Gå til innhold

Noen er som tjener penger på sosiale medier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på å prøve meg som influensere eller på andre måter selge eller reklamere for produkter på sosiale platformer. Jeg kan dessverre veldig lite om det. Bruker både instagram og snap mye, men aner ikke hvordan man går frem for å tjene penger der. Er det steder man kan lære om dette? Eller er nåløyet så smalt at det ikke er visst i å prøve? 

Anonymkode: 0d066...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen her* skulle det stå. 

Anonymkode: 0d066...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken målgruppe tenker du å nå? Og hva er ditt tema? Det er mange som prøver, og en må stå på litt for å bli oppdaget. 

Anonymkode: e5382...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt om pareto-distribusjonen og lignende før du sier opp en trygg jobb og går "all in". Influenser-/SOME-arbeider er et område der 10% tjener 90% av inntektene. Bare smuler til resten. Men så klart, hvis du tror du har en nisje og kan teste det ut på fritiden så kan du vel prøve.

Anonymkode: b3b92...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trossalt stå litt på, det finnes 10 000 vis av videoer og artikler der ute med tips og råd om hvordan få følgere. Du må selv stå på. 

 

På snap er det sånne snapkollektiv/snapper du kan bli medlem av og gjestesnappe på. Ha offentlig story, legg ut spennende ting. 

Anonymkode: 53480...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken målgruppe tenker du å nå? Og hva er ditt tema? Det er mange som prøver, og en må stå på litt for å bli oppdaget. 

Anonymkode: e5382...349

Målgruppen blir vel hovedsaklig kvinner i 20-30 årene. Ønsker å dele alt mulig slik jeg gjør nå. Dele bilder av fester, ferieturer, klær osv. Foreløpig har jeg lukket instagram profil. Ønsker ikke brette ut livet mitt til alle dersom jeg ikke får noe igjen for det 😅 hvis jeg skulle hatt en åpen profil ville jeg vært mer forsiktig med hva jeg delte 😊 

Anonymkode: 0d066...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst vil jeg anbefale deg å se litt på diskusjonene inne på rampelys om andre influensere. Ville du taklet at noen snakket om deg på samme måte? Takler du kritikk?

Å være influenser er ikke for alle. Det vil kreve enormt mye på personlig plan å dele så mye og være så åpen som veldig mange er før de når igjennom. Er det verdt det tenker du?

Og vi snakker ikke bare om å dele bilder fra dagliglivet eller fest. Vi snakker om at alt du gjør må planlegges, regisseres, tilpasses og filmes, for så å deles. Veninner, familie etc må enten godta dette eller skygger banen. Man ser ganske tydelig på mange wannabe influensere at omgangskretsen deres er veldig liten, eller så har de et veldig tydelig og godt skille mellom privatliv og det som deles. Orker du det?

Og husk at det er en stor forskjell på å være influenser og å bruke snap/insta mye.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, influenser «yrket» virker hjernedødt🫣Hva med å lære seg å sette opp nettsider eller noe sånt. 

Anonymkode: dde7a...a9e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Målgruppen blir vel hovedsaklig kvinner i 20-30 årene. Ønsker å dele alt mulig slik jeg gjør nå. Dele bilder av fester, ferieturer, klær osv. Foreløpig har jeg lukket instagram profil. Ønsker ikke brette ut livet mitt til alle dersom jeg ikke får noe igjen for det 😅 hvis jeg skulle hatt en åpen profil ville jeg vært mer forsiktig med hva jeg delte 😊 

Anonymkode: 0d066...7b5

Jeg er hobbyfotograf, og reiser mye, verden rundt. Har åpen profil, men likevel bare noen hundre følgere. Så slikt skjer ikke av seg selv når du åpner profilen. (har ikke prøvd å promotere heller, men har jo forstått såpass som at mange som er med på for eksempel reality er det for å skape en SoMe profil). 

Anonymkode: 4e43b...495

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Huff, influenser «yrket» virker hjernedødt🫣Hva med å lære seg å sette opp nettsider eller noe sånt. 

Anonymkode: dde7a...a9e

Influensere gir meg veldig mye inspirasjon innen mine interesser i livet - mat og reise. Og jeg ser hvor mye jobb som ligger bak det de gjør, så hjernedødt er det definitivt ikke. 

Anonymkode: 4e43b...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Målgruppen blir vel hovedsaklig kvinner i 20-30 årene. Ønsker å dele alt mulig slik jeg gjør nå. Dele bilder av fester, ferieturer, klær osv. Foreløpig har jeg lukket instagram profil. Ønsker ikke brette ut livet mitt til alle dersom jeg ikke får noe igjen for det 😅 hvis jeg skulle hatt en åpen profil ville jeg vært mer forsiktig med hva jeg delte 😊 

Anonymkode: 0d066...7b5

Hva som akkurat deg unik da? 

Anonymkode: 7386b...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva som* akkurat deg unik da? 

Anonymkode: 7386b...12d

*Som gjør

Anonymkode: 7386b...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er hobbyfotograf, og reiser mye, verden rundt. Har åpen profil, men likevel bare noen hundre følgere. Så slikt skjer ikke av seg selv når du åpner profilen. (har ikke prøvd å promotere heller, men har jo forstått såpass som at mange som er med på for eksempel reality er det for å skape en SoMe profil). 

Anonymkode: 4e43b...495

Nettopp. Man må typisk jobbe mye med promotering for å lykkes i sosiale medier. Nå er ikke jeg på Instagram. Men jeg er på Linkedin. Om man ser på de som lykkes der så virker det som om mange betaler for å være med i grupper som promoterer dem. At de betaler for at en brukere med mange følgere skal begynne å like innlegget deres. 

I tillegg så må man poste mye innhold for å bli populær og for å poste mye innhold må man gi opp alle former for  kreativitet. Eneste måten å få postet nok innhold folk har lyst til å lese er ved å plagiere de mest populær innleggene på Linkedin. Ser hele tiden de mest populære innleggene bli plagiert. 

Man konkurrerer også mot folk som er villig til å jobbe døgnet rundt for å lykkes i sosiale medier. Så satser du på et internasjonalt publikum så har du ekstrem tung konkurranse.  I tillegg til at de største konkurrentene dine har mange års forsprang og fikk fordel av å starte da det var mye mindre konkurranse. 

Anonymkode: 4c2ba...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lenge lurt på å prøve meg som influensere eller på andre måter selge eller reklamere for produkter på sosiale platformer. Jeg kan dessverre veldig lite om det. Bruker både instagram og snap mye, men aner ikke hvordan man går frem for å tjene penger der. Er det steder man kan lære om dette? Eller er nåløyet så smalt at det ikke er visst i å prøve? 

Anonymkode: 0d066...7b5

Influenser er "out" på en måte, litt som modeller. Det er dårlig betalt for de fleste, kun de på toppen som tjener mest. 

Hvis du er ei hot dame og har bossy attitude, så kan du tjene heller lass med penger på Financial Domination. Er en haug med damer på Twitter som holder på med det. Det beste er å være naturlig og ikke late som man er bossy, men selv de som later som er gode nok på det om de finner sin nisje. 

Dog er det mye konkurranse på dette området også de siste årene, nettopp fordi mange unge damer oppdaget dette plutselig, så du har en del som har gått fra "nothing" til masse cash på kun 3 år f eks. 

 

Anonymkode: 9437d...864

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må klare å treffe målgruppen din. Hva selger der? Og så må du være kreativ og god til å ta bilder👍🏼 Det kan lønne seg å tagge store bedrifter/leverandører innen temaet og håpe at de viser interesse. Pass på at du ikke har noe liggende ute som kan ødlegge et samarbeid…… Feks var det en fotograf som mistet et godt samarbeid med bmw (tror det var de….) fordi han la ut bilde fra en jakttur, og de ville ikke bli assosiert med våpen. Slike små ting som kan bli store må du tenke over.

Anonymkode: e5382...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva som akkurat deg unik da? 

Anonymkode: 7386b...12d

Nei, det er ikke godt å si 😂 jeg har en tendens til å snakke før jeg tenker og deler alt for mye med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tåler kritikk ganske dårlig så bør nok tenke meg om flere ganger før jeg starter med åpen profil på insta eller snap. Tenger likevel letttjente penger 😆 har lekt med tanken på å prøve meg på OF anonymt, men aner ikke hvordan det fungerer. Eller om det går ann å tjene særlig mye penger uten å vise ansikt. Har nok ikke det som skal 😝 virker bare som de om lever som influsere har det ganske greit økonomisk. Isabel Raad er lever jo det drømmelivet 🤩 ikke at jeg kan måle meg med henne utseendemessig 🤣

Anonymkode: 0d066...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke godt å si 😂 jeg har en tendens til å snakke før jeg tenker og deler alt for mye med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tåler kritikk ganske dårlig så bør nok tenke meg om flere ganger før jeg starter med åpen profil på insta eller snap. Tenger likevel letttjente penger 😆 har lekt med tanken på å prøve meg på OF anonymt, men aner ikke hvordan det fungerer. Eller om det går ann å tjene særlig mye penger uten å vise ansikt. Har nok ikke det som skal 😝 virker bare som de om lever som influsere har det ganske greit økonomisk. Isabel Raad er lever jo det drømmelivet 🤩 ikke at jeg kan måle meg med henne utseendemessig 🤣

Anonymkode: 0d066...7b5

Tror ikke det er lettvinte penger. Hus du ser kun de som lykkes. Det er enormt mange som har lagt inn enormt arbeid uten å ha tjent noe  nevneverdig. I tillegg så var det selvsagt lettere  å starte for 10 år siden da konkurransen var mindre enn det er i dag. 

Anonymkode: 4c2ba...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er lettvinte penger. Hus du ser kun de som lykkes. Det er enormt mange som har lagt inn enormt arbeid uten å ha tjent noe  nevneverdig. I tillegg så var det selvsagt lettere  å starte for 10 år siden da konkurransen var mindre enn det er i dag. 

Anonymkode: 4c2ba...789

Sjekket nå og det legges ut  neste 4 millioner timer med nye Youtube-videoer hver dag.  Aner ikke hvor mange bilder som legges ut i åpne Instagram-profiler og hvor mange videoer som legges ut på TikTok, men det er uten tvil enormt. 

Anonymkode: 4c2ba...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke godt å si 😂 jeg har en tendens til å snakke før jeg tenker og deler alt for mye med folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tåler kritikk ganske dårlig så bør nok tenke meg om flere ganger før jeg starter med åpen profil på insta eller snap. Tenger likevel letttjente penger 😆 har lekt med tanken på å prøve meg på OF anonymt, men aner ikke hvordan det fungerer. Eller om det går ann å tjene særlig mye penger uten å vise ansikt. Har nok ikke det som skal 😝 virker bare som de om lever som influsere har det ganske greit økonomisk. Isabel Raad er lever jo det drømmelivet 🤩 ikke at jeg kan måle meg med henne utseendemessig 🤣

Anonymkode: 0d066...7b5

Tror du bør huske på at mange av de mest suksessfulle kvinnelige influencerne har hatt sex på TV eller lagt ut sexvideoer av seg selv for å få oppmerksomhet.  Det er de som er konkurrentene dine i sosiale medier. Det er folk som er villig til å gjøre hva som helst for å bli berømte og få penger.   Handler ikke kun om sex heller. Er jo alle mulige andre drøye ting folk gjør for å få oppmerksomhet. Det er eksponering av barn, lyve om triste historier for å  få sympati,  utlevere seg selv mest mulig, osv. 

Og om du etter flere år  med beinhard jobbing skulle være blant de få som blir rike så får du kanskje spiseforstyrrelser og andre mindre gøye ting med på kjøpet.  Jeg tror ikke influencer-karrieren er noe sunn for helsen.  Man ofrer ekstremt mye for å kanskje bli blant de få som blir rike og kjente.  Det blir litt som å drømme om å bli modell, Hollywoods-skuespiller, osv.  Det kan se glamorøst ut på overflaten, men det er en skitten bransje som knekker mange og hvor kun noen få lykkes.  

Anonymkode: 4c2ba...789

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Influensere gir meg veldig mye inspirasjon innen mine interesser i livet - mat og reise. Og jeg ser hvor mye jobb som ligger bak det de gjør, så hjernedødt er det definitivt ikke. 

Anonymkode: 4e43b...495

Jo. Hjernedødt 😵‍💫 Ai gjør snart jobben der.

Anonymkode: 817ed...28e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...