Gå til innhold

Er den grusomme navnetrenden i fred med å snu?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er folk endelig ferdig med Milian Maximus, Afael Danaliel, Anius Vulkanius og det som verre er? Eller er det fremdeles en greie på bygd og blant unge mødre?

På termingruppene jeg er med på på Facebook, ser jeg til min store glede mest Håkon, Jacob, Sverre, Ivar etc. Ser kanskje en tendens til at de pretensiøse navnene henger litt mer igjen på jentebarna, da. 

Håper vi er over kneiken! 🤞

Anonymkode: 0dcc1...318

  • Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri truffet noen i real life som heter alle disse sære tingene. Har knapt sett det i avisartikler eller på nett også. Lurer derfor på hvor utbredt det er/har vært, og evt hvor i landet? 

Hørt noen har litt mer «svevende» fornavn, men ikke «svevende». 

Kan godt tenkes at jeg ikke har fått det med meg så godt, men har nå fulgt med litt rundt meg for er interessert i navn, og har ikke merket så mye til det. Jeg bor ikke i Oslo. 

Håper uansett færrest mulig barn får sånne navn 😬🙈 (Særlig 2 og 3 i første setning). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg ser mer Emilie Othea i lokalavisa hjemmefra oppi nord enn på knaggene i barnehagen her på østlandet heldigvis. Her går det i Markus, Even og Vilde. Kanskje en og annen Valdemar og til og med en Gunnlaug som jeg synes blir vel stoisk, men likevel mye kulere enn rosabloggernavn. Men ja, det vil alltid gå i bølger og variere fra både hvor man bor og hva slags samfunnsklasse man er i. Dette er en steinerbarnehage på vestkanten og jeg har ikke sett "blomsternavn" på mange år. 

Anonymkode: c9f23...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sentralbyrå har statistikk over navn, jeg søkte opp Milian Maximus for deg TS og resultatet ble:

"Det er færre enn fire eller ingen som heter Milian Maximus

Andre treff på søket ditt
  • 683 menn har Milian som sitt første fornavn
  • 50 menn har Maximus som sitt første fornavn
  • 549 menn har Milian som sitt eneste fornavn
  • 33 menn har Maximus som sitt eneste fornavn"

Med andre ord navnet er veldig sjelden og må ha vært sjeldent i mange mange tiår! Så er nok ingen trend som snur nei. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at disse pompøse navnene er i stor grad borte. I barnehagen hos oss heter de yngste Bjørg, Astrid, Malte og Ellen. Våre barn har også fått slike klassiske og enkle navn.

Anonymkode: cbb38...072

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Føler jeg ser mer Emilie Othea i lokalavisa hjemmefra oppi nord enn på knaggene i barnehagen her på østlandet heldigvis. Her går det i Markus, Even og Vilde. Kanskje en og annen Valdemar og til og med en Gunnlaug som jeg synes blir vel stoisk, men likevel mye kulere enn rosabloggernavn. Men ja, det vil alltid gå i bølger og variere fra både hvor man bor og hva slags samfunnsklasse man er i. Dette er en steinerbarnehage på vestkanten og jeg har ikke sett "blomsternavn" på mange år. 

Anonymkode: c9f23...dc2

Myten sier at det er typisk ung mor-navn, eller typisk nordnorge, så det kan stemme at du ser mer av det i nord.

Jeg vet om en dame med 14 barn, hvor alle har den type navn. Og ja, alle må selvfølgelig bruke hele navnet sitt. Ellers er det vel en kommende tolvbarnsmor som forsøker å slå seg opp som influenser, som har gjort grusomme navnevalg til en kunst. Jeg føler jo litt med disse ungene den dagen de skal søke jobber og sånt. Den ene datteren til 14-barns moren skiftet navn så fort hun ble myndig, da hun syntes det var belastende med et white trash-navn (hennes ord)

Anonymkode: 84a12...d62

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en greit sterk mistanke om at TS satte ting litt på spissen i hovedinnlegget for å illustrere viben i navnene hen tenker på altså. Dersom det finnes noen der ute som heter Anius Vulkanius uten å være drag queen er det godt gjort liksom.

Anonymkode: c9f23...dc2

Ja da forstår jeg ikke hva TS spør om, hvilke navn er det som har denne "vibben" men ikke er de navna? Er det ikke greit og bare skrive det man mener? Men for al del kansje jeg tok det for bokstavelig, men er da TS sitt poeng bare at tidlige navne trender har vært "teite" fordi de ikke passer TS sin smak mens navnene som gis nå passer bedre til TS sinn smak? Jeg har vært loget av KG en stund, kansje jeg skal forsette med det når jeg ikke forstår første inleg jeg svarer på en gang😂 

Jeg synes forsovet at både Milian og Maximus er mye finere navn en Håkon, Jakob og Svere. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptatt av å gi anonyme navn som ikke skiler seg ut på noen måtte. Det må da være en fordel at navnene ikke et så vanlige at barne blir hettene Håkon B, Håkon C og så videre. I følge SSB er det over 2000 Håkoner i Norge. De siste åra har det vært melom en og en halv prosent av babyer som får det navnet. Det gir en grei sjanse for at man møter mange med samme navn og jeg forstår ikke hvorfor det er en fordel. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gutter har det snudd litt. På jenter er det fortsatt mange søte fjasenavn. 

Er gravid, og når termingruppa har delt navneplaner så blir jeg fortsatt overrasket over hva folk velger å kalle sine barn. Selv har vi valgt et stødig, norrønt navn til vårt kommende barn. 

Anonymkode: 0dcd6...88e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 26.3.2024 den 8.21):

Ja da forstår jeg ikke hva TS spør om, hvilke navn er det som har denne "vibben" men ikke er de navna? Er det ikke greit og bare skrive det man mener? Men for al del kansje jeg tok det for bokstavelig, men er da TS sitt poeng bare at tidlige navne trender har vært "teite" fordi de ikke passer TS sin smak mens navnene som gis nå passer bedre til TS sinn smak? Jeg har vært loget av KG en stund, kansje jeg skal forsette med det når jeg ikke forstår første inleg jeg svarer på en gang😂 

Jeg synes forsovet at både Milian og Maximus er mye finere navn en Håkon, Jakob og Svere. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptatt av å gi anonyme navn som ikke skiler seg ut på noen måtte. Det må da være en fordel at navnene ikke et så vanlige at barne blir hettene Håkon B, Håkon C og så videre. I følge SSB er det over 2000 Håkoner i Norge. De siste åra har det vært melom en og en halv prosent av babyer som får det navnet. Det gir en grei sjanse for at man møter mange med samme navn og jeg forstår ikke hvorfor det er en fordel. 

 

Det er da mange som har disse motenavna! Leander er et eksempel på et sånt navn som det kryr av. På jentesida er det alle navn som slutter på -ea.

Jeg tror også at trenden er over med "spesielle" navn (som ikke er så spesielle lenger når alle bruker dem - hjelper ikke at akkurat det navnet er det få som heter når 200 andre i årskullet heter noe som er nesten likt). Har inntrykk av at ressurssterke folk har begynt å bruke mer enkle og klassiske navn. Spesielt på gutter, men jentene kommer nok etter hvert. Nå tror jeg folk er mer enn metta på korte, søte, slappe navn med (nesten) bare vokaler.

Anonymkode: d5388...a98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Nord Norge og har ikke barn selv men her kryr det av Milo og Leander og alle de 2009-rosablogg-søte guttenavnene 😂

Anonymkode: 41af8...37f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 7.46):

Jeg har en greit sterk mistanke om at TS satte ting litt på spissen i hovedinnlegget for å illustrere viben i navnene hen tenker på altså. Dersom det finnes noen der ute som heter Anius Vulkanius uten å være drag queen er det godt gjort liksom.

Anonymkode: c9f23...dc2

Og slike "ting på spissen" blir bare dumt når der er så langt fra sannheten.

Anonymkode: a837f...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 26.3.2024 den 7.38):

Statistisk sentralbyrå har statistikk over navn, jeg søkte opp Milian Maximus for deg TS og resultatet ble:

"Det er færre enn fire eller ingen som heter Milian Maximus

Andre treff på søket ditt
  • 683 menn har Milian som sitt første fornavn
  • 50 menn har Maximus som sitt første fornavn
  • 549 menn har Milian som sitt eneste fornavn
  • 33 menn har Maximus som sitt eneste fornavn"

Med andre ord navnet er veldig sjelden og må ha vært sjeldent i mange mange tiår! Så er nok ingen trend som snur nei. 

 

 

Husk at disse navnene også gjerne skal staves så sært som mulig. Millian, Mhilian, Maximhilian, Maxximillian, Miliahn, Milliann, Milimaxian, Max I. Millian....

Anonymkode: 5dcde...fb1

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 10.16):

På gutter har det snudd litt. På jenter er det fortsatt mange søte fjasenavn. 

Er gravid, og når termingruppa har delt navneplaner så blir jeg fortsatt overrasket over hva folk velger å kalle sine barn. Selv har vi valgt et stødig, norrønt navn til vårt kommende barn. 

Anonymkode: 0dcd6...88e

Det begynner jo å bli en del gamere som sitter pal foran skjermene sine og innehar Norrøne gudenavn i det ganske land🤭

Anonymkode: 056b1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Nord Norge og har ikke barn selv men her kryr det av Milo og Leander og alle de 2009-rosablogg-søte guttenavnene 😂

Anonymkode: 41af8...37f

Hvor i nord da? Bor også i nord, og her kryr det av Haakon, Steinar, Kåre, Eva, Liv og Kari. 

Anonymkode: f2d04...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk bare ha ulik smak på navn? Åpenbart var navneeksemplene i HI overdrivelser, og de faktiske navnene det siktes til er slikt som Milo, Leander, Othea osv. Hva er egentlig galt med det? Det er ikke alle som liker typiske helnorske navn som Ola, Torunn, Gunnar og Gunn. 

Vi velger det vi liker, enten det er et klassisk navn eller "motenavn". De vi har valgt er kanskje en god blanding.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det er problem for deg hva andre heter? Hva har det å si for deg om noen får et barn de velger å kalle Maximus Milanius? Virker som du bruker andres navnevalg til å opphøye deg selv/se ned på andre. Så utrolig lite modent. Muligens ikke helt klar til å bli mamma? 

Anonymkode: cf1c2...7c5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det, når folk kommer med «nye gamle» navn som Thaniel..hva er feil med Nathaniel eller Daniel?!?

Anonymkode: a53a9...711

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en del mer tradisjonelle navn nå. Har inntrykk av at typ mammapoliti-gjengen fortsatt henger fast i pippilotta-rullegardina-maxicomfusius grøfta😬

Anonymkode: e31fa...052

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milian og Maximus er det da veldig få som heter? Kan da ikke betegnes som en trend? 

Her er det 3 stk Storm og 2 Kasper i klassen, men har ikke sånne oppkontruerte navn. Klarer ikke å ta dette seriøst altså. 

Anonymkode: ebbbc...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...