Gå til innhold

Hva med de andre krigene? Ingen demonstrasjonstog for dem?


Callista

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Motstrømmen said:

Nei. Ingen jøde trenger et land som er dems, samtlige av innflyttere kommer fra andre land og ingen religion har rett på et land. Religion er noe man praktiserer. Du er trygg til å praktiserer religion i samtlige land som ikke har totalitær styre. 

Så da er du enig i at muslimer ikke trenger ett eget land?

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Duraton skrev (1 minutt siden):

Så da er du enig i at muslimer ikke trenger ett eget land?

Ingen religion trenger et land! Maynemar Budistisk , Israel sionistisk eller Islamsk stat, eller som flere stater i USA styres under av art av  kristendom. All politisk religiøs Ideologi. Religion og politiske styrer bør ikke blandes. Religion er noe man praktiserer, politikk styrer landet uavhengig av religion. Eneste måten å ikke stigmatisere større grupper som ikke tror det samme eller ikke har lyst å leve under religøse forskrudde lovgivninger som fra tar folk menneskerettigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Motstrømmen said:

Ingen religion trenger et land! Maynemar Budistisk , Israel sionistisk eller Islamsk stat, eller som flere stater i USA styres under av art av  kristendom. All politisk religiøs Ideologi. Religion og politiske styrer bør ikke blandes. Religion er noe man praktiserer, politikk styrer landet uavhengig av religion. Eneste måten å ikke stigmatisere større grupper som ikke tror det samme eller ikke har lyst å leve under religøse forskrudde lovgivninger som fra tar folk menneskerettigheter. 

Så da trenger ikke «palestinerne» ett eget land da?

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (3 minutter siden):

Så da trenger ikke «palestinerne» ett eget land da?

Palestinere er folk som har bodd der siden tidenes morgen om området har hatt mangen okkupasjonsmakter og er et folk. Ikke en religion. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Motstrømmen said:

Palestinere er folk som har bodd der siden tidenes morgen om området har hatt mangen okkupasjonsmakter og er et folk. Ikke en religion. 

I likhet med jøder som er en folkegruppe.

Jødedom er en religion. En jøde er ikke nødvendigvis religiøs. Snarere tvert imot viste en undersøkelse fra 2021 at 45% av israelske jøder over 20 år er sekulære eller ikke-troende. 

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (Akkurat nå):

I likhet med jøder som er en folkegruppe.

Jødedom er en religion. En jøde er ikke nødvendigvis religiøs. Snarere tvert imot viste en undersøkelse fra 2021 at 45% av israelske jøder over 20 år er sekulære eller ikke-troende. 

Ja, har jo skrevet det at sionistiske israelittene ikke betyr jødisk, men ateist sionisme. De fleste er også fra nord Europa og har dobbelt borgerskap. Palestinere var før Israel var på tenkt på slutten av 1800 talket under Britisk mandat og før det Ottomanske .Men like fult Palestinere i område kalt palestina. Da med ca 10-20% innfødte jøder, kristne, muslimer og ateister side om side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motstrømmen skrev (4 timer siden):

Ja, har jo skrevet det at sionistiske israelittene ikke betyr jødisk, men ateist sionisme. De fleste er også fra nord Europa og har dobbelt borgerskap. Palestinere var før Israel var på tenkt på slutten av 1800 talket under Britisk mandat og før det Ottomanske .Men like fult Palestinere i område kalt palestina. Da med ca 10-20% innfødte jøder, kristne, muslimer og ateister side om side.

Det har jo bodd jøder i flere land i Midtøsten siden tidenes morgen, men da Islam bredte om seg ble de fordrevet. Så bare muslimer har rett på egne land, altså?

 

Du drar inn Myanmar; har du i det hele tatt det minste anelse om lidelsene der? Der har jeg selv bodd en tid, og du virker ikke til å kjenne det landets historie i det hele tatt, så la oss holde det utenfor diskusjonen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Motstrømmen said:

Palestinere er folk som har bodd der siden tidenes morgen om området har hatt mangen okkupasjonsmakter og er et folk. Ikke en religion. 

Jøder er også ett folk, og ikke en religion, og har bodd der lengre enn pal araberne har. Hvis du titter i bibelen, så kan du lese om det israelske kongedømme.

Så jødene var der først. 
Men siden jødene ikke har krav på ett eget land, så har ihvertfall ikke pal araberne noe som helst krav. 
 

5 hours ago, Motstrømmen said:

Ja, har jo skrevet det at sionistiske israelittene ikke betyr jødisk, men ateist sionisme. De fleste er også fra nord Europa og har dobbelt borgerskap. Palestinere var før Israel var på tenkt på slutten av 1800 talket under Britisk mandat og før det Ottomanske .Men like fult Palestinere i område kalt palestina. Da med ca 10-20% innfødte jøder, kristne, muslimer og ateister side om side.

Under ottomanerne så het området Syria. Var ikke noe palestina.

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (På 22.3.2024 den 11.14):

Min mening er at Palestina konflikten av en eller annen grunn har blitt «trendy.»

Det tror jeg også. Veldig mange som overhode ikke har nok kunnskap til å uttale seg. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye poeng i å demonstrere mot Ukraina-krigen. Regjeringene i vesten gjør omtrent alt de kan allerede.

Det er påfallende at folk bare bryr seg når Israel gjør noe galt. Det er ikke en større eller verre krig enn en del andre kriger. Jeg tror det er fordi man forventer mer av Israel enn Assad for eksempel.

Samtidig er det en liten brun klatt antisemittisme oppi gryta. Det gjelder et fåtall, men det er der. Selveste Galtung begynte å bable om Sions Vises Protokoller som er et kjent antisemittisk falsum. Det er en glidende overgang der. Det må være lov å si at Israel har mye lobbyvirksomhet i USA. Det å koble 9/11 opp mot jødiske forretningsmenn bikker over i nazistisk konspirasjonsteori.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (3 timer siden):

Det har jo bodd jøder i flere land i Midtøsten siden tidenes morgen, men da Islam bredte om seg ble de fordrevet. Så bare muslimer har rett på egne land, altså?

 

Du drar inn Myanmar; har du i det hele tatt det minste anelse om lidelsene der? Der har jeg selv bodd en tid, og du virker ikke til å kjenne det landets historie i det hele tatt, så la oss holde det utenfor diskusjonen. 

Har ikke sagt muslim eller jøder har rett på eget land.Jeg sier palestinere har rett på å få bli i eget område som frie selvstendig mennesker under 2 stat løsning å hete palestina eller 1 stat og full like rettigeter. Og at sionisme går ut som styringsform i Israel. Og den logikken folk har med religon og isralittene ble kastet ut og fordret for den måten de oppførte seg på og skulle spres over hele verden til Messia kom tilbake, betyr ikke 2000 år uten å bo der at du har krav på et land nei....Med den  logikken kan jeg ta med hele slekta mi og hive ut folk fra Ebeltoft og si at der kommer min slekt fra for 200 år siden. Maynemar driver og folkemord så jo jeg sidestiller landet bevepnet fra Israel med Israel , siden begge land dreper over fote de som ikke tror i samme retning og fordriver et folk internt.  Men helt serøst mener jeg at Israel og Palestina i 64 grensene burde bli avgjort for 2 stat og de ulovlige bosatte beboerne fjernet, murer revet ned og apartheid system avsatt. Men så lenge det er kolonisering ideologi Sionismen , så vil ikke noe av det skje og palestinere vil forsette å lide. Så da forsetter man å gå i tog for fritt Palestina og for å sette fri Aung San Suu Kyi i Maynemar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (15 timer siden):

Tror alle som kan historien til Palestina og den urett fra tidenes start av Israel er for Palestina. Å si venstre siden blir så feil. De med noe form for menneske verd er de samme som har gått i tog mot Maynemar sitt overgrep,Afganistan,Bosnia, for Ukraina, for apartheid sør Afrika for de som er eldre. Forskjellen mellom konfliktene, krigene som på går nå er Putin sin drøm om Sovjetunionen og Nato på dørstokken. Sudan med utskillese og gerilja, Kongo med gerilja og full utnyttelse av råmateriale fra vesten. Men Israel er et land bygget på et land og har så mange lovbrudd mot seg, er så brutal i sin framferd og hiver ut offer kortet som en hver med litt mellom ørene klarer å se forbi. Utenriks nyheter er lite og mangelfull i Norge. Så les nyheter fra verden rundt. Krig er ikke trendy, men grufullt verden over. 

Interessant teori. Du tror visst at de som ikke har samme synspunkter som deg er mindre intelligente. I teorien er jeg for tostastsløsningen, men i praksis er jeg veldig usikker på hvordan den skal fungere, og om det i det hele tatt er mulig. Palestinerene må akseptere at «from the river to the sea» ikke er aktuelt. Det samme gjelder terroraksjoner mot Israel. 

Jeg leser og hører utenlandske nyheter hver dag. Jeg har bodd i Israel. Er ikke jøde eller palestiner. I løpet av tiden jeg bodde i Israel, oppholdt jeg meg også mye i palestinske områder.

Motstrømmen skrev (11 timer siden):

Hva med apartheid styre, segregering i Israel og forskjellige pass? Hamas er det styret som Israel baket opp for å ungå 2 stat løsning. Og når du isolerer et folk med ulovlig mur, kontroller handel, vann og bevegelse for palestinere så vil det få en motstand bevegelse. Vi i Norge trengte bare tyskere i landet før vi laget motstand og terrorisme mot tyskere og nordmenn vi anså som landsvikere. Historie er gratis på biblioteket om googel feiler deg i foreståelse av sionisme, Israel og  hva det palestinske folket daglig må tåle av den Israelske stat og myndigheter gjør av overgrep. Ps.mange kristne i palestina og mange ateist sionoster. Uansett politisk religiøs ideologi så resulterer det i totalitære, teokratiske fascistiske styrer som mennesker lider under. Israel har og er registert med så mangen lovbrudd på menneskerettigheter at de må stoppes. Fritt palestina vil gi folket trygghet til å leve i frihet å Hamas vil bli naturlig avsatt. Men tror de har avlet med denne krigen et helt nytt sett med foreldreløse motstand kjempere. Fred er generasjoner unna om ikke sionisme forsvinner som politisk styre, det samme med religiøs politisk styre for Palestina. 

Palestinerene har måtte tåle mye overgrep fra både Hamas og Fatah. Et fritt Palestina, trygghet til å leve i frihet, sier du? Det kaller jeg en naiv tankegang. Hvem skal styre Palestina hvis det blir en tostatsløsning? Blir det et religiøst diktatur med Sharia lover, eller et militært diktatur? For det er dette som kjennetegner landene i Midtøsten, utenom Israel. Får håpe at alle Palestina aktivistene fortsetter å støtte palestinerene ved en eventuell tostatsløsning. Da tenker jeg på menneskeretter generelt, ytringsfrihet, kvinnefrigjøring og religionsfrihet. Det praktiseres dødsstraff, fengsling, og man fratas barna ved frafall (Apostasy) fra Islam i store deler av Midtøsten. Jeg tviler på at dette er så interessant for alle aktivistene som tar på seg Palestina skjerfet. Det var det jeg mente med at konflikten har blitt «trendy» for noen.

Endret av Callista
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (1 time siden):

Har ikke sagt muslim eller jøder har rett på eget land.Jeg sier palestinere har rett på å få bli i eget område som frie selvstendig mennesker under 2 stat løsning å hete palestina eller 1 stat og full like rettigeter. Og at sionisme går ut som styringsform i Israel. Og den logikken folk har med religon og isralittene ble kastet ut og fordret for den måten de oppførte seg på og skulle spres over hele verden til Messia kom tilbake, betyr ikke 2000 år uten å bo der at du har krav på et land nei....Med den  logikken kan jeg ta med hele slekta mi og hive ut folk fra Ebeltoft og si at der kommer min slekt fra for 200 år siden. Maynemar driver og folkemord så jo jeg sidestiller landet bevepnet fra Israel med Israel , siden begge land dreper over fote de som ikke tror i samme retning og fordriver et folk internt.  Men helt serøst mener jeg at Israel og Palestina i 64 grensene burde bli avgjort for 2 stat og de ulovlige bosatte beboerne fjernet, murer revet ned og apartheid system avsatt. Men så lenge det er kolonisering ideologi Sionismen , så vil ikke noe av det skje og palestinere vil forsette å lide. Så da forsetter man å gå i tog for fritt Palestina og for å sette fri Aung San Suu Kyi i Maynemar. 

Nå har flere prøvd å fortelle her hva sionisme er, men det ser ikke ut som det går inn. 
En definisjon av sionisme er simpelthen det jødiske folkets aspirasjon til å ha et eget land. Husk at jøder både er et folk og en religion. Det er ikke en misjonerende religion som de to andre bokens folk. 
Dette er en folkegruppe som står i en særstilling, det er til dags dato den eneste gruppa som nesten ble eliminert i et industrielt folkemord. Det er tydeligvis noe som provoserer enormt med jøder, og jødehatet begynte å blomstre igjen umiddelbart etter 7/10.


Er det rettferdig at jøder har sitt eget landområde? Nei.

Er det nødvendig: Ja. Bevis: et par tusen år med historie. 
 

Edit: Ad sionisme. Enten man liker det eller ei, jøder har et eget land. Dette er noe som ikke kan gjøres om, man kan ikke oppløse staten Israel uten at det får helt uakseptable humanitære konsekvenser. 

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (Akkurat nå):

Interessant teori. Du tror visst at de som ikke har samme synspunkter som deg er mindre intelligente. I teorien er jeg for tostastsløsningen, men i praksis er jeg usikker på hvordan den skal fungere. Palestinerene må akseptere at «from the river to the sea» ikke er aktuelt. Det samme gjelder terror aksjoner mot Israel.

Jeg leser og hører utenlandske nyheter hver dag. Jeg har bodd i Israel. Er ikke jøde eller palestiner. I løpet av tiden jeg bodde i Israel, oppholdte jeg meg også mye i palestinske områder.

Palestinerene har måtte tåle mye overgrep fra både Hamas og Fatah. Et fritt Palestina, trygghet til å leve i frihet, sier du? Det kaller jeg en naiv tankegang. Hvem skal styre Palestina hvis det blir en tostatsløsning? Blir det et religiøst diktatur med Sharia lover, eller et militært diktatur? For det er dette som kjennetegner landene i Midtøsten, utenom Israel. Får håpe at alle Palestina aktivistene fortsetter å støtte palestinerene ved en eventuell tostatsløsning. Da tenker jeg på menneskeretter generelt, ytringsfrihet, kvinnefrigjøring og religionsfrihet. Det praktiseres dødsstraff, fengsling, og at man fratas barna ved frafall (Apostasy) fra Islam i store deler av Midtøsten. Jeg tviler på at dette er så interessant for alle aktivistene som tar på seg Palestina skjerfet. Det var det jeg mente med at konflikten har blitt «trendy» for noen.

Nei, et politisk styre uten religøspolitisk ideologi for alle land. Slik at folk kan praktiserer en hva religion eller ikke religion. Iran er også et land som under Islamsk styre kun reprepresentere 35% av folket, de andre lider og blir fordrevet internet. Men ser man historien så er alle land som får religøspolitisk ideologi som styringsform, voldelig og militært. Så da må det jobbes for å bygge opp diplomatiske løsninger, da må også motparten som er grunnlaget for fordrivelse for palestinere nemelig sionosmen bli avsatt som politisk styre, fordi at den avler også ekstramister som driver terror i form av bosettere som de bevepner. Men så lenge religon ideologi eksisterer som styre sett....vil det ikke bli fred i noen deler av verden som er under den type styring. I Skandinavia er vi kristnede land, men vi er ikke styrt av kristne ekstremister som skal ha hele folket under kristent styre sett. Men når vi ble kristnet var det blodig og brutalt. Men jeg har tillit til palestinske folk, mangen er godt skolert og alt de ønsker er fred og ha et diplomatisk styre. Så x fingrer for at bevepnede idologiske ikke tar kontroll om de blir selvstendig stat. Eller så er det en stat løsning uten sionisme, men et faktisk demokratisk land som representerer alle under lik lov og rettigheter. Vil ikke være enkelt med genrasjoner av traumer og hat. Så er siste veldig drømme senarie at penge sultne ikke skaper uro for å slå kloen i råmaterialer for flere foldige milliarder. Historien om silkeveien er verdt å lese om man har lyst å ha innsikt i global økonomi og hvordan den formet seg fra Midtøsten og ut i Europa og alle konflikter den har skapt. Og nei, jeg har min mening formet ut fra år med lesing og interesse for menneskerettigheter. Den stopper eller startet ikke med Palestina, jeg ser mangen intern gerilja kriger, styrting av regimer, vestens jakt på kontroll av råmateriale og utnyttelse lokal fødte. Jeg er også for verning av samefolkets områder og rettigheter i Norge, de har en grusom fornorskning historie og fordrevet i fra områder her og for å bygge ut. Så historie er utrolig intr. Og alle meninger er velkommen, jeg setter pris på å lære mer om man ikke er enig. Jeg er bare et menneske med min mening ut i fra den kunnskapen jeg har.Og den blir stadig mer beriket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (1 time siden):

Nei, et politisk styre uten religøspolitisk ideologi for alle land. Slik at folk kan praktiserer en hva religion eller ikke religion. Iran er også et land som under Islamsk styre kun reprepresentere 35% av folket, de andre lider og blir fordrevet internet. Men ser man historien så er alle land som får religøspolitisk ideologi som styringsform, voldelig og militært. Så da må det jobbes for å bygge opp diplomatiske løsninger, da må også motparten som er grunnlaget for fordrivelse for palestinere nemelig sionosmen bli avsatt som politisk styre, fordi at den avler også ekstramister som driver terror i form av bosettere som de bevepner. Men så lenge religon ideologi eksisterer som styre sett....vil det ikke bli fred i noen deler av verden som er under den type styring. I Skandinavia er vi kristnede land, men vi er ikke styrt av kristne ekstremister som skal ha hele folket under kristent styre sett. Men når vi ble kristnet var det blodig og brutalt. Men jeg har tillit til palestinske folk, mangen er godt skolert og alt de ønsker er fred og ha et diplomatisk styre. Så x fingrer for at bevepnede idologiske ikke tar kontroll om de blir selvstendig stat. Eller så er det en stat løsning uten sionisme, men et faktisk demokratisk land som representerer alle under lik lov og rettigheter. Vil ikke være enkelt med genrasjoner av traumer og hat. Så er siste veldig drømme senarie at penge sultne ikke skaper uro for å slå kloen i råmaterialer for flere foldige milliarder. Historien om silkeveien er verdt å lese om man har lyst å ha innsikt i global økonomi og hvordan den formet seg fra Midtøsten og ut i Europa og alle konflikter den har skapt. Og nei, jeg har min mening formet ut fra år med lesing og interesse for menneskerettigheter. Den stopper eller startet ikke med Palestina, jeg ser mangen intern gerilja kriger, styrting av regimer, vestens jakt på kontroll av råmateriale og utnyttelse lokal fødte. Jeg er også for verning av samefolkets områder og rettigheter i Norge, de har en grusom fornorskning historie og fordrevet i fra områder her og for å bygge ut. Så historie er utrolig intr. Og alle meninger er velkommen, jeg setter pris på å lære mer om man ikke er enig. Jeg er bare et menneske med min mening ut i fra den kunnskapen jeg har.Og den blir stadig mer beriket. 

I Israel bor det to millioner muslimer. De feirer pride. Du får tro på og praktisere det du om du bor der. I de muslimske landene får du ikke det. Mennesker med andre religioner har blitt fordrevet. (Jada, at noen kristne har fått bli mot at de undertrykker religionen sin er ikke religionsfrihet). Tror du virkelig palestinerne er fornøyde med å få bort grensene og så lever de med sine religioner side om side? Vet du i det hele tatt noe om politisk islam? Vet du hva «from the river to the sea» betyr? Hadde det vært så lett hadde det ikke vært en sak. Det er leve eller ikke leve for Israel. 
 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (25 minutter siden):

Nå har flere prøvd å fortelle her hva sionisme er, men det ser ikke ut som det går inn. 
En definisjon av sionisme er simpelthen det jødiske folkets aspirasjon til å ha et eget land. Husk at jøder både er et folk og en religion. Det er ikke en misjonerende religion som de to andre bokens folk. 
Dette er en folkegruppe som står i en særstilling, det er til dags dato den eneste gruppa som nesten ble eliminert i et industrielt folkemord. Det er tydeligvis noe som provoserer enormt med jøder, og jødehatet begynte å blomstre igjen umiddelbart etter 7/10.


Er det rettferdig at jøder har sitt eget landområde? Nei.

Er det nødvendig: Ja. Bevis: et par tusen år med historie. 

Vel, min kunskap om historien til sionistens grunn far Theodor Hertsel, gjør at jeg ikke er enig. Også den teologiske historien om flere guder som ble til 1 over tusner av år utvikling av skrifter, grunnlaget for fordrivelsen av det som er jødedommen. Og ja at jødene ble et av mange utrenskende mål under ideologi av natzi tyskland, de 5 andre millionene som ble henrettet under samme mål om større hvitere sterkere Europa. Men skal virkelig palestinerene betale prisen for hva Europa gjorde? Hadde Britene rett til å gi noen noen andre sitt land til å bygge ett nytt land på toppen av noen sitt land? Eller hadde de en gang muligheter å bo side om side i fellesskap i et område kalt Palestina? Kan ikke gjøre om historien, men vi kan lære av den. Og klare å se forskjell på et folk og politisk styre sett. Sionismen er grunnet i kolonisering gjennom bosetting for et land for jøder. Ikke første gang ideen var oppe og heller ikke det eneste stedet som ble sett på som mulig bo plass. Sionisme er politisk, jøder mennesker . Enig. Men når en politisk retning fører til ekstrem høyre radikal apartheid system, er det kanskje på tide å si stopp. Og mange jøder anderkjenner ikke Israel som stat.  Men området er da fritt å bo i om du er jøde eller arabisk....under annen politisk styre som ikke stjeler mer land og undertrykker det palestinske folk. Tror ikke ren jødisk stat er løsningen, for igjen det vil lage interne fordrivelse og gradering av hva er korrekt jøde...som at de ortodokse jødene da vil bli straffet for å ikke tro på Israel eller de som tror fast på stor Israel,guds utvalgte og bygging av 3. tempel driver terror... Ser du farene ved å proglammere en stat for et folk under påtvunget religionpolitisk ideologi? Jeg gjør. For folk er ulike i sin praktisering eller ikke praktisering av religion om du kaller de kristne( mangen sekter), Muslimsk ( ulike retninger) jøder ( ulike retninger) Sionismen baserer seg politisk på å fordrivelse av de som bor der. 2 sett lover og regler for jøder og et for andre...ikke et demokrati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Motstrømmen skrev (Akkurat nå):

Vel, min kunskap om historien til sionistens grunn far Theodor Hertsel, gjør at jeg ikke er enig. Også den teologiske historien om flere guder som ble til 1 over tusner av år utvikling av skrifter, grunnlaget for fordrivelsen av det som er jødedommen. Og ja at jødene ble et av mange utrenskende mål under ideologi av natzi tyskland, de 5 andre millionene som ble henrettet under samme mål om større hvitere sterkere Europa. Men skal virkelig palestinerene betale prisen for hva Europa gjorde? Hadde Britene rett til å gi noen noen andre sitt land til å bygge ett nytt land på toppen av noen sitt land? Eller hadde de en gang muligheter å bo side om side i fellesskap i et område kalt Palestina? Kan ikke gjøre om historien, men vi kan lære av den. Og klare å se forskjell på et folk og politisk styre sett. Sionismen er grunnet i kolonisering gjennom bosetting for et land for jøder. Ikke første gang ideen var oppe og heller ikke det eneste stedet som ble sett på som mulig bo plass. Sionisme er politisk, jøder mennesker . Enig. Men når en politisk retning fører til ekstrem høyre radikal apartheid system, er det kanskje på tide å si stopp. Og mange jøder anderkjenner ikke Israel som stat.  Men området er da fritt å bo i om du er jøde eller arabisk....under annen politisk styre som ikke stjeler mer land og undertrykker det palestinske folk. Tror ikke ren jødisk stat er løsningen, for igjen det vil lage interne fordrivelse og gradering av hva er korrekt jøde...som at de ortodokse jødene da vil bli straffet for å ikke tro på Israel eller de som tror fast på stor Israel,guds utvalgte og bygging av 3. tempel driver terror... Ser du farene ved å proglammere en stat for et folk under påtvunget religionpolitisk ideologi? Jeg gjør. For folk er ulike i sin praktisering eller ikke praktisering av religion om du kaller de kristne( mangen sekter), Muslimsk ( ulike retninger) jøder ( ulike retninger) Sionismen baserer seg politisk på å fordrivelse av de som bor der. 2 sett lover og regler for jøder og et for andre...ikke et demokrati. 

Så det beste er at palestinerne får fullføre jobben som ble startet den gangen? Så ta over Israelsk land? Da blir det rettferdighet? 
 

Israel har demokrati. Palestina har Sharia. Er det bedre å få Sharia i hele regionen, tenker du? 
 

Utrolig uvitende argumentasjon du komner med! Har du kikket noe på hvor mange muslimske land som er i Midtøsten? De som tilhørte andre religioner ble tvunget inn i islam. Det er greit? 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Motstrømmen said:

Vel, min kunskap om historien til sionistens grunn far Theodor Hertsel, gjør at jeg ikke er enig. Også den teologiske historien om flere guder som ble til 1 over tusner av år utvikling av skrifter, grunnlaget for fordrivelsen av det som er jødedommen. Og ja at jødene ble et av mange utrenskende mål under ideologi av natzi tyskland, de 5 andre millionene som ble henrettet under samme mål om større hvitere sterkere Europa. Men skal virkelig palestinerene betale prisen for hva Europa gjorde? Hadde Britene rett til å gi noen noen andre sitt land til å bygge ett nytt land på toppen av noen sitt land? Eller hadde de en gang muligheter å bo side om side i fellesskap i et område kalt Palestina? Kan ikke gjøre om historien, men vi kan lære av den. Og klare å se forskjell på et folk og politisk styre sett. Sionismen er grunnet i kolonisering gjennom bosetting for et land for jøder. Ikke første gang ideen var oppe og heller ikke det eneste stedet som ble sett på som mulig bo plass. Sionisme er politisk, jøder mennesker . Enig. Men når en politisk retning fører til ekstrem høyre radikal apartheid system, er det kanskje på tide å si stopp. Og mange jøder anderkjenner ikke Israel som stat.  Men området er da fritt å bo i om du er jøde eller arabisk....under annen politisk styre som ikke stjeler mer land og undertrykker det palestinske folk. Tror ikke ren jødisk stat er løsningen, for igjen det vil lage interne fordrivelse og gradering av hva er korrekt jøde...som at de ortodokse jødene da vil bli straffet for å ikke tro på Israel eller de som tror fast på stor Israel,guds utvalgte og bygging av 3. tempel driver terror... Ser du farene ved å proglammere en stat for et folk under påtvunget religionpolitisk ideologi? Jeg gjør. For folk er ulike i sin praktisering eller ikke praktisering av religion om du kaller de kristne( mangen sekter), Muslimsk ( ulike retninger) jøder ( ulike retninger) Sionismen baserer seg politisk på å fordrivelse av de som bor der. 2 sett lover og regler for jøder og et for andre...ikke et demokrati. 

Det bodde hele tiden jøder i området. Under det britiske mandatet var arabisk, hebraisk og engelsk offisielle språk. Hvorfor mener du jødene som bodde der ikke skal ha rett på et land? 

Israel ble opprettet i 1948, og kommer ikke til å forsvinne. På et tidspunkt er det på tide å gå videre for palestinerne. Flere hundre tusen flyktet også til Israel fra arabiske land etter opprettelsen av Israel, og anslår å utgjøre omtrent halvparten av den jødiske befolkningen i Israel. De har gått videre. Ikke ville det vært mulig for de å returnere til land som Iran eller Jemen heller om de så hadde ønsket det. Dessuten er 20% av befolkningen i Israel arabere, så det er mulig å leve side og side - uten raketter og terrorangrep. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (8 minutter siden):

Det bodde hele tiden jøder i området. Under det britiske mandatet var arabisk, hebraisk og engelsk offisielle språk. Hvorfor mener du jødene som bodde der ikke skal ha rett på et land? 

Israel ble opprettet i 1948, og kommer ikke til å forsvinne. På et tidspunkt er det på tide å gå videre for palestinerne. Flere hundre tusen flyktet også til Israel fra arabiske land etter opprettelsen av Israel, og anslår å utgjøre omtrent halvparten av den jødiske befolkningen i Israel. De har gått videre. Ikke ville det vært mulig for de å returnere til land som Iran eller Jemen heller om de så hadde ønsket det. Dessuten er 20% av befolkningen i Israel arabere, så det er mulig å leve side og side - uten raketter og terrorangrep. 

Godt sagt! 
 

Det sørgelige er at de som leder palestinerne ikke vil ha like rettigheter og et liv i fred. De bruker de sivile for å presse jødene, for de er ikke fornøyde før jødene er borte. Og så lenge palestinerne har flyktningstatus er ikke de sivile deres ansvar, mener de. De er FNs ansvar. Palestinerne blir sviktet på det groveste, av sine egne ledere. De eneste som tjener på å gjøre sitt folk til flyktninger i generasjoner er de som kan bruke den situasjonen til å presse Israel. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Det bodde hele tiden jøder i området. Under det britiske mandatet var arabisk, hebraisk og engelsk offisielle språk. Hvorfor mener du jødene som bodde der ikke skal ha rett på et land? 

Israel ble opprettet i 1948, og kommer ikke til å forsvinne. På et tidspunkt er det på tide å gå videre for palestinerne. Flere hundre tusen flyktet også til Israel fra arabiske land etter opprettelsen av Israel, og anslår å utgjøre omtrent halvparten av den jødiske befolkningen i Israel. De har gått videre. Ikke ville det vært mulig for de å returnere til land som Iran eller Jemen heller om de så hadde ønsket det. Dessuten er 20% av befolkningen i Israel arabere, så det er mulig å leve side og side - uten raketter og terrorangrep. 

Unnskyld, palestinere må gå videre...hvor? De er fordrevet av Israel. Og nei, verken jøder eller muslimer har egen rett med religøs politisk ideologi. Men Palestinere er ikke en tros retning, de er innfødte generasjon med at de bodde over hele palestinske området og fordrevet av sionistisk kolonisering politisk styre under flaget av en jødisk stat. Ja, det bodde jøder der, ca 20 % i sammen med kristne, muslimer og ateister. Tror ikke du leser noe av det jeg sier. Grunnlaget er at du kanskje tror at palestinere ikke er verdig nok til eget land. Jøder kommer ikke til å forsvinne om Palestinere får like rettigheter til å bo i hele regionen eller at det blir 2 stat løsning. Nei, jøder er ikke over noen andre mennesker som arabere, afrikanske, asiatiske, eller vestlige. Men det politiske styre settet som driver apartheid,ulike lover og regler for jøder mot ikke jøder. Og slik som det politisk styres nå er det ikke demokrati, et demokrati representerer alle likt og gir lik tilgang til finansiell, skolering, bosetting for alle under samme flagg. Lik stemme rettigheter og bevegelse frihet. Ikke et sett vei og sjekk punkter, nedbrenning og ødleggese av palestinske områder eller kontrollerer inn og ut fra Gaza sine sjanser til import/eksport. Ikke minst eie vann, til ogmed regn vann...hvor sykt politisk styre er det? Men igjen jeg er ikke rasist, eller religiøs. Jeg ser med historisk øyne på hva ideologi er og effekten av totalitære, teologiske og fascistisk styre med religon som base gjør for folket uansett om det er jødisk, budistisk,hinduistisk,muslimsk eller kristent. Det blir rasistisk, segregering og minoritets forfølgelse. Er det under noen omstendigheter greit at militære styrker kommer inn midt på natta å tar barn eller foreldre, tar huset deres som baser? Er det greit å bygge en mur rundt Gaza og kontroll av mat, vann? Nei. Det politiske styre som tillater dette er grunnlag for motstand og vekst av bevæpnet frihets skjempere. Jeg tenker om Tyskland hadde klart sitt mål, hadde Europa vært et av verdens voldeligste steder å bo, for folk hadde motsatt seg i generasjon det tyskerne hadde som ideologi. Terror hadde vært dagliglivet. Så Israel må holdes ansvarlig for sine handlinger på liklinje som Hamas. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...