Gå til innhold

Dere som har som livsstil å spise sunt, hvor ofte skeier dere ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned veldig mange kilo for en del år siden (halverte vekta) og må passe veldig på for at vekta ikke skal skyte opp igjen.  Det medfører at jeg må spise meg mett på sunn mat, ergo er det ikke så mye plass til "kos".  (Jeg la meg på en sluttvekt på BMI 25, nettopp fordi jeg ikke klarer å sulte meg til evig tid).

Hver lørdag innvilger jeg meg en ting som er "usunn", i hovedsak is til dessert.  I tillegg er det fritt fram julaften (men jeg er ikke spesielt glad i tradisjonell julemat, slik at når hele jula feires borte, går jeg faktisk ned i vekt), nyttårsaften og bursdag.

Anonymkode: e4e57...066

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig sjeldent lyst på fastfood, rett og slett fordi det ikke metter og jeg føler meg dritt etterpå.
Men jeg tar gjerne et glass vin, litt ost, en digg hjemmelaget pizza eller en kanelbolle på cafè iblandt. 

Hver lørdag spiser jeg 5-6 biter smågodt, eller en liten 30g sjokolade, hos oss er vi nøye med å holde på lørdagsgodtet som tradisjon.

Selv de dagene det er "fritt frem" bursdag, jul, litt i påsken spiser jeg med måte og er nøye på å kjenne etter om jeg faktisk er mett.

Dessuten trener jeg mye og ønsker å gi kroppen min god og næringsrik mat den kan jobbe med. Derfor prioriterer jeg magre proteiner, gode fettkilder, grove kornprodukter, gode karbohydrater og masse grønnsaker. 

 

Det er ingenting som slår følelsen av å være slank og trives i egen kropp! Da er det plutselig ikke et alternativ å spise seg feit igjen. 

Endret av Lizard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 ganger i uka. Men det betyr jo ikke å dytte innpå med 1 kg smågodt og fire pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unner oss junkfood og snacks når vi har lyst på det. Alt fra 2 ganger i uka (kanskje hvis det er travelt eller sykdom) til en gang i måneden. Spiser potetgull, sjokolade og smågodt om jeg har lyst på det, men slutter med en gang jeg merker cravings eller søtsug. 

Anonymkode: 6f889...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sjelden. En gang i året kanskje.

Anonymkode: 8c9ee...3c7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen regler for det, og gjør det når jeg føler for det. 

I går fikk jeg lyst på smågodt, spiste 5 biter så var jeg fornøyd. Jeg spiser godteri sporadisk, men aldri mengder: jeg er fornøyd etter noen biter. 

Når det gjelder junkfood så får jeg sjeldent lyst på det, spiser det kun når jeg er fyllesyk (type 3 ganger i året) eller viss jeg ikke har tid for annet (typisk på reise eller viss jeg skal noe). 

Min "kos" er mer en skikkelig god middag, jeg elsker god mat laget fra grunnen av. Og velger de anytime fremfor godteri eller junkfood. En mør biff, fløtepoteter og smørstekt asparges. Hummer og kreps. Tapas. Sushie. Og 1-2 glass vin (kun i helger). 

Anonymkode: 0a24a...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I likhet med hva et par andre her har svart: Jeg skeier aldri ut. Pizza fra en bra pizzasjappe, hjemmebakt kake, eller potetgull, bare for å ta noen eksempler, er en helt normal del av kostholdet mitt, og dermed ikke noen slags "utskeielse". Men jeg spiser ikke særlig mye av slike ting. Kake kanskje én gang i måneden hvis det er dåp, konfirmasjon, noen har med på jobb, eller lignende, og pizza litt oftere, hvis jeg plutselig får lyst på. Grunnen er at det er utrolig mye godt man kan spise, og det folk ser på som "utskeielser" er bare en veldig liten del av det.

Jeg koser meg nemlig med nesten alle måltidene jeg spiser, for jeg passer på at både lunsj og middag smaker veldig godt, enten det dreier seg om omelett, salat, pastaretter, fisk, biff, thaimat, lapskaus, eller hva det måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Er normalvektig, og har genetisk diabetes 2. Ønsker ikke å stappe i meg medisiner fulle sv bivirkninger, så er kostholdsregulert.

Anonymkode: ad198...ab5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 23.04):

Somac, og venter på operasjon ❤️

Anonymkode: 87079...b7d

Hvilken operasjon skal du ta? Får du noe dekt?? 💜 

Anonymkode: 41824...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken junkfood eller smågodt inngår i kostholdet. Jeg spiser en god burger et par ganger i året. Noen biter sjokolade på tur. Tar et stykke kake til søndagskaffen. Et glass vin en eller to ganger i uka.

Anonymkode: c225c...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...