hver dag, en eller to, som det er å få en vane i å drikke cola. Begge deler er vel like usunt. Kroppen får fort en vane, uansett alkohol, sjokolade, godteri eller brus. 

Nettopp.
Så lenge venninna til TS ikke går på jobb med promille er det hennes problem, ikke verken TS eller jobbens problem.

Anonymkode: a629f...deb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nettopp.
Så lenge venninna til TS ikke går på jobb med promille er det hennes problem, ikke verken TS eller jobbens problem.

Anonymkode: a629f...deb

Jeg ble ringt av sjefen en lørdags kveld, hun lurte på om jeg kunne jobbe natt fordi de manglet folk. Det var visst helt krise! Jeg sa jeg hadde hatt to glass vin, men hun mente på det var bedre det enn at det ikke kom noen. - - Dette var i helse. 

Så den loven tror jeg mange bryter;) 

Endret av 29_j
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun jobber 2 uker på nettene. 2 på ettermiddag og resten dagtid. Av og til tar hun et glass vin eller ei pils i 14 tiden og drar på jobb kl 23. Er dette helt hål I hue? Bør jeg snakke til henne? Hun er 41

Anonymkode: 917d5...1f2

Hvorfor?

Hun er edru når hun skal på jobb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun jobber 2 uker på nettene. 2 på ettermiddag og resten dagtid. Av og til tar hun et glass vin eller ei pils i 14 tiden og drar på jobb kl 23. Er dette helt hål I hue? Bør jeg snakke til henne? Hun er 41

Anonymkode: 917d5...1f2

Her synes jeg du skal kontakte hennes arbeidsgiver å fortelle om situasjonen. Hus at du kan gjøre det anonymt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (7 minutter siden):

Her synes jeg du skal kontakte hennes arbeidsgiver å fortelle om situasjonen. Hus at du kan gjøre det anonymt!

Kan jeg spørre hvorfor du mener det? Jeger trådstarter, men virker som du mener ironisk her? Jeg fikk litt mer snev i ting ettersom folk sammenligner detnå drikke alkohol kl 24 på kvelden for så dra på jobb kl 07.00 neste dag, der vil ha samme effekt?! Men jeg kommer ikke til å dra til hennes arbeidsgiver for stedet hun står på nå nei. 

Anonymkode: 917d5...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvorfor du mener det? Jeger trådstarter, men virker som du mener ironisk her? Jeg fikk litt mer snev i ting ettersom folk sammenligner detnå drikke alkohol kl 24 på kvelden for så dra på jobb kl 07.00 neste dag, der vil ha samme effekt?! Men jeg kommer ikke til å dra til hennes arbeidsgiver for stedet hun står på nå nei. 

Anonymkode: 917d5...1f2

Jeg mistenker at det ofte blir mere enn ett glass, da bør arbeidsgiver være klar over problemet, slik at de f.eks kan ta en uanmeldt alkotest på henne. Det er ikke normalt å drikke på dagen nå man skal jobbe samme dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (1 time siden):

Jeg ble ringt av sjefen en lørdags kveld, hun lurte på om jeg kunne jobbe natt fordi de manglet folk. Det var visst helt krise! Jeg sa jeg hadde hatt to glass vin, men hun mente på det var bedre det enn at det ikke kom noen. - - Dette var i helse. 

Så den loven tror jeg mange bryter;) 

Da har jo arbeidsgiveren selv valgt å la en ansatt med promille komme på jobb, og tar på seg ansvaret selv for om pasienter blir forsømt eller noen i verste fall blir skadet eller dør.
Dette har uansett ingenting med saken å gjøre, da det er en helt annen situasjon.

Anonymkode: a629f...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på jobben, i min jobb (helsepersonell, men jobber med barn), har vi ikke lov å drikke 12 timer før vakt. 

Anonymkode: 7a7c2...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da har jo arbeidsgiveren selv valgt å la en ansatt med promille komme på jobb, og tar på seg ansvaret selv for om pasienter blir forsømt eller noen i verste fall blir skadet eller dør.
Dette har uansett ingenting med saken å gjøre, da det er en helt annen situasjon.

Anonymkode: a629f...deb

Man har et selvstendig ansvar, og vil miste lisens eller få sparken. Det står i arbeidskontrakten man har signert, eller i retningslinjene til arbeidsplassen. 

Anonymkode: 81f80...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 7.16):

Man har et selvstendig ansvar, og vil miste lisens eller få sparken. Det står i arbeidskontrakten man har signert, eller i retningslinjene til arbeidsplassen. 

Anonymkode: 81f80...a5d

Samtidig gjelder loven fra kveld 23 til morgenen også. Hvordan mange har ikke 2 glass vin en kveld, for så opp neste dag? 

Anonymkode: 917d5...1f2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29_j skrev (På 26.3.2024 den 13.31):

Jeg ble ringt av sjefen en lørdags kveld, hun lurte på om jeg kunne jobbe natt fordi de manglet folk. Det var visst helt krise! Jeg sa jeg hadde hatt to glass vin, men hun mente på det var bedre det enn at det ikke kom noen. - - Dette var i helse. 

Så den loven tror jeg mange bryter;) 

Samme har skjedd meg, opplyste veldig klart om at jeg hadde drukket to små glass vin, sjefen ente opp med å hente meg og kjøre meg på jobb.. følte meg absolutt ikke beruset, men syntes det var veldig rart 🤔 

Anonymkode: 97983...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her må du nok kontakte FBI så fort som mulig, her må det settes av etterforskning og store ressurser så fort som mulig. MEGET alvorlig sak. Mest sannsynlig er hun alkoholiker. Folk som er alkoholikere går som oftest også over til andre rusmidler, så vi kan tenke at kokain og amfetamin også er i bildet.  for å få råd til kokain så  må de fleste selge for å forsette bruken sin så hun er nok garantert drugdealer også på fritiden sin, kokain kommer fra mexico så da sammarbeider hun med karteller....Send anonymt tips til FBI så blir nok huset hennes ransaket asap og vi får en stopper for kartellvirksomhet i oslo

Anonymkode: c8733...dcd

Så dust

Anonymkode: 8ad40...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 0.17):

Samtidig gjelder loven fra kveld 23 til morgenen også. Hvordan mange har ikke 2 glass vin en kveld, for så opp neste dag? 

Anonymkode: 917d5...1f2

Jeg siterte en som nettopp hadde drukket to glass, på kvelden, og så ble ringt opp av jobb. Så hva er relevansen av ditt svar? 

Anonymkode: 81f80...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 23.27):

Samme har skjedd meg, opplyste veldig klart om at jeg hadde drukket to små glass vin, sjefen ente opp med å hente meg og kjøre meg på jobb.. følte meg absolutt ikke beruset, men syntes det var veldig rart 🤔 

Anonymkode: 97983...9fa

Enig,  så tenker det er mange som bryter de reglene vi leser og skriver under i helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 12.15):

Ikke hver dag man hun gjør det innimellom. Reagerer bare mest på at hun skal på jobb og at alkoholen bør være ute av kroppen. 

Jeg selv hadde en øl da jeg jobbet senvakt på butikken ei gang, dn fin sommerdag. Dro på jobb 6t etterpå, men formen ble helt merkelig. 

Anonymkode: 917d5...1f2

Hvor sterk var den ølen? Seks timer etter å ha drukket en øl er man ikke så preget av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Er denne seriøs? Er folk virkelig så uopplyste? I så fall, jeg regnet ut promillen for deg (endret ikke kg, lot den bare stå på standard 65 kg): https://promille.no/promille-kalkulator/

En halvliter pils mellom kl 14 og 15 (kalkulatoren krever minst en time drikking for å kunne regne ut):

OPPSUMMERING
  • ikon-klokke-white.png
  • DU INNTOK ALKOHOL I 1 TIME
  • ikon-inntak-opp-white.png
  • DU HADDE PÅ DET MESTE 0,28 - 0,34‰
  • ikon-inntak-ned-white.png
  • DU BLE EDRU MELLOM KL. 17:00 - 17:30 (2,0 - 2,5 TIMER ETTER AT DU SLUTTET Å DRIKKE)
KLOKKEN ‰ OPP/NED PROMILLE INFO
Kl. 14:30 Øker 0,15‰

0,14‰ - 0,17‰

Info
Kl. 15:00 Øker 0,31‰

0,28‰ - 0,34‰

Info
Kl. 15:30
0,5 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,24‰

0,19‰ - 0,28‰

Info
Kl. 16:00
1,0 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,16‰

0,10‰ - 0,22‰

Info
Kl. 16:30
1,5 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,09‰

0,01‰ - 0,16‰

Info
Kl. 17:00
2,0 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,05‰

0,00‰ - 0,10‰

Info
Kl. 17:30
2,5 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,02‰

0,00‰ - 0,04‰

Info
Kl. 18:00
3,0 timer siden du stoppet å drikke
  0,00‰

0,00‰ - 0,00‰

 

Kl 16 (en time etter at hun sluttet å drikke) var venninna di kjørbar. Alkoholen var HELT ute av kroppen før kl 18. 

 

Et glass vin mellom kl 14 og 15:

OPPSUMMERING
  • ikon-klokke-white.png
  • DU INNTOK ALKOHOL I 1 TIME
  • ikon-inntak-opp-white.png
  • DU HADDE PÅ DET MESTE 0,11 - 0,17‰
  • ikon-inntak-ned-white.png
  • DU BLE EDRU MELLOM KL. 16:00 - 16:00 (1,0 - 1,0 TIMER ETTER AT DU SLUTTET Å DRIKKE)
KLOKKEN ‰ OPP/NED PROMILLE INFO
Kl. 14:30 Øker 0,07‰

0,06‰ - 0,09‰

Info
Kl. 15:00 Øker 0,14‰

0,11‰ - 0,17‰

Info
Kl. 15:30
0,5 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,07‰

0,02‰ - 0,11‰

Info
Kl. 16:00
1,0 timer siden du stoppet å drikke
Synker 0,03‰

0,00‰ - 0,05‰

Info
Kl. 16:30
1,5 timer siden du stoppet å drikke
  0,00‰

0,00‰ - 0,00‰

Kjørbar hele tiden og alkoholen var HELT ute av kroppen før kl 16:30. 

Anonymkode: 0b7da...e69

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 11.50):

Hun jobber 2 uker på nettene. 2 på ettermiddag og resten dagtid. Av og til tar hun et glass vin eller ei pils i 14 tiden og drar på jobb kl 23. Er dette helt hål I hue? Bør jeg snakke til henne? Hun er 41

Anonymkode: 917d5...1f2

I helsevesenet er det en 12timers regel mellom siste inntak av alkohol og oppstart på jobb.

Anonymkode: 6e8bf...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...