Gå til innhold

har noen her vært i Russland i det siste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kall meg gjerne gal, men jeg har fått det for meg at jeg vil til Russland. I år. Moskva - St.Petersburg.

Tanken slo ned i meg forrige uke og den er i ferd med å gro seg fast. Jeg har kommet fram til at drivkraften er frykten for Russland.

Jeg vil ikke frykte Russland mer. Og resonementet er at den beste måten å bli kvitt frykten på, er å reise dit. Ta tyren ved hornene så å si. 

Er det noen (ikke-russere) her som har vært i Russland i det siste? Jeg er ute etter noen pekepinner omkring hvor mange kontanter man bør ta med seg, om det er enkelt å få veksle, er det best å reise via Serbia og i så fall hvordan gikk det med så mange kontanter i lomma? 

Eller skal man kanskje heller kjøre Kirkenes - Murmansk. Fly derfra til Moskva. Det hadde vel også gått? 

 

Anonymkode: 0df20...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

kall meg gjerne gal, men jeg har fått det for meg at jeg vil til Russland. I år. Moskva - St.Petersburg.

Tanken slo ned i meg forrige uke og den er i ferd med å gro seg fast. Jeg har kommet fram til at drivkraften er frykten for Russland.

Jeg vil ikke frykte Russland mer. Og resonementet er at den beste måten å bli kvitt frykten på, er å reise dit. Ta tyren ved hornene så å si. 

Er det noen (ikke-russere) her som har vært i Russland i det siste? Jeg er ute etter noen pekepinner omkring hvor mange kontanter man bør ta med seg, om det er enkelt å få veksle, er det best å reise via Serbia og i så fall hvordan gikk det med så mange kontanter i lomma? 

Eller skal man kanskje heller kjøre Kirkenes - Murmansk. Fly derfra til Moskva. Det hadde vel også gått? 

 

Anonymkode: 0df20...675

Er vel muligens mulig å fly via Istanbul. Eventulet sjekk om Finland fortsatt har stengt sine grenseoverganger. Hvis de er åpne igjen er vel det enkleste å kjøre via Stockholm og Helsingfors og så grenseovergangen ved Vyborg.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel relativt lite lurt å reise til et land UD fraråder reiser til, for da er du ikke dekket av reiseforsikring. 
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_russland/id2416298/

I stedet for «relativt lite lurt» kunne jeg også skrevet «idiotisk». 
Jeg kunne også lagt til at det er lite Norge kan gjøre for deg hvis du skulle havne i trøbbel (uansett om det er din skyld eller ikke), problemene du kan få pga overvåkning/hacking av telefonen din…

Anonymkode: 03e0e...b4d

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo sikte deg for å være spion, slik at de kan utveksle fanger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (10 timer siden):

Eventulet sjekk om Finland fortsatt har stengt sine grenseoverganger.

ja, jeg leste noe om at overgangen foreløpig er helt stengt til 14.04. Hvis den åpnes igjen er det vel greiest å ta seg over der. 

Anonymkode: 0df20...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

kall meg gjerne gal, men jeg har fått det for meg at jeg vil til Russland. I år. Moskva - St.Petersburg.

Tanken slo ned i meg forrige uke og den er i ferd med å gro seg fast. Jeg har kommet fram til at drivkraften er frykten for Russland.

Jeg vil ikke frykte Russland mer. Og resonementet er at den beste måten å bli kvitt frykten på, er å reise dit. Ta tyren ved hornene så å si. 

Er det noen (ikke-russere) her som har vært i Russland i det siste? Jeg er ute etter noen pekepinner omkring hvor mange kontanter man bør ta med seg, om det er enkelt å få veksle, er det best å reise via Serbia og i så fall hvordan gikk det med så mange kontanter i lomma? 

Eller skal man kanskje heller kjøre Kirkenes - Murmansk. Fly derfra til Moskva. Det hadde vel også gått? 

 

Anonymkode: 0df20...675

Før hadde jeg alltid et stort ønske om å dra til Russland. Men nope, ikke nå lenger. De skal ikke få en eneste krone av meg.

Anonymkode: 198d3...272

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare for å presisere; jeg har ikke tenkt å reise alene innad i Russland. Jeg har fått kontakt med et russisk reiseselskap som skal sette opp et programm og omtrent holde meg i hånda hele veien. 

Det er bare litt omstendelig å komme seg inn i landet, pluss det der med alle kontantene man må bære med seg da. 

Anonymkode: 0df20...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

bare for å presisere; jeg har ikke tenkt å reise alene innad i Russland. Jeg har fått kontakt med et russisk reiseselskap som skal sette opp et programm og omtrent holde meg i hånda hele veien. 

Det er bare litt omstendelig å komme seg inn i landet, pluss det der med alle kontantene man må bære med seg da. 

Anonymkode: 0df20...675

Hva om du blir skadet i terror da, og reiseforsikringen da ikke gjelder? Hvor redd kan du være landet, til at du er villig til å sette deg i stor gjeld om du havner på sykehus? 🤣

Anonymkode: b3e85...e72

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo grunn for å frykte Russland, så det er egentlig en frykt du ikke bør bli kvitt. 

Anonymkode: c590f...71f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har feil motivasjon her. 
 

Jeg er redd for løver- er det da smart av meg å gå inn i løveburet for å overvinne frykten?

Jeg er redd for fluesopp- er det da smart av meg å spise masse fluesopp for å overvinne frykten?

I dag tar du mer risiko ved å reise til Russland. Gjør deg noen tanker om hvordan du skal løse situasjonen hvis du blir utsatt for noe kriminelt, skader deg eller blir syk på reise.

Anonymkode: 31729...05e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før koronaen ønsket jeg å besøke Kaliningrad som bilturist for å se alle de gamle Tyske historiske områdene.  Russland innførte for noen år siden en forenklet visumsøknad på nett for enklaven.  Slik situasjonen er nå er jeg skeptisk, ikke minst med tanke på alle praktiske problemer som veksling og betaling.  Men  vanlige Russere er bra mennesker som oss selv om kulturen gjennom flere hundre år har plassert despoter på toppen som ledere.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva om du blir skadet i terror da, og reiseforsikringen da ikke gjelder?

hvis noen først skal drive med terror så gjør han det i store folkemengder. Jeg ville selvsagt ikke gått på teater f.eks. Ikke oppholdt meg i tettpakkede handlegater. 

Jeg hadde konsentrert meg om å se arkitekturen fra god distanse. Gå på små caféer og restauranter, Gå i russisk natur - se om den er så mye anderledes enn naturen ellers i verden. 

Og - som nevnt - jeg har en russisk guide. Han er nok heller ikke særlig interessert i å bli blåst i lufta. 

Anonymkode: 0df20...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er virkelig vakkert hvis man beveger seg litt ut av de store byene, skjønner godt hvorfor folk i vesten er så misunnelige over det vakre landet de har.

a2wBp5Nb_700w_0.jpg.00a9c5d00a1131c60c3d7040255d9344.jpg

Anonymkode: 45299...230

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 6.22):

bare for å presisere; jeg har ikke tenkt å reise alene innad i Russland. Jeg har fått kontakt med et russisk reiseselskap som skal sette opp et programm og omtrent holde meg i hånda hele veien. 

Det er bare litt omstendelig å komme seg inn i landet, pluss det der med alle kontantene man må bære med seg da. 

Anonymkode: 0df20...675

Hva hjelper et russisk reiseselskap? Absolutt ingen ting. Og å gå rundt med masse kontanter er jo sikkert ikke noe som gjør at du er mer utsatt for overfall… 🙄🙄🙄

Anonymkode: 03e0e...b4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig kun motivasjonen ovenfor deg selv som trer frem her? Eller er der motivasjonen for å vise ovenfor andre at du gjør noe «spennende» og tar er sært valg?

Anonymkode: ca603...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig kun motivasjonen ovenfor deg selv som trer frem her? Eller er der motivasjonen for å vise ovenfor andre at du gjør noe «spennende» og tar er sært valg?

Anonymkode: ca603...0f0

Enig.

Og bare ansiktene til de fire terroristene de fakket nylig viser hvorfor du IKKE bør rote deg inn i Russland. For skulle det skje deg noe, eller regimet bestemmer seg for å bruke deg, så er du uten rettigheter. 

Anonymkode: 03e0e...b4d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva hjelper et russisk reiseselskap? Absolutt ingen ting.

jo, det gjør det vel? De kjenner landet, de kan språket, de kjenner hvilke veier man ikke bør kjøre, de kjenner til de trygge hjørnene, de kan hjelpe meg å lese menyen, de er russere - de hører til i landet og hindrer meg i å opptre som en tåpelig vestlig turist. 

Anonymkode: 0df20...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er der motivasjonen for å vise ovenfor andre at du gjør noe «spennende» og tar er sært valg?

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg vil ha tilbakemelding fra noen. Her inne kan jeg være anonym. Og jeg kan få ærlige svar, fordi dere også kan være anonyme. Jeg tar til meg det dere skriver og er takknemlig for tilbakemelding. Alle trenger en sparringpartner, og akkurat i denne situasjonen har jeg ingen. 

Jeg kommer nemlig ikke til å fortelle om planene hverken på jobb eller til mine gamle foreldre. Heller ikke til folk rundt meg, nettopp fordi jeg ikke vil bli dømt, utestengt og satt i bås. Jeg vil ikke besøke Russland fordi jeg på noen måte støtter det Putin driver med - men det er nettopp det mange automatisk vil komme til å tro. Og det er så synd! Hvorfor skal man hate og frykte et helt LAND bare fordi diktatoren er en drittsekk? Hvorfor skal det være så mye hat? 

 

 

Anonymkode: 0df20...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke fly med russiske flyselskaper! På grunn av sanksjonene så får ikke de russiske selskapene kjøpe flydeler direkte fra produsentene lenger. Dermed er eneste måten de får gjort vedlikehold på nå enten å strippe parkerte fly for deler, få tak i deler via Iran eller andre shadye land, eller som de ofte gjør bare å droppe vedlikeholdet helt. Med andre ord så vet du ikke om flyet du setter deg inn i er en ren dødsfelle.

Det er mulig å fly til Moskva med f.eks. Turkish Airlines via Istanbul eller Emirates via Dubai, så om du først skal ta turen så bør du i alle fall ikke kjøre til Murmansk og fly derfra. 

Anonymkode: b79fd...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 11.14):

kall meg gjerne gal, men jeg har fått det for meg at jeg vil til Russland. I år. Moskva - St.Petersburg.

Tanken slo ned i meg forrige uke og den er i ferd med å gro seg fast. Jeg har kommet fram til at drivkraften er frykten for Russland.

Jeg vil ikke frykte Russland mer. Og resonementet er at den beste måten å bli kvitt frykten på, er å reise dit. Ta tyren ved hornene så å si. 

Er det noen (ikke-russere) her som har vært i Russland i det siste? Jeg er ute etter noen pekepinner omkring hvor mange kontanter man bør ta med seg, om det er enkelt å få veksle, er det best å reise via Serbia og i så fall hvordan gikk det med så mange kontanter i lomma? 

Eller skal man kanskje heller kjøre Kirkenes - Murmansk. Fly derfra til Moskva. Det hadde vel også gått? 

 

Anonymkode: 0df20...675

La det være du. 

Det er andre og vennligsinnede steder å besøke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...