Gå til innhold

Erfaringer med 3 barn på 4 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig i dette! Hva har skjedd med verden liksom, mest mulig skal bare unnagjøres fortest mulig.

Er en grunn til at det biologisk og psykologisk anbefales minst 3 år mellom barna. 

Gi nå hvert enkelt barn tid og omsorg de trenger når de er små, det får man aldri tatt igjen. 

Anonymkode: b5099...5c5

Skjedd med verden? Både min svigermor og hennes mor, samt min mormor og tante hadde mindre enn to år mellom de fleste av sine fødsler. 

Anonymkode: e3f7b...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjedd med verden? Både min svigermor og hennes mor, samt min mormor og tante hadde mindre enn to år mellom de fleste av sine fødsler. 

Anonymkode: e3f7b...5a1

Ja? Det betyr ikke at det er bra! Det er ikke noe å skryte av, gi heller hvert enkelt barn, tid, omsorg og oppmerksomheten det trenger og fortjener som liten for å få god psykisk helse og robusthet gjennom livet. Det er forsket mye på. 

Anonymkode: b5099...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var nr.3  tre uker på 4.årsdagen til nr.1.

Avstanden mellom de alle var for oss helt perfekt og vi ville heller hatt de enda tettere enn med større avstand.

Det var et par hektiske år, men ingenting som ikke var overkommelig.

Nå er de ungdom og jeg er enda gladere for at de så tette i alder.

Anonymkode: 9b7d0...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 22 mnd mellom de to første og 21 mnd mellom andre og tredje. 5, 3 og 1,5 år. Jeg elsker aldersforskjellen, og gleder meg til hvor gøy det blir i årene fremover! Babytiden synes jeg var myyye enklere med nr 3 enn med nr 2 når jeg hadde en på 2 år samtidig. Med nr 3 så lekte toåringen og fireåringen sammen som perlevenner under babytiden. Helt frem til minste ble 1 år i oktober synes jeg det har vært veldig greit! Ikke noe vanskeligere med tre enn to. 
Men vinteren synes jeg har vært innmari tøff. Femåringen har plutselig begynt å oppføre seg som en toåring med meltdowns, dytter og slår lillesøster osv. Påkledning av hundre lag klær for å komme seg ut døra osv. Jeg er så sinnsykt overstimulert og sliten, har blitt en forferdelig mamma som klikker og blir sint for den minste ting 😭 Jeg hater det!! Hjemme er det totalt kaos og de to eldste er helt apekatter, og det er hyling og roping og herjing. Og tenker ofte på stakkars yngste som må vokse opp i et slik kaos og et lydnivå som i en barnehage, pluss en mamma som ikke får trøstet og gitt den oppmerksomheten minste trenger, kontra førstemann som hadde total ro og harmoni i samme alder 🥺

Når det er sagt tror jeg bare det er en tøff periode. Jeg har sannsynligvis vært deprimert i tillegg i vinter, jeg kjenner hvertfall at jeg IKKE er meg selv psykisk og synes ting har vært tøft. Så det kan hende det bidrar mye til det hele. Men det er greit å vite at det er absolutt ikke en dans på roser!

Likevel, alle tøffe perioder går over og da tenker jeg det blir helt fantastisk med aldersforskjellen. Jeg ser hvor innmari knyttet de to eldste er til hverandre, og nå som yngste er 1,5 år begynner hun også å henge seg på brødrene sine og jeg vil tro de kommer til å ha sååå mye glede av hverandre! ❤️

Forbered dere på tøffe stunder (og at du sannsynligvis vil være en dårligere forelder enn du ville vært til en eller evt to barn), men etter min mening er de tøffe stundene VELDIG verdt det

Anonymkode: 5de6f...97d

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her var nr.3  tre uker på 4.årsdagen til nr.1.

Avstanden mellom de alle var for oss helt perfekt og vi ville heller hatt de enda tettere enn med større avstand.

Det var et par hektiske år, men ingenting som ikke var overkommelig.

Nå er de ungdom og jeg er enda gladere for at de så tette i alder.

Anonymkode: 9b7d0...2bc

Regnes 4 år i mellom som to tette?😳

Anonymkode: b5099...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Regnes 4 år i mellom som to tette?😳

Anonymkode: b5099...5c5

Så nå at du hadde 3 ikke 2.

Anonymkode: b5099...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg akkurat gått en skitur med 11-, 13- og 15-åringen. Alle hadde det hyggelig, og ingen trengte å vente på noen. Nå spiller de monopol på hytta, og jeg synes ærlig talt det ser ut som de har veldig mye glede av hverandre. Men hva vet jeg, kanskje de blir bitre på oss foreldre når de blir voksne.

 

Når det gjelder krangling, sjalusi etc., så er det foreldrenes ansvar å passe på at de behandler hverandre pent, og at alle blir sett.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tre barn på fire år og det var helt supert. Jeg ville valgt akkurat det samme igjen. Litt hektisk de aller første årene, men så får man det igjen senere mener jeg. Det er lett å finne felles familieaktiviteter som passer for alle og våre tre er i alle fall gode venner og har mye glede av hverandre.

Jeg skjønner ikke helt den som skrev lenger opp at det ikke er mulig å gi hvert barn tid, omsorg og oppmerksomhet hvis de er tett i alder. Hva er forskjellen i forhold til større avstand? Det er ikke som om barn etter en viss alder plutselig ikke trenger dette mer slik at hvis man bare venter litt med å få nestemann så blir det mindre å tenke på. Alle barn har disse behovene helt uavhengig av alder.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (9 minutter siden):

Vi fikk tre barn på fire år og det var helt supert. Jeg ville valgt akkurat det samme igjen. Litt hektisk de aller første årene, men så får man det igjen senere mener jeg. Det er lett å finne felles familieaktiviteter som passer for alle og våre tre er i alle fall gode venner og har mye glede av hverandre.

Jeg skjønner ikke helt den som skrev lenger opp at det ikke er mulig å gi hvert barn tid, omsorg og oppmerksomhet hvis de er tett i alder. Hva er forskjellen i forhold til større avstand? Det er ikke som om barn etter en viss alder plutselig ikke trenger dette mer slik at hvis man bare venter litt med å få nestemann så blir det mindre å tenke på. Alle barn har disse behovene helt uavhengig av alder.  

Ting du ikke for gitt alle med flere små:

Samsoving i armkroken om natt og sovne i armene på dagtid. 

Amme til over to år

Bære mye, generelt være mye fysisk nær, sitte på fanget ved middagen og generelt tilfredstille en "klengete" liten en.

God tid ved bleieskift, påkledning osv, sier seg selv at når 2-3 skal leveres i barnehagen, rekker man ikke dette sånn som med kun 1. 

Mye 1-1 kontakt som alle psykologer anbefaler for alle barn.

Og mange andre tilsvarende scenarioer. 

Anonymkode: b5099...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ting du ikke for gitt alle med flere små:

Samsoving i armkroken om natt og sovne i armene på dagtid. 

Amme til over to år

Bære mye, generelt være mye fysisk nær, sitte på fanget ved middagen og generelt tilfredstille en "klengete" liten en.

God tid ved bleieskift, påkledning osv, sier seg selv at når 2-3 skal leveres i barnehagen, rekker man ikke dette sånn som med kun 1. 

Mye 1-1 kontakt som alle psykologer anbefaler for alle barn.

Og mange andre tilsvarende scenarioer. 

Anonymkode: b5099...5c5

Hvis man er to aktivt tilstedeværende foreldre får man mye 1-1 kontakt. Amme kan man gjøre selv om man er gravid. Men nå er det vel uansett et fåtall som ammer i to år, uansett aldersforskjell på barna.

 

God tid ved påkledning? Tja, jeg synes det er et pluss at de må prøve å kle på seg selv før de evt får hjelp av foreldre. Men det er klart at det kan bli en del armer og bein om morgenen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (12 minutter siden):

Hvis man er to aktivt tilstedeværende foreldre får man mye 1-1 kontakt. Amme kan man gjøre selv om man er gravid. Men nå er det vel uansett et fåtall som ammer i to år, uansett aldersforskjell på barna.

 

God tid ved påkledning? Tja, jeg synes det er et pluss at de må prøve å kle på seg selv før de evt får hjelp av foreldre. Men det er klart at det kan bli en del armer og bein om morgenen.

Trodde man mistet melken når man ble gravid jeg🙈🙈🙈

Anonymkode: b5099...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trodde man mistet melken når man ble gravid jeg🙈🙈🙈

Anonymkode: b5099...5c5

Jeg har ihvertfall ammet mens jeg gikk gravid. Jeg sluttet i god tid før fødselen fordi jeg hørte det var lurt for å unngå sjalusi, men jeg vet ikke om det var nødvendig. Jeg har jo også hørt om folk som ammer to barn samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 4 år mellom eldste og yngste. Forferdelig strevsomt nå som de er litt større. Tror nokk dette er mer pga personligheten deres. Yngste er veldig krevende og vi sliter veldig med at han ødelegger og er voldelig mot søstrene. Han er 3år. 

Mellomste barnet faller litt ut, uten at vi ønsker det. Eldste og yngste krever bare så mye mer av oss. Mellomste er den "enkleste" av de. Yngste var ikke planlagt,og hadde nokk ikke valgt dette igjen. 2 tette er bra, 3 er for oss,kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myml1 skrev (38 minutter siden):

Nesten 4 år mellom eldste og yngste. Forferdelig strevsomt nå som de er litt større. Tror nokk dette er mer pga personligheten deres. Yngste er veldig krevende og vi sliter veldig med at han ødelegger og er voldelig mot søstrene. Han er 3år. 

Mellomste barnet faller litt ut, uten at vi ønsker det. Eldste og yngste krever bare så mye mer av oss. Mellomste er den "enkleste" av de. Yngste var ikke planlagt,og hadde nokk ikke valgt dette igjen. 2 tette er bra, 3 er for oss,kaos. 

Akkurat samme erfaring her. Yngste krever mye av oss. Eldste tar mye tid, og da ender han i midten opp litt alene. Hun virker som hun koser seg med egentid, men jeg har ikke blitt kjent med henne på samme måte som de to andre. Hun er litt mer fremmed. Syns det er litt trist. Jeg tar henne selvsagt med på ting, bare hun og jeg, men hun er mye mer ordknapp og tilbaketrukket enn de to som stjeler alt av meg. Det kan jo kanskje forklares med at jeg måtte stoppe å amme henne da hun var åtte måneder fordi jeg ble gravid på nytt, og fordi graviditeten tok så mye av meg, fødsel og babytid med tredjemann likeså, ble hun mer overlatt til faren. Jeg fikk aldri noe særlig småbarntid med henne 😥

Jeg vil ikke anbefale tre barn på fire år. Dere får ikke nok tid til hvert enkelt barn, og dere mister dere selv litt oppi det hele. Forholdet til faren er også blitt betydelig dårligere enn det var, vi har rett og slett ikke tid og overskudd til å pleie forholdet. Det går nok mot brudd etterhvert.

Anonymkode: 4a708...7a4

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myml1 skrev (46 minutter siden):

Nesten 4 år mellom eldste og yngste. Forferdelig strevsomt nå som de er litt større. Tror nokk dette er mer pga personligheten deres. Yngste er veldig krevende og vi sliter veldig med at han ødelegger og er voldelig mot søstrene. Han er 3år. 

Mellomste barnet faller litt ut, uten at vi ønsker det. Eldste og yngste krever bare så mye mer av oss. Mellomste er den "enkleste" av de. Yngste var ikke planlagt,og hadde nokk ikke valgt dette igjen. 2 tette er bra, 3 er for oss,kaos. 

Nettopp! Jeg er i midten av tre søsken på tre år, "skitten i midten" betyr faktisk noe... Aldri var jeg først og eldst, aldri var jeg yngst og søtest... Selv har jeg fått to barn, med fire år i mellom, jeg ville ikke utsatt mitt eget barn for den rollen. 😉 

Anonymkode: 3b335...2db

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ting du ikke for gitt alle med flere små:

Samsoving i armkroken om natt og sovne i armene på dagtid. 

Amme til over to år

Bære mye, generelt være mye fysisk nær, sitte på fanget ved middagen og generelt tilfredstille en "klengete" liten en.

God tid ved bleieskift, påkledning osv, sier seg selv at når 2-3 skal leveres i barnehagen, rekker man ikke dette sånn som med kun 1. 

Mye 1-1 kontakt som alle psykologer anbefaler for alle barn.

Og mange andre tilsvarende scenarioer. 

Anonymkode: b5099...5c5

Alle sluttet selv å amme rundt et års alder.  

De har to oppegående foreldre,  så de har alle fått masse oppmerksomhet og masse kos. Vi har hatt skikkelig kosebarn. 

Sitte på fanget ved måltider har aldri vært et tema, men vi har sittet lenge ved bordet.  Vi er mange som vil fortelle og snakke om dagen. 

De har fått komme inn i senga vår når det måtte ønske.  Vi har til tider hatt fire barn i senga på én gang.  Far og unger sov som steiner, mens jeg sov veldig lite. 

 

Anonymkode: 8adf7...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ting du ikke for gitt alle med flere små:

Samsoving i armkroken om natt og sovne i armene på dagtid. 

Amme til over to år

Bære mye, generelt være mye fysisk nær, sitte på fanget ved middagen og generelt tilfredstille en "klengete" liten en.

God tid ved bleieskift, påkledning osv, sier seg selv at når 2-3 skal leveres i barnehagen, rekker man ikke dette sånn som med kun 1. 

Mye 1-1 kontakt som alle psykologer anbefaler for alle barn.

Og mange andre tilsvarende scenarioer. 

Anonymkode: b5099...5c5

Jeg ser fremdeles ikke forskjellen på dette med to tette og to med større aldersforskjell. Et barn på fire og et barn på to har ikke så vidt forskjellige behov at det er lettere å ha en fireåring og en baby enn en toåring og baby. Et eldre barn trenger også tid, omsorg og oppmerksomhet samtidig som man skal amme, skifte bleie og alt annet med babyen. Det er jo ikke sånn at fordi man får barn med større aldersforskjell kan man la den eldste gå for lut og kaldt vann mens man vier all sin oppmerksomhet til babyen. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (40 minutter siden):

Jeg ser fremdeles ikke forskjellen på dette med to tette og to med større aldersforskjell. Et barn på fire og et barn på to har ikke så vidt forskjellige behov at det er lettere å ha en fireåring og en baby enn en toåring og baby. Et eldre barn trenger også tid, omsorg og oppmerksomhet samtidig som man skal amme, skifte bleie og alt annet med babyen. Det er jo ikke sånn at fordi man får barn med større aldersforskjell kan man la den eldste gå for lut og kaldt vann mens man vier all sin oppmerksomhet til babyen. 

Nei men små barn har større behov for å være fysisk på en, og det får man ikke dekket med flere små samtidig.

Anonymkode: b5099...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fint, det. Helt til dem ble tenåringer… 🤪🤯

Anonymkode: 52eb4...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 timer siden):

Jeg ser fremdeles ikke forskjellen på dette med to tette og to med større aldersforskjell. Et barn på fire og et barn på to har ikke så vidt forskjellige behov at det er lettere å ha en fireåring og en baby enn en toåring og baby. Et eldre barn trenger også tid, omsorg og oppmerksomhet samtidig som man skal amme, skifte bleie og alt annet med babyen. Det er jo ikke sånn at fordi man får barn med større aldersforskjell kan man la den eldste gå for lut og kaldt vann mens man vier all sin oppmerksomhet til babyen. 

Det er jo klart at det blir mer tid og oppmerksomhet pr barn med litt større forskjell i alder. Vi har 4,5 år i aldersforskjell og når eldste fikk et mindre søsken var han fyllt opp med oppmerskomhet og hadde fått ubegrenset med fokus i noen år, samme med yngste som hele tiden har fått masse oppmerksomhet og fokus som lillesøster. Og enda har jeg litt dårlig samvittighet for eldste min som ble dyttet litt til side når yngste kom. 

Anonymkode: 1fea9...2e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...