Gå til innhold

Fullmåne - kroppslige reaksjoner


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvor står det at fullmånens manglende skygge har en vitenskapelig konsekvens ...?

Anonymkode: cba13...2ba

... altså bortsett fra mer lys?

Jeg kan forstå at månelyset kunne skape reaksjoner på 1700-tallet og påvirke folk, men ikke med dagens hav av kunstig belysning.

Anonymkode: cba13...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om flere som sliter med søvnen når det er fullmåne. Selv er jeg upåvirket. 

Anonymkode: ae83b...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var tilfeldig at jeg fødte /fødsel startet i morgentimene etter flott fullmåne i høst 🌝 Ikke fysiske bemerkninger til vanlig men syns det er noe spennende og magisk med fullmåne.

 

 

Anonymkode: 69809...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med søvn, hodepine og sliten. Synes det har blitt verre de siste årene. Før var det bare søvn jeg slet med.

Anonymkode: f69da...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at vi blir påvirket av månen. Disse siste dagene har jeg vært litt ut av meg. Er litt tungsinnet, vondt i hodet og har grått litt de to siste dagene uten grunn.

Det sies det er ofte mer fødsler rundt fullmåne, så jeg antar vi blir påvirket av jordas syklus likt som vår egen syklus 

Anonymkode: 27ab0...d7f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 0.52):

Månens påvirkning på tidevannet skyldes gravitasjon; fullmåne skyldes at solen treffer månen i stedet for å kaste skygge på den.

I riktig gamle dager med dårlig belysning og mørke om nettene skapte fullmånen et lys som vanligvis ikke var der, men i en tid med dagens belysning er det å tro på noe "magisk" ved fullmåne like håpløst naivt som å tro på astrologi eller ringe en spåkone til 25 kroner minuttet.

Anonymkode: cba13...2ba

Solen kaster ikke skygge på månen.

Anonymkode: c2436...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 23.57):

Siste dagene før fullmåne er jeg lys våken på nettene, veldig slitsomt.

Og jeg får mer væske i kroppen.

Prøver bevisst å ikke følge med når det er fullmåne, men det samme skjer hver måned (sjekker hvor vi er i månesyklusen først etter at jeg har hatt 1-2 lys våkne netter, og det stemmer alltid - selv når det har vært sammenhengende drittvær lenge og månen derfor ikke har vært synlig gjennom tette skyer). Mener det også var gjort forskning på dette, hvor det ble bevist at det ikke er lyset fra fullmånen som er årsaken, men det at fullmånen påvirker melatoninnivåer i kroppen.

Da min menssyklus var helt samstemt med månesyklusen, og jeg fikk mensen fullmånedøgnet, da hadde jeg absolutt ingen slike problemer, og heller ingen problemer før/under mensen. Så noe er det med fullmånesykluser.

Anonymkode: f4d95...8aa

Jeg får og mer vann i kroppen med fullmånen. Syklusen blir påvirket, blør mer og er mer søvnløs. Men vi bli påvirket av naturen. Gleder meg til sommeren og kan gå barbeint, har mye mindre betennelse i kroppen av å gå barbeint. (På gress, ikke asfalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...