Gå til innhold

Folk som "bare stikker innom"...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

  • Liker 1
  • Hjerte 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare la være og åpne døra. Ikke ta telefonen. Spør de senere så sier du at du var opptatt. 

Anonymkode: a6b84...431

  • Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

Du må ikke åpne døren, bare lat som du ikke er hjemme.

etter mange nok ganger med bomtur vil de lære å si ifra før de ev kommer. 
men du kan da også si at det ikke passer, for du har andre planer 

Anonymkode: 15953...d74

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare la være og åpne døra. Ikke ta telefonen. Spør de senere så sier du at du var opptatt. 

Anonymkode: a6b84...431

Det skulle jeg gjerne, men det er store vinduer i underetasjen på huset, så hvis jeg er på kjøkkenet ser de meg. Hvis jeg er i stua ser de meg hvis de går bak huset, og det gjør de helt sikkert hvis jeg ikke svarer 😅 

Jeg kan heller ikke flykte opp, siden de ville sett meg gjennom dørvinduet (trappen er rett ved inngangen). En gang var jeg oppe da de ringte på, jeg smugtittet ut av vinduet og så hodene deres, så da var jeg stille som en mus og slapp unna besøket 😂

Anonymkode: fb300...00d

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei Toril og Jan. Beklager, men som dere ser så var jeg på vei inn i dusjen så det passer litt dårlig nå.»🤷🏻‍♀️

Hvis de så pusher på med feks «men vi kan vente i stua vi», så må du klare å si nei.

Husk at «nei» er også en full setning…man må ikke alltid bortforklare eller juge.

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare la være og åpne døra. Ikke ta telefonen. Spør de senere så sier du at du var opptatt. 

Anonymkode: a6b84...431

Hvis man vil være uhøflig så gjør man det slik ja. Om man har litt folkeskikk så åpner man døra , 

Anonymkode: 53ae4...bac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blitt en helt sinnsyk aversjon mot dette med å få besøk og åpne dører når noen banker på. Likevel klages det over en lav sko hvor hyggelig slikt var før.

Anonymkode: e60f3...887

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen sure og uhøflige folk som bare vil la være å åpne! Du må bare snakke med dem og forklare, i en annen sammenheng. Når dere treffes ute på middag eller på en aktivitet, eller en av partene er på besøk det er invitert til. 

«Jeg er blitt så avhengig av å slappe av for meg selv i helgene, må være alderen! Trenger å planlegge hvis jeg skal treffe folk, så jeg får ladet opp! På lørdag hadde jeg akkurat planlagt å pusle litt med hobbyen, en podcast og en kaffe, da ringte xx på helt uanmeldt! Er jo alltid hyggelig å være sammen med henne, men jeg skulle SÅ ønske hun hadde sendt en melding først, så kunne jeg organisert dagen min bedre og møtt henne litt senere. 

Ja, dere to er jo også litt den stikke innom-typen, (varmt smil) - håper dere ikke tar det ille opp! Men jeg blir så stresset, så jeg ønsker veldig at alle bare sender meg en melding eller ringer litt før, så jeg kan avtale besøket. Det gjelder alle altså. Jaja, vet jeg er litt sær der, men sånn er det når man drar på åra, haha!»

Anonymkode: 1e6d6...b71

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skulle jeg gjerne, men det er store vinduer i underetasjen på huset, så hvis jeg er på kjøkkenet ser de meg. Hvis jeg er i stua ser de meg hvis de går bak huset, og det gjør de helt sikkert hvis jeg ikke svarer 😅 

Jeg kan heller ikke flykte opp, siden de ville sett meg gjennom dørvinduet (trappen er rett ved inngangen). En gang var jeg oppe da de ringte på, jeg smugtittet ut av vinduet og så hodene deres, så da var jeg stille som en mus og slapp unna besøket 😂

Anonymkode: fb300...00d

Da sier du det rett ut. At de skal gi beskjed før de kommer. Hva er så farlig med det? 

Anonymkode: 1ab7c...b7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det rett ut til de. 

Anonymkode: a343e...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det er hyggelig at folk stikker innom. For meg er det en fin.måte å omgås venner på, mindre krevende enn å legge planer og møtes ute.

Det er kanskje avvisende, men samtidig helt greit å si at det ikke passer med besøk. Ikke finn på dårlige unnskyldninger eller hvite løgner, si det som det er.

Anonymkode: a15ec...4ab

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enten droppet å åpne døren når det ringer på (som jeg pleier) eller gitt beskjed om at jeg ikke liker å få overraskelsesbesøk.

Heldigvis vet de som kjenner meg at jeg lever etter disse reglene: "I don't mean that I have nothing planned, I mean that I plan to do nothing" og "Kindly step away, I am introverting". Jeg ville kanskje hengt opp en lapp på døren om jeg var veldig konfliktsky eller skrudd av dørklokken. 

Anonymkode: e73a5...7ef

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lukket opp og regnet med at de tok hintet etterhvert.   Nå sitter jeg i en stygg joggebukse, varmejakke,  håret til værs og gårsdagens mascara.   Hadde aldri lukket opp for noen nå med mindre det stod om liv.   Jeg vil være stelt og ha tid til å rydde litt før det kommer folk!

Anonymkode: 13bc3...c0e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke lukket opp og regnet med at de tok hintet etterhvert.   Nå sitter jeg i en stygg joggebukse, varmejakke,  håret til værs og gårsdagens mascara.   Hadde aldri lukket opp for noen nå med mindre det stod om liv.   Jeg vil være stelt og ha tid til å rydde litt før det kommer folk!

Anonymkode: 13bc3...c0e

Ha ha, minner om meg selv. Har på meg en stygg kosedress, og ser rufsete ut på håret. Har en skikkelig lat dag og nyter det! Hadde aldri lukket opp døren sånn som jeg ser ut nå. Jeg får heller være uhøflig da, hvis noen mistenker at jeg er hjemme. 

Anonymkode: 7dc4e...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn er det vel mer standard at man må høre om folk er hjemme eller avtale noe på forhånd. Det er fullt mulig å si ifra om at det er dette som passer best for deg. Og om du vil kan du si hvorfor. Skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å si ifra om. Eller å ta hensyn til. Men folk fungerer jo på forskjellig vis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker folk som bare stikker innom. De forventer ingenting,  de ønsker bare å treffe meg. Serverer litt kaffe, så koser vi oss en liten stund. 

Anonymkode: a90e4...838

  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min svigermor hadde noen bekjente som gjorde det til en vane å stikke innom henne på kaffebesøk hver eneste søndag formiddag. Til slutt begynte hun å gjemme seg i klesskapet når de ringte på 🤭

Anonymkode: 0a213...063

  • Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går da alltid i joggebukse eller tights hjemme men jeg åpner da døra uansett. Er ikke verre enn og be de sette seg i stua så stikker du på badet og fikser deg litt. 

Anonymkode: 53ae4...bac

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg går da alltid i joggebukse eller tights hjemme men jeg åpner da døra uansett. Er ikke verre enn og be de sette seg i stua så stikker du på badet og fikser deg litt. 

Anonymkode: 53ae4...bac

Men hun vil jo være alene? Ønsker ikke besøk, vil slappe av. Hva hun har på seg er irrelevant her.

Anonymkode: 0a213...063

  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man blir sittende alene alltid så begynner man sikkert å angre på at man ikke lukket opp når noen ringte på. Karma! 

Anonymkode: 53ae4...bac

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...