Gå til innhold

Skyting i konserthus i Russland, starten på noe større?


Akryl

Anbefalte innlegg

Gjest casca
CAPS LOCK skrev (På 22.3.2024 den 22.29):

Men hvilken motivasjon har IS for å angripe Russland? Er det fordi Russland er en nær alliert av Syria, som er en fiende av IS?

Russland har jo vært pådriveren for å jakte ned IS, spesielt rundt Syria. De er vel redde for at terrorister beveger seg oppover mot Russland. Som i Caucasus hvor det har vært utallige terroristangrep siden 1992, forøvrig med støtte fra utenlandsk etteretning men det er ikke relevant til tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble jo avverget et terrorangrep på en synagoge i Moskva for 2 uker siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (10 timer siden):

Ja, derfor gir det jo ikke så mye mening at islamister skulle angripe Russland på grunn av den konflikten?

Jo. Det er mange forskjellige islamist-organisasjoner som bruker terror for å oppnå sine mål, og de er i krig med hverandre. Afghanistan, Pakistan og Iran rammes ofte av grusomme terrorangrep som er utført av islamister for å ramme andre islamister

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (50 minutter siden):

Jo. Det er mange forskjellige islamist-organisasjoner som bruker terror for å oppnå sine mål, og de er i krig med hverandre. Afghanistan, Pakistan og Iran rammes ofte av grusomme terrorangrep som er utført av islamister for å ramme andre islamister

Det er ikke umulig at det er noen islamistiske fiender av Hamas som gjorde dette fordi at Russland støtter Hamas. Men det er ingenting som tilsier det og det er helt absurd å tro det for å være ærlig.

Endret av Athod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peters skrev (På 22.3.2024 den 22.57):

Håper Putin klarer å se hvor den virkelige fienden i verden befinner seg å trekker seg ut av Ukraina. IS har tatt på seg skylden.

Utfordringen med at IS tar på seg skylden, er at de har en policy på å ta på seg skylden for alle terrorangrep som de kan slippe unna med. Så hvem som helst kan utføre et terrorangrep og varsle sin nærmeste IS kontakt, og så kommer det en offisiell uttalelse fra IS. Hvilket er noe som er enkelt å utnytte hvis du ønsker en false flag opersjon. 

I dette tilfellet virker Kreml litt dårlig forberedt. Det ser ut som de har valgt å spinne saken i større grad enn at de har hatt noe kontroll over angrepet : de har plukket opp en gruppe mennesker som de påstår var på vei mot Ukraina og som de har fått til å tilstå gjorde det for penger.... hvilket fungerer dårlig som begrunnelse uansett hvilken terrorsituasjon du sikter mot. 

Det kan godt hende det faktisk er terroristene , men jeg tror ikke ett ord på at de på noe tidspunkt hadde en exit strategi gjennom Belarus til Ukraina.. Uansett hvilken type terrorister de var, ville de ikke være så monumentalt dumme at de ville prøve å passere de mest overvåkede og kontrollerte grenseområdene som finnes for tiden. 

Og terror for penger, er pr def statsløgn : man gjør noe militært , ideologisk eller religiøst. Å tvinge dem til å hevde de gjorde det for penger, er bare en måte å diskreditere terroristene på.  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spam, brudd på regelen om opphavsrett, identifisering av privatpersoner og svar til slettede innlegg. Den er i tillegg slått sammen med et tilsvarende emne: ''Terror i Moskva''.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.dagbladet.no/?playVideo=2OjzIlTb&isLive=false

Terroristene ble torturert under pågripelsen (og etter). Jeg er sikkert fæl nå og jeg forstår hvorfor vi ikke kan holde på sånn i et velfungerende samfunn, men det er likevel noe som føles riktig og på sett og vis rettferdig med at terroristene fikk vondt. Veldig vondt.

Jeg håper vi aldri får slike tilstander i Norge, men samtidig synes jeg vi er for snille i Norge også. Man kan vel ha et velfungerende samfunn selv om politiet blir litt røffere med folk som bryter norsk lov og gjør andre veldig vondt (så lenge norsk lov er som den er selvfølgelig. Jeg er ikke for å behandle demonstranter i Russland hardt). 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allahu Akbar, soon coming to a theatre near you! 

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Madame Butterfly said:

Allahu Akbar, soon coming to a theatre near you! 

😅 WORLD TOUR ! 

Bataclan, Paris

Crocus City Hall, Moscow

more dates to come....

                        

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (11 timer siden):

https://www.dagbladet.no/?playVideo=2OjzIlTb&isLive=false

Terroristene ble torturert under pågripelsen (og etter). Jeg er sikkert fæl nå og jeg forstår hvorfor vi ikke kan holde på sånn i et velfungerende samfunn, men det er likevel noe som føles riktig og på sett og vis rettferdig med at terroristene fikk vondt. Veldig vondt.

Jeg håper vi aldri får slike tilstander i Norge, men samtidig synes jeg vi er for snille i Norge også. Man kan vel ha et velfungerende samfunn selv om politiet blir litt røffere med folk som bryter norsk lov og gjør andre veldig vondt (så lenge norsk lov er som den er selvfølgelig. Jeg er ikke for å behandle demonstranter i Russland hardt). 

Hvis politiet ikke klarer å fange terrorister, og det er klare forventninger fra presidenten, så er det lett å fange mann på gata.

Derfor er det lurt at de blir kjent skyldig gjennom rettsprosess før de blir banket opp. Husk du kan være neste mann på feil sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (3 timer siden):

Hvis politiet ikke klarer å fange terrorister, og det er klare forventninger fra presidenten, så er det lett å fange mann på gata.

Derfor er det lurt at de blir kjent skyldig gjennom rettsprosess før de blir banket opp. Husk du kan være neste mann på feil sted.

Som sagt ser jeg problemet med å ha det sånn, ikke bare det du nevner her heller.

Men når det ikke er tvil om man er skyldig så får jeg bittelitt følelsen av skadefryd og rettferdighet ved litt hard håndtering. F.eks hadde jeg ikke brydd meg om JHA får hendene i håndjern bak på ryggen og mistet ned en trapp... (igjen, jeg skjønner at det er problematisk, Viggo ble jo uskyldig dømt og alle ville se han banket opp i sin tid).

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media har vel sagt hele veien at hele Russland kommer til å bryte sammen temmelig snart. Men de klarer jo tydeligvis å fortsette konflikten mot Ukraina.                               

Til tross for at de lenge har hatt sanksjoner mot seg, og skal ha opplevd enorme tap av både soldater og våpen / utstyr over lengre tid. Nå kommer det i tillegg sånne terror-angrep på toppen av det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi skal si det jihadistiske angrepet i Moskva er STARTEN på noe større, men heller at det er del av noe større. Dessverre…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trubadur skrev (På 23.3.2024 den 0.35):

Ja. Alawitt (?), men det hører til sjia

Tja, har religion så mye å si? Baat-partiene i Midt-Østen er sekulære fascistpartier. Housseins Irak og Assads Syria er Baat, selv om Irak var styrt av sunni/sekulære og Syria shia/sekulære. Utenriksministeren til Saddam var kristen. IS er bare en røverbande med en ideologi ingen av de førende muslimske menighetene støtter.

Vesten overdriver religion som drivkraft i krig, jmf Nord-Irland: konflikten handlet aldri om katolikk/anglosaksisk, men om okkupert/okkupant.

Endret av Anonym11223344
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/23/2024 at 11:31 PM, casca said:

Russland har jo vært pådriveren for å jakte ned IS, spesielt rundt Syria. De er vel redde for at terrorister beveger seg oppover mot Russland. Som i Caucasus hvor det har vært utallige terroristangrep siden 1992, forøvrig med støtte fra utenlandsk etteretning men det er ikke relevant til tråden.

Hvilke terror angrep da?

Du mener sikkert terror angrepene på boligblokkene som sikret Putin støtte til den andre Tsjetsjenia krigen.

Saken ble selvfølgelig oppklart av FSB og det lokale politiet.

FSB var selvfølgelig så forutseende at de hadde en terror øvelse under angrepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
Melkebarten skrev (1 time siden):

Hvilke terror angrep da?

Du mener sikkert terror angrepene på boligblokkene som sikret Putin støtte til den andre Tsjetsjenia krigen.

Saken ble selvfølgelig oppklart av FSB og det lokale politiet.

FSB var selvfølgelig så forutseende at de hadde en terror øvelse under angrepet. 

Mener terrorangrepene gjort av islamistiske jihadister, flere med tilknytning til Al Qaida. Hovedsakelig på 90-tallet i Caucasus området, Dagestan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...