Gå til innhold

Folk som "bare stikker innom"...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si i fra til alle om at du ikke ønsker besøk uten å vite om det på forhånd. Hvis det plutselig ringer på døra mi så er det en selger, både venner og familie vet at jeg vil ha beskjed i forkant dersom de har tenkt å stikke innom 😊 (noen synes kanskje jeg er litt sær, men de respekterer at sånn er jeg).

Anonymkode: b333e...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jegerrinne skrev (6 timer siden):

Jeg syns det er koselig.  Her er huset åpent for venner både for store å små. De vi omgås med ikke før 9 på morgenen og ikke etter 21.30.

Og her hos oss kommer nå både naboer, venner og svigers for en kopp kafe uten å ringe  og vi gjør det samme hos dem. Og ingen blir sure hvis eks vi sier: desverre nå passer det ikke, ksn dere komme litt seinere . Eks hvis det skjer noe eller vi er snart ut døra.

Før var det helt vanlig folk kom slik på besøk. Nå virker samfunnet kaldt. Alt ska planlegges og avtales på forhånd. .samtidig hører en   folk klager over de ikke ser folk, klager om at venner forsvinner osv.

Er dette et sted hvor folk ikke jobber 5-dagers uker, kjører unger hit og dit og har andre avtaler?

For da skjønner jeg at det å stikke innom er hyggelig, det sa mormora mi også.

I dag lever vi et helt annet liv med mye inntrykk. Hjemmet er frisonen min. Og til mange i denne tråden.  

Anonymkode: 8bfe7...7c1

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 13.38):

Jeg går da alltid i joggebukse eller tights hjemme men jeg åpner da døra uansett. Er ikke verre enn og be de sette seg i stua så stikker du på badet og fikser deg litt. 

Anonymkode: 53ae4...bac

Hvis noen insisterer på å stikke uanmeldt innom på en fridag,, så får de faktisk bare finne seg i at jeg er usminket og har på meg joggebukse😊 

Anonymkode: 9051c...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.42):

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

«Jeg er ikke helt våken ennå, liker litt late morgener i helgene, men vil gjerne henge litt senere i dag om det passer?»

Anonymkode: 3f68b...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.42):

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

Først vil jeg si at du er heldigere enn du tror. Jeg savner den tiden der man kunne dra på spontane svippturer.

Nå for tiden skal alt planlegges på forhånd, og man ender opp uten besøk i det hele tatt da folk er opptatt med sitt.

For en drøm et ville vært om jeg hadde hatt venner som har så lyst å være med meg at de bare stikker innom på en kaffe eller slikt. Det hadde vært utrolig viktig for meg.

Anonymkode: 6df8a...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til mine venner at jeg synes at det er veldig koselig med besøk. Jeg sa også at jeg ønsker en melding før noen kommer da jeg synes at det er ubehagelig å få uventet besøk på døra og ofte har jeg behov for alenetid. Dette ble godt mottatt😊Jeg gjør også det samme om jeg har lyst til å besøke noen, sender en melding og avtaler. Grenser for hvordan man har behov for ha det må en sette selv ellers blir det masete og ubehagelig. Si i fra om dine behov er mitt råd😊Lykke til🍀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha, nordmenn er så rare ass! Man MÅ jo ingenting når folk ringer på. Det er jo bare å si "Ååå, så hyggelig at dere hadde lyst til å stikke innom oss, men akkurat nå passer det skikkelig dårlig."

En må også informere slike gjeste rom at "what you see is what you get" Jeg har det så rotete som det passer meg, når du dukker opp uanmeldt. Dessuten risikerer du å bli nødt til å trakte kaffen sjøl.

Jeg må ærlig talt si at jeg setter aller mest pris på slike "lave skuldre"-besøk som skjer helt uventet, er helt uformelt og der forlk finner veien rundt på kjøkkenet mitt på egenhånd.

Vi har tre barn og liten plass. En skal være rimelig optimist om en forventer å finne hjemmet mitt ryddig på en skeiv lørdags formiddag. Og hvis en ikke liker rotet og hybelkaninene mine trenger en ikke ringe på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiram skrev (På 23.3.2024 den 12.50):

«Hei Toril og Jan. Beklager, men som dere ser så var jeg på vei inn i dusjen så det passer litt dårlig nå.»🤷🏻‍♀️

Hvis de så pusher på med feks «men vi kan vente i stua vi», så må du klare å si nei.

Husk at «nei» er også en full setning…man må ikke alltid bortforklare eller juge.

Nettopp! 
"Det passer ikke nå, vi snakkes en annen gang." 
Folk som vil trenge seg på må  finne seg i å bli avvist. "Castle rule." 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.42):

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

Kan ikke forstå meg på slike folk, som på død og liv må komme på besøk. Merkelig de vil renne ned døren på den måten, kan virke som de har mindre sosiale antenner? Jeg hadde ikke åpnet døren neste gang eller sagt i døren at det ikke passer. De har ingenting med hva du gjør og skal.  

Anonymkode: 5a15a...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke tar et hint når du sier det ikke passer, så trenger du ikke være opptatt av å si ting på en pen måte. Bare si «nei, som jeg har sagt til deg så passer det ikke i dag.» Det er bare å være ærlig å si «jeg har ikke stått opp og ordnet meg ennå, så jeg vil ikke ha noe besøk nå.» og «jeg ønsker å spise frokost i fred, så det passer ikke nå.» Det er også helt innafor å si «nei vet du i helgene så sover jeg lenge og så liker jeg å slappe av alene et par timer. Så jeg vil ikke ha besøk nå.»

Hvis de ikke skjønner at du ikke vil ha de der så er du uklar i din måte å snakke på.

Endret av Dansemamma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så altfor godt. Vi hadde det likt med bestefaren til samboeren min. Han kom alltid grytidlig lørdag eller søndag, ofte så tidlig at vi enda lå å sov. Problemet var egentlig at han kom for å snakke om seg og sitt, lite interessert i oss andre. Kunne sitte 3 timer å snakke om hvor god helse han hadde eller problemene med sønnene sine. Til slutt blei jeg så lei at jeg slutta å åpne og ga beskjed om at han må ringe på forhånd. Det hjalp ikke, han kommer sjeldnere men ringer aldri og kommer fortsatt tidlig og snakker om de samme problemene 😅 Sist måtte jeg høflig be han gå når den nyfødte babyen min var urolig, trengte mat og søvn og at jeg måtte gå opp for å gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan ikke forstå meg på slike folk, som på død og liv må komme på besøk. Merkelig de vil renne ned døren på den måten, kan virke som de har mindre sosiale antenner? Jeg hadde ikke åpnet døren neste gang eller sagt i døren at det ikke passer. De har ingenting med hva du gjør og skal.  

Anonymkode: 5a15a...442

Kan ikke forstå meg på folk som er så avvisende at de ligger på gulvet og later som de ikke er hjemme når det ringer på døra. Og de som ikke tar telefonen når folk ringer. Slike fortjener å være venneløse. 

Anonymkode: 53ae4...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du alene ? Kanskje de tror at du er ensom og de vil holde deg med selskap ? 🙈

Anonymkode: 755b9...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg åpner ikke døra! Punktum. Hater uanmeldt besøk og vil slappe av i mitt eget hjem 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde , eller personen har ikke flyttet, ( nabo) som kom i tide og utide. Ble så frekk/husvarm at han bare gikk inn. Og først innen for, fader vanskelig å få ut igjen. Endte opp med å konstant låse døren og med 2 barn som måte bruke kjøkken døren for å løpe inn og ut. Sa rett ut, du må gi beskjed før du kommer. Endte med melding når han stod på trappa. Jeg klarte ikke det vennskapet, endte med at jeg så vidt åpnet døren og sa , jeg er ikke hjemme. ( Kan se meg fra alle kanter at jeg er hjemme) Humor tror jeg reddet det at han ikke ble super fornærmet.Han kommer sporadisk på døren enda, men jeg vet, slipper jeg han inn så får jeg hele problemet på nytt. På mange måter koselig, vi gikk aldri tom for prat. Men mitt behov for å eie stuen min og egentid ble viktigere enn å ha en nabo venn. Er nå kun vennlig på butikken, tur eller dugnad. Kaffen praten er utendørs. Vennskap har og rammer. Si ting rett ut, gode venner forstår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Først vil jeg si at du er heldigere enn du tror. Jeg savner den tiden der man kunne dra på spontane svippturer.

Anonymkode: 6df8a...498

Sånne innlegg dukker opp i alle disse trådene. "JEG liker det, så da er DU heldigere enn du tror". Dette er nok grunnen til at mange forsetter med sånne overraskelser også, de tror virkelig alle andre er som dem selv. 

Anonymkode: 898b0...aad

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånne innlegg dukker opp i alle disse trådene. "JEG liker det, så da er DU heldigere enn du tror". Dette er nok grunnen til at mange forsetter med sånne overraskelser også, de tror virkelig alle andre er som dem selv. 

Anonymkode: 898b0...aad

Haha ja KG; stedet for logikk🤣not.

Anonymkode: 9e374...d49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du skal avgårde, eller venter på noen så det passer dessverre ikke i dag. Eller at beklager,  jeg er sliten og på vei i seng igjen. 

Anonymkode: 5ee9e...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (På 24.3.2024 den 9.15):

Dette. 👆Lås døra , å skru tlf på lydløs . Eneste som funker med folk uten sosiale antenner . Hvis de ringer / klager i etterkant , bare svar lett: jeg trengte å sove ut, jeg hadde feber , jeg lå i badekaret . Si fra neste gang , så har jeg kaffen klar, smilefjes . Gjenta dette 10 ganger, så er de nok kurert, å finner seg noen andre å invadere  😂

Her kan man diskutere hvem som mangler sosiale antenner😂

Anonymkode: e60f3...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (19 timer siden):

Jeg åpner ikke døra! Punktum. Hater uanmeldt besøk og vil slappe av i mitt eget hjem 

Slapper av 24/7 når hjemme du altså. Alltid.

Anonymkode: e60f3...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...