Gå til innhold

Sønn spiser 350 gram biff til middag. Er det mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er ikke klar over at kjøtt er mer næringsrikt enn grønnsaker? Til info får man i seg alt man trenger ved å spise kun biff for eksempel. ;) Det er jo trist at du kutter ut noe som er næringsrikt og sunt for å få plass til noe som er mindre næringsrikt.

Anonymkode: 4b2cf...c00

Men man trenger som regel ikke så mye ren næring. Det blir overflod å spise kun biff dersom det ikke er en medisinsk grunn til at man gjør det. Ser oftere og oftere at folk gjør politikk ut av dette. At de liksom skal være så rebelske og frittenkende at de bare skal spise kjøtt. I mitt hode blir det litt det samme som de som mener man skal drikke mengder mandelmelk, cashew-melk og annen type "melk" som  det krever både enorme landområder og sykt mye vann å dyrke frem. Det er latterlig kortsiktig og egoistisk i mitt hodet.

Og dersom man ikke en gang slakter dyra man spiser selv, og heller ikke spiser hele dyret, men bare enorme mengder fint kjøtt fordi man slår politisk mynt på det - da synes jeg man har blitt så full av hybris at man burde få en oppvekker.  

Anonymkode: 27301...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste klarer å spise 350g biff, men mine tenåringsgutter får ikke lov til det. Jeg beregner 200g til hver + grønnsaker. Velger de å droppe tilbehøret, får de gå fra bordet halvmette. 
Vi har ikke råd til å la ungene spise biff for flere hundre kroner, så vi modererer oss på mengdene når vi kjøper så dyr mat. 

Anonymkode: f3e64...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke helt på bærtur fordi det er faktisk ikke så mye som tyder på at prosessert kjøtt er usunt heller. ;) Det er nok heller det usunne man ofte spiser tildette prosesserte kjøttet, ikke det prosesserte kjøttet i seg selv. Pommes frites, brus, pizzabunn, hamburgerbrød, pølsebrød, osv.

Anonymkode: 4b2cf...c00

Ja ja om du vil leve i illusjonen om at kjøtt er super sunt så greit for meg.

Anonymkode: f0749...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja ja om du vil leve i illusjonen om at kjøtt er super sunt så greit for meg.

Anonymkode: f0749...855

Rent rødt kjøtt er virkelig ikke problemet i ungdommers kosthold i dag. 
Har du noe utdannelse i ernæring? For jeg hadde ganske mye av det i mitt studie, og rene animalske kilder, som rent rødt kjøtt, egg og fisk er noe av det mest næringsrike man kan spise. 
Rent rødt kjøtt er faktisk veldig sunt, og særlig for oss kvinner. Min fastlege minner meg ofte om å spise mer av det, da kvinner lett ligger litt lavt på både jern og b12. Men selvfølgelig, det skal ikke være med fløtegratinerte poteter eller fries og et tonn med salt. Og et variert kosthold er viktig for å få i seg alt man trenger.

Jeg vil gjerne høre hvorfor du mener kjøtt er så usunt? Og i tillegg såpass usunt at det er her du legger fokuset i hvor man burde begrense seg. Kostholdet i Norge, særlig for de med lav sosial status, er faktisk ganske krise. Med loff/boller/pizza/mcdonalds/nugatti/nudler osv, så dersom alle heller hadde byttet ut middagen med et stykke rent rødt kjøtt (og grønnsaker til) hadde det gjort enormt for folkehelsen. Generelt er rene råvarer ikke der vi burde sette fokus på endring.

Anonymkode: cf8e1...566

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 18.23):

Ja, det er mye. Tror anbefalt mengde pr voksen person er 180 gram kjøtt til et måltid.

Tenk dersom han skulle slakta dyret selv, da hadde det blitt mye slakting etter hvert... Naturen kan ikke bære dersom vi alle skal spise oss mette på bare kjøtt. Dersom han trenger mer mat kan man spe på med et par egg, grønnsaker, og noe karbohydrater. 

Anonymkode: 27301...b28

200 g rødt kjøtt for menn, 150g for kvinner.

Nye kostholdsråd sier 350g pr uke..... Men de kostholdsrådene kan man ikke bruke med hensikt om å bli sunnere og forebygge helseproblemer. Håper stadig de skal ta til fornuft og fi kostholdsråd som faktisk er forankret i forskning.... Men det er å håpe forgjeves tror jeg.

Anonymkode: eae94...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig porsjonsstørrelse er 150 gram, så han spiser dobbelt og litt til. Hva spiser han ellers? Hvis han trener mye og resten av inntaket er hvitt brød og snop er det sikkert greit (og bedre enn enda mer hvitt brød), men om han ellers får i seg sunn kost med melk, egg, ost (mer protein enn kylling), grønnsaker, frukt osv tenker jeg det er mye ja! Og dyrt, ikke minst!

Anonymkode: e3d74...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ser her at gutten og jenta er mett mye lenger hvis de spiser mye kjøtt en hvis de spiser lite kjøtt og spiser mer grønsaker . Hvis de har spist mye grønnsaker er det ofte sultne etter knapt 1 time. 

Så her går det mye kjøtt når vi har det til middag. Samme når vi har fisk har vi fisk går det fort nesten 2 kg

Anonymkode: 892c1...a9b

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du beregnet 350g til gutten? Eller spiste han noen andres porsjon også? Tenker med sånn dyr mat så er det jo ikke bare å gafle innpå til du sprekker, og så er det bare poteter og grønnsaker igjen til Tobias.

Anonymkode: e6b4e...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at veldig mange utmerket ville klart det. Men hva er settingen?

Si dere var på restaurant, gutten ønsket å bestille seg en 350 grams biff og spiste opp. Flott at han spiste opp maten! Og jeg hadde ikke vært sjokkert over at en 15 åring klarte.

Om dere derimot er en familie på 4 , hadde kjøpt inn 800 gram og gutten spise opp 350 gram. Da hadde jeg ikke vært sjokkert over mengden, men derimot glupskheten om man tydelig forsynte seg så mye mer enn andre (med forbehold om at de andre ikke var forsynt så klart).

Vi beregner ca 200 gram til hver, mannen kunne nok godt tenkt seg mer (han er ingen stor, kraftig kar, heller motsatt), men om alle skulle spist seg mette på det de likte best, da hadde vi hatt et hinsides matbudsjett og heller ikke sunt kosthold (barna hadde om de kunne velge, kun spist karbonader feks, men helt droppet poteter og grønnsaker, hverken sunt eller billig).

Anonymkode: 47f59...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...