Gå til innhold

Gifte meg - skal jeg ta mannens etternavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig når man gifter seg i 50 årene å ta mannens etternavn?  Jeg har lyst, men han er usikker. 

Anonymkode: 1f3a7...cca

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tøys.

Du har vel er navn som er ditt. Har du hatt det i femti år og så skal du plutselig ta en annens? Trodde den tida var forbi.

Anonymkode: 2d3c7...b2f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det vanlig når man gifter seg i 50 årene å ta mannens etternavn?  Jeg har lyst, men han er usikker. 

Anonymkode: 1f3a7...cca

Selvfølgelig tar du mannens efternavn! Nor anney vil være respektløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal ha samme etternavn når man er gift og er blitt en familie. Om mannen eller kvinnen tar den andres navn spiller ikke så stor rolle. Eventuelt kan man kombinere også.

Anonymkode: 78efc...299

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til det så synes jeg du bør gjøre det. Det er jo ikke han som skal bytte navn, så skjønner ikke hvorfor han er usikker? 

Anonymkode: b7b4c...ae5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig tar du mannens efternavn! Nor anney vil være respektløst!

Han kan ta hennes etternavn. Noe annet vil være respektløst!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Bromance said:

Han kan ta hennes etternavn. Noe annet vil være respektløst!

Det vil være ett hån mot mannen som er det sterkere kjønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tobias001

Nå har du drukket igjen. Ikke heng her inne for å provosere er du grei. 

Anonymkode: 2d3c7...b2f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Det vil være ett hån mot mannen som er det sterkere kjønn!

😂

Anonymkode: 9df6d...5b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (1 minutt siden):

Det vil være ett hån mot mannen som er det sterkere kjønn!

For noe tull. Menn er absolutt ikke det sterkeste kjønn. De dør oftere under fødselen, i drukningsulykker, eller ulykker generelt, de tar oftere selvmord, de lever ikke like lenge som kvinner i snitt.

Det er like naturlig at han tar hennes navn som at hun tar hans. Men hvis de ønsker å vise at de er en enhet så kan de kanskje ta hverandres navn da. 

https://www.p4.no/det-gode-liv/forskere-slar-fast-kvinner-er-det-sterke-kjonn/artikkel/722657/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i 2024. Enten tar vel begge eller ingen av dere? Alder har lite å si 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (Akkurat nå):

For noe tull. Menn er absolutt ikke det sterkeste kjønn. De dør oftere under fødselen, i drukningsulykker, eller ulykker generelt, de tar oftere selvmord, de lever ikke like lenge som kvinner i snitt.

Det er like naturlig at han tar hennes navn som at hun tar hans. Men hvis de ønsker å vise at de er en enhet så kan de kanskje ta hverandres navn da. 

https://www.p4.no/det-gode-liv/forskere-slar-fast-kvinner-er-det-sterke-kjonn/artikkel/722657/

Da bør jo ts ta mannens etternavn av sympati😅 Med all den motgangen du lister opp, er det ikke rart at mannen er det sterkere kjønn😆

Anonymkode: e5022...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Ikke gjør det. Det er en tullete "tradisjon". 

Anonymkode: 98ed3...dfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bromance said:

For noe tull. Menn er absolutt ikke det sterkeste kjønn. De dør oftere under fødselen, i drukningsulykker, eller ulykker generelt, de tar oftere selvmord, de lever ikke like lenge som kvinner i snitt.

Det er like naturlig at han tar hennes navn som at hun tar hans. Men hvis de ønsker å vise at de er en enhet så kan de kanskje ta hverandres navn da. 

https://www.p4.no/det-gode-liv/forskere-slar-fast-kvinner-er-det-sterke-kjonn/artikkel/722657/

Sludder! Dette er en artikkel skrevet av ett kvinnemenneske uten noe grunnlag for hva hun lirer av seg! Det er ingen holdpunkter i det våset hun skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias001 skrev (Akkurat nå):

Sludder! Dette er en artikkel skrevet av ett kvinnemenneske uten noe grunnlag for hva hun lirer av seg! Det er ingen holdpunkter i det våset hun skriver!

Eneste som våser her er du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (4 minutter siden):

For noe tull. Menn er absolutt ikke det sterkeste kjønn. De dør oftere under fødselen, i drukningsulykker, eller ulykker generelt, de tar oftere selvmord, de lever ikke like lenge som kvinner i snitt.

Det er like naturlig at han tar hennes navn som at hun tar hans. Men hvis de ønsker å vise at de er en enhet så kan de kanskje ta hverandres navn da. 

https://www.p4.no/det-gode-liv/forskere-slar-fast-kvinner-er-det-sterke-kjonn/artikkel/722657/

Selvfølgelig er det mye mer sannsynlig menn dør i ulykker og i nød, det er menn som gjør alle de farlige rollene.

Anonymkode: ab8dc...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg ble forlovet for ti år siden hadde jeg tenkt til å ta navnet hans, synes det var litt romantisk og koselig at vi skulle hete det samme. Nå har vi fortsatt ikke surret oss til å gifte oss, og det ble heller ingen barn på oss, så nå synes jeg ikke lenger det er så farlig. 

Anonymkode: 9fe8d...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tobias001 said:

Selvfølgelig tar du mannens efternavn! Nor anney vil være respektløst!

🤣🤣🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst, gjør du det uavhengig av alder. Jeg giftet meg ung og tok ikke mannens navn. Begge deler er innafor, så lenge det er noe man ønsker 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det mye mer sannsynlig menn dør i ulykker og i nød, det er menn som gjør alle de farlige rollene.

Anonymkode: ab8dc...eb9

Sannsynligheten ligger nok et helt annet sted. https://blogg.forskning.no/covid19-kjonn-og-samfunn-kvinnehelsebloggen/er-kvinner-det-svake-kjonn/1948520

Ta trafikkulykker som et eksempel da. Har menn en "farligere rolle" i trafikken enn kvinner, eller har de bare en større risikoatferd ;) 

 Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år,

https://bil24.no/klart-flest-menn-dor-i-trafikken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...