Gå til innhold

Altså, hva er det som skjer med været?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planeten koker, den har aldri vært så varm som nå i følge mediene, men her i osloregionen har vi aldri hatt lengre vinter. 30. oktober i fjor kom den, og den har blitt siden. Vi skriver 25. mars, og det snør, blåser og er 0 grader, og slik skal det være ut måneden. Jeg så en skisse der plantene vår var malt blodrød og stedvis svart, mens her over sørøstnorge var det blått.

Jeg er så lei vinter at jeg snart spyr.

Anonymkode: 1bf95...975

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke planter var dette?

Anonymkode: ccb08...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke planter var dette?

Anonymkode: ccb08...796

Planeten.

Anonymkode: 1bf95...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Planeten koker, den har aldri vært så varm som nå i følge mediene, men her i osloregionen har vi aldri hatt lengre vinter. 30. oktober i fjor kom den, og den har blitt siden. Vi skriver 25. mars, og det snør, blåser og er 0 grader, og slik skal det være ut måneden. Jeg så en skisse der plantene vår var malt blodrød og stedvis svart, mens her over sørøstnorge var det blått.

Jeg er så lei vinter at jeg snart spyr.

Anonymkode: 1bf95...975

Forskjell på vær og klima.

Det er nettopp det varmere klimaet, + el nino, som har gitt oss denne vinteren :) 
Varmere planet = mer fuktighet i atmosfæren. El-nino systemene pøser den fuktigheten hit, men her er det jo fortsatt nær den arktiske lufta, så stor risiko for at det her faller ned som snø bare den kalde lufta kommer langt nok sør. Så all snøen i år kan være en effekt av klimaendringene og oppvarming av planeten. Snø er bare fuktighet i fast form. Ikke vanskeligere enn det. Jeg skjønte det da Hans traff på høsten. Sa det til mannen: "bare å glede seg til at dette skal komme som snø...". 

Og den skillelinjen mellom varmer luft og kaldere arktisk luft ligger vi omtrent på, så her veksler det mer, selv om det har blitt varmere. Har sikkert blitt varmere i arktis også, men vet ikke om du og jeg merker forskjellen på -48 og -46 grader liksom... virkningen her hos oss blir jo den samme sånn omtrentlig. Men det vi nok VIL merke av oppvarmingen, er økt nedbør, fordi varmere luft har potenisal for å holde mer fuktighet. Men om den kommer som regn eller som snø...er det annet som bestemmer. Så værsystemene har nok fortsatt mest påvirkning på det opplever, men nettopp det du peker på - at ekstremene vil bli hyppigere og antagelig mer normalen etterhvert, det kan skyldes en generelt varmere planet.

Anonymkode: b98e6...2f1

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på vær og klima.

Det er nettopp det varmere klimaet, + el nino, som har gitt oss denne vinteren :) 
Varmere planet = mer fuktighet i atmosfæren. El-nino systemene pøser den fuktigheten hit, men her er det jo fortsatt nær den arktiske lufta, så stor risiko for at det her faller ned som snø bare den kalde lufta kommer langt nok sør. Så all snøen i år kan være en effekt av klimaendringene og oppvarming av planeten. Snø er bare fuktighet i fast form. Ikke vanskeligere enn det. Jeg skjønte det da Hans traff på høsten. Sa det til mannen: "bare å glede seg til at dette skal komme som snø...". 

Og den skillelinjen mellom varmer luft og kaldere arktisk luft ligger vi omtrent på, så her veksler det mer, selv om det har blitt varmere. Har sikkert blitt varmere i arktis også, men vet ikke om du og jeg merker forskjellen på -48 og -46 grader liksom... virkningen her hos oss blir jo den samme sånn omtrentlig. Men det vi nok VIL merke av oppvarmingen, er økt nedbør, fordi varmere luft har potenisal for å holde mer fuktighet. Men om den kommer som regn eller som snø...er det annet som bestemmer. Så værsystemene har nok fortsatt mest påvirkning på det opplever, men nettopp det du peker på - at ekstremene vil bli hyppigere og antagelig mer normalen etterhvert, det kan skyldes en generelt varmere planet.

Anonymkode: b98e6...2f1

Ja, eller så er det bare tilfeldigheter. Det er iallfall tilfeldig at vi havnet midt i den kalde, blå prikken på jordkloden. Den kunne havnet 20 grader lenger øst, liksom, og vips hadde det regnet her i hele vinter. Jeg er bare så møkkalei vinter, og håper jetstrømmene kan flytte litt på seg snart.

ts

Anonymkode: 1bf95...975

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde jo så store forhåpninger til dette global oppvarming greiene. Faen ikke sett mye til det det her til lands.

Trodde de til og med sa at de største forandringene kom til å komme nær polene. Skuffende. Jaja, får håpe det blir noe av det etterhvert.

Anonymkode: 6e594...eb2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ja hadde jo så store forhåpninger til dette global oppvarming greiene. Faen ikke sett mye til det det her til lands.

Trodde de til og med sa at de største forandringene kom til å komme nær polene. Skuffende. Jaja, får håpe det blir noe av det etterhvert.

Anonymkode: 6e594...eb2

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

Enhver varmebølge i Norge gir store klimaskrekkforsider i massemedia fortsatt, så ja HVA I ALL VERDEN var det man så for seg tro??

Anonymkode: 7669d...d71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom varmere klima holder mer fuktighet, hvorfor blir så mange steder bare tørrere? Kan noen forklare meg hvordan dette fungerer? 😅

Anonymkode: 7e799...b25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

Helt ærlig så ser jeg for meg at de fleste klimaforskerne har null peiling på hvordan det framtidige klimaet blir, annet enn at det ser ut til å bli varmere i gjennomsnitt.

Anonymkode: 6e594...eb2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg forskjellen på klima og vær…

Anonymkode: dc22a...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snør alltid i slutten av mars i Osloområdet. Det snør gjerne i april også, og hvis vi er riktig «heldige», i mai.

Anonymkode: a3145...a84

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker cirka 30% færre kwh i mars 2024 enn mars 2023 pga varmere vær. Ikke enig i at dette har vært en spesielt lang vinter i Oslo.

Anonymkode: 89494...cbd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på ski på østlandet i oktober tidligere og også i mai, på 80-tallet husker jeg vi våknet til 20 cm snø tidlig i juni, det var i Dalarna i Sverige men det hadde også kommet snø her nede.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må lære deg forskjellen på klima og vær…

Anonymkode: dc22a...6a1

TS ser ut til å være helt spot on med begrepene så her er det litt uklart hva du mener.

Anonymkode: 7669d...d71

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

Det blir jo også varmere, og mer intense perioder med nedbør, derav lengre tørkeperioder også. Jeg leste et sted at værtypene vil vare lenger. Altså en tørkeperiode vil vare lenger enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bruker cirka 30% færre kwh i mars 2024 enn mars 2023 pga varmere vær. Ikke enig i at dette har vært en spesielt lang vinter i Oslo.

Anonymkode: 89494...cbd

Og motsatt her i Trondheim. Myyye større strømforbruk pga svært kald vinter. Men snøen har uteblitt da. Som noen sa over, det er veldig tilfeldig hvem som får hvilket vær, og det eneste normale er at været varierer voldsomt fra år til år.

Så får de smått hysteriske notere ned "rekordene" sine.

Anonymkode: 7669d...d71

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 10.17):

Forskjell på vær og klima.

Det er nettopp det varmere klimaet, + el nino, som har gitt oss denne vinteren

Ikke noe uvanlig med denne vinteren. God gammeldags vinter slik det var før i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Konsekvensen av global oppvarming for Norge blir jo ikke mer sol og varme. 😅 I Norge vil det bli enda våtere, og hvis klimaendringene flytter på golfstrømmen vil det bli kaldere. Ingenting å rope hurra for. 

Hva var det egentlig du så for deg? 🙈

Anonymkode: 3f017...108

Men så er det litt sånn med journalistene: blir det kaldere enn normalt, er det klimaendringer. Blir det varmere enn normalt, er det også klimaendringer. 🤷

ts

Anonymkode: 1bf95...975

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snør alltid i slutten av mars i Osloområdet. Det snør gjerne i april også, og hvis vi er riktig «heldige», i mai.

Anonymkode: a3145...a84

Senest i fjor snødde det på tampen av april i Oslo. Husker det godt for jeg hadde ikke lagt om til sommerdekk og det var i grunnen flaks for meg

Anonymkode: 3c6ac...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...