Gå til innhold

16 studenter (college athletes) saksøker NCAA for at transkvinner (feks. Lia Thomas) får konkurrere i kvinneklasen


anonym111111

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om at transkvinner får konkurrere i kvinneklassen? 

Er det rettferdig at kvinner mister muligheter fordi transkvinner er bedre enn dem i idrett og tar deres plass? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn har ikke noe i kvinneklassen å gjøre, så det er på sin plass. 

Anonymkode: 371fc...205

  • Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med kropp og helse å gjøre?

Selvfølgelig skal transkvinner konkurrere mot kvinner.

Anonymkode: d1be0...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har dette med kropp og helse å gjøre?

Selvfølgelig skal transkvinner konkurrere mot kvinner.

Anonymkode: d1be0...5b2

Hvorfor skal biologiske menn konkurrere mot kvinner? De vil i de fleste tilfeller ha et bedre fysisk grunnlag, og det er absolutt ikke rettferdig. 

Anonymkode: 7f1a0...412

  • Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (23 minutter siden):

Hva synes dere om at transkvinner får konkurrere i kvinneklassen? 

Er det rettferdig at kvinner mister muligheter fordi transkvinner er bedre enn dem i idrett og tar deres plass? 

 

 

Det kommer vel an på lovene i landene det gjelder,

men dersom kvinneklassen blir dominert av transkvinner så blir det jo slutt på kvinnekvinner i toppidrett med mindre man oppretter konkurranser med egen kvinnebiologisk klasse.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
I Grosny skrev (22 minutter siden):

Det kommer vel an på lovene i landene det gjelder,

men dersom kvinneklassen blir dominert av transkvinner så blir det jo slutt på kvinnekvinner i toppidrett med mindre man oppretter konkurranser med egen kvinnebiologisk klasse.

Det er vel ikke sikkert alle lover og regler som gjelder i et land er rettferdige?

Det blir nok ikke så mange transkvinner at de vil dominere, men de tar jo plasser fra andre kvinnelige studenter som satser hardt på sin idrett. Det er ikke rettferdig.

Endret av anonym111111
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal biologiske menn konkurrere mot kvinner? De vil i de fleste tilfeller ha et bedre fysisk grunnlag, og det er absolutt ikke rettferdig. 

Anonymkode: 7f1a0...412

Fordi de vil.

Motargument: Det er ikke sikkert at de biologiske kvinnene er fornøyd med det.

For at dette skal bli rettferdig må også biologiske kvinner som føler seg som menn få konkurrere i herreklassen. I mange idretter kan de det allerede der herreklassen er definert som åpen klasse. F.eks. sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Man er ikke transfob selv om man ser ulemper ved den utviklingen som skjer når det gjelder transaktivisme. 

Det er viktig å se en sak fra flere sider.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 26
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært boksedame, og Mike Tyson plutselig definerte seg som kvinne, og jeg skulle møtt han  henne i en VM -kamp, da hadde jeg blitt så transfob at jeg hadde løpt og aldri kommet tilbake.

Det handler egentlig ikke om fobi, men om å møte en motstander som tilhører en fysisk overlegen liga.

Endret av I Grosny
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva har dette med kropp og helse å gjøre?

Selvfølgelig skal transkvinner konkurrere mot kvinner.

Anonymkode: d1be0...5b2

Hvorfor er det en selvfølge? Fordi du mener det?

Skal man ikke kunne diskutere saker på en normal måte? Og respektere ulike meninger?

Endret av anonym111111
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Fordi de vil.

Motargument: Det er ikke sikkert at de biologiske kvinnene er fornøyd med det.

For at dette skal bli rettferdig må også biologiske kvinner som føler seg som menn få konkurrere i herreklassen. I mange idretter kan de det allerede der herreklassen er definert som åpen klasse. F.eks. sjakk.

Fysisk idrett er delt inn i klasser nettopp fordi menn og kvinner har ulikt fysisk utgangspunkt, der menn i de fleste tilfeller har en fordel. Det vil derfor ikke bli rettferdig om kvinner får konkurrere i herreklassene i fysiske idretter, da de ikke har fysiske fordeler fra naturens side.

Anonymkode: 7f1a0...412

  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har spilt barnesport gutter mot jenter vet dette. Husker gutter på 15 pleide å spille kvinnelaget der jeg vokste opp. Kvinnelaget hadde hevdet seg på internasjonalt nivå for kvinnefotball. De 14-15 år gamle guttene overkjørte dem hver treningskamp. Typ 10-0. 

Anonymkode: 13302...d58

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke sikkert alle lover og regler som gjelder i et land er rettferdige?

Det blir nok ikke så mange transkvinner at de vil dominere, men de tar jo plasser fra andre kvinnelige studenter som satser hardt på sin idrett.

Tenk deg et VM i 100 meter løping ca ti år fra nå, i det finalefeltet vil det utelukkende være transkvinner, og de løper fortere enn 10,6  .  Kvinnekvinnene har ingen mulighet til å kvalifisere seg til finalen.

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyde er en enorm fordel i mange idretter. Hvis transkvinner får konkurrere sammen med biologiske kvinner, så er det jo like greit for alle biologiske kvinner å legge opp.

Anonymkode: f0841...107

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Tenk deg et VM i 100 meter løping ca ti år fra nå, i det finalefeltet vil det utelukkende være transkvinner, og de løper fortere enn 10,6  .  Kvinnekvinnene har ingen mulighet til å kvalifisere seg til finalen.

Ja, jeg mener det er urettferdig uansett om det gjelder noen få eller mange. Menn er fysisk sterkere enn kvinner, og vil ha en stor fordel i nesten alle idrettsgrener.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest iherdige forkjemperne for transkvinners rettigheter, er kvinner. Jeg lurer på om dere kommer til å kjempe for å få kvinners rettigheter tilbake når dere ser at dere overkjører eget kjønn? Virker helt blåst.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bare skal de svømme sammen, men de må også dusje sammen. Han(transen) pakket ut sine store edlere deler i garderoben. Etter at han ble tildelt 1premien, selv om han fikk delt 1 plass med en kvinne i kvinneklassen. Skjønner enkelte transer føler seg mellom barken og veden, men er glad for at kvinner tar kampen her. Alle tidligere kvinnerekorder vil ryke, når menn med testosteron skal overta. Transen og tidligere OL vinner Kaitlin Jenner kjemper kvinnenes kamp her - han er selv trans, og ingen ‘fob’. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så burde jeg som er mann stilt i kvinneklassen uansett hvilken idrett. Tenk deg et NM i langrenn fellesstart 20km der man går fire runder, og de som blir tatt igjen med en runde blir kastet ut av  konkurransen. I herreklassen hadde jeg blitt kastet ut 1 km før første runding (etter 4 km), mens i dameklassen så kunne jeg klart 50 meter ekstra (4050meter). Jeg hadde blitt grundig slått av alle de trente damene uansett hva jeg hadde stilt opp i nå til dags, men som tenåring kunne jeg nok kommet topp 5 i dameklasser for min alder i lokale konkurranser.

Idrett er urettferdig. Gener, trening og økonomi gjør forskjell, og Manchester City er best fordi det er urettferdige lag.

Allikevel mener jeg vi skal ha kvinneidrett uten kvinner som er biologiske menn.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høyde er en enorm fordel i mange idretter. Hvis transkvinner får konkurrere sammen med biologiske kvinner, så er det jo like greit for alle biologiske kvinner å legge opp.

Anonymkode: f0841...107

Ser for meg basketball

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker an man må skille mellom et par ting:

  • Transkvinner som har konkurrert i idretten mens de idetifiserte seg som menn, altså før de var medisinerte og hadde kvinnelige hormonnivåer. F.eks i vektløfting vil muskelminnet kunne spille inn, selv om man har et kvinnelig hormonnivå. 
  • Transkvinner som aldri har drevet med idretten som annet enn kvinne og dermed aldri har konkurrert som mann.

Det vil kanskje også være forskjell mellom idrettene - at det i noen av dem er en større fordel at man er født biologisk mann? Eventuelt om det er forskjell på hvor tidlig man begynte hormonterapi og hvor stor (eventuelt ingen) fordel man har av å være født biologisk mann?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...