Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke startlån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har flere ganger søkt om startlån, men fått avslag fordi jeg tjener for mye. Jeg jobber som sosionom og tjener ca 550 000. Mannen min ble ufør etter en arbeidsulykke og har to barn fra før som han har 70%. Kommunen har sagt at han kunne fått startlån alene, men siden jeg er «med på lasset» er vi ikke vanskeligstilte pr definisjon. Samtidig så får vi ikke lån i vanlig bank fordi han er hovedforsørger for to barn og ufør (med lav sats). Vi får lån, men det er så lavt at de like gjerne kunne droppet å gi oss tilbud. Vi faller litt mellom to stoler. Vi har allerede flyttet ut på «landet» for å kunne leie billigere, men kan ikke flytte helt avsides fordi begge barna er etablert med skole, venner og fritidsaktiviteter. Med det vi får lån til i vanlig bank kan vi kjøpe et oppussingsobjekt med 1 soverom. Noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: eba00...c9c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du eller dere har kontaktet kommunen og forklart at bankene ikke vil gi dere lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tar startlån alene, du spytter inn all egenkapital.  

Dere skriver en privat avtakende, eventuelt kjøper du deg inn senere. 

Anonymkode: 19d23...fe0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke startlån fordi dere får lån i vanlig bank (selv om dere ikke er fornøyd med summen)

Det er ikke en menneskerett å få boliglån, eller eie bolig.

Har dere mye egenkapital?

 

Anonymkode: 78b71...a2e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får lån i vanlig bank. 

Dere får spare opp mer egenkapital 

Anonymkode: bd501...37c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt å klage på vedtaket? Vi fikk startlån på 3. "forsøket". Klaget ikke, men hadde tenkt til å gjøre det ved siste forsøket hvis vi hadde fått avslag. 

Har to barn, begge i full jobb med samlet inntekt på ca 1,1 mill. Én bil og begge med studielån. Har jo ganske god inntekt, men bor i Oslo og har ikke sjans til å spare opp tilstrekkelig egenkapital på veldig mange år. Markedet/prisveksten "løper" fra oss før vi rekker å spare. Fikk endelig kjøpt i fjor sommer.

Anonymkode: 12579...6c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å hør med sparebanken 1, vi fikk nei av alle men de ga oss lån. 

Anonymkode: f6e89...d75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dere får lån i vanlig bank. 

Dere får spare opp mer egenkapital 

Anonymkode: bd501...37c

Jeg* får lån i vanlig bank. De legger til ca 150 000 ekstra på lånet som da er mannens lånekapasitet ut fra inntekt og fratrekk for to barn.. 

 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere får ikke startlån fordi dere får lån i vanlig bank (selv om dere ikke er fornøyd med summen)

Det er ikke en menneskerett å få boliglån, eller eie bolig.

Har dere mye egenkapital?

 

Anonymkode: 78b71...a2e

Nei, selvsagt er det ikke en menneskerett - men når det finnes offentlige ordninger for de som ikke får lån i ordinær bank må det være lov å stille spørsmål ved det :) 

Anonymkode: eba00...c9c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan mannen din ha en deltidsjobb? Eventuelt han tilrettelegger for at du kan jobbe mer (han tar seg av alt hjemme)? Grunnen til at jeg spør er fordi økt inntekt gir dere større sparemulighet. Om dere setter dere noen knallharde sparemål over noen år så kan dere øke egenkapitalen deres betraktelig. Løsningen er nok å øke inntekten om dere vil bo i samme område og ikke er interessert i å kjøpe et "oppussingsobjekt med ett soverom".

Anonymkode: 1d74b...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbanken forteller dere jo løsningen. Han hadde fått startlån alene.

Flytte fra hverandre i 6 måneders tid. 

Alternativt spare like lenge

 

Anonymkode: d4c56...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vise til 3 avslag fra banker for å kunne få startlån eller flytte fra han en stund og så kjøpe deg inn i boligen senere.

Anonymkode: f55bd...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.56):

Jeg* får lån i vanlig bank. De legger til ca 150 000 ekstra på lånet som da er mannens lånekapasitet ut fra inntekt og fratrekk for to barn.. 

 

Nei, selvsagt er det ikke en menneskerett - men når det finnes offentlige ordninger for de som ikke får lån i ordinær bank må det være lov å stille spørsmål ved det :) 

Anonymkode: eba00...c9c

Men dere får jo lån i ordinær bank! 
Ja, det finnes offentlige ordninger for de som ikke får lån i ordinær bank, men dere er jo bare misfornøyd med lånet dere får. 
Det er ikke offentlige ordninger for de som er misfornøyd med lån i ordinær bank. 

Anonymkode: 78b71...a2e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør dere spørre i flere banker☺️ med barnetillegg på uføretrygden og barnetrygd ligger han jo ikke SÅ lavt på inntekt heller? 
samboer jobber, jeg var på aap og ærlig om at jeg skulle søke ufør ganske snart. Han har ett barn 100% og jeg 4 barn 50/50. Vi fikk både huslån og byggelån i vanlig bank i høst. Vi hadde ikke mye egenkapital heller

Anonymkode: d0f51...bf1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.16):

Hei. Vi har flere ganger søkt om startlån, men fått avslag fordi jeg tjener for mye. Jeg jobber som sosionom og tjener ca 550 000. Mannen min ble ufør etter en arbeidsulykke og har to barn fra før som han har 70%. Kommunen har sagt at han kunne fått startlån alene, men siden jeg er «med på lasset» er vi ikke vanskeligstilte pr definisjon. Samtidig så får vi ikke lån i vanlig bank fordi han er hovedforsørger for to barn og ufør (med lav sats). Vi får lån, men det er så lavt at de like gjerne kunne droppet å gi oss tilbud. Vi faller litt mellom to stoler. Vi har allerede flyttet ut på «landet» for å kunne leie billigere, men kan ikke flytte helt avsides fordi begge barna er etablert med skole, venner og fritidsaktiviteter. Med det vi får lån til i vanlig bank kan vi kjøpe et oppussingsobjekt med 1 soverom. Noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: eba00...c9c

Du vet jo svaret selv.

Anonymkode: 5253e...207

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.53):

Har dere forsøkt å klage på vedtaket? Vi fikk startlån på 3. "forsøket". Klaget ikke, men hadde tenkt til å gjøre det ved siste forsøket hvis vi hadde fått avslag. 

Har to barn, begge i full jobb med samlet inntekt på ca 1,1 mill. Én bil og begge med studielån. Har jo ganske god inntekt, men bor i Oslo og har ikke sjans til å spare opp tilstrekkelig egenkapital på veldig mange år. Markedet/prisveksten "løper" fra oss før vi rekker å spare. Fikk endelig kjøpt i fjor sommer.

Anonymkode: 12579...6c2

Sykt at dere fikk lån. Og trist da det gikk på bekostning av noen som faktisk er vanskeligstilt.

Anonymkode: 5253e...207

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 19.56):

Jeg* får lån i vanlig bank. De legger til ca 150 000 ekstra på lånet som da er mannens lånekapasitet ut fra inntekt og fratrekk for to barn.. 

 

Nei, selvsagt er det ikke en menneskerett - men når det finnes offentlige ordninger for de som ikke får lån i ordinær bank må det være lov å stille spørsmål ved det :) 

Anonymkode: eba00...c9c

Men dere får lån.

Anonymkode: 5253e...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykt at dere fikk lån. Og trist da det gikk på bekostning av noen som faktisk er vanskeligstilt.

Anonymkode: 5253e...207

Hæ? :vetikke:

Anonymkode: 83958...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sykt at dere fikk lån. Og trist da det gikk på bekostning av noen som faktisk er vanskeligstilt.

Anonymkode: 5253e...207

Det er ikke et krav å være vanskeligstilt for å få startlån, det er et krav at man ikke får lån i vanlig bank. Barnefamilier og familier med spesielle behov prioriteres. 

Anonymkode: abf12...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du alene eller dere få lån i vanlig bank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke et krav å være vanskeligstilt for å få startlån, det er et krav at man ikke får lån i vanlig bank. Barnefamilier og familier med spesielle behov prioriteres. 

Anonymkode: abf12...d93

Og du synes at vedkommende siterte falt inn under den kategorien? Og jo startlån er for vanskeligstilte

Anonymkode: 5253e...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...