Gå til innhold

Hva er din største motivasjon til å slanke deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helse

Jeg har diabetes type 2, og må ta tak i kostholdet for bedre kontroll. 
Er normalvektig, så skal bare ned 4-5 kilo. 

Anonymkode: 45486...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 19.29):

Hvis ikke blir jeg ikke godtatt av det motsatte kjønn. Menn liker ikke store kvinner. De liker tynne jenter, med former på riktig plass (aka rumpe, hofte og kanskje litt pupper)

Anonymkode: f5cda...ce9

Alle menn liker ikke det da 🙄

Heller fyldig enn flat.

Anonymkode: 9dab5...0a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gått ned de 10 kiloene jeg trengte å gå ned, og det var kun fordi jeg ville passe de fine klærne jeg har hengende i skapet. Det er mer bærekraftig å bruke klærne i skapet enn å kjøpe nytt😊

Anonymkode: 87702...3a3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ikke overvektig i utgangspunktet har jeg aldri en slankereise på 10/20/50 kilo foran meg. Men motivasjonen til å enten gå ned disse 5 ekstra kiloene eller holde meg der jeg er når jeg er fornøyd, er velvære. At klærne sitter pent, at jeg føler meg slank, liten og lett. Jeg kan bare se for meg hvor miserabel, lei meg og tung jeg hadde følt meg som overvektig. Hadde nok i tillegg hatt en kort vei til helseangst dersom jeg veide 20 kilo for mye.

Bunaden er også en stor motivasjonsfaktor, faktisk. Jeg elsker bunad, og har flagget det ganske høyt til de rundt meg. Både litt flaut og veldig kjedelig/trist å stille i kjole på 17. mai på grunn av vekt da.

Anonymkode: 32680...90e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 19.29):

Hvis ikke blir jeg ikke godtatt av det motsatte kjønn. Menn liker ikke store kvinner. De liker tynne jenter, med former på riktig plass (aka rumpe, hofte og kanskje litt pupper)

Anonymkode: f5cda...ce9

Neida, det finnes mange av oss som elsker småfeite kvinner.Gjerne opp til 90 kg hvis du har litt høyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemessig/bedre kondisjon

 

Fikk en tankevekker for noen år siden når jeg etter å ha stått og pratet med noen i 5 - 10 minutter måtte jeg finne noe å sitte på, for da begynte jeg å bli sliten...

Var ikke mye overvektig (BMI ca 28) men satt mye i ro og spiste mye dårlig mat.

La om kosten og begynte å gå tur/jogge noen ganger i uka.

Startet denne reisen for ca 8 år siden, har passert 50 og er trolig i bedre form nå enn når jeg var 20. 

BMI har ligget på ca 23 til 23,5 de siste 6 åra, og målet i år er å springe maraton under den magiske 3 timers grensa. 😀

Anonymkode: cfc08...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helsemessig/bedre kondisjon

 

Fikk en tankevekker for noen år siden når jeg etter å ha stått og pratet med noen i 5 - 10 minutter måtte jeg finne noe å sitte på, for da begynte jeg å bli sliten...

Var ikke mye overvektig (BMI ca 28) men satt mye i ro og spiste mye dårlig mat.

La om kosten og begynte å gå tur/jogge noen ganger i uka.

Startet denne reisen for ca 8 år siden, har passert 50 og er trolig i bedre form nå enn når jeg var 20. 

BMI har ligget på ca 23 til 23,5 de siste 6 åra, og målet i år er å springe maraton under den magiske 3 timers grensa. 😀

Anonymkode: cfc08...1fb

Wow, det må jeg si! Vilt bra omlegging!

Anonymkode: 32680...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er allerede relativt slank, men ønsker å beholde vekten for å leve lengst mulig og slippe å ligge lam på et sykehjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært i nedre del av normalvektig mot undervektig (naturlig slank), etter to graviditeter og uventet sykdom så er jeg nå på grensen mellom overvekt mot fedme. Vekten har økt 37kg uten at jeg har merket det fordi fokuset har vært på andre ting. Jeg trenger ikke gå ned til å være like slank som før, men ønsker gå ned til normalvektig og må da ned 20kg. Foreløpig går det sakte nedover og i riktig retning (ca 0,5kg ned i uken).

Min motivasjon for å gå ned er:

overfladisk:

-vil at gifteringen min skal passe igjen. Den var litt stor og nå er den for liten. 
-vil at bunaden min skal sitte litt bedre. Jeg sydde den ut for et par år siden, ble sydd til meg til konfirmasjonen og de sa at det var masse stoff å sy ut, når jeg skulle sy den ut nå i voksen alder (var trang i flere år før den ble for liten) så sa syersken at det var lite stoff å ta av. Jeg har sydd den ut maks og den er trang nå. Jeg får den på meg så vidt med sportsbh under for å holde inn brystene, men ønsker den skal sitte bedre. Er glad i bunaden min. 
-vil føle meg fin igjen, fin i jeans. Nå kjenner jeg meg ikke igjen på bilder eller i speil på avstand, jeg er ikke komfortabel med den størrelsen jeg er nå. 
-vil være komfortabel og føle meg fin på bilder
 

Helse

-ønsker leve lenger

-ønsker holde meg frisk. Overvekt øker jo sjansen for mange sykdommer

-har fått høyt blodtrykk. Ønsker normalt blodtrykk. 
-nå er det tungt å gå på turer som var lette for noen år siden. Ønsker gå på turer igjen på små topper. 
 

Nå når jeg har startet å gå ned så kan jeg ikke gi meg, av erfaring så vet jeg at kiloene kommer raskt på igjen pluss noen ekstra så jeg kan ikke gi meg nå. 

Anonymkode: f156b...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har passert 40, merker kroppen blir dvask. Jeg skulle gjerne skrevet noe mindre overfladisk, helse f eks, men sannheten er at jeg føler meg bedre når jeg ser bedre ut. Flat mage og stram rumpe motiverer mer enn fett på indre organer 🙈

Anonymkode: 59922...6fd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føle meg fin i klær, kunne kjøpe det jeg har lyst på uten å måtte tenke på å skjule enkelte partier, eller at ulike klesfasonger ikke passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 13.49):

For det første så opplevde jeg fatshaming som fikk meg til å våkne. 

For det andre så fant jeg en indre motivasjon i å tenke banale ting. Jeg satt og spiste en stor burger med chips på en restaurant, der jeg egentlig hadde fått min kvote mat den dagen. Og da tenkte jeg at nå kommer jeg til å legge på meg dette måltidet. Det er ren overskuddsenergi som kommer til å bli liggende. Har jeg virkelig tenkt til å gå rundt å drasse på og bære på denne burgeren på kroppen min inn i de mange år? Så tenkte jeg at den store godteskåla jeg kastet i gommene i jula og som la seg på kroppen min (ja jeg gikk mye opp i vekt den jula) gikk jeg enda å bar på. 
Jeg kunne ikke fortsette å gå rundt å bære på gammel mat inn i alderdommen. Fytti så unødvendig og så belastende. Jeg måtte skjerpe meg! 
Kanskje en ulogisk tankegang, men det fikk meg til å våkne.

For det tredje handlet det om selvbilde og om passende klær. Selvbildet var dårlig, og jeg visste overvekten var grunnen, der jeg hatet det. Jeg så heller ikke fin ut i noe jeg hadde på meg fordi jeg var overvektig. På bilder så jeg ut som en valross, og det hatet jeg. 

Så da va det bare å få slankingen gjort - først som sist - når jeg enda var ung! Gikk ned 45 kg tilslutt. Og den samme tankegangen har gjort at jeg har klart å holde vekta nede nå i mange, mange år. Jeg skal bare ikke gå å bære på gammel mat, uansett hva. Det finner jeg meg ikke i. 

Anonymkode: f2153...839

Oi, er her inne for å få motivasjon, og dette var en så original, men treffende beskrivelse av overvekt. Vi som er overvektige går rundt med byrdene av mat vi har trykket i oss som kroppen ikke trenger, tvert imot, denne overflødige maten vi gafler i oss er ødeleggende for oss.

Dette svaret kjente jeg i ryggmargen. Mye sterkere enn de generiske "jeg vil føle meg fin, få bedre helse..." osv

Gratulerer med å ha klart å gå ned så mye og holde vekten etterpå. Tror det hjelper å ha denne holdningen "Dette finner jeg meg ikke i" 👍

Anonymkode: 5467a...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 år +/-  og har lagt på meg 4-5 kilo de siste månedene.

Årsaken til at jeg vil kvitte meg med disse kiloene, er veldig mange: Jeg trives med å ha en lett kropp, ettersom enkle hverdagsgjøremål som å springe i trapper, leke med barnebarn, løpe etter bussen, hjelpe venner med å flytte (noe jeg gjorde sist helg), osv. blir mye enklere.

Men aller mest av alt er det uaktuelt for meg at vektoppgangen skal fortsette, sånn at jeg kanskje ender opp med overvekt eller fedme om noen år. Det er viktig å stoppe eller bremse nå, eller aller helst få vekk de ekstra kiloene som ikke gjør noe som helst bra for kroppen, eller for min livskvalitet. For hvis jeg legger på meg enda mer, kan det hende det går ut over helsa også. Og det er fullstendig uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna. Jeg ønsker å kunne være en aktiv mor som klarer å henge med på barnas interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...