Gå til innhold

Altså, hva er det som skjer med været?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 10.17):

Forskjell på vær og klima.

Det er nettopp det varmere klimaet, + el nino, som har gitt oss denne vinteren :) 

 

Anonymkode: b98e6...2f1

Ja, det er forskjell på vær og klima. Men du har ikke skjønt forskjellen. Klima er gjennomsnittet av vær over en lengre tidsperiode. Det er sammensatte værobservasjoner av f.eks temperatur eller vindstyrke.

"Det er +5 grader i dag" = Vær

"Gjennomsnittstemperaturen i januar var -10 grader" = Klima.

"Det varmere klimaet" GIR IKKE denne vinteren. Klima ser alltid bakover. Ikke noe som skal bli. Eller er.

Det som er nå er vær. Det som blir i morgen er vær. Men når du setter observert vær i sammenheng får du klima.

 

Hvis forskerne skal finne ut hva klimaet er om 5 år så må de først forstå været og så gjøre en masse antakelser. Per nå er det vanskelig å spå været om mer enn 7-10 dager og da sier det seg selv at det er helt umulig å finne ut hva klimaet er om 5 år.

Anonymkode: 7669d...d71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Senest i fjor snødde det på tampen av april i Oslo. Husker det godt for jeg hadde ikke lagt om til sommerdekk og det var i grunnen flaks for meg

Anonymkode: 3c6ac...064

Nettopp, og vinterdekksesongen her i Trøndelag er oktober til mai. Du har altså ÅTTE måneder med fare for snø og glatte veier. Selv med "global oppvarming". Er jeg veldig bekymret for at vinteren forsvinner i Norge? Eh....nei.

Anonymkode: 7669d...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp, og vinterdekksesongen her i Trøndelag er oktober til mai. Du har altså ÅTTE måneder med fare for snø og glatte veier. Selv med "global oppvarming". Er jeg veldig bekymret for at vinteren forsvinner i Norge? Eh....nei.

Anonymkode: 7669d...d71

Flere forskere snakker om en ny mini-istid i Skandinavia, så tror at vi bare kan beholde ullsokkene på ;) 

Jeg hadde unngått Sør-Europa i sommer i hvert fall... hetebølger er ikke noe å bruke ferien sin på.

Anonymkode: 9bfbc...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Senest i fjor snødde det på tampen av april i Oslo. Husker det godt for jeg hadde ikke lagt om til sommerdekk og det var i grunnen flaks for meg

Anonymkode: 3c6ac...064

Jeg vet jo det. Det snødde i mai i fjor her og. Men vinteren i fjor begynte ikke i oktober 2022….

ts

Anonymkode: 1bf95...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flere forskere snakker om en ny mini-istid i Skandinavia, så tror at vi bare kan beholde ullsokkene på ;) 

Jeg hadde unngått Sør-Europa i sommer i hvert fall... hetebølger er ikke noe å bruke ferien sin på.

Anonymkode: 9bfbc...105

Nåja. Så var det dette med journalistene igjen. Jeg var rundt Middelhavet i fjor sommer da journalistene pøste på med de største krigstypene og de mest blodrøde bokstavene. De sa det brant rundt meg og at det var 45 grader. Jeg så ingen brann, og det var behagelige 28-32 grader alle de tre ukene jeg var der.

ts

Anonymkode: 1bf95...975

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

Ja, dette vet de helt sikkert😂

Anonymkode: ccb08...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nåja. Så var det dette med journalistene igjen. Jeg var rundt Middelhavet i fjor sommer da journalistene pøste på med de største krigstypene og de mest blodrøde bokstavene. De sa det brant rundt meg og at det var 45 grader. Jeg så ingen brann, og det var behagelige 28-32 grader alle de tre ukene jeg var der.

ts

Anonymkode: 1bf95...975

Det rare er at om det blir 40+, da brenner det overalt hele tiden. Merkelig nok skjer ikke dette ved 25-30 grader....

Anonymkode: ccb08...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må lære deg forskjellen på klima og vær…

Anonymkode: dc22a...6a1

Så slutt og bland sammen vær og klima også når det kommer det menneskeskapte klimahysteriet til gode også da. Håper jeg slipper å høre eller lese mer om regn og hetebølger som følge av klimaforandringer.

Men prøver noen å si noe om været som ikke stemmer med klimahysteriet, så kommer stadig ditt argument om at det forskjell på klima og vær.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 10.00):

Planeten koker, den har aldri vært så varm som nå i følge mediene, men her i osloregionen har vi aldri hatt lengre vinter. 30. oktober i fjor kom den, og den har blitt siden. Vi skriver 25. mars, og det snør, blåser og er 0 grader, og slik skal det være ut måneden. Jeg så en skisse der plantene vår var malt blodrød og stedvis svart, mens her over sørøstnorge var det blått.

Jeg er så lei vinter at jeg snart spyr.

Anonymkode: 1bf95...975

Det er mars og snø i mars er helt naturlig og vanlig. 

Anonymkode: e75a9...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det rare er at om det blir 40+, da brenner det overalt hele tiden. Merkelig nok skjer ikke dette ved 25-30 grader....

Anonymkode: ccb08...796

Eller 39 grader, som er helt normale sommertemperaturer ved middelhavet. En grunn til at jeg alltid har valgt å dra dit tidlig på sommeren, for å slippe den verste varmen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 timer siden):

Eller 39 grader, som er helt normale sommertemperaturer ved middelhavet. En grunn til at jeg alltid har valgt å dra dit tidlig på sommeren, for å slippe den verste varmen.

Poenget mitt var at hvorfor brenner det så mye mer rundt om i verden ved 40 gr enn 30 gr?

Anonymkode: ccb08...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Poenget mitt var at hvorfor brenner det så mye mer rundt om i verden ved 40 gr enn 30 gr?

Anonymkode: ccb08...796

Ja jeg skjønte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk opprette samme tråd. Noe har skjedd med været på Østlandet. Siste 2-3 årene har det blitt dårligere, mer regn, snø, vind og kulde. Vi har feks ikke hatt vår siste 2 årene, gått rett fra vinter til sommer. Sommeren i fjor var helt begredelig, og høsten likeså. Vinter fra oktober og ikke tegn til vår når vi nå snakker april. 

Samtidig Nord-Norge hatt betydelig bedre vær enn oss over lengre perioder, dette skjedde ALDRI for 5 år siden.

Anonymkode: 77a9a...4f2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heter Mars og kan være litt stri,
Oppå fjellet, oppå fjellet.
Men solskinn kan det jo også bli,
Oppå fjellet, oppå fjellet.
Hvis jeg er heldig med vind og vær,
Så ser du gåsunger her og der.
Nedi hellet, nedi hellet.
(Prøysen)

Anonymkode: e7b0a...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 16.31):

Du må lære deg forskjellen på klima og vær…

Anonymkode: dc22a...6a1

Enig,globaloppvarming alle andre plasser en i norge,her er det vær..

Anonymkode: 87cf9...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Global oppvarming er det mest missledende navnet vitenskapen har  hatt funnet på! det betyr at noen plasser i verden blir det mye varme og andre plasser mye kaldere så dette navnet er helt på bærtur ikke rart det er så mangen naive global oppvarming idioter i dag.

Anonymkode: 9d7ab...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 1.04):

Poenget mitt var at hvorfor brenner det så mye mer rundt om i verden ved 40 gr enn 30 gr?

Anonymkode: ccb08...796

Fordi det er varmere der vel.... Kaldere blir det i Norge desverre. Danske forskere er redd for sibirkulde i Danmark om noen år.

Anonymkode: 9d7ab...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 1.04):

Poenget mitt var at hvorfor brenner det så mye mer rundt om i verden ved 40 gr enn 30 gr?

Anonymkode: ccb08...796

Jo varmere det er, desto tørrere blir det. Og jo tørrere det er, desto lettere har det for å begynne å brenne.

Anonymkode: b6890...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...