Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke startlån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har flere ganger søkt om startlån, men fått avslag fordi jeg tjener for mye. Jeg jobber som sosionom og tjener ca 550 000. Mannen min ble ufør etter en arbeidsulykke og har to barn fra før som han har 70%. Kommunen har sagt at han kunne fått startlån alene, men siden jeg er «med på lasset» er vi ikke vanskeligstilte pr definisjon. Samtidig så får vi ikke lån i vanlig bank fordi han er hovedforsørger for to barn og ufør (med lav sats). Vi får lån, men det er så lavt at de like gjerne kunne droppet å gi oss tilbud. Vi faller litt mellom to stoler. Vi har allerede flyttet ut på «landet» for å kunne leie billigere, men kan ikke flytte helt avsides fordi begge barna er etablert med skole, venner og fritidsaktiviteter. Med det vi får lån til i vanlig bank kan vi kjøpe et oppussingsobjekt med 1 soverom. Noen som har noen tips eller har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: eba00...c9c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du eller dere har kontaktet kommunen og forklart at bankene ikke vil gi dere lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tar startlån alene, du spytter inn all egenkapital.  

Dere skriver en privat avtakende, eventuelt kjøper du deg inn senere. 

Anonymkode: 19d23...fe0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke startlån fordi dere får lån i vanlig bank (selv om dere ikke er fornøyd med summen)

Det er ikke en menneskerett å få boliglån, eller eie bolig.

Har dere mye egenkapital?

 

Anonymkode: 78b71...a2e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får lån i vanlig bank. 

Dere får spare opp mer egenkapital 

Anonymkode: bd501...37c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt å klage på vedtaket? Vi fikk startlån på 3. "forsøket". Klaget ikke, men hadde tenkt til å gjøre det ved siste forsøket hvis vi hadde fått avslag.