Gå til innhold

Folk som "bare stikker innom"...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blitt en helt sinnsyk aversjon mot dette med å få besøk og åpne dører når noen banker på. Likevel klages det over en lav sko hvor hyggelig slikt var før.

Anonymkode: e60f3...887

Var det hyggelig før? Og var det sånn før? Jeg vokste opp i en stor by på 70-tallet og mammas to nærmeste nabodamer kunne muligens stikke innom uanmeldt på en kaffe, når de visste det var kaffetid. Ellers kom det selvfølgelig andre barn på døra som ville ha oss med ut. Kanskje på landet at folk reker rundt uanmeldt? Jeg syns det er en uskikk. Og nå som alle har mobil og man kan sende meldinger fremfor å ringe, så kan det vel ikke være så vanskelig? Spør om det passer - på melding, ikke ring - og ta et nei for et nei uten å avkreve noen forklaring.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kjenner flere som iblant bare kommer på døren når vi ikke har planer sammen. Spesielt er det et vennepar som gjør dette rimelig ofte. I helgene liker jeg å sove lenge og så kose meg på sofaen med en bok og en kopp kaffe i pysjen eller joggebuksa hvis jeg ikke har planer på morgenen/formiddagen. Jeg jobber mye i uken og synes det er deilig å slappe av i fred noen timer. Synes det er ugreit når de bare kommer i tide og utide, og jeg da må invitere dem inn selv om det kanskje er rotete, jeg ikke har noe spesielt å servere, ikke har kledd meg ordentlig og egentlig hadde sett frem til å kose meg alene.

Jeg liker det dårlig og skulle ønske vi bare kunne se hverandre når vi har planer, men det er liksom ingen hyggelig og grei måte å formidle det på. Flere ganger har de kommet mens jeg ikke er hjemme, da ringer de meg og lurer på hvor jeg er. Sist de gjorde det sa jeg at "neste gang kan dere jo si ifra når dere vil komme en tur :)" men det virker ikke som de har tatt det til seg.

Når de kommer sånn kan man liksom ikke bare si at det ikke passer, hvis jeg ikke har planer da. Men hvis jeg sier "åh, nå skal jeg avgårde snart siden jeg har x planer" så sier de at de kan holde meg med selskap til jeg skal dra, så det fungerer jo ikke. Hva gjør man? Jeg begynner nesten å føle meg stresset i mitt eget hjem siden jeg aldri vet når folk plutselig ringer på. 

Anonymkode: fb300...00d

HEI,vet du hva...Jeg har nettopp stått opp og er fortsatt i pysjbuksen så det passer litt dårlig akkurat nå men jeg kan jo ringe dere etterpå når jeg har kledd meg og er klar for et besøk evt kunne du jo prøvd på.

Anonymkode: a9d86...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er koselig.  Her er huset åpent for venner både for store å små. De vi omgås med ikke før 9 på morgenen og ikke etter 21.30.

Og her hos oss kommer nå både naboer, venner og svigers for en kopp kafe uten å ringe  og vi gjør det samme hos dem. Og ingen blir sure hvis eks vi sier: desverre nå passer det ikke, ksn dere komme litt seinere . Eks hvis det skjer noe eller vi er snart ut døra.

Før var det helt vanlig folk kom slik på besøk. Nå virker samfunnet kaldt. Alt ska planlegges og avtales på forhånd. .samtidig hører en   folk klager over de ikke ser folk, klager om at venner forsvinner osv.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miaminmia skrev (1 time siden):

Var det hyggelig før? Og var det sånn før? Jeg vokste opp i en stor by på 70-tallet og mammas to nærmeste nabodamer kunne muligens stikke innom uanmeldt på en kaffe, når de visste det var kaffetid. Ellers kom det selvfølgelig andre barn på døra som ville ha oss med ut. Kanskje på landet at folk reker rundt uanmeldt? Jeg syns det er en uskikk. Og nå som alle har mobil og man kan sende meldinger fremfor å ringe, så kan det vel ikke være så vanskelig? Spør om det passer - på melding, ikke ring - og ta et nei for et nei uten å avkreve noen forklaring.

Jeg er oppvokst på bygda på 80-tallet, men jeg lurer på om du har et vesentlig poeng her som mange går glipp av. "... når de visste det var kaffetid." 

For sånn var det jo. Man kunne komme uanmeldt, men man kom ikke før kirketid søndag (selv om ingen gikk fast i kirka), og man kom ikke til middagstid. Og så kom man selvfølgelig ikke rett etter eller rett før fjøstid morgen og kveld. Det var en hel haug med regler før også, men man tenkte kanskje ikke over det? 

Og det var jo enklere å treffe på kaffetida før. På lørdager traff man gjerne godt 11-13. Søndager traff man fint etter fjøstid. Og så gikk man igjen etter en time maks, eller hvis de man besøkte sa de var opptatt/skulle noe. 

Og hvis de ikke var hjemme, satte man kosten foran døra så de kunne lure på hvem det var som hadde vært på besøk 😜

Anonymkode: effa8...4c4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er oppvokst på bygda på 80-tallet, men jeg lurer på om du har et vesentlig poeng her som mange går glipp av. "... når de visste det var kaffetid." 

For sånn var det jo. Man kunne komme uanmeldt, men man kom ikke før kirketid søndag (selv om ingen gikk fast i kirka), og man kom ikke til middagstid. Og så kom man selvfølgelig ikke rett etter eller rett før fjøstid morgen og kveld. Det var en hel haug med regler før også, men man tenkte kanskje ikke over det? 

Og det var jo enklere å treffe på kaffetida før. På lørdager traff man gjerne godt 11-13. Søndager traff man fint etter fjøstid. Og så gikk man igjen etter en time maks, eller hvis de man besøkte sa de var opptatt/skulle noe. 

Og hvis de ikke var hjemme, satte man kosten foran døra så de kunne lure på hvem det var som hadde vært på besøk 😜

Anonymkode: effa8...4c4

Jeg vokste også opp på bygda på åttitallet og har samme erfaring. Mine foreldre og deres «like» har fortsatt kaffe som et selvstendig måltid, og det er null problem for de med uanmeldt kaffebesøk.

Jeg derimot er mer som TS, så denne skikken har ikke jeg tatt med meg. Jeg liker - og trenger - alenetid, men heldigvis er alle mine venner likedan så vi dukker aldri opp på uanmeldt besøk til hverandre. Hvis det ringer på døra når jeg ikke forventer det så er det uten unntak jehovas vitner, dørselgere eller andre tilsvarende uønskede personer så jeg har sluttet å åpne. Null problem for meg å late som jeg ikke er hjemme, har heldigvis veldig lite innsyn.

Anonymkode: 98174...75b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er oppvokst på bygda på 80-tallet, men jeg lurer på om du har et vesentlig poeng her som mange går glipp av. "... når de visste det var kaffetid." 

For sånn var det jo. Man kunne komme uanmeldt, men man kom ikke før kirketid søndag (selv om ingen gikk fast i kirka), og man kom ikke til middagstid. Og så kom man selvfølgelig ikke rett etter eller rett før fjøstid morgen og kveld. Det var en hel haug med regler før også, men man tenkte kanskje ikke over det? 

Og det var jo enklere å treffe på kaffetida før. På lørdager traff man gjerne godt 11-13. Søndager traff man fint etter fjøstid. Og så gikk man igjen etter en time maks, eller hvis de man besøkte sa de var opptatt/skulle noe. 

Og hvis de ikke var hjemme, satte man kosten foran døra så de kunne lure på hvem det var som hadde vært på besøk 😜

Anonymkode: effa8...4c4

Du beskriver veldig godt hvordan det var.
Før midten av 80-tallet hadde ikke alle telefon.  Da måtte man bare stikke innom for å høre om det passet med en kaffekopp og prat, og  det var nødvendig med slike uskrevne regler.

Spesielt det at man ikke ble sittende!  Et spontant kaffebesøk varte, som du sier, sjeldent mer enn en time, som oftest mye kortere enn det.
 

Jeg er veldig glad i spontane besøk, også uanmeldte. En kort pause fra dagens gjøremål er ofte kjærkomment, men hvis de tenker å bli værende i timesvis vil jeg helst få spørsmål om det passer på forhånd.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare la være og åpne døra. Ikke ta telefonen. Spør de senere så sier du at du var opptatt. 

Anonymkode: a6b84...431

Dette. 👆Lås døra , å skru tlf på lydløs . Eneste som funker med folk uten sosiale antenner . Hvis de ringer / klager i etterkant , bare svar lett: jeg trengte å sove ut, jeg hadde feber , jeg lå i badekaret . Si fra neste gang , så har jeg kaffen klar, smilefjes . Gjenta dette 10 ganger, så er de nok kurert, å finner seg noen andre å invadere  😂

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke frekt å ikke åpne døren om noen kommer uanmeldt. Man har ikke krav på andres tid være seg en avvisning i døra eller å bli invitert inn. Vi lever i 2024, ikke på 80-tallet da man kun hadde fasttelefon eller telefonkiosk. Om man er på tur i nærområdet og ønsker å besøke noen - bør man klare å sende en melding og forhøre seg om vedkommende ønsker besøk. Dette venneparet kjenner deg godt, og vet at du nok er litt konfliktsky, da er det nokså manipulativt å bare dukke opp på døren sånn. Ser noen skriver at folk savner gamle dager hvor man stakk innom uanmeldt, kjenner ingen som savner den tiden.  

Anonymkode: a66cc...f06

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er SÅ koselig med uanmeldt besøk, kan ikke forstå oss som IKKE liker det. Men dere trenger ikke å forstå, dere må bare respektere oss.

 

Anonymkode: 905d1...2e7

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å si at "dere kan gjerne være her men jeg har mye å gjøre" så får du bare støvsuge og snakke i tlf etc og sitte på PCen og gjøre ting mens de er der uten å servere en dritt :)

Anonymkode: 0ce54...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvis de ikke var hjemme, satte man kosten foran døra så de kunne lure på hvem det var som hadde vært på besøk 

Anonymkode: effa8...4c4

I Solør betød kosten foran døra at her er det ingen hjemme. Det var/er huseierne som satt kosten der før de dro. Da kan alle se det fra hovedveien og slipper en lang avstikker opp til huset/gården bare for å finne ut at ingen er hjemme. 

Anonymkode: df4f4...646

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Blitt en helt sinnsyk aversjon mot dette med å få besøk og åpne dører når noen banker på. Likevel klages det over en lav sko hvor hyggelig slikt var før.

Anonymkode: e60f3...887

Det er null overlapp i dette venn-diagrammet. De som klager over hvor hyggelig slikt var før er ikke de samme som synes det er stressende med uanmeldt besøk. 

Idé: Kan alle de som elsker uanmeldt besøk finne hverandre og så drive og gå på besøk til hverandre hele tiden? Så kan vi andre slippe. 

Anonymkode: df4f4...646

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vokste også opp på bygda på åttitallet og har samme erfaring. Mine foreldre og deres «like» har fortsatt kaffe som et selvstendig måltid, og det er null problem for de med uanmeldt kaffebesøk.

Jeg derimot er mer som TS, så denne skikken har ikke jeg tatt med meg. Jeg liker - og trenger - alenetid, men heldigvis er alle mine venner likedan så vi dukker aldri opp på uanmeldt besøk til hverandre. Hvis det ringer på døra når jeg ikke forventer det så er det uten unntak jehovas vitner, dørselgere eller andre tilsvarende uønskede personer så jeg har sluttet å åpne. Null problem for meg å late som jeg ikke er hjemme, har heldigvis veldig lite innsyn.

Anonymkode: 98174...75b

Godt poeng! Som egentlig skulle til den som svarte på min kommentar :) 

Endret av Miaminmia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å la vær å åpne døren det. Problem solved. Du trenger ikke ta telefonen heller. 

Anonymkode: d20e3...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si det som det er.

 

Hei xx, jeg kjenner at jeg blir litt stresset når det plutselig ringer på døren. Jeg hater å ikke være klar når noen kommer på besøk, og føler meg dårlig om jeg ikke får ryddet/dusjet/ laget kaffe klart. Kan dere vær så snill å gi en lyd før dere kommer på besøk. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jonn123 said:

Bare å si det som det er.

 

Hei xx, jeg kjenner at jeg blir litt stresset når det plutselig ringer på døren. Jeg hater å ikke være klar når noen kommer på besøk, og føler meg dårlig om jeg ikke får ryddet/dusjet/ laget kaffe klart. Kan dere vær så snill å gi en lyd før dere kommer på besøk. 

TS har prøvd å si fra, men hun må nok være tydeligere. Noen er dårligere på å ta imot beskjeder enn andre. Minner litt om typiske klemmere, som tror ikkeklemmere "egentlig vil ha klem". 

Anonymkode: 898b0...aad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.49):

Det skulle jeg gjerne, men det er store vinduer i underetasjen på huset, så hvis jeg er på kjøkkenet ser de meg. Hvis jeg er i stua ser de meg hvis de går bak huset, og det gjør de helt sikkert hvis jeg ikke svarer 😅 

Jeg kan heller ikke flykte opp, siden de ville sett meg gjennom dørvinduet (trappen er rett ved inngangen). En gang var jeg oppe da de ringte på, jeg smugtittet ut av vinduet og så hodene deres, så da var jeg stille som en mus og slapp unna besøket 😂

Anonymkode: fb300...00d

Gjem deg i et skap til de går vekk, og si at du tok en lang dusj og ikke hørte en dritt. Si det HVER gang, og gjenta at de må si fra når de kommer. Gi faen i hva de tror, bare gjør det som er nødvendig for å få en slutt på dette. 

Anonymkode: 6593c...113

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.52):

Hvis man vil være uhøflig så gjør man det slik ja. Om man har litt folkeskikk så åpner man døra , 

Anonymkode: 53ae4...bac

Om man har folkeskikk så sender man en liten melding og spør om folk har LYST på besøk før man tropper opp.

Anonymkode: 6593c...113

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (4 timer siden):

Du beskriver veldig godt hvordan det var.
Før midten av 80-tallet hadde ikke alle telefon.  Da måtte man bare stikke innom for å høre om det passet med en kaffekopp og prat, og  det var nødvendig med slike uskrevne regler.

Spesielt det at man ikke ble sittende!  Et spontant kaffebesøk varte, som du sier, sjeldent mer enn en time, som oftest mye kortere enn det.
 

Jeg er veldig glad i spontane besøk, også uanmeldte. En kort pause fra dagens gjøremål er ofte kjærkomment, men hvis de tenker å bli værende i timesvis vil jeg helst få spørsmål om det passer på forhånd.

Det var også vanlig med hjemmeværende fruer før i tiden, slik at ting ofte var på stell for å ta i mot et spontant besøk eller at den som kom på besøk visste hva som var typisk oppgave den dagen/sesongen (for eksempel bærplukking, sylting og safting, baking, stryke klær osv), og gjerne hjalp til eller forsto at det passet dårlig. 

Anonymkode: 48627...9a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer det deg ikke, så må du si det.  Selv er jeg veldig glad for å ha venner som bare kommer.  De vet at jeg ikke er tidlig oppe, så ingen kommer grytidlig.  Det fine med de som bare stikker innom er at de ikke forventer servering.  En kopp kaffe er nok.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...