Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva legger du i streset med spilling? Ser det på det som en jobb fremfor en glede 

Anonymkode: c8d0d...9cf

De tenker mye på spilling, kjeder seg og maser mye om spilling, om de tror de kanskje kan få spille. Når de skjønner at spilling ikke er ett alternativ så finner de på alternative aktiviteter, leker, sparker ball, tegner, bygger noe eller hva som helst egentlig. 

Var det jeg mente med stress, at man ikke klarer å tenke på noe annet. Vil bare sjekke mobilen eller game. 

Anonymkode: 55161...d21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og hvordan passer den konklusjonen din inn her da hvor besøket til ts faktisk ikke har playstation?

Anonymkode: c424f...dd6

Skjønner ikke at det endrer på noe. Håper det er barnet mitt vennene besøker, og ikke PlayStationen. 

Men forstår at det er spennende med andre/nye leker. Så kanskje prøvd å la barnet teste litt mot slutten av besøket eller aller helst avtalt ett spillebesøk når det passer bedre. 

Anonymkode: 55161...d21

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at det sitter en del påskefri ungdom og kommenterer her. Det kan da ikke være så mange voksne som mener gaming er eneste veien til å få eller beholde venner? Skjerp dere! For i så fall har dere en stor jobb å gjøre med å endre innstilling, både egen og ungenes.

Hvorfor i huleste skal man game når man har besøk? Vi har kjørt null gaming ved besøk hele barneskolen, og det har fungert helt ypperlig. Noen av de verste gaminggutta vil ikke hit, men det lever vi godt med. De er av typen som gamer 30 timer i uka og nekter å gjøre noe som helst i gymtimene. Til skolen blir de gjerne kjørt hvis det kommer en regndråpe. Foreldrene lar de holde på, for de går jo på idrett også. Ja, de trener kanskje slalom en time i uka… 

Her er sønnen venner med andre som prioriterer trening, fysisk lek ute, hyttebygging, snøfigurbygging, bygging av olabil osv. De fleste har gaminggreier, men de bruker det sjelden, og nesten aldri sammen. Der er vi foreldre heldigvis enige. Nå på ungdomsskolen hender det kanskje en gang i måneden at de gamer sammen på kveldstid, men de treffes oftere for å se en film eller spille vanlige spill. Dessuten styrer de ofte med prosjekter ute, eller lager hopp for ski eller sykkel. De har også startet en snømåkebedrift.

Så TS: Jeg ville ikke argumentert med været, bare sagt at du ønsker å begrense gamingen. Det burde faktisk være forståelig for andre som ikke har gamingutstyr selv. 

Anonymkode: cd187...88d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

men hvordan formulerer setningen uten å virke for ufin

Anonymkode: 3fd2b...dfd

Jeg synest det er merkelig å ikke få til å svare på en hyggelig måte. Hvorfor har du piggene ute ovenfor denne moren?

Jeg hadde svart noe sånt;

Hei, siden det er meldt så fint vær planlegger vi å være litt ute, brenne bål og grille pølser. Det blir nok også mulighet til å spille litt. 

Kan gjerne slenge på en 😊 også.

Skjønner godt hennes gutt gleder seg mye til å spille. Og kan også tenke meg at de snakker mye om dette på skolen. 

Anonymkode: d2d9f...795

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

All ære til deg, TS ❤️ 

Anonymkode: 1ae1d...337

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

Barnet mitt hater ikke å være ute. Barnet mitt gleder seg til mandag. Hvis gjesten vil sitte inne og game, da må det bli hjemme og game hos seg selv (han har iPad han spiller på, men ikke PS). 

Heldigvis er de fleste andre vennene til mine barn glade for å være ute når det er fint vær, så jeg står ikke i denne problemstillingen så ofte. Jeg har heller aldri opplevd at en mor har prøvd å styre hva barna gjør når de er på besøk hos oss. Hos oss bestemmer vi, hos andre bestemmer andre

Vel, hva er så problemet? Gutten er vel der for å besøke kompisen sin, da er det naturlig at han henger med på hva enn gutten din foretar seg? Høres rart ut at moren til denne gutten bekymrer seg så voldsomt over at sønnen ikke får spille? Er gaming det eneste dette vennskapet deres består av? Da tør jeg påstå at det ikke er et vennskap, men at gutten "bruker" sønnen din for underholdning. 

Unormalt å skulle besøke en venn, men ikke ønske å bruke tid med denne vennen (heller spille, eller noe annet for seg selv). Jeg hadde noen venner som hadde SNES da jeg var barn. Det var ikke sånn at jeg heller satte i hjemmet deres og spilte istedenfor å være med venninnen min (da det kunne vært et alternative, fordi foreldrene var generøse). Jeg hadde ikke den spillkonsollen og syntes det var kjempegøy å spille Super Mario og Donkey Kong, men det var sjeldent vi spilte - og jeg besøkte ikke venner for å spille. 

Anonymkode: e5e36...0e9

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest bare hovedinnlegget, trodde jeg det var snakk om en hel dag, barn på mellomtrinnet, og første gangen det besøkende barnet hadde muligheten til å prøve en PlayStation siden den andre moren la vekt på at de ikke har det. 

Så viser det seg at barnet har spilt hos TS flere ganger før, er bare 6-7 år gammelt, og skal være på besøk i 2-3 timer. Da er det virkelig ikke noe problem å legge opp til andre aktiviteter.

Mange her som sier at barna regulerer seg selv med fri tilgang, men min erfaring er at det gjelder et mindretall, særlig i den alderen. Det er fortsatt en del år igjen hvor de fleste trenger en del føringer og veiledning for å utvikle varierte interesser og god samlek. Og nei, gaming er ikke en garanti for god sosial kontakt. Med barn som ikke er utlært i å samarbeide eller vente på tur, kan det bli mye konflikter rundt gaming. Foreldrene må potensielt være mer på og regulere den aktiviteten sammenlignet med annen lek. 

Min erfaring er ikke at det blir tomt hus her selv om det ikke er fri tilgang på alt av konsoller til enhver tid. De fleste forholder seg fint til det. Unntaket er et par av de «selvregulerende» barna som stikker hjem idet skjermtiden er over, men de er heldigvis ikke i flertall. 

Anonymkode: 41cdd...f85

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, kjenner jeg aldri skal be om foreldreråd på KG. Det er det rene vanvidd at TS blir kalt en diktator fordi hun vil at ungene skal være ute en bestemt dag hvor det er fint vær, i 2-3 timer, når ungene selv ønsker det og gleder seg. Selvsagt skal man bestemme over barn, de er barn! Hadde en 6-åring fått bestemme selv hadde det fort blitt ti timer skjerm og kun godteri hver dag. TS har jo også forklart at hun ikke vil dele opp tiden pga. tidligere erfaringer med at barnet da blir så fokusert på at det skal spille etterpå at det ikke vil leke ute. Dette skjer med mitt barn også bare med godteri. 

Lurer for øvrig på hvordan tråden hadde sett ut om TS spurte om godteri i stedet for spilling. Ville folk ment at ungene bør få spise godteri i stedet for middag for å hindre at ikke naboungene slutter å komme på besøk fordi den kjipe mora bare gir dem kjøttkaker og ikke godteri? 

Anonymkode: e5521...628

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (2 timer siden):

Virker som om de som svarer i tråden her er de som selv ble sendt ut når de helst ville spille som barn 🤭

Det er mye rart i denne tråden. 
«la barna få bestemme selv alt de skal gjøre». «La dem få spille 3-4 timer». «Ingen av oss ble avhengig av skjerm selv om vi fikk spille så mye vi ville». Dette er unger som er så små at de skal på SFO, på ingen måte skal de få bestemme alt selv, eller har godt av å sitte foran en skjerm i 3-4 timer! Det er helt sikkert ikke eneste runde med skjerm den dagen. Prøv å ta fra noen mobiltelefonen deres og se hvor lite avhengig de er.. 

Jeg hadde svart noe sånt som «det blir nok tid til å spille litt mot slutten av dagen, men vi skal først være ute i finværet 😊». 

Eh du leser veldig mye meyelig, de alleer fleste har svart hvorfor kan de ike få gjøre begge deler

Anonymkode: d6a4e...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

N

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eh du leser veldig mye meyelig, de alleer fleste har svart hvorfor kan de ike få gjøre begge deler

Anonymkode: d6a4e...0ed

Fordi da kommer dette barnet til å mase om spilling fra det kommer til det får lov til å gå inn. Og fordi 2-3 timer går fort, vil ikke bryte opp dagen når det endelig er meldt fin temperatur ute

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du svart? Jeg hadde skrevet noe sånt som: «akkurat på mandag har vi planlagt utedag med grilling, trampoline og kos i finværet, så spillingen har vi til gode til en annen dag😃»

Anonymkode: 05033...da7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva mammaen til vennen svarte på meldingen du sendte? Hvordan ble videre kommunikasjon?

Synes det høres fornuftig jeg. Jeg husker mye mer minner fra egen barndom med sykkelturer jeg fikk med nabojenta og familien, eller grilling og bål i skauen. Er det noe vi prater om i min familie er det at vi ikke var flinke til å gjøre slikt. 

Å sitte inne å se film eller noe husker jeg lite av i barndommen. Minnene er fra bål, pinnebrød, og mye annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Da er besøket over

Vi fikk to fornøyde gutter hjem fra sfo. Vi voksne hadde akkurat kommet inn døren, så de fikk beskjed om å bare sette fra seg sekkene de hadde med seg og være ute. Det ble litt diskusjon på at de ville inn og slappe av, men de ga seg etter et par minutter. Da vi voksne kom oss ut, så hadde ikke guttene kommet i gang med lek, og vi fikk igjen spørsmål om å gå inn. Vi prøvde å få i gang lek, men det gikk ikke helt etter planen. Guttene gikk med på å være ute til vi hadde spist. Vi voksne håpet at dette ville føre til at de kom i gang med leken, men den gang ei. Nå begynte det å bli mye spørsmål angående gaming, at de var slitne og at de ville inn. Til slutt orket ikke vi voksne mer og guttene gikk inn. Vi voksne fikk litt fred og ro ute

..dette er en måte ettermiddagen kunne gått. Ellers kunne det vært versjon to: De ville først inne, men ga seg etter et par minutter. Etter det gikk i grunn leken ute ganske greit, vi måtte hjelpe de litt i gang i begynnelsen, men etter det var de helt selvgående. Det ble ikke tid til spm om gaming, tiden gikk i grunn ganske fort, selv om vi ikke så noe til solen som var meldt..

Hvilken versjon tror du på? En av disse var det som faktisk skjedde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...