Gå til innhold

Hva forventer dere av deres 16-17 åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lager de middag til familien? Nei
Bestiller de legetime selv? Ja
Drar de til legen selv? Vi er med om vi føler deg er riktig ellers drar han selv 

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?1200 i mnd lønn

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? Nei vi vasker Alle klærne sammen selvsagt , noe annet blir for dumt.

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen? Vanne blomster, tørke støv, vaske trapp , vaske vask /do/speil på badet. 
har deltidsjobb og trener mye, så vi tenker det er viktug med fri også

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

 

Anonymkode: febc1...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gutter, 15 og 17, jente 14. Alle tre lager middag til familien en dag I uka. Jeg vasker alt tøy som ligger i skittentøyskurvene, men eierne må selv frakte dem fra vaskerom til eget rom.

Bestilling av legetime har ikke vært aktuelt. De drar alene til tannlege etc, og har gjort det siden skolestart.

Ellers bidrar de hjemme med rydding, støvsuging, vasking. Noen faste oppgaver, noe på eget initiativ og noe når de blir bedt. De holder selvsagt eget rom passe rent og ryddig.

De får faste månedspenger som ikke er knyttet til hjelp hjemme. 

Anonymkode: dc9ee...d24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 16- og en 17-åring boende hjemme, begge hjemme. Resten av gjengen har flyttet ut). 
 

De lager middag, mest for å slippe å rydde. De får dekket busskort og treningssenter som ukelønn, begge har jobb ved siden av skolen. 
 

Vi voksne vasker klærne sammen med familiens klær, men de klarer å bruke vaskemaskinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er voksen nå, men da han var tenåring gikk han med søppel, støvsugde "sin" etasje, måket snø, klippet plen, hjalp til med hagearbeid, hang opp klesvask og sånt. Hjalp også til med annet når han ble bedt, uten så mye surmuling. Ordnet opp med lege og tannlege selv. Lagde ikke middag. Han gjorde som regel lekser før middag, og skulle ofte på trening etter middag. Hadde sommerjobb/ekstrajobb fra han var 15, så selvstendig og flink til å holde orden på ting.

Anonymkode: f2a0d...7ce

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på det med lege egentlig. 
Min tenåring vil ikke dra til legen,og iallefall ikke alene. 
Han er ikke ofte hos legen, det er snakk om flere år siden nå så han er jo ikke vant til det. Men føler det gjerne er på tide at dette er noe han burde gjøre selv men samtidig så er jeg jo med om han ønsker det!

Anonymkode: cb2e0...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer mest på det med lege egentlig. 
Min tenåring vil ikke dra til legen,og iallefall ikke alene. 
Han er ikke ofte hos legen, det er snakk om flere år siden nå så han er jo ikke vant til det. Men føler det gjerne er på tide at dette er noe han burde gjøre selv men samtidig så er jeg jo med om han ønsker det!

Anonymkode: cb2e0...f4d

Vil de ha med blir man med tenker jeg. Vår ønsker det innimellom 

Anonymkode: febc1...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil de ha med blir man med tenker jeg. Vår ønsker det innimellom 

Anonymkode: febc1...03c

Hva gjør du ang jobb da? Tar du fri uten lønn? 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjør du ang jobb da? Tar du fri uten lønn? 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Prøver å få time før/etter jobb eller avspaserer .

Anonymkode: febc1...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har egen ukeplan på hva de skal gjøre:

Gå med søppel 1 gang i uken.

Vaske og holde orden på rommet sitt ukentlig. 

Tømme oppvaskmaskinen. 

Vaske klær 2 ganger i uke. 

Lage middag 1 gang i uken. 

De har også jobb. Det var et krav jeg stilte når de ble 15 ca. 

De bestiller egne legetime osv og drar ditt alene hvis det trengs. 

Som 16 åring er man gammel nok til å flytte for seg selv, og det er det jeg ordner for barna mine 😊

1 jente og 1 gutt. 

Anonymkode: 80318...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager middag av og til, hjelper til med vanlige oppgaver hjemme ved behov, uten at det er spesifisert hva og hvor mye. Setter på maskin med klær, fyller da opp maskinen med alle sitt, slik som vi andre gjør. Ingen her i huset vasker kun sine egne klær, alle setter på maskiner og fyller de opp med det som ligger i kurvene. 

Bestiller legetimer og henter ut resept etc selv, er jo over 16 år så jeg har ikke tilgang til slikt lenger, og de må bruke egen bankID. Jeg blir med inn til legen dersom ønsker det, uansett jeg som kjører pga avstanden til legesenteret. Tannlege busser hun selv. 

Må selv ringe legekontor for evt fraværsattest ved sykdom. Ringer selvsagt også egen sjef ved sykdom, ordner sykmelding ved behov og passer på eget skattekort og skattemelding. Fyller 17 i år. Alt dette under veiledning til å begynne med, men er tross alt myndig om et år og dette er viktige ting å beherske til den tid. 

Får vel ca 2-3000 pr mnd til div,  tjener i tillegg ganske bra på ekstrajobben ved skolen. Jeg betaler selvsagt telefon, busskort, lege osv i tillegg.

Jente. 

Anonymkode: a668d...729

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lege har jeg ikke tenkt på, ingen av dem har hatt noe hos lege å gjøre.

Men begge to (gutter på 16 og 18 år) må lage middag to dager i uka hver, vaske sine egne klær, holde kjelleretasjen ren og ryddig i fellesskap, måke snø om vinteren, klippe gress om sommeren. I tillegg passe småsøstrene (tvillinger på 18 mnd) ved behov. Nå i påsken hver sine to dager mens vi voksne er på jobb. 

Barnevaktjobbingen er betalt når det gjelder hele dager, resten er plikter som følger av å være i en husholdning.

Anonymkode: 9deaf...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 år blir straks 18.

Jeg bestiller lege,har fått fullmakt helsenorge. Hun synes slikt er noe vanskelig,har angst. Vi øver på slikt. Det dummeste med dette er jo at jeg kan heller ikke få lege regningen da de er over 16 år,så hun må videresende til meg. Tragisk at 16 åringer MÅ betale egenandel ,men ikke når du er 15. Antar regjeringen de har mer penger når de er 16 enn 15🤔 Direkte latterlig!!!!😡

 

Anonymkode: bb399...690

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg lurer mest på det med lege egentlig. 
Min tenåring vil ikke dra til legen,og iallefall ikke alene. 
Han er ikke ofte hos legen, det er snakk om flere år siden nå så han er jo ikke vant til det. Men føler det gjerne er på tide at dette er noe han burde gjøre selv men samtidig så er jeg jo med om han ønsker det!

Anonymkode: cb2e0...f4d

Jeg er fortsatt med 18-åringen min til legen hvis hun ønsker det. Hun var senest denne uka alene, men det kommer litt an på hva som er tema. Det gjør man som trygghet hvis de ønsker, tenker jeg da. Og som fastlegen vår sier, det er voksne også som har med seg en annen, så det er helt greit!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Lager de middag til familien?  Av og til, den som kommer først hjem starter på middag
Bestiller de legetime selv?    Nei 
Drar de til legen selv? Av og til, kommer an på hva det er

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»? 500 kr måneden

Vasker de sine egne klær? ja
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen? Rydde opp etter seg selv. Holde sine egne ting i orden. Stå opp, komme seg på skolen, bidra når han blir spurt om det. 

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

 

Anonymkode: 28d42...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Lager middag innimellom ja. Er veldig sjelden hos legen, men har nok aldri bestilt time selv, husker ikke om det har vært aktuelt siden han var 12-13.

Får 1000 i måneden av oss, vi dekker mobil og nødvendige klær. 

Jeg vasker klærne til alle i familien. Jeg støvsuger og rydder også rommet hans om det trengs. Lager matpakker også. 

Men han tar mye ansvar for dyrene, pakker ut handleposer, rydder kjøkkenbenken og tar av bordet, plukker opp ting fra gulvet på morgenen (før roboten kjører), masse sånne småting som han ser av seg selv at trengs,  også gjør han det bare. Om han er hjemme når jeg lager middag hjelper han også alltid til.

Har lite fritid på grunn av krevende idrett og fokus på skole,så han har ikke egentlig noen faste oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lager de middag til familien? 
Bestiller de legetime selv? 
Drar de til legen selv?

Hvor mye får de i «lommepenger/ukelønn»?

Vasker de sine egne klær? 
Eller vasker du/dere de sammen med alle i familien sine klær? 

Hva er hans/hennes oppgaver i husholdningen?

 

Jeg tenker i hovesak på dere med gutter,jeg har inntrykk av at gutter er litt mer uselvstendig enn jenter. 
De er gjerne allerede flyttet ut med jobb i forhold til guttene. Men det er jo forskjeller her også Såklart. 

Anonymkode: cb2e0...f4d

Lager middag 1 dag I uka

Angående lege ; eldste startet å ordne en del selv da han var 18. Men jeg som hentet medisiner når det trengtes. Dro til lege alene fra 18 år. Tannlege alene fra 11år

Yngste som er 17 er det jeg som ordner lege,sykehus,nevrolog, medisiner osv. HR epilepsi.  Ungdommen vet selv doser og legger selv i dosen osv. Men ønsker vi hjelper fordi ungdommen klarer ikke å sortere alt, og vil at vi ska vite om ting har endret seg osv. Vi er med til lege, tannlege er vi på venterommet, og blir hentet inn hvis det er noe

De fikk ved 16 års alder 500kr mnd.  Begge har jobbet fra de var 13år hatt sommer jobb 8 uker på sæter med melkeku, pakket ved hos naboer, klipt plen, snø måling hos naboer

Alt av klær blir vasket sammen. Men begge har ansvar å sete på 1 gang i uka og, skifte sitt eget sengetøy  vaske rom, legge klær på plass. Gå ut med søppel hente inn ved. Være med å måke snø, dekke av og på bordet. Sette inn og ut av oppvasken 

 

Anonymkode: 6e822...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nok ønske at mine tenåringer var hakket mer selvstendige, men livet ville det annerledes. 
 

Eldste har vært (og er delvis enda) veldig syk. Fokuset lå ikke på å ta klesvasken selv akkurat. Mange ungdomsår gikk tapt, og energien hun har nå synes jeg det er viktigere at hun bruker på skole, venner og utsiktene til å skaffe seg en jobb. Det kommer uansett til å ordne seg i livet for henne.

Yngste er autist. Selvom han er såkalt høytfungerende har han svært lav evne til egenomsorg. Han må nok ha en form for bo- og livsveiledning i starten av voksenårene, om ikke lengre. 
 

Begge gjør små oppgaver om jeg ber dem (søppel, gå på butikken og pante, støvsuge, ta av sengetøy, henge opp klær etc), men å lage middag eller vaske badet er vi et lite stykke unna. Eldste ønsker fortsatt følge på lege etc, mens yngste nekter å forholde seg til lege, bup, tannlege etc og helst vil at jeg bare skal bestemme.

Anonymkode: b7535...2ee

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 18 åring jente lager middag om jeg ber om det, men sjeldent at det er behov. Hun er distre så vanskelig å spørre om hjelp. Glemmer lett. Hun er snill og grei, selv om hun er bortskjemt. Ingen krav egentlig. 
 

Drar til lege selv,  om det ikke er spesialist og langt unna. Fikser legetime i Helse-Norge selv. 
Drar også til tannlege og psykolog sjøl. Får penger ved behov, jobber ikke. 

Anonymkode: 54377...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn flyttet på hybel for å gå på vgs da han var 15 år. Da kunne han allerede det grunnleggende som å vaske klær, skifte på senga, lage mat, holde orden. 

Gutter er ikke mer uselvstendige om foreldrene lærer dem opp. Det er når foreldrene gjør alt for dem de blir uselvstendige. 

Jeg har ikke gjort forskjell på gutten og jenta angående å lære dem slikt. Gutten fikk klar beskjed om at det å være gutt aldri gir noe fripass angående å ta ansvar for diverse. Far er forøvrig et godt forbilde i slikt også. Han lager mat og tar ansvar i huset. 

Anonymkode: f42e8...4f2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...