Gå til innhold

Er den grusomme navnetrenden i fred med å snu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 7.17):

Er folk endelig ferdig med Milian Maximus, Afael Danaliel, Anius Vulkanius og det som verre er? Eller er det fremdeles en greie på bygd og blant unge mødre?

På termingruppene jeg er med på på Facebook, ser jeg til min store glede mest Håkon, Jacob, Sverre, Ivar etc. Ser kanskje en tendens til at de pretensiøse navnene henger litt mer igjen på jentebarna, da. 

Håper vi er over kneiken! 🤞

Anonymkode: 0dcc1...318

Aldri hørt om de navnene du nevner. Hvor er du fra?😆 

Sverre og Magnus derimot er veldig kjedelige så nei takk en mellomting.

Anonymkode: 884bb...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en trend her at "alle" gir jentene korte navn som slutter på a. Jeg har også gitt jenta mi et slik navn. Litt kjedelig, men det er snakk om ganske vanlige navn: Lotta, Lisa, Anna, Emma (for mange Emma). Lite spennende men ikke noe sært/fancy. Har også Sigrun, Solveig og Kari. 

Anonymkode: ebbbc...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun én unge som har et litt «influencernavn» på barnehageavdelinga til sønnen min som har 13 barn. Kan ikke skrive navnet da det er et spesielt dobbeltnavn.

Ellers er det vanlige korte navn på de fleste. Få topp 10 navn også egentlig. Bor i et vanlig familienabolag i Trheim med medium inntekt hvor foreldrene har vanlige jobber som ikke krever utdanning, bachelor- og masterutdanning, men ingen på legenivå.

Anonymkode: a24e3...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 12.10):

Tviler på det, når folk kommer med «nye gamle» navn som Thaniel..hva er feil med Nathaniel eller Daniel?!?

Anonymkode: a53a9...711

Hva er feil med Thaniel? Er det slik at navnene som noen fant opp for hundrevis av år siden må være de eneste navnene som blir brukt i flere hundre år til? Jeg ser virkelig ikke problemet. Kanskje noen synes Thaniel klinger bedre enn Nathaniel eller Daniel. Personlig foretrekker jeg Nathaniel av de 3, men alle har ikke samme smak som meg, og det er da virkelig ikke et problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (7 minutter siden):

Hva er feil med Thaniel? Er det slik at navnene som noen fant opp for hundrevis av år siden må være de eneste navnene som blir brukt i flere hundre år til? Jeg ser virkelig ikke problemet. Kanskje noen synes Thaniel klinger bedre enn Nathaniel eller Daniel. Personlig foretrekker jeg Nathaniel av de 3, men alle har ikke samme smak som meg, og det er da virkelig ikke et problem?

Er det noen som sier at det er et problem da..? Det er jo nettopp smak som diskuteres her? 

Anonymkode: 00c79...7df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg faktisk det handler om mennesker med litt ulik kulturell bagasje ...

Anonymkode: 4fee5...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stort å få barn. Og du føler at barnet ditt er unikt spesielt. Noe som kanskje gjenspeiler noen navnevalg. Det er også noen som liker oppmerksomheten de får for spesielle navnevalg.  Et snev av munchhausen by proxy kanskje?😂Neida, bare tulla🙈

Anonymkode: d3149...355

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 7.17):

Er folk endelig ferdig med Milian Maximus, Afael Danaliel, Anius Vulkanius og det som verre er? Eller er det fremdeles en greie på bygd og blant unge mødre?

På termingruppene jeg er med på på Facebook, ser jeg til min store glede mest Håkon, Jacob, Sverre, Ivar etc. Ser kanskje en tendens til at de pretensiøse navnene henger litt mer igjen på jentebarna, da. 

Håper vi er over kneiken! 🤞

Anonymkode: 0dcc1...318

Milian blir vi neppe kvitt med det første. Verken Milian, Mili, Milo eller Millie

Anonymkode: 5f4f9...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i sør syns jeg også det har snudd, og blitt mer Arne, Svein, Nils osv. Ellers kan vi jo gjerne heve oss over de som ligger «etter» trendmessig, men om 10-15 år kommer du antakelig til å riste oppgitt på hodet over alle «stødige, nordiske navn», på samme måte som du gjør over Maximilian i dag, bare at da sier du ikke «stødig og nordisk» men «gammeldags og stygt». 
 

Det er det samme i annenhver interiørtråd her inne. Enten er du blant de som nettopp har fått øynene opp for beige, eller du malte beige for 3 år siden og syns det er sååå 2021, og kan ikke forstå at noen fortsatt maler beige. 

Det er liksom sånn trender funker, og du er ikke bedre enn andre fordi du er tidlig ute eller seint ute. 
 

Jeg bor forresten på ei sørlandsbygd, og syns det er en salig blanding av bibelske (Rakel, Samuel osv), oppkalte bondenavn (Ole-Torgeir, Alfred, Margareth osv) og helt vanlig topp-20 liste (Emil, Lukas, Jakob, Thea, Ella, Alma). Mine er blant de siste, vanlige, relativt kjedelige listenavn…

Anonymkode: 3ae13...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen som sier at det er et problem da..? Det er jo nettopp smak som diskuteres her? 

Anonymkode: 00c79...7df

Innlegget jeg siterte, og flere andre her, uttrykker irritasjon og oppgitthet over nye navn. Dersom det kun handler om smak, og man respekterer at folk har ulik smak, hvorfor diskuteres det? Hvorfor irritasjon? Jeg irriterer meg jo ikke over navn jeg personlig ikke ville gått for, hverken av de gamle eller de nye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én med «nymotens suppenavn», én som har oldisnavn, og en som har bibelsk navn. 
 

Folk finner noe galt med alle tre 🤣

Førstemann kunne like gjerne vært en hund, nummer to må jo bare bli mobbet med såååå gammeldags navn, og tredjemann? Fysj.. vi er jo ikke religiøse! 
 

Men de kler navnene sine veldig godt. To relativt unike og en som muligens må få etternavnbokstaven etter navnet sitt når han begynner på skolen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her i sør syns jeg også det har snudd, og blitt mer Arne, Svein, Nils osv. Ellers kan vi jo gjerne heve oss over de som ligger «etter» trendmessig, men om 10-15 år kommer du antakelig til å riste oppgitt på hodet over alle «stødige, nordiske navn», på samme måte som du gjør over Maximilian i dag, bare at da sier du ikke «stødig og nordisk» men «gammeldags og stygt». 
 

Det er det samme i annenhver interiørtråd her inne. Enten er du blant de som nettopp har fått øynene opp for beige, eller du malte beige for 3 år siden og syns det er sååå 2021, og kan ikke forstå at noen fortsatt maler beige. 

Det er liksom sånn trender funker, og du er ikke bedre enn andre fordi du er tidlig ute eller seint ute. 
 

Jeg bor forresten på ei sørlandsbygd, og syns det er en salig blanding av bibelske (Rakel, Samuel osv), oppkalte bondenavn (Ole-Torgeir, Alfred, Margareth osv) og helt vanlig topp-20 liste (Emil, Lukas, Jakob, Thea, Ella, Alma). Mine er blant de siste, vanlige, relativt kjedelige listenavn…

Anonymkode: 3ae13...f0c

Margareth, Lukas(ikkw minsr), Jacob, Thea og Ella er vel også bibelske navn/qv bibelsk opprinnelse. 

Det ts mener er typisk Nathaniel, Maximilian, Matheo og Chrisander (relativt ny-konstruert av Christoffer og Alexander?) og kanskje Linnea, eller Melody, Harmony osv som jeg tror oftere utenlandske kaller barna sine men som blir litt rart med helnorske foreldre. Vår tids Ronny og Anita.

Tror aldri det vil være like belastende å hete Erik, Magnus, Astrid eller Kari da de har så mye historie og ikke dermed like lett knyttes til lav sosioøkonomisk klasse og lav kulturell kapital. 

Anonymkode: 26b1a...b3f

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til bloggeren Lykken er Mange har navn å hente inspirasjon fra:

Noah-Nathaniel, Milian-Mattheus, Adriel-Amadeus, Lone-Leandra Miracle, Eliana-Estelle, Melion-Marchelius, Neah-Noelle, Melvin-Makarios, Mindel-Macaria og Novah-Nefeli. 

Nå venter de tvillinger og jeg er spent på navnene 😁

Anonymkode: 63f9f...ef7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 7.17):

Er folk endelig ferdig med Milian Maximus, Afael Danaliel, Anius Vulkanius og det som verre er? Eller er det fremdeles en greie på bygd og blant unge mødre?

På termingruppene jeg er med på på Facebook, ser jeg til min store glede mest Håkon, Jacob, Sverre, Ivar etc. Ser kanskje en tendens til at de pretensiøse navnene henger litt mer igjen på jentebarna, da. 

Håper vi er over kneiken! 🤞

Anonymkode: 0dcc1...318

Bygde navn som Olav og sånt orker ikke jeg. Eller Sigurd 🤮

Anonymkode: 99ff3...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper trenden avtar. Navn som Emilian, Milian, Matheo og alt annet som det virker som om folk bare finner på for å være så spesiell som mulig.

Anonymkode: a9df5...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det at trend-pendelen nå svinger vekk fra de super-unike, veldig individualistiske navnene med egenartet stavemåter kanskje kan være et resultat av at man også er lei av det super-individualistiske samfunnet hvor egoet dyrkes såpass at man blir sittende fastklistret og psykisk syke foran hver sin skjerm, at man savner tilbake til en mer kollektivistisk, jordnær tid. Bare en tanke. Mine bidrag til stygge motenavn er Leandro-Matheo og Aleah-Isabelle, og det er dessverre ikke noe jeg bare har funnet opp på egenhånd som komisk element

Anonymkode: 1fbad...961

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Margareth, Lukas(ikkw minsr), Jacob, Thea og Ella er vel også bibelske navn/qv bibelsk opprinnelse. 

Det ts mener er typisk Nathaniel, Maximilian, Matheo og Chrisander (relativt ny-konstruert av Christoffer og Alexander?) og kanskje Linnea, eller Melody, Harmony osv som jeg tror oftere utenlandske kaller barna sine men som blir litt rart med helnorske foreldre. Vår tids Ronny og Anita.

Tror aldri det vil være like belastende å hete Erik, Magnus, Astrid eller Kari da de har så mye historie og ikke dermed like lett knyttes til lav sosioøkonomisk klasse og lav kulturell kapital. 

Anonymkode: 26b1a...b3f

Jepp - det er dette mange sliter med å skjønne. At navn går i bølger og blir trendy og så utrendy igjen, er normalt. Men det er noen navn som kommer til å bli sett på som rare, lavstatus, "harry" eller hva du vil, i framtida, og det handler om noe annet enn at de ikke er trendy lenger. Navn som ikke har tradisjon for bruk i Norge, står i "faresonen" for å bli slike navn i framtida.

Chrisander og Leander står i faresonen for å bli slike navn i framtida, Jakob og Oskar gjør ikke det.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 10.16):

På gutter har det snudd litt. På jenter er det fortsatt mange søte fjasenavn. 

Er gravid, og når termingruppa har delt navneplaner så blir jeg fortsatt overrasket over hva folk velger å kalle sine barn. Selv har vi valgt et stødig, norrønt navn til vårt kommende barn. 

Anonymkode: 0dcd6...88e

Veldig trendy valgt av deg, men ikke så gøy å være Håkon B eller Astrid K hele livet.

Anonymkode: 70800...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig trendy valgt av deg, men ikke så gøy å være Håkon B eller Astrid K hele livet.

Anonymkode: 70800...5a3

Det er jo forsåvidt tradisjonelt. Med sterk oppkallingstradisjon var det ikke så mange navn som sirkulerte i en og samme bygd før.

Man satte riktignok ikke bokstav bak, men heller hele eller deler av gårdsnavn foran. Bø-Kari, Brua-Oline, Li-Astrid, Bratte-Jens, Kaptein-Knut osv.

Anonymkode: fcdfc...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Ingrid på hver eneste gruppe, når dem blir omtalt etter hvem gruppe dem tilhører 😅 som min datter sier Ingrid si løvegruppa da. Men barnehagen er fullt av navn jeg aldri har hørt. Og mødrene er i alle alder, ikke bare dem unge og hippe. Min har et gammel norsk navn, ikke super populært men heller ikke ukjent. 

Anonymkode: 74c6f...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...