Gå til innhold

Blir barnevernet automatisk koblet inn ved psykisk utviklingshemming hos begge foreldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tilfellet jeg mener er det ingen tvil om at foreldrene har problemer som gjør at de absolutt ikke er egnet, uten at jeg skal gå lenger inn på det. Jeg håper det er automatikk i at barnevernet kobles på sånne saker? Om så bare for veiledning, selv om jeg ikke ser for meg at det er nok.

Anonymkode: 5f1fb...855

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting går på automatikk nei. Noen må melde bekymring til barneverntjenesten før barnevernet blir kjent med saken… 

Anonymkode: 459fb...99f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på om noen melder bekymring til barnevernet. 

Anonymkode: a6216...a32

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommende mor diagnose psykisk utviklingshemming? Om hun har diagnose går jeg ut ifra at Basel og jordmor følger med. 

Endret av Fionas
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting går på automatikk nei. Noen må melde bekymring til barneverntjenesten før barnevernet blir kjent med saken… 

Anonymkode: 459fb...99f

Det er snakk om et ufødt barn. Har helsepersonell på sykehuset noen plikt til å melde fra ved bekymring? Eller jordmor før fødsel, kanskje? 

Anonymkode: 5f1fb...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionas skrev (1 minutt siden):

Har kommende mor diagnose psykisk utviklingshemming? Om hun har diagnose går jeg ut ifra at Basel og jordmor følger med. 

Ja, både mor og far har en sånn diagnose.

Anonymkode: 5f1fb...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De melder bekymring om de er bekymret for om barnet ikke blir godt nok ivaretatt. Er de ikke bekymret, meldes det ikke. 

Anonymkode: 459fb...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er snakk om et ufødt barn. Har helsepersonell på sykehuset noen plikt til å melde fra ved bekymring? Eller jordmor før fødsel, kanskje? 

Anonymkode: 5f1fb...855

Om de er bekymret, så sendes bekymringsmelding ja. Er de ikke bekymret, så sendes ikke bekymringsmelding. Her kan du lese mer om det:

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt

Anonymkode: a6216...a32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de er bekymret, så sendes bekymringsmelding ja. Er de ikke bekymret, så sendes ikke bekymringsmelding. Her kan du lese mer om det:

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt

Anonymkode: a6216...a32

Takk! Vil tro at åpenbar PU er en faktor som utløser bekymring da, siden det fort går ut over omsorgsevne.

Anonymkode: 5f1fb...855

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Vil tro at åpenbar PU er en faktor som utløser bekymring da, siden det fort går ut over omsorgsevne.

Anonymkode: 5f1fb...855

Du kan selv melde bekymring til barnevernstjenesten.

Anonymkode: e0e0d...aa0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk! Vil tro at åpenbar PU er en faktor som utløser bekymring da, siden det fort går ut over omsorgsevne.

Anonymkode: 5f1fb...855

Nei det er ikke åpenbart 

Anonymkode: 5942e...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier de kommende foreldrene selv, angående temaet? 

Anonymkode: 459fb...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionas skrev (3 timer siden):

Har kommende mor diagnose psykisk utviklingshemming? Om hun har diagnose går jeg ut ifra at Basel og jordmor følger med. 

Basel?

Anonymkode: eaf37...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper VIRKELIG at det er automatikk i dette! De er jo mentalt barn! Å få barn er ikke bare å skifte bleier, kle på de og gi de mat og leker.

Broren min er LETT psykisk utviklingshemmet. Han kunne ALDRI klart å ta seg av et barn! Ikke en gang å være barnevakt

Anonymkode: 865ff...5f4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg håper VIRKELIG at det er automatikk i dette! De er jo mentalt barn! Å få barn er ikke bare å skifte bleier, kle på de og gi de mat og leker.

Broren min er LETT psykisk utviklingshemmet. Han kunne ALDRI klart å ta seg av et barn! Ikke en gang å være barnevakt

Anonymkode: 865ff...5f4

Det er ikke det. Mange med lett PU har barna sine boende hjemme. Mange er riktignok fanget opp av systemet, og får oppfølgning og veiledning da, heldigvis. Og det finnes spesifikke veiledningsprogram som er rettet mot foreldre med lett psykisk utviklingshemming eller av en eller annen grunn sliter kognitivt. 
 

Her kan du lese om ei som fikk en type downs syndrom påvist som voksen, og hun har barn https://www.dagbladet.no/nyheter/de-tror-ikke-pa-at-jeg-har-downs-syndrom/79540581

 

Og her er en mastergrad om temaet Master_2020_%20Netland.pdf?sequence=1&is

 

 

Anonymkode: a6216...a32

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingenting går på automatikk nei. Noen må melde bekymring til barneverntjenesten før barnevernet blir kjent med saken… 

Anonymkode: 459fb...99f

Antar sykehuset automatisk kobler inn barnevernstjenesten ved fødsel, eller jordmor under svangerskapet ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her kommer nok både lege og jordmor til å melde inn bekymring. Mest sannsynlig blir barnet tatt fra dem allerede på sykehuset. Det hadde stilt seg noe anderledes om minst den ene var frisk og denne kunne veie opp for den andre sin omsorgsevne som er redusert pga lettere psykisk utviklingshemming. Så vidt jeg ser her så gjelder det begge foreldrene, og to barn i voksen kropp kan ikke ha ansvaret for et barn.

Jo da de ville nok klart å gi barnet mat, stell og leke med det, samt trøstet barnet hvis det feks falt og slo seg, men etterhvert når barnet trenger mer så vil de ikke klare oppfølging i lengden. Ettervært vil barnet bli mer moden mentalt enn det dem er, og da vil de ikke ha sjans til å følge opp barnet.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (46 minutter siden):

Her kommer nok både lege og jordmor til å melde inn bekymring. Mest sannsynlig blir barnet tatt fra dem allerede på sykehuset. Det hadde stilt seg noe anderledes om minst den ene var frisk og denne kunne veie opp for den andre sin omsorgsevne som er redusert pga lettere psykisk utviklingshemming. Så vidt jeg ser her så gjelder det begge foreldrene, og to barn i voksen kropp kan ikke ha ansvaret for et barn.

Jo da de ville nok klart å gi barnet mat, stell og leke med det, samt trøstet barnet hvis det feks falt og slo seg, men etterhvert når barnet trenger mer så vil de ikke klare oppfølging i lengden. Ettervært vil barnet bli mer moden mentalt enn det dem er, og da vil de ikke ha sjans til å følge opp barnet.

Nei det du sier er fril, det er ikke automatikk i at barnet blir tatt

Anonymkode: 5942e...875

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke automatikk i at barnet blir flyttet men det skal mye til at ikke bv får en melding og kobler seg på. Jeg har ett familiemedlem som er lett pu, den har samvær med barnet annehver helg. Når mitt barn gikk i bhg var det to barn der som hadde foreldre som var på. Mor bodde etter hvert alene med barna og hadde mye tilsyn og støtte fra bv (bodde i bolig tilknyttet de som hadde tilsyn). Barna ble flyttet når de var 9-10 år gamle, da ble det tydelig at de hadde gått forbi sin mor intellektuellt, sosialt ol.

Anonymkode: 94490...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke det. Mange med lett PU har barna sine boende hjemme. Mange er riktignok fanget opp av systemet, og får oppfølgning og veiledning da, heldigvis. Og det finnes spesifikke veiledningsprogram som er rettet mot foreldre med lett psykisk utviklingshemming eller av en eller annen grunn sliter kognitivt. 
 

Her kan du lese om ei som fikk en type downs syndrom påvist som voksen, og hun har barn https://www.dagbladet.no/nyheter/de-tror-ikke-pa-at-jeg-har-downs-syndrom/79540581

 

Og her er en mastergrad om temaet Master_2020_%20Netland.pdf?sequence=1&is

 

 

Anonymkode: a6216...a32

Hun i artikkelen har jo en veldig spesiell type Downs, som ikke ble funnet ut av før de tok gentest. Hun har veldig få symptomer, bare lærevansker. Ingen grunn til at hun ikke skal kunne ta seg av barn?

Anonymkode: 3d625...dcd

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...