Gå til innhold

Legen tror ikke på at jeg har bekkensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid uke 18 og var hos lege før helgen på kontroll. Har de to siste ukene hatt endel bekkensmerter, mener jeg selv, men legen mener dette er altfor tidlig og at det umulig kan være bekkensmerter? Han foreslo at jeg bare skulle leve som før, at det var viktig med aktivitet og at det ikke gjorde noe å fortsette aktivitet selvom smertene økte. Skjønner ikke hva annet enn bekkensmerter det kan være? Er redd for å gjøre noe som kan gi varige plager..

Anonymkode: 95cc1...7ad

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er gravid uke 18 og var hos lege før helgen på kontroll. Har de to siste ukene hatt endel bekkensmerter, mener jeg selv, men legen mener dette er altfor tidlig og at det umulig kan være bekkensmerter? Han foreslo at jeg bare skulle leve som før, at det var viktig med aktivitet og at det ikke gjorde noe å fortsette aktivitet selvom smertene økte. Skjønner ikke hva annet enn bekkensmerter det kan være? Er redd for å gjøre noe som kan gi varige plager..

Anonymkode: 95cc1...7ad

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 unnskyld at jeg ler, men er dette en ekte lege? Det er helt sikkert sant at du bør leve mest MULIG som før (hva som rommer "mulig" vil jo variere...), men at det ikke kan være bekkensmerter? 😳 jeg hadde bekkenløsning (og store smerter) fra uke 11 i flrste svangerskap. Jeg hadde kroniske smerter frem til etter fødsel nummer to. Nå er det mye bedre, selv om det er enkelte ting som fremdeles kan trigge og fremprovosere smerter.

Anonymkode: 6b33e...58f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bytt fastlege

2. gå til fysioterapi/manuellterapeut evt kiropraktor. En kiroptaktor og manuellterapeuter kan visst nok også skrive ut sykemelding i inntil 12 uker

Bekkensmerter kan komme når som helst i et svangerskap!

Anonymkode: 20326...241

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fysioterapeut og få deg noen øvelser for å styrke. Det skal bli MYE tyngre for bekkenet ditt, (og det skal løsne mer), så bare å begynne p forebygge. Enig med legen din at det er tidlig å legge seg i sofaen. 

Anonymkode: 0f5ac...c49

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå til fysioterapeut og få deg noen øvelser for å styrke. Det skal bli MYE tyngre for bekkenet ditt, (og det skal løsne mer), så bare å begynne p forebygge. Enig med legen din at det er tidlig å legge seg i sofaen. 

Anonymkode: 0f5ac...c49

Mente heller ikke at jeg skal legge meg på sofaen, men såvidt jeg har lest så skal man lytte til smertene og ikke presse seg til å gjøre ting som forverrer smerten, noe legen mente bare var sunt. Blir jo i tvil på meg selv når legen så bastant mener at det ikke er bekkensmerter

Anonymkode: 95cc1...7ad

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til å lindre smerter typ akkueat nå? Er på jobb så passer dårlig med vondt nå😅

Anonymkode: 95cc1...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk i uke 12. ;) 

Svangerskapslegen mente jeg klaga mye. På sommren fikk jeg vikarlege, pensjonert fødsel lege. Jeg reiste meg opp fra ventestolen og han bare " ojoj j, du må ha mye vondt, vil du ha hjelp??". Sykemeldte meg på flekken. Da brukte jeg 30 minutter hjem, mot vanlige 5-8 minutter. 

Var selvfølgelig ikke helt handicapet fra uke 12, men da smertene startet. Jordmor gav meg råd om å gå som en geisha, små små skritt. Være i rørelse og stoppe når det gjorde vondt.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på legen din! Jeg har kronisk bekkenløsning selv 24 år etter første fødsel pga det idiot rådet der! 

Anonymkode: c0b60...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mente heller ikke at jeg skal legge meg på sofaen, men såvidt jeg har lest så skal man lytte til smertene og ikke presse seg til å gjøre ting som forverrer smerten, noe legen mente bare var sunt. Blir jo i tvil på meg selv når legen så bastant mener at det ikke er bekkensmerter

Anonymkode: 95cc1...7ad

Kan selvfølgelig være isjash også, ganske like smerter. Men vondt er jo vondt for deg uansett.

 

Har dessverre ikke tips på smertelindrende om det allerede er i gang, gå små skritt, legge bena høyt når du kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp i rullestol i to svangerskap. Fra uke 17 og 16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er gravid uke 18 og var hos lege før helgen på kontroll. Har de to siste ukene hatt endel bekkensmerter, mener jeg selv, men legen mener dette er altfor tidlig og at det umulig kan være bekkensmerter? Han foreslo at jeg bare skulle leve som før, at det var viktig med aktivitet og at det ikke gjorde noe å fortsette aktivitet selvom smertene økte. Skjønner ikke hva annet enn bekkensmerter det kan være? Er redd for å gjøre noe som kan gi varige plager..

Anonymkode: 95cc1...7ad

Gå til fysioterapi, du trenger ikke henvisning for det. Se etter noen som spesialiserer seg på gravidplager. Man kan få dette når som helst i svangerskapet pga hormoner. Jeg ville gott legen beskjed om å lese seg opp, har selv slitt med en lege som ikke vet så mye om graviditet. 

Anonymkode: ba69e...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvitende lege.. Allerede i uke 6 kunne jeg kjenne antydninger til bekkensmerter. I uke 12 var det såpass ille at jeg måtte ha tilpasninger på jobb. Dro til fysioterapeut i den perioden. Legen ville sykemelde meg 100% fra uke 17. Da klarte jeg knapt nok å gå. 

Bytt fastlege. Kjøp en yogaball! Den er fantastisk å sitte på. På den kan du gjøre diverse rullende bevegelser uten at det gjør vondt. Helt klart en fantastisk investering! Dersom du ikke har gjort det allerede, kjøp sklilaken og gravidpute. Ta en tur til kiropraktor. Dersom du har låsninger kan kiropraktor hjelpe. Dessuten kan kiropraktor sykemelde deg som noen over sier.

Anonymkode: c912d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til osteopat/fysioterapeut som spesialiserer seg på kvinnehelse om du har det i området. Viktig med aktivitet ja, men for eksempel i mitt tilfelle ble bekkenet mitt skeivt etter svangerskap og det ble dermed feilbelastet i flere år, noe som gjorde det verre. Gjør øvelser og beveg deg når du klarer, men dumt å overbelaste også.

Anonymkode: 2c18d...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en balanse mellom hvile og aktivitet, hvor det egentlig ikke er bra å gjøre for mye av noen av de delene når det kommer til bekkenet.  Jeg ville anbefalt deg først og fremst å bytte fastlege, men også gå til en kiropraktor eller fysioterapeut som er flinke med bekken og be dem sende en melding til din nåværende fastlege. Du kan også benytte deg av doktor online eller dropin dersom du har det der. 

Anonymkode: 38995...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder å ha fastlege som er mannfolk😅

Anonymkode: e90b4...f2f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mente heller ikke at jeg skal legge meg på sofaen, men såvidt jeg har lest så skal man lytte til smertene og ikke presse seg til å gjøre ting som forverrer smerten, noe legen mente bare var sunt. Blir jo i tvil på meg selv når legen så bastant mener at det ikke er bekkensmerter

Anonymkode: 95cc1...7ad

Legen vet selvsagt ikke hva han prater om. For en tulling.

Anonymkode: 0e065...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder å ha fastlege som er mannfolk😅

Anonymkode: e90b4...f2f

Fastlegen min er mann og er mye mer forståelsesfull enn min forrige kvinnelige fastlege. Slutt med sånn tullete fordommer. 

Anonymkode: 38995...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder å ha fastlege som er mannfolk😅

Anonymkode: e90b4...f2f

Jeg syntes mannlige leger og gynekologer er bedre enn de kvinnelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres tullete ut. Jeg fikk bekkenløsning rundt samme tidspunkt. Men jeg tok det opp med jordmor ikke fastlege. Hun ga meg kontaktinfo til fysioterapeut. Dro på 1-2 timer der og fikk et eget treningsprogram og veiledning hva jeg kunne gjøre. Hjalp meg litt i alle fall. Prøvde å unngå triggere og brukte sånn støttebelte når jeg gikk turer eller trengte litt støtte.

Anonymkode: a8d57...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var i mye aktivitet tross kraftige bekkensmerter. Hos henne var resultatet at det varte i årevis etter fødsel. Vet jo ikke at det var derfor men aktivitet hjalp iallfall ikke for henne og hun tror det var grunne til at hun slet så lenge etterpå.

Mine smerter startet i uke 20 omtrent. Jeg la meg ikke rett på sofaen men jeg tilpasset absolutt. Passet på å alltid reise meg med begge føttene godt plantet i bakken og dyttet fra med hendene (sleng begge beina ut av bil, seng, sofa FØR du reiser deg opp!) og gikk med små skritt når jeg gikk. Gikk også saktere enn vanlig. Mine smerter ga seg ganske raskt etter fødsel heldigvis.

Skjønner ikke helt hvorfor aktivitet skal gjøre det bedre, det er jo smerter fordi bekkenet løsner opp for å få ut en unge. Hva skal det hjelpe å provosere masse bevegelse der da??

Anonymkode: 7a172...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...