Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke startlån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke et krav å være vanskeligstilt for å få startlån, det er et krav at man ikke får lån i vanlig bank. Barnefamilier og familier med spesielle behov prioriteres. 

Anonymkode: abf12...d93

Nettopp. Oss du mener var sykt at vi fikk startlån. Vi fikk ikke lån i vanlig bank, og kommunen anså det ikke som sannsynlig at vi ville klare å spare opp tilstrekkelig egenkapital på mange år. Vi hadde måttet flytte flere ganger pga ustabilt leiemarked der vi bodde, noe som medførte barnehage- og skolebytte. Så hensynet til barnas stabilitet var det som avgjorde at vi fikk lånet. 

 

Anonymkode: 12579...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke han ta eget startlån alene, og du eget vanlig lån i banken?

Anonymkode: 77b0b...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Du må vise til 3 avslag fra banker for å kunne få startlån eller flytte fra han en stund og så kjøpe deg inn i boligen senere.

Anonymkode: f55bd...b10

er ikke det svindelforsøk å flytte for å få lånet?

Anonymkode: cca18...1fe

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.24):

Mannen tar startlån alene, du spytter inn all egenkapital.  

Dere skriver en privat avtakende, eventuelt kjøper du deg inn senere. 

Anonymkode: 19d23...fe0

Hvis de er gift er ikke dette mulig. Som gift må de søke sammen. 

 

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.16):

Hei. Vi har flere ganger søkt om startlån, men fått avslag fordi jeg tjener for mye. Jeg jobber som sosionom og tjener ca 550 000. Mannen min ble ufør etter en arbeidsulykke og har to barn fra før som han har 70%. Kommunen har sagt at han kunne fått startlån alene, men siden jeg er «med på lasset» er vi ikke vanskeligstilte pr definisjon. Samtidig så får vi ikke lån i vanlig bank fordi han er hovedforsørger for to barn og ufør (med lav sats). Vi får lån, men det er så lavt at de like gjerne kunne droppet å gi oss tilbud. Vi faller litt mellom to stoler. Vi har allerede flyttet ut på «landet» for å kunne leie billigere, men kan ikke flytte helt avsides fordi begge barna er etablert med skole, venner og fritidsaktiviteter. Med det vi får lån til i vanlig bank kan vi kjøpe et oppussingsobjekt med 1 soverom. Noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: eba00...c9c

Det er ikke så mye tips å komme med. Dere kvalifiserer rett og slett ikke. Med din inntekt kan dere vel spare opp høyere egenkapital og jobbe dere oppover, dvs at dere har sparepotensiale.
Dere får lån i vanlig bank, og selv om det pdd ikke er nok så vil dere ha betjeningsevne med høyere EK. 

Anonymkode: e6a2f...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 21.43):

Og du synes at vedkommende jeg siterte falt inn under den kategorien? Og jo startlån er for vanskeligstilte

Anonymkode: 5253e...207

Vanskelig å skjønne hva du mener, men om det manglet et ord, og det er det ordet jeg har satt inn med tjukk skrift i sitatet over, så er svaret:

Jeg mener at søker faller innunder kriteriene for slikt lån, og det gjorde tydeligvis kommunen, også, som godkjente startlånet. 

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 22.22):

Nettopp. Oss du mener var sykt at vi fikk startlån. Vi fikk ikke lån i vanlig bank, og kommunen anså det ikke som sannsynlig at vi ville klare å spare opp tilstrekkelig egenkapital på mange år. Vi hadde måttet flytte flere ganger pga ustabilt leiemarked der vi bodde, noe som medførte barnehage- og skolebytte. Så hensynet til barnas stabilitet var det som avgjorde at vi fikk lånet. 

 

Anonymkode: 12579...6c2

Nei, det var en annen bruker, nærmere bestemt Anonymkode: 5253e...207. 

Anonymkode: abf12...d93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke du og samboeren "skille dere" på papiret for en måned eller to, han søker lånet i husbanken alene og får det,og så kjøper han leilighet. Så finner dere sammen igjen, helt uventet - hurra,og du flytter inn sammen med han.

Fordelen er at dere får et rimelig lån og et sted å bo, ulempen er at du ikke står i papirene så du står på bar bakke om det blir slutt på ekte og han kicker deg ut.

Anonymkode: 2032b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.56):

Jeg* får lån i vanlig bank. De legger til ca 150 000 ekstra på lånet som da er mannens lånekapasitet ut fra inntekt og fratrekk for to barn.. 

 

Nei, selvsagt er det ikke en menneskerett - men når det finnes offentlige ordninger for de som ikke får lån i ordinær bank må det være lov å stille spørsmål ved det :) 

Anonymkode: eba00...c9c

Du får lån, men ikke høyt nok lån. dere vil ikke regnes som vanskeligstilte siden du har en vanlig jobb med grei lønn, og som vil kunne øke med årene. Stor forskjell på ikke få lån i vanlig bank kontra ikke stort nok lån

Anonymkode: 12c0e...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan ikke du og samboeren "skille dere" på papiret for en måned eller to, han søker lånet i husbanken alene og får det,og så kjøper han leilighet. Så finner dere sammen igjen, helt uventet - hurra,og du flytter inn sammen med han.

Fordelen er at dere får et rimelig lån og et sted å bo, ulempen er at du ikke står i papirene så du står på bar bakke om det blir slutt på ekte og han kicker deg ut.

Anonymkode: 2032b...f82

Det er jo ikke sikkert mannen får stort nok lån alene så da er de uansett like langt. Og mannen ville stått som alene eier. Og det er å lure systemene

Anonymkode: 12c0e...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...