Gå til innhold

Sønn spiser 350 gram biff til middag. Er det mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er mye. Vi spiser 150 gr hver (voksen mann og kvinne). Man skal beregne 150 - 200 gr pr pers av biff.

Anonymkode: f0abb...2c7

Om mannen er høyere og kraftigere enn deg burde han sånn sett spist mer biff enn deg 

Anonymkode: 7df9e...e9d

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vell helt ann på hvor mye og hvor mange måltider han spiser ellers på dagen og tilbehør til middagen ?😌 Men han volser fortsatt, han er i en alder der man ofte er mer sulten

Anonymkode: 738df...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel anbefalt å ikke spise mer enn 500 g kjøtt i uken, så da blir det litt lite de andre dagene.

Anonymkode: e91bd...b36

Det er anbefalinger, og de må ikke følges. 

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller 350 g kjøtt til middag hver dag enn alt av snop, brus, energidrikker osv. ungdommen trøkker i seg daglig. 

Anonymkode: 274a7...a56

  • Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Han er 15 år. 

Anonymkode: 3ac40...fb8

Da er det passe hvis han trener mye styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing og brudd på regelen om opphavsrett. Den er i tillegg flyttet fra underforumet Barn og familie.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heller 350 g kjøtt til middag hver dag enn alt av snop, brus, energidrikker osv. ungdommen trøkker i seg daglig. 

Anonymkode: 274a7...a56

Slapp av det er jo vegan, helt perfekt, utenom fargen i det da, det er billeskall

Anonymkode: 7f542...80e

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser så mye selv så det er sånn passe her hos meg.

Endret av Amy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit dersom det er en gang pr uke. Hvis han ellers er flink til å spise fisk og vegetarisk, er det ikke skadelig å spise et stort kjøttmåltid pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en 15 år gammel gutt er IKKE 350g kjøtt mye i et måltid - anbefalinger eller ei.. Og de nye anbefalingene er ikke vedtatt.. Og anfabelinger er akkurat det.. Anbefalinger.

Stor forskjell på voksne mennesker og unge gutter i vekst. 

Anonymkode: 2cbeb...070

  • Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for en 15 åring å spise så mye. Men mine får ikke lov. Tenåringen og min mann får biff på 250g og jeg og minstejenta spiser 180-200g. Det er jo ikke meningen at man skal spise seg mett på kjøttet alene. Vi har godt med tilbehør som gjør oss mette. 

Anonymkode: 63fa8...054

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hong Kong er landet med høyest levealder i verden, de spiser 137 kg kjøtt i året. I Norge spiser vi 67 kg i året.

Helsedirektoratet anbefaler 18,5 kg kjøtt i året.

Å sitere Helsedirektoratet er helt idiotisk, deres jobb er å pushe det grønne agendaet, ikke gjøre Norge sunnere.

Anonymkode: 1dab9...d80

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du står helt fritt til å sende inn dine innspill til de nye kostholdsrådene. Det er ikke mine ord.

Du kan sende det inn https://www.helsedirektoratet.no/horinger/nasjonale-kostrad

Høringsfristen er 20. mai.

Anonymkode: 97254...308

Siden de er blitt så politiske og man ikke lenger knytter seg ensidig til fysiologiske helserisikoer,  og ikke innordner seg et kulturelt ståsted, så velger jeg bare å ignorere dem. 

Kampen nå blir å sikre at de ikke blir brukt til noe som skader mennesker.

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som alt for mye til hverdags, det blir jo gjerne svært lite grønnsaker i måltidet dersom det skal være så mye kjøtt. Til hverdags beregner vi 100 g kjøtt per pers (inkl voksen mann) og dermed er det plass til betydelig mye mer grønt. Sluk at man har sjangs å få i seg de næringsstoffene en trenger..

Anonymkode: 2998f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv spiser jeg 400g kjøtt daglig, som kvinne :)

Anonymkode: adcde...f53

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

I forhold til hva de nye anbefalte kostholdsråd ser ut til å bli, så ja. Foreløpig ligger de på å anbefale maks 350 g kjøtt i UKEN.

Anonymkode: 97254...308

Glem det vrøvlet der.

Anonymkode: e897f...3fd

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er mye, og du trenger ikke å la han spise alt det. Du kan beregne en viss mengde kjøtt til alle, og si at det er det som er, men pass på å lage nok poteter og grønnsaker til at han kan spise seg mett på det om han skulle ha lyst på mer. 

Anonymkode: fdfb1...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er mye, i forhold til pris og miljøbelastningen i produksjon og omsetning av storfe. I forhold til helsen er det nok sunt å holde seg litt moderat. Store porsjoner gjør ofte at folk kommer i kalorioverskudd og på sikt har risiko for overvekt, fedme og livsstilssykdommer, og omsetning av mat i kroppen fører til oksidativt stress i kroppen, som har negativ helseeffekt og kan føre til blant annet mutasjoner av arvematerialetog kreft. Mengde og sammensetning av mat bør da ikke være for mye på den grådige siden. 

Det sagt kan jeg fint finne på å spise like mye, og bekymrer meg ikke for å gjøre det en gang iblant, men som oftest holder vi oss nå til å dele en biff av den størrelsen på oss to. 

Anonymkode: 54005...ecd

Med tanke på*

i forhold til betyr ikke det du tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt mye, men han er 15 år. Han skal vokse. Kostholdsrådene kan ikke være det samme som for oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 gram biff er godt innafor for en gutt på 15 år! :D 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...