Gå til innhold

Fullmåne - kroppslige reaksjoner


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er ikke overtroisk av meg og tenker i utgangspunktet at månen ikke kan påvirke mennesker (bortsett fra kanskje mindre søvn, pga lyset f.eks). 
 

likevel har jeg det siste året blitt veldig oppmerksom på noen kroppslige reaksjoner som oppstår i dagene før fullmåne: 

 

- mellomblødning (ikke mye). Har ikke mensen denne uken. 

- vondt i halsen, særlig på kvelden i ca. 3 dager. 

- føler meg mer sliten. Trener mye til vanlig, løping, og logger på strava, men uken før fullmåne er jeg sliten så løper færre km og øktene føles tyngre. 
 

har merket disse reaksjonene det siste året, og bare blitt mer og mer bevisst på de.

noen som kan ha en naturlig forklaring, og/ eller mener at det kan ha sammenheng med fullmånen haha? 
 

Anonymkode: ecdc0...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullmånen haha?

Anonymkode: c2436...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det kan ha sammenheng? 

Anonymkode: ecdc0...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig hårete på ryggen, negler og tenner vokser noe grasalt! 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Blir veldig hårete på ryggen, negler og tenner vokser noe grasalt! 

 

👹

Anonymkode: 3c6e2...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste dagene før fullmåne er jeg lys våken på nettene, veldig slitsomt.

Og jeg får mer væske i kroppen.

Prøver bevisst å ikke følge med når det er fullmåne, men det samme skjer hver måned (sjekker hvor vi er i månesyklusen først etter at jeg har hatt 1-2 lys våkne netter, og det stemmer alltid - selv når det har vært sammenhengende drittvær lenge og månen derfor ikke har vært synlig gjennom tette skyer). Mener det også var gjort forskning på dette, hvor det ble bevist at det ikke er lyset fra fullmånen som er årsaken, men det at fullmånen påvirker melatoninnivåer i kroppen.

Da min menssyklus var helt samstemt med månesyklusen, og jeg fikk mensen fullmånedøgnet, da hadde jeg absolutt ingen slike problemer, og heller ingen problemer før/under mensen. Så noe er det med fullmånesykluser.

Anonymkode: f4d95...8aa

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100%! I tillegg er det massive solstormer nå. Mennesket er ikke adskilt fra naturen, alt henger sammen❤️

Anonymkode: 257fe...2f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir påvirket av månesyklusene. Ikke hør på de som prøver å latterliggjøre deg, de skjønner bare ikke at vi mennesker er ulike og dermed også påvirkes på forskjellige måter av ulike ting. Nyere forskning viser også at månesykusene kan påvirke ulike ting med oss mennesker, blant annet søvn. 

Anonymkode: 47db1...f9f

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venninner som insisterer på at fullmånen påvirker dem noe helt ekstremt. Hun ene blir helt opprørt i kroppen, klarer knapt å sove, hodepine.. 

Selv merker jeg ingenting. 

Anonymkode: 9ceda...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som har erfaringer med det! 
 

min bestemor mener også at hun blir påvirket, særlig når det gjelder søvn. Min søster også. 
 

så utrolig spennende, og litt irriterende, men prøver å være nysgjerrig på månen🌚

 

mvh 

ts! 
 

 

Anonymkode: ecdc0...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og jeg vil ikke beskrive oss som overtroiske, men begge har merket dette mer og mer de siste årene. Jeg sover ikke, blir tung i hele kroppen og urolig. Han får veldig hodepine til tross for nok vann, luft, mosjon etc. 

Som flere skriver, tenker jeg også at alt i naturen på sett og vis henger sammen. Både det på jorden og det ute i universet. Månen påvirker vei tidevannet, og mennesker påvirker hverandre osv. 

Anonymkode: f500d...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som flere skriver, tenker jeg også at alt i naturen på sett og vis henger sammen. Både det på jorden og det ute i universet. Månen påvirker vei tidevannet, og mennesker påvirker hverandre osv. 

Anonymkode: f500d...3a7

Månens påvirkning på tidevannet skyldes gravitasjon; fullmåne skyldes at solen treffer månen i stedet for å kaste skygge på den.

I riktig gamle dager med dårlig belysning og mørke om nettene skapte fullmånen et lys som vanligvis ikke var der, men i en tid med dagens belysning er det å tro på noe "magisk" ved fullmåne like håpløst naivt som å tro på astrologi eller ringe en spåkone til 25 kroner minuttet.

Anonymkode: cba13...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

noen som kan ha en naturlig forklaring, og/ eller mener at det kan ha sammenheng med fullmånen haha? 

Aner ikke, vet bare om jeg er deprimert uten å skjønne hvorfor, da er det fullmåne. Det skjer litt for ofte til at det er tilfeldig.  Kanskje noe med hormonbalanse? Det er slik for meg, trenger ikke vite mer egentlig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er penumbral måneformørkelse på mandag, det kan sikkert hjelpe. 

Anonymkode: 204f3...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Månens påvirkning på tidevannet skyldes gravitasjon; fullmåne skyldes at solen treffer månen i stedet for å kaste skygge på den.

I riktig gamle dager med dårlig belysning og mørke om nettene skapte fullmånen et lys som vanligvis ikke var der, men i en tid med dagens belysning er det å tro på noe "magisk" ved fullmåne like håpløst naivt som å tro på astrologi eller ringe en spåkone til 25 kroner minuttet.

Anonymkode: cba13...2ba

Det skulle selvfølgelig stå at sollyset treffer månen; hadde solen gjort det med all sin masse, hadde det virkelig blitt liv.

Uten månen hadde ikke jorden vært beboelig, så månen som gravitasjonselement spiller en viktig rolle, men det er enorm forskjell på gravitasjon, og å kaste lys eller skygge på noe; samme opplegg har man ved solformørkelser; det er pent å se på og ta bilder av, men like overnaturlig eller magisk som en ostehøvel; månens faser hører hjemme i samme kategori.

At folk kan merke dette fysisk, nekter jeg ikke for; menneskets psyke kan gjenspeiles fysiske reaksjoner som følge av innbildning eller placebo; det er derfor folk kan føle seg friskere av en sukkerpille til tross for at den vitenskapelig sett overhodet ikke har noen medisinsk virkning - dette handler simpelthens om hjernens evne til å overbevise seg selv.

Anonymkode: cba13...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er forskjell på gravitasjon og lys/skygge.

Hvis man påvirkes av lys, vil for øvrig det å sove under en tent lyspære få større effekt på søvnen enn fullmåne.

Anonymkode: cba13...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang at kvinner som ikke har menstruasjon av ymse grunner kan bli veldig påvirket av fullmåne. Jeg har spiral og ikke menstruasjon og i lengre tid slitt med å ikke få sove + forstoppelse en gang i måneden. De siste månedene har jeg registrert at det er ved fullmåne, om dette er tilfeldig vet jeg ikke, men rart.. 

Anonymkode: 7e8dd...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er forskjell på gravitasjon og lys/skygge.

Hvis man påvirkes av lys, vil for øvrig det å sove under en tent lyspære få større effekt på søvnen enn fullmåne.

Anonymkode: cba13...2ba

Du leste åpenbart ikke hele artikkelen.

Anonymkode: f4d95...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du leste åpenbart ikke hele artikkelen.

Anonymkode: f4d95...8aa

Og hvor står det at fullmånens manglende skygge har en vitenskapelig konsekvens ...?

Anonymkode: cba13...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...