Gå til innhold

Kan man bli beordra på jobb i hjemmesykepleien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, men da skal det være krise. Vi ble beordret en gang under covid-19. Da var det ikke helsepersonell å oppdrive noe sted, og vikarbyrå/pool var skrapt.

Hvis du er på ferie, så tenker jeg - ikke ta tlf. Det skal mye til for at det er akutt behov for en helsefagarbeider. Da er det som regel vikarer å oppdrive. En hjertelege er noe annet.

Anonymkode: 147de...be7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Men det er dårlig av sjefen og tilbakekalle en fra ferie. Da bør sjefen beordre enn som ikke har ferie eller en som går dobbeltvakt. 

Når det gjelder beordring så er det ikke så veldig godt betalt egentlig. Ikke mtp ulempene det kan medføre. Ha derfor alltid en plan på hva du sier om de ringer. Selv har jeg gitt beskjed om at jeg ikke ønsker telefoner. Kan gjerne på sms om jeg kan ta en ekstravakt. Ført og fremst skal jo arbeidsgiver forhøre seg om noen kan før beordring. Det gikk utover psyken å bli "mast" på om ekstravakter og jeg følte jeg ikke hadde fri på fritiden min. Beordring via melding er nok ikke gyldig da man ikke kan bekrefte at mottaker har lest meldingen. Ellers må du si at du har drukket alkohol eller f.eks tatt medisiner som gjør at du ikke kan kjøre bil (f.eks sterke smertestillende), men det avhenger jo av om du har noen kroppslige problemer fra før. Du kan også si du er syk. Har du barn kan du si at den andre forelderen ikke er hjemme og derfor må du være med barna. Og hvis du tar telefonen og ikke er helt forberedt, så lat som du får en ordentlig hostebyge og si du ringer opp igjen straks. Da får du tenkt ut et svar i løpet av et par minutter. 

Anonymkode: d3d5a...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun forsvaret som kan beordres. Men du kan bli pålagt merarbeid/overtid. 

Anonymkode: 3553d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved feks tragedien i Oslo og på Utøya var det jo masse helsepersonell som ble beordret hjem fra ferie for å stille på jobb. Til og med barnepleiere på føden. Jeg i hj.spl har personlig aldri opplevd det, men har blitt «truet» med det flere ganger. Får da meldinger hvor det står at om ingen tar vaktene blir noen beordret. 

I en BPA ordning jeg vet om blir folk beordret støtt og stadig da vedtakseier MÅ ha tilsyn 24/7.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

når man har feriedager? 

Anonymkode: 22f9d...6e9

Ja, gjør som mamma å si heiiii! Så koselig du ringer! ( med en beruset stemme) å beklager jeg har drukket noen glass vinn så da kan jeg vel ikke komme?

 

Mamma  er  ikke typen som drikker , men er en sleip dame🤣🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan… jeg ble jo beordret en gang under korona, jobber på lager å folk måtte ha mat.

Anonymkode: 682a9...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun forsvaret som kan beordres. Men du kan bli pålagt merarbeid/overtid. 

Anonymkode: 3553d...41f

Feil. Det er forskjell på å bli beordret på jobb og bli bedt om merarbeid/overtid. Har du ferie kan du ikke får merarbeid/overtid da du har ferie og ikke er tilrådighet for arbeidsgiver. Men krever derimt arbeidsgiver ar du jobber tross ferie så er det beordring.

Når det er sagt er det veldig strenge krav for når arbeidsgiver kan beordre deg på jobb- så en tlf om jobbing i ferien er ikke nødvendigvis en beordring kanskje bare en forespørsel- selvom de i ferie bør være de siste som kontaktes i ringerunden. Om dere blir ringt etter i ferien så spør om dette er en forespørsel om jobb eller beordring. EN forespørsel kan dere takke nei til grunnet ferie. Om det er beordring så kan dere opplyse arbeidsgiver om evt ekstrakostnader dette vil medfører for arbeidsplassen (fx om dere er 200 km unna i leid hytte- så må arbeidsgiver dekke kostnadene til reise ogleie av hytta). Sikker på at leder ringer videre til neste ledige person.

Anonymkode: 5d605...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kun forsvaret som kan beordres. Men du kan bli pålagt merarbeid/overtid. 

Anonymkode: 3553d...41f

Helt feil. Ved spesielle situasjoner kan du bli beordret, men dette skal kunne svarets for eller så sliter man etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er konsekvensen om du blir beordret til tross for at du sa nei, og ikke dukker opp?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (10 timer siden):

Ved feks tragedien i Oslo og på Utøya var det jo masse helsepersonell som ble beordret hjem fra ferie for å stille på jobb. Til og med barnepleiere på føden. Jeg i hj.spl har personlig aldri opplevd det, men har blitt «truet» med det flere ganger. Får da meldinger hvor det står at om ingen tar vaktene blir noen beordret. 

I en BPA ordning jeg vet om blir folk beordret støtt og stadig da vedtakseier MÅ ha tilsyn 24/7.

Oi, det høres ikke helt bra ut. Det påvirker jo hele fritiden til ansatte hos bruker. Skjer det så ofte må det finnes en annen løsning. Feks plass på sykehjem (personale hele døgnet). Ikke kjekt om man er ung, men jeg tenker det heller ikke er ok at flere arbeidstakere blir så låst i sitt eget liv. Nå vet jeg hvert fall hvilke stillinger jeg ikke skal søke på...

Anonymkode: d3d5a...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kun forsvaret som kan beordres. Men du kan bli pålagt merarbeid/overtid. 

Anonymkode: 3553d...41f

Dette er helt feil! Oppigjennom har vi flere ganger måtte beordre folk på jobb, dette er i hsy.

Anonymkode: fc17b...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, det høres ikke helt bra ut. Det påvirker jo hele fritiden til ansatte hos bruker. Skjer det så ofte må det finnes en annen løsning. Feks plass på sykehjem (personale hele døgnet). Ikke kjekt om man er ung, men jeg tenker det heller ikke er ok at flere arbeidstakere blir så låst i sitt eget liv. Nå vet jeg hvert fall hvilke stillinger jeg ikke skal søke på...

Anonymkode: d3d5a...57b

Jeg tror nok arbeidsleder ofte bruker det litt bevisst og, for det gir bedre betaling til assistenten🙊 Så de «later som» de MÅ beordre. Tror nok ikke det er helt vanlig, men greit å tenke gjennom før man søker på en stilling hvor vedtakseier har hjelp 24/7 og ikke feks hjemmespl. kan stille opp. Dette er jo individuelt for hvert tilfelle.

 

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...