AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #41 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Veldig trendy valgt av deg, men ikke så gøy å være Håkon B eller Astrid K hele livet. Anonymkode: 70800...5a3 Det er langt flere Noah og Leah enn Håkon og Astrid... Anonymkode: d5388...a98 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 1. april 2024 #42 Del Skrevet 1. april 2024 Føler Olivia, Emilie, Storm og Oliver er navnene som er det store nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 1. april 2024 #43 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 12.10): Tviler på det, når folk kommer med «nye gamle» navn som Thaniel..hva er feil med Nathaniel eller Daniel?!? Anonymkode: a53a9...711 Færre en fire som heter Thaniel. Kan dere ikke komme opp med et «grusomt» navn som faktisk blir brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #44 Del Skrevet 1. april 2024 Rart hvordan navn man liker er "solide" eller "stødige" eller "sterke", mens navn man ikke liker er dillete og klissete og unge mødre.😅 Navnetrender snur alltid, hvis de trauste navnene kvinneguiden liker nå blir mer populære igjen, blir man snart beskyldt for å være fantasiløs om man bruker sånne. For de "solide" navnene skal helst ikke være topp 100 i bruk, da heter "alle" det. Anonymkode: 03c76...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #45 Del Skrevet 1. april 2024 MariaIsabel skrev (På 30.3.2024 den 19.06): Hva er feil med Thaniel? Er det slik at navnene som noen fant opp for hundrevis av år siden må være de eneste navnene som blir brukt i flere hundre år til? Jeg ser virkelig ikke problemet. Kanskje noen synes Thaniel klinger bedre enn Nathaniel eller Daniel. Personlig foretrekker jeg Nathaniel av de 3, men alle har ikke samme smak som meg, og det er da virkelig ikke et problem? Namn har som regel eit opphav med meining - det vere seg Bjørn ("pattedyr i bjørnefamilien"), Lea ("lund") eller Ali ("opphøga"). Nathaniel betyr "Guds gåve" og Daniel "Guds dommar", men "Thaniel" er meg kjent ikkje eit bibelhebraisk ord. Det er ikkje min jobb på fortelje andre folk at dei ikkje skal finne på meiningslause lydkombinasjonar for å kalle på avkommet, men sånn reint personleg syns eg det framstår som ein smule historielaust. Anonymkode: a524b...be3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #46 Del Skrevet 1. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Namn har som regel eit opphav med meining - det vere seg Bjørn ("pattedyr i bjørnefamilien"), Lea ("lund") eller Ali ("opphøga"). Nathaniel betyr "Guds gåve" og Daniel "Guds dommar", men "Thaniel" er meg kjent ikkje eit bibelhebraisk ord. Det er ikkje min jobb på fortelje andre folk at dei ikkje skal finne på meiningslause lydkombinasjonar for å kalle på avkommet, men sånn reint personleg syns eg det framstår som ein smule historielaust. Anonymkode: a524b...be3 Jeg kunne ikke vært mer enig! Det er så mange flotte navn der ute med røtter langt tilbake i norgeshistorien. Jeg lurer ofte på om disse foreldrene som velger å finne på egne lydkombinasjoner i det hele tatt har tatt en titt på familietreet sitt. Mine to barn har tre fornavn hver (det er vanlig i fars kultur) - samtlige hentet fra familietreet og med betydninger vi kan stå inne for som foreldre. Det var noe av det vi koste oss mest med under graviditetene. Anonymkode: ac1e4...d35 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #47 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 10.16): På gutter har det snudd litt. På jenter er det fortsatt mange søte fjasenavn. Er gravid, og når termingruppa har delt navneplaner så blir jeg fortsatt overrasket over hva folk velger å kalle sine barn. Selv har vi valgt et stødig, norrønt navn til vårt kommende barn. Anonymkode: 0dcd6...88e Hva legger du egentlig i at navnet er «stødig». Er Odin mer stødig enn Leah, bade fordi du liker det bedre? Jeg har aldri forstått hvorfor noen «gleder seg til navnetrenden er over» som om det er grusomt at noen heter noe annet enn seg selv og egne barn. Barna går i klasse med mange forskjellige, både navn som var populære for 50 år siden, sjeldne navn du nesten ikke har hørt og noen mer moderne navn ingen hadde hørt om for 50 år siden. Det plager meg absolutt ingenting, og jeg synes det er spennende med forskjellige navn. Det spiller ingen rolle for meg om vi har Leander, Erik eller Sigurd på besøk, og jeg forstår ikke hvorfor noen assosierer noe så enkelt som et navn med sosial status. Anonymkode: 7c001...c42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #48 Del Skrevet 1. april 2024 Den navnetrenden som faktisk irriterer meg er de som gir barna sine halve navn. Tias, Liam, Nelia osv. Ja jeg vet at det ikke er nytt, men likevel, kan ikke for at det irriterer meg🙈 Anonymkode: a4f7e...48f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. april 2024 #49 Del Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva legger du egentlig i at navnet er «stødig». Er Odin mer stødig enn Leah, bade fordi du liker det bedre? Jeg har aldri forstått hvorfor noen «gleder seg til navnetrenden er over» som om det er grusomt at noen heter noe annet enn seg selv og egne barn. Barna går i klasse med mange forskjellige, både navn som var populære for 50 år siden, sjeldne navn du nesten ikke har hørt og noen mer moderne navn ingen hadde hørt om for 50 år siden. Det plager meg absolutt ingenting, og jeg synes det er spennende med forskjellige navn. Det spiller ingen rolle for meg om vi har Leander, Erik eller Sigurd på besøk, og jeg forstår ikke hvorfor noen assosierer noe så enkelt som et navn med sosial status. Anonymkode: 7c001...c42 Ikke meg du spør, men tipper vedkommende mener at navnet har tradisjon og historie. Det er mange navn jeg vil karakterisere som "stødige" eller "tradisjonelle" uten at det nødvendigvis er synonymt med at jeg liker dem. Det er vel også vanlig i et samfunn at man bryr seg om ting selv om det ikke direkte angår en selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #50 Del Skrevet 1. april 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kunne ikke vært mer enig! Det er så mange flotte navn der ute med røtter langt tilbake i norgeshistorien. Jeg lurer ofte på om disse foreldrene som velger å finne på egne lydkombinasjoner i det hele tatt har tatt en titt på familietreet sitt. Anonymkode: ac1e4...d35 Mange har sett på familietreet og funnet navn som Leander, Mathea, Emilie og Nora, men kjeft får de ofte likevel her inne. Mange kritikere er selv ganske historieløse når det gjelder navn. En bekjent kalte sønnen sin Edvin for noen år siden, etter en grandonkel. Da var det flere som trodde det var påfunnet, andre syntes det var for gammeldags, og noen mente han var oppkalt etter en lekebutikk 😛 Nå er visst navnet på fremmarsj igjen (så da blir vel det galt også, snart for populært). Anonymkode: 03c76...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #51 Del Skrevet 2. april 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Mange har sett på familietreet og funnet navn som Leander, Mathea, Emilie og Nora, men kjeft får de ofte likevel her inne. Mange kritikere er selv ganske historieløse når det gjelder navn. En bekjent kalte sønnen sin Edvin for noen år siden, etter en grandonkel. Da var det flere som trodde det var påfunnet, andre syntes det var for gammeldags, og noen mente han var oppkalt etter en lekebutikk 😛 Nå er visst navnet på fremmarsj igjen (så da blir vel det galt også, snart for populært). Anonymkode: 03c76...84a Er det virkelig folk som reagerer på Leander, Mathea, Emilie, eller Nora og påstår at det er nymotens navn? Anonymkode: ac1e4...d35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #52 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 1.29): Bygde navn som Olav og sånt orker ikke jeg. Eller Sigurd 🤮 Anonymkode: 99ff3...8de Tenk at du ikke orker det. Sikkert et slit. Anonymkode: a837f...499 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #53 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 31.3.2024 den 1.29): Bygde navn som Olav og sånt orker ikke jeg. Eller Sigurd 🤮 Anonymkode: 99ff3...8de Så på bygda heter folk bare Olav, Gjermund, Hjørdis og Olga? Du vet om kong Olav? Han var ikke fra bygda. Mistenker at du er et 14 år gammelt troll som aldri har vært på bygda! Anonymkode: 4b508...007 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2024 #54 Del Skrevet 2. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det virkelig folk som reagerer på Leander, Mathea, Emilie, eller Nora og påstår at det er nymotens navn? Anonymkode: ac1e4...d35 Ja, spesielt Leander får hard medfart. Anonymkode: 03c76...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 2. april 2024 #55 Del Skrevet 2. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 19.49): Her i sør syns jeg også det har snudd, og blitt mer Arne, Svein, Nils osv. Ellers kan vi jo gjerne heve oss over de som ligger «etter» trendmessig, men om 10-15 år kommer du antakelig til å riste oppgitt på hodet over alle «stødige, nordiske navn», på samme måte som du gjør over Maximilian i dag, bare at da sier du ikke «stødig og nordisk» men «gammeldags og stygt». Det er det samme i annenhver interiørtråd her inne. Enten er du blant de som nettopp har fått øynene opp for beige, eller du malte beige for 3 år siden og syns det er sååå 2021, og kan ikke forstå at noen fortsatt maler beige. Det er liksom sånn trender funker, og du er ikke bedre enn andre fordi du er tidlig ute eller seint ute. Jeg bor forresten på ei sørlandsbygd, og syns det er en salig blanding av bibelske (Rakel, Samuel osv), oppkalte bondenavn (Ole-Torgeir, Alfred, Margareth osv) og helt vanlig topp-20 liste (Emil, Lukas, Jakob, Thea, Ella, Alma). Mine er blant de siste, vanlige, relativt kjedelige listenavn… Anonymkode: 3ae13...f0c Åh, gud. Jeg ser det for meg "Har du lyst til å holde Arne?" Neitakk, det går bra. Han må gjerne ta selvangivelsen min da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #56 Del Skrevet 3. april 2024 Har nettopp sett en Lias.Hva er galt med Elias? Anonymkode: 4b508...007 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 4. april 2024 #57 Del Skrevet 4. april 2024 Jeg synes ikke Astrid eller Leah er spesielt fine navn heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #58 Del Skrevet 4. april 2024 On 3/31/2024 at 11:29 PM, Anonymus Notarius said: Jepp - det er dette mange sliter med å skjønne. At navn går i bølger og blir trendy og så utrendy igjen, er normalt. Men det er noen navn som kommer til å bli sett på som rare, lavstatus, "harry" eller hva du vil, i framtida, og det handler om noe annet enn at de ikke er trendy lenger. Navn som ikke har tradisjon for bruk i Norge, står i "faresonen" for å bli slike navn i framtida. Chrisander og Leander står i faresonen for å bli slike navn i framtida, Jakob og Oskar gjør ikke det. Oskar? Det er jo litt Svein-/Harry-vibes over det navnet. Typisk "kriminelt" navn. Anonymkode: 1e7e9...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 5. april 2024 #59 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 20.53): Den navnetrenden som faktisk irriterer meg er de som gir barna sine halve navn. Tias, Liam, Nelia osv. Ja jeg vet at det ikke er nytt, men likevel, kan ikke for at det irriterer meg🙈 Anonymkode: a4f7e...48f Tias, 45 menn har navnet. Og du har møtt på flere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. april 2024 #60 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Oskar? Det er jo litt Svein-/Harry-vibes over det navnet. Typisk "kriminelt" navn. Anonymkode: 1e7e9...cf9 Ikke enig i det. Tradisjonelt navn. Flere konger som har hett det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå