Gå til innhold

Hva forventer dere av deres 16-17 åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Jeg har jente på 17.

Lager ikke ofte middag, men det er hovedsakelig fordi hun trener 25 timer i uken, og er alltid sist hjem. 
Ja, bestiller legetime selv. Drar også til lege uten meg, men det hender jeg blir med dersom det er noe spesielt. Hun har en kronisk sykdom som gjør at hun går litt oftere til lege enn gjennomsnittet. 
 

Hun får ganske raust med lommepenger- men må da betale klær, mat, gaver, buss ol selv.

Hun vasker ca 50% av klærne sine selv. Dersom hun legger klærne sine i skittentøyet vårt så blir det jo vasket av oss. 

Hun har faktisk ikke så mange oppgaver, nettopp fordi hun trener så mye i tillegg til vgs. Er vanskelig å pålegge hun mye oppgaver hjemme når hun er toppidrettsutøver. Men vi forventer at hun gjør ting når vi faktisk ber om det. Og hun er ikke vanskelig å be om barnevakt for sin lillebror dersom vi har planer f.eks lørdagskveld. 
 

Hun har også en lillesøster på 14. Hun må gjøre mer hjemme av vasking og rydding og hun lager middag noen ganger i måneden. Vi tenker jo også at det er naturlig at hun får seg en jobb når hun er 16-17, fordi hun ikke har like tidskrevende hobby. Hun vasker enda ikke klærne sine selv, og jeg bestiller legetimer til henne. Hun går til tannlegen selv, men er fremdeles naturlig å være med henne til legen (som er veldig sjelden). 
 

Jeg seg at jentene våre er mer selvstendig enn sønnen vår forresten. 

Anonymkode: 1b31c...14e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer mest på det med lege egentlig. 
Min tenåring vil ikke dra til legen,og iallefall ikke alene. 
Han er ikke ofte hos legen, det er snakk om flere år siden nå så han er jo ikke vant til det. Men føler det gjerne er på tide at dette er noe han burde gjøre selv men samtidig så er jeg jo med om han ønsker det!

Anonymkode: cb2e0...f4d

Jeg er med min 16 åring til lege. Denne uken har han vært syk med feber og hoste. Spiser lite og er veldig slapp. Da han fikk legetime så kjørte jeg han og ble med inn. 

Anonymkode: 88fa9...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange foreldre gjør barna sine en stor stor bjørnetjeneste ved å tilrettelegge slik at de ikke trenger å være så selvstendige som de kan være. Jeg er selv 28 år nå, men husker veldig godt det sjokket jeg fikk da jeg flyttet ut som 19 åring. Har alltid vært selvdreven i skolesammenheng, har aldri trengt at foreldrene mine passet på at jeg gjorde lekser, fikk gode karakterer osv, men jeg hadde absolutt ingen interesse av organiserte fritidsaktiviteter/lagsport, sommerjobb eller deltidsjobb. Faktisk var jeg så lite interessert i å tjene mine egne penger at jeg heller ville innskrenke aktiviteter/livet og bare sitte inne foran pcen enn å måtte jobbe. Dette hadde nok også litt å gjøre med at jeg alltid har vært veldig sjenert/velfungerende sosial angst, men jeg tror jeg hadde vokst enormt på å ha en deltidsjobb/sommerjobb ved siden av vgs, og at mine foreldre ved å ikke presse meg mer la tilrette for at en viktig del av utviklingen min ble utsatt noen år. Da jeg flyttet ut flyttet jeg til en by langt unna familien og begynte å jobbe på kafe og måtte nesten oppdras litt på nytt - måtte lære meg å «se» hva som skulle gjøres (tørke av bord, fylle på i disk osv, helt banale oppgaver), og jeg husker det var veldig vondt å se hvordan jeg på flere områder hang etter andre 16-17 åringer som også jobbet der og som var langt mer selvsikre og selvgående til tross for at de ikke hadde så veldig mye mer erfaring enn meg sånn på papiret. Det var flaut og jeg opplevde at også de voksne på denne jobben ble oppgitt av at jeg som 19-åring trengte mer oppfølging og trening i alt fra hvordan ekspedere kunder til å «være påskudd» på jobb sammenlignet med mine yngre kollegaer. Hvis jeg en gang får barn kommer jeg til å pushe mye mer på at de skal delta i lagsport, deltidsjobb, militæret etc for det er mye uvurdelig læring og mestringsfølelse i å klare arbeidsoppgaver og sosiale situasjoner som man typisk ikke møter på når man sitter bak en pult på skolen, og mine egne erfaringer tilsier at det ikke er sunt å bli sittende for mye hjemme og styre med det man vil - det er sunt å ha plikter, oppgaver og krav.

Anonymkode: defd9...281

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste individer er oppegående og ordner det meste selv fra dem klarer å gå. Ellers er det foreldrene som det er noe galt med.  Er faktisk mulig å lære en gutt på 6 år å skrelle poteter ....

Anonymkode: c7e3e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 15 år gammel gutt her. Vasker badet en gang annenhver uke, holder orden på eget rom, handler og lager middag en dag i uken, går tur med hund faste dager (ca 3 turer i uken), jeg bestiller legetime - følger han hvis jeg føler det er viktig- ved oppfølging går han alene. Tar alltid med søppel ut hvis den står ved utg døren. Panter flasker hver uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta her er 19 og 26. Gikk i våre fotspor, så gjorde alt fra middag til å lage forskaling.  Alt står på foreldrene.  Evneveike foreldre,oppdrar evneveike barn.....

Anonymkode: c7e3e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gutta her er 19 og 26. Gikk i våre fotspor, så gjorde alt fra middag til å lage forskaling.  Alt står på foreldrene.  Evneveike foreldre,oppdrar evneveike barn.....

Anonymkode: c7e3e...283

Nedlatende foreldre oppdrar nedlatende barn

Anonymkode: febc1...03c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bygda så er det vanlig å ta lappen på mc og tung bil. Bygge hus eller kjøpe egen gård.

Bare for å vise seg fram for mor og far ☺️ 

19 årgammel gutt her.

Anonymkode: c7e3e...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nedlatende foreldre oppdrar nedlatende barn

Anonymkode: febc1...03c

Det er jo bra,er mange nedlatende som bidrar til samfunnet .

Er du en av dem,eller du en yter?

Anonymkode: c7e3e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De fleste individer er oppegående og ordner det meste selv fra dem klarer å gå. Ellers er det foreldrene som det er noe galt med.  Er faktisk mulig å lære en gutt på 6 år å skrelle poteter ....

Anonymkode: c7e3e...283

Såklart er det mulig. Ingen som sier noe annet. Men jeg ønsker faktisk ikke at min 6 åring skal skrelle poteter! Tror de fleste ønsker at de skal slippe det!

Anonymkode: cb2e0...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo bra,er mange nedlatende som bidrar til samfunnet .

Er du en av dem,eller du en yter?

Anonymkode: c7e3e...283

Hva mener du her egentlig?? De som bidrar til samfunnet er vel de som yter?? 🤷🏻‍♀️ 

 

Min 17 åring (gutt) har jobbet (tung fysisk jobb) i ferier og ved siden av skolen fra han var 14-15 - så det har variert litt hvor mye han har gjort her hjemme egentlig…. 
Han vasker ikke egne klær, men kan fint sette på klesvask (vi har familiens klesvask sammen - har aldri helt forstått det med at hver og en vasker egne klær i husholdningen- det virker ineffektivt??) 

Han bestiller ikke legetimer selv, og han vil helst at jeg skal være med …… han er ganske uselvstendig der egentlig, han er redd for å gjøre feil egentlig 😅

ellers går han tur med hunden, rydder ut og inn av oppvasken, måker snø, klipper plen, skifter dekk på bilen….. 

Han lager mat/middag  hvis han er alene hjemme stort sett😁

Anonymkode: 181a6...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nedlatende foreldre oppdrar nedlatende barn

Anonymkode: febc1...03c

Men begge deler er riktig. Viktig å oppdra barna til å ha boevne, og viktig å lære barna ikke å være nedlatende overfor andre.

Anonymkode: 721f5...8fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I tillegg passe småsøstrene (tvillinger på 18 mnd) ved behov. Nå i påsken hver sine to dager mens vi voksne er på jobb. 

Barnevaktjobbingen er betalt når det gjelder hele dager, resten er plikter som følger av å være i en husholdning.

Anonymkode: 9deaf...e86

Kan jeg spørre om du pålegger dem det eller om det er frivillig?

Det er jo dere foreldre som har valgt å få barn igjen. Jeg spør fordi jeg aldri påla mitt eldste barn å passe yngste i f.eks påskeferien om h*n hadde egne planer eller ferie og trengte en pust i bakken fra skolearbeid 😊

Anonymkode: f531e...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de skal klare seg selv i hverdagen. Matpakker, rene klær, ryddige rom, legetime osv.

Forventet at de gjør det vi ber de om innenfor rimelighetens grenser. Lager jeg middag å spør om du kan lufte bikkja eller gå ut med søppelet.

 

Har ikke noen faste oppgaver men vi fordeler det ca likt etter hvem som er hjemme.

Klær vaskes felles så lenge det er i skittentøyskurv. Middag lages av den som er tidligst hjemme.

Blir nok å lære guttungen når han fyller 17 i sommer det kjedelige som brette klær, vaskemaskin funker slik, hvordan re opp sengen, koke poteter osv fordi han må lære det selv om han ikke skulle få bruk for det hele tiden.

Anonymkode: 1bce7...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 


Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Jeg synes dette var merkelige ting å forvente av 16 - 17 åringer. Mine sønner i begynnelsen av 20-årene trengte litt hjelp for å finne ut av bestilling på helsenorge.no de første gangene, og om jeg ikke har vært med de til lege, har de gjerne konferert for å finne ut hva de skal si og spørre om. Voksne har mer erfaring og er tryggere på hva man bør spørre om, ungdommer og unge voksne vil jo helst ut av legekontoret før de er kommet inn der....

Om de vasker sine egne klær utenom den øvrige families klær????? Den forsto jeg ikke. Selvsagt går alle klær i samme maskin. Høres veldig tungvint og lite økonomisk ut å drive å ha Mia vask, Stian vask, mor og far vask....

Hvor mange 16 år gamle jenter kjenner du som har flyttet hjemmefra og jobber? Går de ikke på skole? Mine flyttet ikke ut før de var i begynnelsen av 20-årene. Hadde riktig nok jobb fra de var 18 år, og måtte dermed betale det meste selv. Men så lenge de sparte penger, anså jeg det for å være mye bedre enn å betale inn penger til melk og brød.

Anonymkode: 6e7c6...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 barn, noen bor hjemme fortsatt. Har to i alderen som beskrives i tittelen.
 

Jeg forventer at de oppfører seg som folk og er høflige og greie ute og at de behandler skolekamerater og lærere med respekt. De skal utøve nettvett.
 

Det er min aller største forventning til dem.

 

Hjemme skal de holde orden på rommet sitt og tingene sine, lekser skal gjøres uten mas og de skal si fra om de ikke kommer hjem etter skolen. De skal følge treningstider på lagene sine og ikke droppe trening fordi de har fått et mer fristende tilbud. 

Ellers er vi en familie, alle skal hjelpe til med rydd og vask. Matlaging er jeg veldig glad i å gjøre, men de som vil kan få lage mat. Vaske klær lærer jeg dem før de flytter ut. 
 

Legetime kan jeg bestille, men de drar til legen selv og sørger for betaling (jeg vippser dem). 
 

For meg er den sosiale biten vel så viktig som å være i stand til å klare seg praktisk i livet. 

 

Anonymkode: e66ec...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 18.02):

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

De bestiller legetime selv.

Drar til lege alene om det er for småting, er det sykehusbesøk pga litt større ting så er jeg selvfølgelig med. 

Skifter på senga 1 gang i uka selv, og må vaske dette selv. 

Tømmer oppvaskmaskin daglig

Går ut med søppla

Vasker det ene badet og 1etg 1 gang i uka

Bretter sine egne klær og eget sengetøy

Lager middag innimellom

Handler

Vasker klær når de får beskjed om det.

Får ikke ukelønn. 1.etg er det de som bruker, og de bor også i huset så de må bidra. Setter jeg de til helgevask av hele huset, maling, plenklipping, osv så får de betalt. Ellers så jobber de noen timer i uka så de får noen tusen lapper i mnd i lønn, så de må jobbe for å få penger.

Anonymkode: 5e8a7...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gutter på 14 og 16. Begge lager middag en gang i uka. De har også "kjøkkentjeneste" to ganger i uka hver, og da gjør de alt på kjøkkenet den dagen - fyller og tømmer oppvaskmaskin, går ut med søppel,  rydder av bordet etter middag, vasker benker osv. I tillegg har de ansvar for alt på sitt eget rom - rydde, støvsuge og skifte på seng. Om vinteren må de bidra med å hente ved og måke snø, om sommeren må de klippe plenen. 

De er veldig sjelden hos lege - 16-åringen var nylig for første gang på flere år. Jeg bestilte timen, men han gikk dit alene. Til tannlegen har de også gått selv fra 12-årsalderen.

Anonymkode: 89cbc...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 18.54):

17 år blir straks 18.

Jeg bestiller lege,har fått fullmakt helsenorge. Hun synes slikt er noe vanskelig,har angst. Vi øver på slikt. Det dummeste med dette er jo at jeg kan heller ikke få lege regningen da de er over 16 år,så hun må videresende til meg. Tragisk at 16 åringer MÅ betale egenandel ,men ikke når du er 15. Antar regjeringen de har mer penger når de er 16 enn 15🤔 Direkte latterlig!!!!😡

 

Anonymkode: bb399...690

Dette er jo først og fremst for å verne privatlivet til ungdommen. Foreldre skal ikke få vite hvis datteren får p-piller osv. 16- åringer har oftere egen jobb i helger og ferier.

Anonymkode: 6f92e...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...