Gå til innhold

Erfaringer med 3 barn på 4 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Værsåsnill å ikke svar hvis du ikke har erfaring :) men vi har to år (22 mnd.) mellom våre to barn. Det har gått veldig fint og vi ønsker egentlig samme aldersforskjell på nummer to og tre. Dette også mye fordi det da vil bli 4 år mellom yngste og eldste og jeg ser for meg at mer enn det vil skape et stort skille på dem to. Hvis vi skal ha to år mellom andre- og tredjemann må vi begynne å prøve snart, og jeg ble plutselig litt stresset for om overgangen til 3 blir mye vanskeligere enn overgangen til 2. Så da ønsker jeg gjerne å høre erfaringene deres :) hva har vært fordeler og ulemper med å ha tre tette, og ville du gjort det igjen eller ville du ventet?

Anonymkode: 308ca...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke 3 på 4 år, men vi har 4 på 5 år 🤪 så jeg regner med at det går greit at jeg svarer likevel da. Overgangen er ikke så veldig merkbar syns jeg. Fordelen er at de nesten alltid har hatt noen å leke med. Ulempen er at det kan være hardt når man står i det. Vi hadde 3 bleiebarn / barnehagebarn på samme tid.

Jeg kan ikke svare deg på om jeg ville gjort det igjen,  jeg er jo ferdig med denne perioden, så ville ikke satt igang en gang til 😂 - men nei, jeg angrer ikke.

Anonymkode: a81e2...b3d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn på 4,5 år mellom første og siste. 15 mnd mellom de to første. 
 

ville gjort det igjen hvis jeg slapp småbarnsfasen😂 veldig godt nå når de er eldre og jeg har mulighet til litt mer egentid. Men jeg ville ikke hatt større mellomrom, da hadde jeg heller droppet tredje. Rett og slett fordi vi merket stor forskjell når det var 3 år fra mellom til neste. De to største har liksom hele veien vært på samme nivå, og kunnet delta på de samme tingene. Glad det ikke var enda mer sprik mellom

Anonymkode: ec7ca...6d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Værsåsnill å ikke svar hvis du ikke har erfaring :) men vi har to år (22 mnd.) mellom våre to barn. Det har gått veldig fint og vi ønsker egentlig samme aldersforskjell på nummer to og tre. Dette også mye fordi det da vil bli 4 år mellom yngste og eldste og jeg ser for meg at mer enn det vil skape et stort skille på dem to. Hvis vi skal ha to år mellom andre- og tredjemann må vi begynne å prøve snart, og jeg ble plutselig litt stresset for om overgangen til 3 blir mye vanskeligere enn overgangen til 2. Så da ønsker jeg gjerne å høre erfaringene deres :) hva har vært fordeler og ulemper med å ha tre tette, og ville du gjort det igjen eller ville du ventet?

Anonymkode: 308ca...1ee

Vi fikk 3 barn på 4 år og 2 mnd. Det har vært veldig koselig og ikke noe problem sånn sett. Barn kan være travelt uansett og jeg synes tette barn er fint. Ville gjort det samme igjen! Ulempe er kanskje at man har flere bleiebarn samtidlig, flere barn i trass samtidlig, flere barn som krever sitt om kveld/natt samtidig osv. men for oss har dette ikke tippet noe lass. De har stor glede av hverandre. Kan gjøre mye felles sammen med de. Kan arve klær direkte fra skap til skap(😂). 

Anonymkode: 24304...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det. Har gått helt fint. Ikke veldig stor overgang fra 2 til 3 egentlig for vår del. Det var såpass ferskt at man husker hva man dreiv med. Har vært heldige med tre stykker som har sovet og spist godt fra begynnelsen av. 

Har dere mulighet, overskudd, råd og lyst, så er det kanskje ikke noe spesielt å vente på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 3 barn på 3 år (tvillinger + 1), og det har vært helt topp. Overgangen fra 2 til 3 var ingen problem. Barna er store nå, og de har hatt stor glede av hverandre i oppveksten, og også nå som tenåringer. Jeg har større aldersforskjell med min søster, og vi har også et veldig tett og godt bånd, så det kan man jo oppnå uansett alder. 

Anonymkode: 01655...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 4 barn. De tre yngste i løpet av 4 år, akkurat 2 år mellom hver. Har ikke angret et sekund. Rutinene har man liksom allerede inne, og jo flere barn, jo flere og bedre rutiner😅 De har hatt og har, stor glede av hverandre, og sånn for min egen del opplever jeg mye mindre mas og flere små "egentidminutter" (som å nyte en HEL kopp VARM kaffe) fordi de leker så godt med hverandre 😆 akkurat det var vanskelig å få til da vi bare ett barn😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, og jeg husker ikke årene da minste var 0-2 år. Nesten helt blankt. Det var ikke med vilje vi gikk for tre tette, det bare skjedde. 
Jeg har tidvis hatt lyst til å sette meg i bilen og dra. Alle er friske og raske, men de sloss nesten hele tiden, og da kjefter jeg nesten hele tiden. Jeg bruker så mye energi på å skille dem. Hvorfor de er slik aner jeg ikke, for både faren og jeg er ekstremt rolige og lite kranglete.

Ikke misforstå, jeg elsker barna mine, men det er fryktelig slitsomt å aldri ha tid til noe annet enn å være fredsmegler. Og er jeg ikke det, sitter de på skjerm. Det blir feil uansett hva jeg gjør. 

Anonymkode: 4a708...7a4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangen til nr 3 var begynnelsen på slutten for oss😩

Men det handlet ikke om barnet, handlet om meg og han.

Angrer IKKE på 3 tette❤️ 

Men jeg hadde 3 ukompliserte svangerskap og fødsler, alle tre ble ammet uten probelmer og de arvet mitt sovehjerte😅

16.5 mndr  mellom 1 og 2

10 mndr mellom 2 og 3

 

Anonymkode: da0fa...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tre på under 4 år. Det var travelt, men jeg synes kanskje overgangen fra 1 til 2 var større enn fra 2 til 3. Du vet hva det går i allerede nå, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er del av en søskenflokk på fire som kom i løpet av seks år 😅 så erfaring fra den andre siden? Det jeg ville vært bekymra for med tre så tette er søskendynamikken, det er ikke bare en fordel å være så nærme i alder og det blir fort to mot en. Jeg skulle også ønske det var tre istedet for to skoleår mellom oss. 

Foreldrene våre syns det var null stress, da 😅

Anonymkode: cbe00...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er del av en søskenflokk på fire som kom i løpet av seks år 😅 så erfaring fra den andre siden? Det jeg ville vært bekymra for med tre så tette er søskendynamikken, det er ikke bare en fordel å være så nærme i alder og det blir fort to mot en. Jeg skulle også ønske det var tre istedet for to skoleår mellom oss. 

Foreldrene våre syns det var null stress, da 😅

Anonymkode: cbe00...6f1

Oj, så interessant! Vi fikk to tette fordi vi tenkte at det var det beste for barna å være tett. Og nå tenker vi på en til.

Vil du si mer om hvorfor du skulle ønske at det var større aldersforskjell? 😊

(Jeg er ikke TS)

Anonymkode: e3f7b...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette kommer ann på barna/babyen og om de har plager/sykdommer. Vi fikk de tre første på 3,5 år. De to første barna våre sov tidlig rundt og var på ingen måter krevende barn. Så kom nummer 3 med en forferdelig kolikk og gråt døgnet rundt i mange mnd. Etter dette fikk vi ett fjerde barn som var like «enkel» som de to første.

I oppveksten har alle ungene hatt stor glede av hverandre og også nå som de er voksne💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 på 4 1/2 år, og jammen meg kom ikke nr 4 knappe to år etter.

Overgangen fra ingen til 1 var størst. Fra 3 til 4 merket vi knapt...  

Dere har rutiner på plass så go for it! 

Anonymkode: ceedd...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre stk på tre år. Ingen tvillinger. Og har aldri angret 😊

Anonymkode: d3717...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre på litt under fire år. 

Det har vært travelt, men samtidig helt supert.  De hadde så mye glede av hverandre da de var små. 

Men jeg synes tre tenåringer har vært det tøffeste.  Da det stod på som verst angret jeg på at de hadde kommet så tett. Det var brannslukking og forhandlinger i flere år.  

Nå er de voksne og har igjen stor glede av hverandre.  De lever veldig hvert sitt liv, men finner alltid tid til hverandre.  De fire-fem årene med hormoner på speed er glemt, og vi har det veldig fint. 

Anonymkode: 8adf7...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har ikke 3 på 4 år, men vi har 4 på 5 år 🤪 så jeg regner med at det går greit at jeg svarer likevel da. Overgangen er ikke så veldig merkbar syns jeg. Fordelen er at de nesten alltid har hatt noen å leke med. Ulempen er at det kan være hardt når man står i det. Vi hadde 3 bleiebarn / barnehagebarn på samme tid.

Jeg kan ikke svare deg på om jeg ville gjort det igjen,  jeg er jo ferdig med denne perioden, så ville ikke satt igang en gang til 😂 - men nei, jeg angrer ikke.

Anonymkode: a81e2...b3d

Søsteren min fikk også 4 på 5 år. Som den andre brukeren her skriver var det spesielt hektisk med 3 bleiebarn. Søsteren min ble syltynn i den perioden da hun bar og skiftet på barn kontinuerlig og nesten ikke rakk å få i seg mat selv. Så Barnehageårene var nok skikkelig unntakstilstand. Etter det var det veldig fint. De måtte ha gode rutiner og retningslinjer f.eks. på antall aktiviteter, men de har flotte barn og er en kjempefin storfamilie i dag.

Anonymkode: 01caf...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Oj, så interessant! Vi fikk to tette fordi vi tenkte at det var det beste for barna å være tett. Og nå tenker vi på en til.

Vil du si mer om hvorfor du skulle ønske at det var større aldersforskjell? 😊

(Jeg er ikke TS)

Anonymkode: e3f7b...5a1

Vi var rett og slett ikke særlig bra på å leke tre, både jeg og nr tre ville heller leke med storesøsteren min enn hverandre. Veldig mye krangling og sjalusi. Det hjalp på dynamikken når fjerdemann ble stor nok til å lekes med, da gikk det å dele seg to og to. 

Og så var vi såpass forskjellige at jeg hadde satt pris på å ikke nesten alltid ha et søsken på skolen, spesielt på mellomtrinnet (5-7 klasse) og ungdomsskolen. Det var en krevende nok sosial tid, uten å blande søsken i skolegården inn i miksen. 

Anonymkode: cbe00...6f1

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la de få lov å være alene litt istedenfor å produsere masse barn på kortest mulig tid..

Anonymkode: a2bc3...15f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke la de få lov å være alene litt istedenfor å produsere masse barn på kortest mulig tid..

Anonymkode: a2bc3...15f

Helt enig i dette! Hva har skjedd med verden liksom, mest mulig skal bare unnagjøres fortest mulig.

Er en grunn til at det biologisk og psykologisk anbefales minst 3 år mellom barna. 

Gi nå hvert enkelt barn tid og omsorg de trenger når de er små, det får man aldri tatt igjen. 

Anonymkode: b5099...5c5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...