Gå til innhold

16 studenter (college athletes) saksøker NCAA for at transkvinner (feks. Lia Thomas) får konkurrere i kvinneklasen


anonym111111

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at mange transkvinner faller mellom to stoler. De som tar  hormonbehandling mister konkurransedyktighet mot menn, men de har altså fordeler visavis kvinnekvinner. Sånn sett burde man opprette egne transkvinneklasser, men da må det jo være en viss mengde deltagere for å få det til.  En transkvinneliga i Norsk fotball, der tror jeg at 11 på hvert lag er urealstisk, five a side blir trolig også for mye, så da bør det nok bli to på hvert lag med micro-mål.

Men det er  allikevel idretter jeg tviler på om transkvinner kan hamle opp med damene. Ingen transkvinne i verden kan følge Therese Johaug på ski.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kaskazini skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker an man må skille mellom et par ting:

  • Transkvinner som har konkurrert i idretten mens de idetifiserte seg som menn, altså før de var medisinerte og hadde kvinnelige hormonnivåer. F.eks i vektløfting vil muskelminnet kunne spille inn, selv om man har et kvinnelig hormonnivå. 
  • Transkvinner som aldri har drevet med idretten som annet enn kvinne og dermed aldri har konkurrert som mann.

Det vil kanskje også være forskjell mellom idrettene - at det i noen av dem er en større fordel at man er født biologisk mann? Eventuelt om det er forskjell på hvor tidlig man begynte hormonterapi og hvor stor (eventuelt ingen) fordel man har av å være født biologisk mann?

Det med hormonbehandling og størrelse på transkvinner. Jeg antar det vil være såpass store forskjeller at de egentlig ikke hører hjemme i samme klasse. Og jeg tror det blir vanskelig å samle mange nok som er på omtrent samme nivå til at det blir noe særlig greie på konkurransene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra de studentene saksøker, tenker jeg. Er 100% imot transkvinner i kvinnesport. Kunne ikke brydd meg mindre om det at de er trans, problemet er den enorme fysiske fordelen dette medbringer. Hva de føler seg som gjør dem ikke mindre sterke, altså. På samme måte som at noen sporter har vekt klasser. Du kan ikke konkurrere mot noen som er mye lettere enn deg fordi du identifiserer deg som tung. I hverdagen er vekten din irrelevant, helt til du skal måle deg mot andre. Samme med transkvinner.

Anonymkode: 36862...da2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje for få trans kvinner til en egen klasse, men det skal ikke gå utover kvinnene. For å være ærlig, er det transkvinnene som er utafor normalen og som da kanskje får litt naturlige konsekvenser. 1 transperson sin verdi er på ingen måte høyere enn noen som helst annen kvinne sin, hverfall ikke flere kvinner. Det sliter de med å se.

Anonymkode: 36862...da2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få gjøre hva de vil for sin egen del, men klassene i idrett er der for å lage rettferdig idrett.

Man ville ikke la en 100kg fyr bryte i lettvekter bare fordi han identifiserte seg som en liten kar.

 

Så nei det er ikke rett at folk som åpenbart har en manns fysikk deltar som kvinne. Er en grunn til at kvinnelandslag i fotball spiller treningskamp mot 15årige gutter.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (28 minutter siden):

Det med hormonbehandling og størrelse på transkvinner. Jeg antar det vil være såpass store forskjeller at de egentlig ikke hører hjemme i samme klasse. Og jeg tror det blir vanskelig å samle mange nok som er på omtrent samme nivå til at det blir noe særlig greie på konkurransene.  

 Det kan jeg forsåvidt være enig i, men (helt uten sammenligning forøvrig) så klarer man å dele inn i funksjonsklasser i paraidretten, så man burde kanskje klare å dele inn i nivåklasser i idretten? Det er dog kanskje en komplisert vei å gå, for hva gjør man da med kvinner som er født biologisk kvinner, men har høyere testosteronnivåer en snittkvinner? Eller kvinner som er veldig høye? Altså kvinner som, fra naturens side, har enorme fordeler. Jeg vet ikke. Det er en utrolig vanskelig diskusjon med mange fallgruver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, spam, brukerdebatt, persondebatt, latterliggjøring, avsporing, nedsettende, diskriminerende og hetsende ytringer samt. svar til slettede innlegg.

Den er i tillegg flyttet fra underforumet Kropp og helse.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
kaskazini skrev (På 25.3.2024 den 18.21):

 Det kan jeg forsåvidt være enig i, men (helt uten sammenligning forøvrig) så klarer man å dele inn i funksjonsklasser i paraidretten, så man burde kanskje klare å dele inn i nivåklasser i idretten? Det er dog kanskje en komplisert vei å gå, for hva gjør man da med kvinner som er født biologisk kvinner, men har høyere testosteronnivåer en snittkvinner? Eller kvinner som er veldig høye? Altså kvinner som, fra naturens side, har enorme fordeler. Jeg vet ikke. Det er en utrolig vanskelig diskusjon med mange fallgruver. 

Er man født mann må man faktisk bare godta at man aldri kan drive toppidrett i kvinneklassen, uavhengig av hva man føler seg som. De må konkurrere mot andre tranpersoner, i herreklassen, eller legge opp som topputøver. Noe annet blir aldri rettferdig.

Selvsagt skal kvinner med fysiske fordeler pga genetikk og medfødt talent få konkurrere på lik linje med andre kvinner. Å sammenligne feks høye kvinner med transkvinner i denne sammenhengen, blir ikke riktig. Kvinner som er født høye, eller med andre fysiske fordeler er selvsagt 100% kvinne, og idretten kan derfor ikke deles i graderte klasser som du antyder. Det finnes forøvrig allerede vektklasser i idretter der det er relevant, og dopingtester som avslører før høye nivåer av feks hormoner.

Å ukritisk gi transkvinner samme rettigheter som kvinner på alle områder, går også utover noen. 

Endret av anonym111111
  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det eksisterer folk som argumenter for at menn skal kunne konkurrere mot kvinner er helt sinnsykt. 
I tilnærmet alle idretter er det tullete, menn har er fysisk utgangspunkt som kvinner ikke naturlig kan matche.

I kampsport er der direkte livsfarlig

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opponents of trans rights have moved from attacking trans students in restrooms to attackingtrans students in sports."

"The organizations leading these attacks on trans athletes’ rights are the same organizations that pushed false myths about trans people in restrooms. Just like it was never about restrooms, today’s fight is not about sports. It’s about erasing and excluding trans people from participation in all aspects of public life."

https://www.aclu.org/news/lgbtq-rights/the-coordinated-attack-on-trans-student-athletes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De aller fleste transkvinner interesser seg ikke engang for idrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 16.51):

Hva har dette med kropp og helse å gjøre?

Selvfølgelig skal transkvinner konkurrere mot kvinner.

Anonymkode: d1be0...5b2

Så alle som biologisk er født kvinner taper IGJEN!

Vi kan isåfall bare slutte med idrett.

Det var den kvinnekampen🙄

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (På 25.3.2024 den 16.59):

Det er vel ikke sikkert alle lover og regler som gjelder i et land er rettferdige?

Det blir nok ikke så mange transkvinner at de vil dominere, men de tar jo plasser fra andre kvinnelige studenter som satser hardt på sin idrett. Det er ikke rettferdig.

Det  skal veldig få til for å få dominans i toppen. Dersom f.eks  Rosenborgs Ole Sæter plutselig ble kvinne så hadde han blitt umiddelbar gullballkandidat. Hvis man kvinneliggjør et eneste herre-obosligalag så vil de umiddelbart være i verdenstoppen og  dominere fullstendig med mindre  de andre lagene har klart å rekruttere gode transkvinner. Det er toppen som teller, og i kvinneidrett er det bare absolutte  verdensstjerner som har millionlønn. Jeg kan tenke meg at de beste kvinne-kvinne idrettskvinnene i verden synes det er urettferdig dersom det skal komme sterkere transkvinner og stikke av med topplønninga i deres klubb.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transkvinner er ikke menn som plutselig bestemmer seg for å identifisere seg som kvinne. Etter hormonbehandling har de ikke samme muskelmasse som menn. Ikke er alle biologiske menn "store og kraftige" heller.

Ellers får sport deles inn i størrelse og vekt istedenfor kjønn for å gjøre det rettferdig. Rettferdig blir det aldri uansett. Man kan jo klage på at de som er høyere, lavere, slankere kroppsbygning osv. får bedre utgangspunkt, alt ut ifra hva som er foretrukket i hver enkelt sport.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SugarCoated skrev (14 minutter siden):

Transkvinner er ikke menn som plutselig bestemmer seg for å identifisere seg som kvinne. Etter hormonbehandling har de ikke samme muskelmasse som menn. Ikke er alle biologiske menn "store og kraftige" heller.

Ellers får sport deles inn i størrelse og vekt istedenfor kjønn for å gjøre det rettferdig. Rettferdig blir det aldri uansett. Man kan jo klage på at de som er høyere, lavere, slankere kroppsbygning osv. får bedre utgangspunkt, alt ut ifra hva som er foretrukket i hver enkelt sport.

 

 

Transkvinner vil likevel ha en urettferdig fordel fremfor kvinner - selv når de har samme vektklasse og høyde!

Det er for mange som ikke vet nok om forskjellen mellom kvinner og menns fysiologi, og da blir man ofte positive til å la biologiske menn konkurrere i kvinneklasser i idrett.

Å slippe transkvinner inn i kvinneidretten er ikke annet enn diskriminering av biologiske kvinner.

Om transkvinner og - menn bør ha hver sine klasser, om de skal konkurrere. Problemet da er at de ofte ikke vil defineres som transkjønn, men en biologisk mann kan aldri bli en biologisk kvinne, det er ikke mulig, og da kan de heller ikke konkurrere mot biologiske kvinner.

Utfordringen til transkjønnede som ønsker å drive toppidrett, det er at de selv må kjempe en kamp for å få egne klasser innen konkurranseidrett. Det vil ta tid. Mest sannsynlig vil det imidlertid ta langt mindre tid enn hva kvinners kamp for å bli godkjent i idrett har tatt. Men så er det vel også et problem for de transkjønnede som ønsker seg til toppidretten at de mest trolig vil slite med å finne sponsorer som betaler det de ønsker seg.

Om transkvinner vil tas på alvor, da kan de ikke ture frem og tråkke på kvinners rettigheter for å hevde seg selv. Når de gjør det, som nå, da vil både kvinner nå og transkvinner på sikt tape på det.

Hold idretten åpen for begge kjønn der det er hensiktsmessig - delte klasser når det skal konkurreres!

 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SugarCoated skrev (1 time siden):

Transkvinner er ikke menn som plutselig bestemmer seg for å identifisere seg som kvinne. Etter hormonbehandling har de ikke samme muskelmasse som menn. Ikke er alle biologiske menn "store og kraftige" heller.

Ellers får sport deles inn i størrelse og vekt istedenfor kjønn for å gjøre det rettferdig. Rettferdig blir det aldri uansett. Man kan jo klage på at de som er høyere, lavere, slankere kroppsbygning osv. får bedre utgangspunkt, alt ut ifra hva som er foretrukket i hver enkelt sport.

 

 

Hormonbehandling har lite å si for oksygenopptak. Biologisk fødte menn har høyere oksygenopptak enn kvinner, ergo vil de ha bedre kondisjon. De har også større styrke i overkropp enn kvinner, noe som hormonbehandling ikke kan endre. Er enig i at det aldri kan bli 100 % rettferdig, men jeg synes vi kan gjøre det så rettferdig som mulig, ved å la kvinner konkurrere mot kvinner og menn mot menn. Transpersoner burde ha hatt sin egen klasse. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SugarCoated skrev (2 timer siden):

Transkvinner er ikke menn som plutselig bestemmer seg for å identifisere seg som kvinne. Etter hormonbehandling har de ikke samme muskelmasse som menn. Ikke er alle biologiske menn "store og kraftige" heller.

Ellers får sport deles inn i størrelse og vekt istedenfor kjønn for å gjøre det rettferdig. Rettferdig blir det aldri uansett. Man kan jo klage på at de som er høyere, lavere, slankere kroppsbygning osv. får bedre utgangspunkt, alt ut ifra hva som er foretrukket i hver enkelt sport.

 

 

Du sier mye bra, men det er allikevel problematisk. Sunn veltrent tynn mann har mer muskler og mindre fett enn sunn veltrent tynn kvinne med samme vekt, skal kvinnen såpass mye opp i muskler og ned i fett så er hun ikke sunn lenger, slike kvinner får medisinsk begrunnet startnekt nå til dags.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

Det  skal veldig få til for å få dominans i toppen. Dersom f.eks  Rosenborgs Ole Sæter plutselig ble kvinne så hadde han blitt umiddelbar gullballkandidat. Hvis man kvinneliggjør et eneste herre-obosligalag så vil de umiddelbart være i verdenstoppen og  dominere fullstendig med mindre  de andre lagene har klart å rekruttere gode transkvinner. Det er toppen som teller, og i kvinneidrett er det bare absolutte  verdensstjerner som har millionlønn. Jeg kan tenke meg at de beste kvinne-kvinne idrettskvinnene i verden synes det er urettferdig dersom det skal komme sterkere transkvinner og stikke av med topplønninga i deres klubb.

Synes som sagt det blir urettferdig med transkvinner i kvinneklassen i toppidretten uansett antall. Menn har store fysiske fordeler i de fleste idretter, også etter hormonbehandling. Så vi er enige om dette. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...