Gå til innhold

Når handler dere til røde dager i påsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt det jeg trenger, og litt jeg strengt tatt ikke trenger, fra Oda med levering tirsdag. 

Så stikker jeg innom Rema på onsdag og håper de fremdeles har fine appelsiner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På mandag handler jeg middager og det vi trenger fram til lørdag. Som jeg stort sett gjør hver uke. Uavhengig av helligdager eller ikke 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede gjort det siden jeg bare har fri mandag og jobber resten av uken. Hadde ikke lyst til å bruke den ene fridagen til uken på det. 
Fra tidligere erfaring er det uansett veldig greit å få det unna, mandag-onsdag skal nemlig resten av verden gjøre det og det er masse folk i butikken som skal hamstre som om versen går under, og mye utsolgt. Jeg slipper butikken helt neste uke. 

Anonymkode: 38718...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i hus. 

Lammelåret ble kjøpt allerede i sesong i oktober. Mye ble hentet på Rekoringen tidlig i Mars. Resten ble tatt tidligere denne uka. 

Men tar mulig en butikkrunde tirsdag, kun for å plukke med tilbudsvarer for lager. 

Anonymkode: 9a9b0...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fatter ikke at folk kjøper på lam. Smaker jo høgg. Betyr vel at det blir rikelig med biff til oss som ikke liker smak av fjøsinnredning😄

Anonymkode: 9910d...576

Du vet at biffen også stammer fra et dyr som står i fjøs?

Anonymkode: f99eb...d52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler på tirsdag tenker jeg. Stikker på hytta onsdag etter jobb. Men skal ikke ha så enormt mye egentlig

Anonymkode: 6e094...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handlet det meste på fredag. Men blir en runde i morgen, og litt påfyll på påskeaften. Er de fri for noe, så tar vi bare noe annet. Bor nært en hyttelandsby, og butikkene her klarer aldri å bestille inn nok varer med tanke på at det kommer masse ekstra folk. Sånn er det jul, påske og langhelger i mai, så vi har lært. Håper å få tak i lammelår og egg da 🙃

Anonymkode: 85798...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg var på to ulike rama igår, nesten tomt for lam. 
ingen av de ansatte kunne bekrefte om det kom påfyll neste uke.. 
 

hadde egentlig tenkt å handle til påske da, men ville ikke ta sjansen på at det var tomt. Har egentlig ikke plass i kjøleskapet til alt 🙈

samme med snop, står at butikker får leveranse hver dag. Men er jo utsolgt for påske snop pga priskrig. Får dem inn neste uke?  
jeg endte med å kjøpe sjokolade plater til 24kr som var vanlig tilbud på Rema, var det enste rimelige igjen. Nesten tomt for noen der også..


 

Anonymkode: 1655d...8cd

Handler alltid inn 2-3 uker før. Onsdag før påske handler jeg som regel kun melk og frukt.

Anonymkode: a7ac2...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fatter ikke at folk kjøper på lam. Smaker jo høgg. Betyr vel at det blir rikelig med biff til oss som ikke liker smak av fjøsinnredning😄

Anonymkode: 9910d...576

Jeg likte ikke lam før jeg lærte meg følgende;

1) det er store kvalitetsforskjeller. Kjøper nå rett fra gård. Når prisene blir slik de nå er på Rema så er det ikke akkurat lam som har hatt gode oppvekstvilkår, kvalitet i for, stress før slakt, etc. 

2) det må tilberedes riktig, med steketermometer. Overstekt/tørt lam smaker virkelig ikke bra. 

Anonymkode: 9a9b0...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler inn litt her og litt der - lammelår, reinsdyrskav og klippfisk er i fryseren dit jeg skal. Samme med basisvarer og litt påskesnop av det mer eksklusive slaget. Så er det å fylle opp med poeter, grønnsaker og litt ekstra godsaker i løpet av onsdagen. 

Dette var jo langt mer utfordrende i gamle dager, til ut på 80-tallet en gang, for da var jo butikkene, samtlige, stengt også på lørdagene. Det var en temmelig stor utfordring for den ansvarlige å handle inn mat til storfamilien for det som skulle være all mat fra onsdag ettermiddag til tirsdag morgen. Det er jo nesten en uke! På små steder var jo det også en kjempeutfodring for kjøpmannen - nådeløst om han hadde fått inn f.eks. for lite fløte.

Anonymkode: e8887...085

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (13 timer siden):

På mandag handler jeg middager og det vi trenger fram til lørdag. Som jeg stort sett gjør hver uke. Uavhengig av helligdager eller ikke 😊

Akkurat slik det bør være.

Anonymkode: c043f...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var jo langt mer utfordrende i gamle dager, til ut på 80-tallet en gang, for da var jo butikkene, samtlige, stengt også på lørdagene. Det var en temmelig stor utfordring for den ansvarlige å handle inn mat til storfamilien for det som skulle være all mat fra onsdag ettermiddag til tirsdag morgen. Det er jo nesten en uke! På små steder var jo det også en kjempeutfodring for kjøpmannen - nådeløst om han hadde fått inn f.eks. for lite fløte.

Anonymkode: e8887...085

Enig! Samtidig henger litt av det samme igjen, dvs ingen butikker får inn nye varer til lørdagen, og hvis det er friske råvarer man trenger kan de fort være litt triste/dårlige, eller det kan ha gått tomt, særlig for typiske ting som manger handler inn til påske.

Synes det egentlig er litt trist å lese at flere skal overgå hverandre i å ikke kjøpe inn noe mer spesielt enn til en vanlig uke når påsken står for døren. Jeg tror det er viktig å markere forskjell på hverdag og høytid (og på hverdag og helg), og for meg er maten noe av det viktigste i så måte. 

Påsken skiller dessuten ut ved at den alltid har like mange røde dager, som faller på de samme ukedagene. Med julen er det annerledes - noen ganger er den lang med mange stengte dager, andre ganger ikke mer enn en helg. Derfor er det ikke rart overhodet at handling til akkurat påske er blitt en egen greie.

Anonymkode: 2d1c7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (14 timer siden):

På mandag handler jeg middager og det vi trenger fram til lørdag. Som jeg stort sett gjør hver uke. Uavhengig av helligdager eller ikke 😊

Jeg har valgt meg tirsdag. Her fyller de på butikker tirsdag formiddag. Mens du mandag får det som har ligget gjennom hele fredag og helgen. 

Anonymkode: 9a9b0...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi handler som regel en del lørdag før palmesøndag (dvs. i går), men fyller på med ferskvarer tirsdag eller onsdag. Det er egentlig ikke så mange dagene butikkene er stengt, de er jo åpne på lørdag. Så vi handler ikke veldig mye ekstra hvis vi ikke skal på hyttetur eller noe sånn.

Det er ingen her som er særlig glad i marsipan, så det gjør ikke så mye for oss at det er utsolgt. Verre med egg, men det regner jeg egentlig med at butikkene får inn igjen til uka.

Anonymkode: be73d...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg drar en tur til Sverige og handler på tirsdag (bor i Fredrikstad). Der er utvalget mye større enn i noen butikk i Norge. De har alltid nok varer også.

Anonymkode: bd19e...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo supert å handle tidligere for dere som har ekstra kjøleskap.

Min problemstilling var, handler jeg inn til påske nå så har jeg egentlig ikke plass til matvarer i mellomtiden.
Og det var ingen av de ansatte  som kunne bekrefte om de fikk inn div varer man-ons. Så det ble et sjansespill 😅

jeg liker best fersk kjøtt vs fryst, fyrst pleier også å være noen kg (vi er ikke så mange)

supert for de av dere som kan handle rett fra bonden, ikke alle har mulighet til det, eller økonomi til å handle på «finere» plasser enn Rema. (Noen nevnte at jeg kunne handle på meny osv neste uke, tar meg råd til å handle på meny når de har tilbud 😊

for meg er nettop maten det som markere høytider. Kose seg litt ekstra, finere enn hverdagsmiddag.

Dette blir avsporing og gjerne en bagatell 😅 har sett flere på some som «leker» påske allerede denne helgen, med påskeegg til unger og hele pakken. Hele poenget med høytider og tradisjoner er jo det som gjør dem spesielle (nei jeg er ikke religiøs) 

ønsker dere en god påske når den tid kommer 🐥🐣ts 

Anonymkode: 1655d...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 14.06):

Fatter ikke at folk kjøper på lam. Smaker jo høgg. Betyr vel at det blir rikelig med biff til oss som ikke liker smak av fjøsinnredning😄

Anonymkode: 9910d...576

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo supert å handle tidligere for dere som har ekstra kjøleskap.

Min problemstilling var, handler jeg inn til påske nå så har jeg egentlig ikke plass til matvarer i mellomtiden.
Og det var ingen av de ansatte  som kunne bekrefte om de fikk inn div varer man-ons. Så det ble et sjansespill 😅

jeg liker best fersk kjøtt vs fryst, fyrst pleier også å være noen kg (vi er ikke så mange)

supert for de av dere som kan handle rett fra bonden, ikke alle har mulighet til det, eller økonomi til å handle på «finere» plasser enn Rema. (Noen nevnte at jeg kunne handle på meny osv neste uke, tar meg råd til å handle på meny når de har tilbud 😊

for meg er nettop maten det som markere høytider. Kose seg litt ekstra, finere enn hverdagsmiddag.

Dette blir avsporing og gjerne en bagatell 😅 har sett flere på some som «leker» påske allerede denne helgen, med påskeegg til unger og hele pakken. Hele poenget med høytider og tradisjoner er jo det som gjør dem spesielle (nei jeg er ikke religiøs) 

ønsker dere en god påske når den tid kommer 🐥🐣ts 

Anonymkode: 1655d...8cd

Ser du skriver i åpningsinnlegget at det var lam du skulle handle, og som det var tomt for.

Lammekjøtt i mars er uansett ikke ferskt, dvs det er i så fall opptint, siden sesongen for ferskt lam jo er om høsten. Så til en annen gang er det sikrere å kjøpe inn lam av passe størrelse i god tid, og ta opp og tine kjøttet selv, i stedet for å satse på å finne ferdigtint i butikken.

Ellers full forståelse for det å ha minimalt med lagringsplass i fryser og kjøleskap - samme her. Dessuten må råvarene som faktisk er friske (som frukt og grønt) og har kort holdbarhet handles så tett innpå påsken som mulig, med fare for at det allerede er tomt. Så et dilemma er det her, helt klart.

Anonymkode: 2d1c7...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo supert å handle tidligere for dere som har ekstra kjøleskap.

Min problemstilling var, handler jeg inn til påske nå så har jeg egentlig ikke plass til matvarer i mellomtiden.
Og det var ingen av de ansatte  som kunne bekrefte om de fikk inn div varer man-ons. Så det ble et sjansespill 😅

jeg liker best fersk kjøtt vs fryst, fyrst pleier også å være noen kg (vi er ikke så mange)

supert for de av dere som kan handle rett fra bonden, ikke alle har mulighet til det, eller økonomi til å handle på «finere» plasser enn Rema. (Noen nevnte at jeg kunne handle på meny osv neste uke, tar meg råd til å handle på meny når de har tilbud 😊

for meg er nettop maten det som markere høytider. Kose seg litt ekstra, finere enn hverdagsmiddag.

Dette blir avsporing og gjerne en bagatell 😅 har sett flere på some som «leker» påske allerede denne helgen, med påskeegg til unger og hele pakken. Hele poenget med høytider og tradisjoner er jo det som gjør dem spesielle (nei jeg er ikke religiøs) 

ønsker dere en god påske når den tid kommer 🐥🐣ts 

Anonymkode: 1655d...8cd

Du får ikke ferskt lam nå uansett.

Det er fersk-fryst. Det gjelder det meste av kjøtt du kjøper på Rema. 

Anonymkode: 9a9b0...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor

Handler alltid inn mat og div i god tid før påska, orker ikke stress og masse mennesker på butikker : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...