Gå til innhold

Hva hjelper mot poser under øynene? Og finnes det som strammer opp hele ansiktet?🤭🙏


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alderen begynner å innhente meg (43 år), og jeg har fått svære poser under øynene, og jeg føler at hele ansiktet ser litt pløsete og slapt ut🙈😅

Finnes det kremer el som faktisk hjelper/funker?🙏😄

Anonymkode: b5dac...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvile,søvn,kaldt vann

Anonymkode: c7038...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alderen begynner å innhente meg (43 år), og jeg har fått svære poser under øynene, og jeg føler at hele ansiktet ser litt pløsete og slapt ut🙈😅

Finnes det kremer el som faktisk hjelper/funker?🙏😄

Anonymkode: b5dac...79f

Det er fullt mulig å redusere poser under øynene og få huden til å se litt fastere/glattere ut og mer med "glød", men det krever litt mer en bare kremer :)

Som AB over her er inne på, så er nok søvn viktig. Det samme er faktisk frisk luft og mosjon, å drikke nok vann og ha et noenlunde sunt og variert kosthold. Mye sukker/raske karbohydrater og salt gjør at kroppen holder på væske, og det kan bidra til at man er hoven/får poser under øynene. 

Ansiktsmassasje og/eller ansiktsyoga kan også hjelpe. Massasje bidrar til å få fart på blodsirkulasjonen og reduserer hovenhet som følge av væskeretensjon. Det finnes en masse instruksjonvideor på youtube :) Ansiktsyoga kan til en viss grad hjelpe mot slapp hud og redusere mimikkrynker ved å trene ansiktsmuskulaturen. Her finner du også mye på youtube, om du ikke er interessert i å betale for et kurs. Kan forøvrig anbefale Ansiktsyogaportalen.

Så til det du kan gjøre med hudpleie - for du kan absolutt oppnå resultater med det også. Noe av det viktigste du gjør for huden din, er fukt, solbeskyttelse og rens. En godt fuktet hud vil alltid framstå som glattere og mer spenstig. UV-stråling framskynder hudaldring ved å bryte ned kollagen- og elastinproduksjjonen i huden, derfor er solbeskyttelse viktig. Kun vann er ikke tilstrekkelig til å fjerne solkrem (og sminke), derfor trenger du også en god rens, slik at du får fjernet ingredienser som ikke bør ligge på huden over natten, og gjøre huden bedre i stand til å ta imot pleiende ingredienser.

I tillegg til rens, fukt og solbeskyttelse, bør du inkludere et antioksidant og et retinoid i hudpleierutinen din. Antioksidanter beskytter mot frie radikaler, som bryter ned cellene og framskynder hudaldring (du kan lese mer om antioksidanter her). Vitamin C og niacinamide (en form for vitamin B) er de mest kjente og effektive. Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege. 

Forskning viser at retinoider bidrar til å

  • øke cellefornyelsen i huden (en naturlig prosess som erstatter døde hudceller med nye, men som går saktere etterhvert som vi blir eldre)
  • stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin (som har betydning for fasthet og spenst)
  • bekjempe akne og stabilisere hudens talgproduksjon
  • reparere solskadet hud
  • bekjempe frie radikaler som fører til hudaldring

Egentlig er det kun retinsyre, mer kjent som tretinoin som har effekt, så de andre formene for retinoider virker ved at de omdannes til tretinoin når de kommer i kontakt med enzymene i huden. I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet. Strengt tatt er retinoider også antioksidanter, men det er bare en fordel å kombinere flere typer.

Andre virkestoffer du kan vurdere, er syrer (for eksfoliering) og peptider, som virker ved å signalisere til cellene hva de skal gjøre og er byggesteiner til viktige proteiner i huden som kollagen og fibrilin. På en måte gir man huden de ingrediensene den trenger for å selv reparere seg og fungere mer optimalt. 

Hvis du gir meg litt info om hudtype og ønsket prisnivå, TS, så kommer jeg gjerne med forslag til produkter og hudpleierutine til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gua sha er fantastisk til å stramme opp ansiktet.

Anonymkode: ab9c3...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gua sha er fantastisk til å stramme opp ansiktet.

Anonymkode: ab9c3...b57

Det synes jeg også. Bruk en olje eller squalene i ansiktet og så gua sha. Dersom du gjør det daglig ser du resultater. Det kan være litt ømt i begynnelsen, men man blir vandt til det. Dessuten er gua sha deilig å bruke på nakken, mellom øyebrynene og kjeven der man typisk har muskelspenninger.

Anonymkode: 2119e...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...